pony houdt tijdens longeren plotseling halt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

pony houdt tijdens longeren plotseling halt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 12:15

ik heb een 5-jarige draver, superbraaf tijdens t rijden maar ik longeer hem ook 1 x in de week.. in stap gaat hij braaf het rondje rond, en in draf meestal ook..

wanneer hij aan het galopperen is, stopt hij bijna altijd bij dezelfde hoek, dan staat hij plotseling gewoon stil en wil hij omkeren.. als je dan flink met de zweep erachter zit draait hij zich wel weer gewoon om en gaat er weer in galop vandoor maar wanneer hij bij die hoek aankomt stopt hij gewoon weer!

iemand op stal zei dat het gewoon uitproberen was, maar het is echt heel erg vervelend!

tips?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:26

Waar longeer je? In de bak of in een longeerkraal? Is die longeerkraal rond of vierkant? Als hij vierkant is kun je de hoeken afzetten waardoor hij de hoeken niet meer in kan duiken. Longeer je los of aan een lijn? Als je een vierkante kraal hebt kun je beter met lijn longeren en heb je meer te vertellen. En de hoeken afzetten, kan met gewoon rood/wit bouwlint.

_Buddha
Berichten: 2289
Geregistreerd: 27-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:28

Ik zou er eens meer met de zweep achteraan zitten vóór die hoek! Zodat hij niet eens de kans krijgt om te stoppen en al helemaal niet om om te draaien

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: pony houdt tijdens longeren plotseling halt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 13:35

ik longeer in een kraal en hij is vierkant..
ik longeer met lijn, misschien is inderdaad wel een idee met dat lint!

en zelfs al zit je er met de zweep achter, dan nog stopt hij, hij staat dan 3 sec ofzo stil en dan gaat hij er wel weer meteen vandoor als je er met de zweep achter zit..

we hebben hem sinds eind april en in het begin ging het ook goed maar het is de laatste 3/4 weken zo dus het kan ook niet zo zijn dat hij bang is ofzo want hij is echt wel gewend nou..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:38

Ik denk idd dat hij je aan het uitproberen is. Hoeken afzetten, en met afgezette hoeken eventueel zonder lijn proberen te longeren.
Let op je lichaamspositie, blijf achter de achterhand van het paard!

Inge_

Berichten: 3609
Geregistreerd: 18-05-06

Re: pony houdt tijdens longeren plotseling halt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 16:45

Ik heb toevallig zaterdag zonder longeerlijn geprobeerd te longeren maar dat lukte niet, dan ging hij de andere kant op en kwam naar me toe enzo dus toen heb ik m maar weer aan de longeerlijn genomen..

ik zal het is gaan proberen met die afgezette hoeken bedankt!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 17:50

ga eens het een en ander lezen over lichaamstaal onbewust geef je signalen af aan je paard, als jij in de goede positie staat dan denk ik dat hij niet stopt in de hoeken, let op dat je zelf de drijvende positie inneemt, dus dat je iets in de richting van de achterhand met het paard meeloopt, maakt hij aanstalten om te gaan stoppen, zwaai dan eens met je arm of een touw in de richting van zijn kont en kijk eens hoe hij reageerd.
gaat hij dan voorwaarts dan stap je weer iets meer richting voorhand zodat je de drijvende positie niet blijft doorgeven.. let wel op dat je ook niet in een remmende positie, dus meer naar de voorkant komt, want dan geef je juist weer aan dat hij moet stoppen

sasjeeh

Berichten: 177
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Zaandam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:36

1 van onze ponys wil maar 1 kant op gelongeerd worden de andere kant doet ze even en darna gaat ze in volle staken..er valt nog niet echt wat tegen te beginnen..alleen dat er iemand tijdens het logeren naast loopt..