[LO] paar vragen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeany

Berichten: 1928
Geregistreerd: 15-08-05

[LO] paar vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 18:01

ik wil gaan beginnen met een sterkere achterhand te kweken bij mijn 5 jarige merrie... haar conditie is niet enorm, en op een volte vind ze best moeilijk..... nu wil ik haar dus aan een passoa tuig zetten .... maar hoelang, en hoevaak per week moet ik haar dan longeren ongeveer?
en welke standen zijn het laagste, en ehet hoogste?
alvast bedankt!

Jeany

Berichten: 1928
Geregistreerd: 15-08-05

Re: [LO] paar vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 09:19

niemand? Verdrietig

Wiesje

Berichten: 2919
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Re: [LO] paar vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:37

Als je een nieuw pessoa-tuig koopt dan zit daar een hele gebruiksaanwijzing bij :d

Mijn paard train ik er ook mee. Ik heb begrepen dat de touwen tussen de voorbenen aan de singel, de laagste stand is, en dan via de ringen naar boven de standen, logisch, hoger worden.
Ik longeer hem er drie keer per week mee, hij wordt nog niet gereden en dan mag hij 1 keer vrijspringen en tussendoor lekker wandelen. Omdat ik hem er vaak mee train doe ik dit steeds 25 minuutjes ongeveer, incluus opwarming. Ik begin dan met het kont-bontje lekker lang en als hij ingelopen is, dan maak ik het korter.

Momenteel staat mijn paard als sinds januari stil, maar in augustus is zijn vakantie voorbij en start ik de trainingen weer (hij staat dan ook eindelijk bij mij thuis, dus dan kan het ook weer qua tijd Haha! ). En zoals hierboven beschreven wil ik het dan oppakken. Hij kan dan in mijn beleving eerst onbelast de juiste spieren ontwikkelen voordat ik hem daar weer in ga storen Haha!
Omdat hij al zo lang stilstaat zijn inmiddels zijn spieren niet meer ontwikkeld dus kan hij vanaf o beginnen. De eerste keren met het pessoa-tuig longeer ik hem trouwens net 10 minuutjes, en dan ga ik later opbouwen naar 25 minuutjes.

Zorg voor voldoende wisseling van hand en voor het actief houden aan de longe. Niet alleen doet dat tuigje dat, je moet er zelf ook flink aan werken.

Mijn manier is trouwens niet meteen de enige goede. Misschien doe ik ook wel dingen fout, onbewust. Kijk vooral waar jouw paard goed op reageert .

succes ermee.

Jeany

Berichten: 1928
Geregistreerd: 15-08-05

Re: [LO] paar vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 10:38

dankjewel... hoe duur zijn zo n tuigjes eigenlijk?

Liedje_

Berichten: 4856
Geregistreerd: 11-12-04

Re: [LO] paar vragen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:23

Meetsal zijn ze in ieder geval wel duur. Ze zullen sowieso niet 5 euro zijn Knipoog