Hoe commando aanleren?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__inge__

Berichten: 2211
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Zuidlaren

Hoe commando aanleren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 13:28

Hey bokkers, ik longeer mijn vz paard nu, omdat hij lang heeft stilgestaan ivm. hoefzweer
en hem weer wat conditie wil geven
voordat ik er weer op stap,
maar hij 'negeerd' het commando 'hoo'.
van stap naar draf, van draf naar galop gaat goed maar hij vertikt het om weer terug te gaan.
ik longeer hem al met hoofdstel,
geeft wel iets meer reactie maar nog lang niet genoeg.
ik laat hem uit 'nood' kleinere rondjes lopen, zodat hij niet door kan galoperen/draven,
maar ik vind dit vervelend.
Hoe kan ik hem dit het best aanleren?!

__inge__

Berichten: 2211
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Zuidlaren

Re: Hoe commando aanleren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-06 16:05

Niemand..?! Blauw oog

Urielle

Berichten: 50078
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe commando aanleren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:17

Let op je positie: meer naar het hoofd is afremmend, meer naar de achterhand is drijvend. Verder kun je signalen geven met je zweep: hetzij de zweep verbergen door hem tegen de longe aan te houden, hetzij bij het commando om af te remmen de zweep voor het paard houden ipv ter hoogte van de achterhand.
Je stemgebruik: een hogere stem werkt opwindend, een lagere stem kalmerend. Geef steevast dezelfde commando's en beloon met je stem als je paard je commando heeft opgevolgd.
Hoe zit je longe vast? Haal je hem door de binnenbitring, achter de oren langs naar de andere bitring dan werkt hij ook achter de oren, en dus sterker in dan wanneer je hem alleen onder de kin langs haalt.
Dendert hij door dan kun je hem idd kleinere cirkels laten lopen tot hij wel op de rem moet, maakt hij de overgang terug, beloon dan, ook al is het nog niet helemaal wat je wilt zien. Als je een gevoelige hand hebt en veel reactievermogen, kun je de longe alleen door de binnenbitring halen en dan naar een lage ring op de longeersingel. Wanneer hij doordendert, zet je heel kort druk op de longe om het hoofd naar de binnenflank te vragen. Zo zal hij ook makkelijker remmen want je breekt te voorwaartse beweging, maar je reactievermogen moet er erg snel voor zijn want het werkt stevig in en wanneer je nog druk hebt terwijl je paard licht afremt, raakt je paard in de war. Dat naar binnen vragen moet dus even snel en gevoelig als ophoudingen onder het rijden.

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re: Hoe commando aanleren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:18

Ik had min of meer hetzelfde als Urielle getyped... Haha!

Dus maar verwijderd...

Urielle

Berichten: 50078
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe commando aanleren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:26

Sorry Knipoog Is in elk geval duidelijk dat we best willen helpen Haha!

__inge__

Berichten: 2211
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Zuidlaren

Re: Hoe commando aanleren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 11:22

okey bedankt! ik heb de longeer lijn al op verschillende manieren geprobeerd, over zn hoofd heen en door de bitringen heen. als ik de zweep voor hem hou draait hij om.. doe ik de zweep weer snel achter hem, gaat hij dr als een haas vandoor en heel hard rennen en bokken.
Ik zal hem idd heel veel belonen, maar moet ik hem ook al belonen als hij langzamer gaat draven?! of moet ik hem dan pas belonen als hij echt stapt?

Urielle

Berichten: 50078
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Hoe commando aanleren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 15:48

Ik beloon pas als hij stapt, anders blijven ze gewoon dribbelen. Probeer de zweep anders eens bij de lijn te houden, zodra hij om wil draaien heb je hem dan gelijk weer terug op de oude positie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe commando aanleren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:52

Als je een longeerkraal hebt kan het naar de omheining toe sturen van het paard ook de oplossing zijn. Desnoods ga je schuin voor hem staan en sla je een keer met de longeerzweep heel hard voor zijn neus op de grond.

__inge__

Berichten: 2211
Geregistreerd: 20-12-05
Woonplaats: Zuidlaren

Re: Hoe commando aanleren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-06 16:54

Cassidy schreef:
Als je een longeerkraal hebt kan het naar de omheining toe sturen van het paard ook de oplossing zijn. Desnoods ga je schuin voor hem staan en sla je een keer met de longeerzweep heel hard voor zijn neus op de grond.

Maar als ik dat doe gaat hij juist harder en draait hij vaak om..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Hoe commando aanleren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:56

Als hij harder gaat en door de opening die tussen jouw en de bakrand ontstaat langs je heen schiet, heeft hij geen respect voor je.

Ik zou even wat aandacht aan grondwerk besteden als ik jouw was.