Belonen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bino_Pino

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Oost-vlaanderen, Belgie

Belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 21:28

hey,
ik ga morgen ook VD beginnen met mn verzorgshet,
maar ik vraag mij af wat ik het best zou doen ivm de beloning!

zou ik het snoepje pas geven als we ermee klaar zijn?
of beter na elke keer dat ik hem vraag het te doen?
ik ben wat bang dat hij te drammerig zou worden om die snoepjes Bloos

Groetjes!

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:32

Ik denk eerlijk gezegd dat je je beter nog iets meer kan verdiepen in het trainen voor je daadwerkelijk begint. Want als je hem al iets geeft nog voor hij iets gedaan heeft dan zal hij ook niet gaan snappen dat hij iets moet gaan doen. Dus je geeft het snoepje pas nadat hij de oefening voldoende uitgevoerd heeft.

Bino_Pino

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Oost-vlaanderen, Belgie

Re: Belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 21:42

maar ik bedoel na elke keer hij iets gedaan heeft als ik het vroeg Knipoog

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:02

OKe, dan heb ik je vraag verkeerd gelezen!

Ik geef Jauke na iedere click een beloning en hij krijgt een click na iedere correct uitgevoerde oefening. Vooral in de beginfase dus bij het aanleren is iedere poging een beloning waard. Als je met een beloningssignaal werkt en heel consequent bent met belonen dan krijg je geen drammerig paard. Maar dat ligt dus aan jou als trainer, niet aan het paard!

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re: Belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:40

Precies zoals Amable zegt: consequent belonen, dan krijg je geen drammerig paard. En met kleine stapjes werken, zodat je paard gemotiveerd blijft.

Liedje_

Berichten: 4856
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:38

Maroush schreef:
Precies zoals Amable zegt: consequent belonen, dan krijg je geen drammerig paard. En met kleine stapjes werken, zodat je paard gemotiveerd blijft.


En ja precies hoe Maroush zegt Tong uitsteken

friesie
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-06-06

Re: Belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 16:13

als je net begint met het paard moet je wel uitkijken dat hij of zij niet drammerig word,mijn paard deed dat namelijk wel (echt zeuren om een snoepje of beloning) dus dat heb ik toen eerst afgeschaft. en later afentoe een beloning. Haha!

Bino_Pino

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Oost-vlaanderen, Belgie

Re: Belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-06 12:30

ik ben gisteren begonnen met VD Haha!
ben begonnen met blijf.. maar hij volgt mij altijd voor een snoepje.. ik loop dan nog een stukje en probeer opnieuw, herhaal het commando een paar x na elkaar en als hij mooi blijft staan beloon ik hem goed,
als hij vooruit komt zeg ik 'Nee' en loop dus een stukje en begin opnieuw Lachen
vandaag ga ik nog eens oefenen mete hem Lachen ik hoop dat hij het door heeft wat ik van hm wil.. Knipoog

Mara01
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-02-06

Re: Belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 00:08

Ik ben zelf nog niet bezig met het VD maar ik train honden en doe dit m.b.v. de clicker dus ervaring daarmee heb ik wel. Bij honden werkt het nl. exact hetzelfde als bij paarden.

Waar je vanuit moet gaan is het principe van het shapen en dat doe je door een oefening van tevoren goed uit te denken en in kleine stapjes te verdelen. Ieder stapje dichterbij de oefening zoals jij m uiteindelijk wilt zien verdient een click + snoepje. Heel belangrijk is dat je na iedere click ALTIJD een beloning geeft want dat is nl. de afspraak die je maakt met het dier. Zou je dit niet doen dan verliest de clicker zijn betekenis. Later als het paard (of ander dier) de oefening beheerst ga je over op intervalbeloningen d.w.z. je beloond niet voor iedere goed uitgevoerde oefening (dan dus ook NIET clicken) maar op een onvoorspelbaar ritme (b.v. 1 x wel belonen, 2 x niet dan 2 x wel en 4 niet etc.). Door gebruik te maken van intervalbeloning maak je gebruik van een stukje dat extinctie wordt genoemd. Bij extinctie betekent het nl. afleren van ongewenst gedrag en tijdens het afleren onthouden we een dier de beloning dat het haalt uit het ongewenste gedrag. Hoe meer we de beloning achterhouden hoe harder hij het gedrag zal laten zien totdat het daadwerklijk uitdoofd. Bij het shapen maken we hier dus al gebruik van door steeds een beetje meer uit te stellen. Bij de intervalbeloning gaan we nog een stapje verder want door zo nu en dan tóch het gedrag te belonen houden we dat gedrag in stand. Sterker nog, doordat je de beloning uitstelt zal het dier veel actiever en preciezer laten zien.

Kort gezegd dus: ALTIJD een beloning op de clicker laten volgen, oefeningen dienen te worden geshaped en een intervalbeloning zorgt voor de instandhouding van het gedrag.

Als je het clickeren goed onder de knie wilt krijgen kun je ook wat clickersites lezen bij honden. De informatie omtrent het clickerprincipe is nl. geheel gelijk.

Veel plezier!

Val_Mel

Berichten: 420
Geregistreerd: 18-07-06

Re: Belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:51

In het begin idd na elke poging een snoepje geven. Als hij weet dat als hij het goed doet hij een snoepje krijgt gaat ie het steeds beter doen Knipoog Tong uitsteken

Mews

Berichten: 5503
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Re: Belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:12

Mijn paard is ook een vreetzak, maar als hij bedelt dan negeer ik hem compleet. Dus: Ik draai weg en zeg of doe niks. Als hij achter me aan komt blijf ik hem negeren, als hij naar mijn eten of mij gaat happen (hij hapt alleen met zijn lippen hoor Knipoog) dan draai ik me weg en zet ik indien nodig een stap naar de zijkant.

Ik heb me zelf ook sinds kort in het clickersysteem verdiept en vind dit ook een goed systeem, omdat hij als ik niet click weet dat hij toch niks gaat krijgen. Pas als ik click kan hij een beloning verwachten.

Eerst deed ik een stuk of 5 x een oefening en gaf hem dan een koekje en stopte, ivm zijn opdringerigheid, maar met het clickersysteem is hij een stuk minder opdringerig. Lachen Ook lijkt het wel alsof hij de oefeningen daardoor een stuk leuker gaat vinden. (hij doet ze ook als ik het niet vraag. erg komisch om te zien, ondanks dat ik het wel negeer omdat ik het niet vraag. Knipoog)

Bino_Pino

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Oost-vlaanderen, Belgie

Re: Belonen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 12:39

een clicker zou ik idd handig vinden.. maar ik heb er geen..
weet iemand mss wat je als clicker kan gebruiken? Tong uitsteken

Val_Mel ; ik geef na elke poging een snoepje hoor.. nu zijn mn snoepjes zelf al op .. ik heb er nog wel , maar die gebruik ik voor na het rijden.. en daar heb ik er ook niet zo veel meer van.. Tong uitsteken