Paard geschikt voor VD?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjen

Berichten: 1448
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Vught

Paard geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 16:45

Mijn paard gaat vaak ineens op een blok staan zoals ik hier ook zie op de foto's. Ik denk dat ik wel eens wat VD met haar wil proberen, maar ze heeft wel een probleempje: haar knie kan op slot schieten. Is het dan niet te riskant om VD te doen? Ze heeft dit knie op slot schieten pas 1 keer gehad, ik rijdt gewoon wel stevige buitenritten en rijdt ook in de bak (ook wedstrijdje), dus ze heeft er tijdens het rijden geen last meer van gehad. Maar volgens mij zijn de bewegingen bij VD wel van zo'n aard dat je misschien teveel belasting op die knie legt?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paard geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:55

voor of achter? (meestal is het achter, maar t kan ook voor)

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 17:59

Ik neem aan dat ze achter bedoelt en dat de knieschijf dan 'vastschiet' (in voorknie heb je geen knieschijf) Lachen

Ik moet zeggen dat ik niet echt weet hoe groot het risico is dat dat losschieten nog eens zou gebeuren bij bepaalde VDdingen, maar ik ben er altijd voor om zo min mogelijk risico te nemen Knipoog Dus, als ik jou was zou ik kunstjes zoals de buiging, compliment, steigeren.. etc laten zitten. Maar andere dingen, zoals Kus, Apporteren, Flemen... zou je makkelijk moeten kunnen doen zonder de benen te belasten Lachen

Sjen

Berichten: 1448
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Vught

Re: Paard geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 23:06

Ja ik bedoel idd achter. Ik wil idd geen risico nemen, dus bedankt voor het advies. Het lijkt me erg leuk om flemen, kus etc. te leren. Alleen is m'n paard redelijk kopschuw. Ik zal nog wel eens goed ronkijken in alle topics van Vrijheidsdressuur hoe ik deze dingen kan leren aan m'n paard, en vooral met het feit dat ze kopschuw is. Maar met de voorbenen op een blok hoeft toch ook niet zo belastend te zijn en het voorbeentje naar voren?
Dit doet ze uit zichzelf al, dus dit wil ik wel stimuleren.

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Paard geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:09


dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:37

Hmmm ik zou me kunnen voorstellen dat je paard meer gewicht op zijn achterbenen krijgt als hij op het blok gaat staan... maar ik weet niet in hoeverre dat 'gevaarlijk' kan zijn voor zijn knie... Zou er wel voorzichtig mee zijn (maar ik ben ook echt wel een miep hoor soms Haha! )

'Pas' zal denk ik niet veel problemen opleveren Lachen

Op zich is het voor jou al een hele uitdaging om dat kopschuwe eruit proberen te krijgen! (bv aaien over zijn neus; blijft ie stilstaan, belonen... dan langzaamaan wat langer en hoger aaien (en steeds blijven belonen) tot je rustig overal bij kan komen) Dan zullen Kus en Flemen (waarvoor je overigens bij het aanleren niet eens persee aan zijn hoofd hoeft te komen!) ook geen problemen meer opleveren.

Je kan ook eens op het VDforum kijken voor meer info over het aanleren van de verschillende kunstjes ( www.hetVDforum.tk )

Sjen

Berichten: 1448
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Vught

Re: Paard geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 17:09

Dank jullie wel voor de links! Ik ben er erg in geinteresseerd, ook omdat ze dus een beetje kopschuw is.
@ Dagami: ik denk ook dat op blok idd op de achterbenen extra belasting geeft. Ik houdt het dan maar bij de dingen die niet die knie belasten. Gelukkig kan ze wel na jaren oefenen ( Knipoog ) goed op haar hoofd geaaid worden, van boven tot onder en achter de oortjes. Maar dan is het na 1 min. alweer genoeg en als je in het weiland aan komt lopen en ze denkt: eten? of: rijden? dan kun je echt niet bij haar hoofd in de buurt komen. Terwijl ik ook een knuffelig paard wil Tong uitsteken
Maar rollen of liggen, dat is misschien juist ontspannend en maakt het allemaal lekker los? Dat kan ik misschien wel proberen aan te leren.

Ik zal de links eens goed bekijken en lekker met d'r aan het werk gaan!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Paard geschikt voor VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:29

dagami schreef:
Ik neem aan dat ze achter bedoelt en dat de knieschijf dan 'vastschiet' (in voorknie heb je geen knieschijf) Lachen

Ik moet zeggen dat ik niet echt weet hoe groot het risico is dat dat losschieten nog eens zou gebeuren bij bepaalde VDdingen, maar ik ben er altijd voor om zo min mogelijk risico te nemen Knipoog Dus, als ik jou was zou ik kunstjes zoals de buiging, compliment, steigeren.. etc laten zitten. Maar andere dingen, zoals Kus, Apporteren, Flemen... zou je makkelijk moeten kunnen doen zonder de benen te belasten Lachen


Hmmz, nu ik het lees inderdaad blonde actie Tong uitsteken
Hoewel ik een paard heb gekend dat voor 'op slot" schoot. pasje achterwaarts en het was weer los.. zal wel wat anders geweest zijn an