Paard sloom met longeren. Pessoa-teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kinky01

Berichten: 478
Geregistreerd: 30-04-05
Woonplaats: Rosmalen

Paard sloom met longeren. Pessoa-teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 13:28

Pas geleden heb ik mijn paard gelongeerd met een pessoa-teugel. Omdat ze amper reageerd op mijn commando's en ook niet echt voorwaarts is met longeren. We dachten dat ze misschien met een pessoa wat actiever zou worden (vooral op de achterhand).

Niet dus!! helaas...

Hoe krijg ik haar actiever en kan het misschien zijn dat ik de pessoateugel niet goed gebruikt heb???

Hij was wel goed bevestigd.

Iemand tips?

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:31

pessoa-teugels werken juist alleen goed in op een actief lopend paard. anders gaan ze er alleen maar beroerder van lopen.
misschien een tip om eens een cursus longeren te volgen (bij Lammert Haanstra bijv.)? het kan liggen aan de positie van jou t.o.v. je paard, aan je zweephouding, aan het contact met de longe en zo met je paard, noem maar op.
vraag anders eens iemand mee te kijken die veel longeert en dat correct kan. veel mensen denken te licht over longeren; het is net zo'n kunst als rijden zelf!
succes.

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:36

Zorg dat je altijd schuin achter je paard blijft staan, zodat hij van jou weg loopt eigenlijk. Jij moet hem dus met je lichaam naar voren drijven. En houd je zweep ook altijd gericht op de achterkant van je paard.
Blijf consequent: dus als jij wil dat ze door loopt en je zeep daarbij gebruikt dat ze niet 5 minuten later wél in haar eigen tempo mag lopen. Ze mag pas vertragen als jij dat van haar vraagt. Doet ze het voordat jij dat zegt komt de zweep er weer bij. Gebruik ook je stem zodat ze leert dat als ze niet aandraaft op drrraf ze een zweep naar der toe gezwiept krijgt.
Ook moet je niet heel je gewicht op de longeerlijn zetten, want dan rem je haar af. Er mag best een boogje inhangen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Re: Paard sloom met longeren. Pessoa-teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 13:36

Sinds ik mijn paard met een dubbele longe longeer is hij veel actiever geworden. Lange zweep die ook kan raken bij de hand is ook erg handig.
Ik heb dit geleerd van mijn instructeur. Hij laat het paard gewoon draven en als hij met zijn tong klikt wil hij reaktie hebben. Als die niet komt, krijgt hij een tik met de zweep tegen zijn billen.
Na een paar keer heeft hij dan wel in de gaten dat die klik actie betekend.
Mijn paard bleef dan in het begin erg doorlopen en dan kan je hem met een dubbele longe ( en stemgebruik, hoooo) weer makkelijk(er) opvangen.
Het paard wordt vaak actiever in de achterhand naarmate hij ook meer kracht daar ontwikkeld. Dat wordt beter door heel veel overgangen te laten maken.
Ik laat hem veel stap-draf overgangen maken en bijna-stap naar middendraf overgangen.
Hij is nu al veel actiever achter geworden en veel krachtiger. Scheelt ook met rijden een hoop. Verzameling komt nu steeds dichter in de buurt van echte verzameling ipv gewoon langzamer draven

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 00:14

Je moet er bij het longeren idd voor zorgen dat de zweep hem kan raken.
Wat je ook kunt doen is - mits je beschikking hebt over een longeerkraal - hem los longeren, en dan heel veel van hand veranderen, met lichaamstaal proberen het paard in tempo en richting te sturen. Houdt ze bij de les, en vergt wat meer meedenken dan alleen dom rondjes lopen.

Liedje_

Berichten: 4856
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Paard sloom met longeren. Pessoa-teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:48

Met een passoa teugel moet ze juist harder werken, het lijkt mij dan ook niet dat ze sneller gaat lopen he! Knipoog Let erop dat je op het paard blijft letten en je aandacht niet stiekem aan iets anders geeft! Je moet hem niet alleen saai rondjes laten lopen, maak veel overgangen. Ookal ben je daar alleen maar mee bezig dan doe je iets! Praat duidelijk en hard.. maakt niet uit als je voorgek staat gewoon doen! Luisterd hij niet tik, nog steeds niet tik! Knipoog