In het begin heel gek doen, laten doen of ..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

In het begin heel gek doen, laten doen of ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 13:05

Hoi,
Mijn 6 jarige pony longeer ik af en toe alleen in het begin gaat hij heel druk lopen doen. Ik denk om zijn energie er even uit te gooien.
Meestal laat ik hem even doen en daarna pak ik hem op.Dat gaat goed en luistert hij netjes.
Hebben meer paarden dat en hoe gaan jullie daarmee om?
Laten jullie ze even uit galopperen of proberen jullie ze weer te laten stappen?

Als ik probeer om hem eerst te laten stappen loopt hij zich helemaal op te fokken. Dus ik laat hem eerst even uitrazen en daarna laat ik hem stappen.

Wat doen jullie?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 00:16

Ik eis doorgaans dat ze naar me luisteren. Bij de jongste (inmiddels 4) lukt dan niet altijd, bij de oudere gaat het beter.
Het riscico dat ze blessures krijgen als ze koude spieren hebben en ineens uit hun dak gaan is niet ondenkbaar. Als mijn paard echt zou gaat flippen met longeren, dan zou ik er voor zorgen dat er aan de hand uitvoerig warmgestapt wordt.

Pur
Berichten: 833
Geregistreerd: 07-02-06
Woonplaats: zuid-beijerland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:30

luisteren spelen doen ze maar tijdens het losgooien. longeren is ook werken dus niet eerst spelen.

Joltsje

Berichten: 9054
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:35

doet ze het bij het rijden ook?

ik vind het ook altijd lastig.. die van mij heeft soms een gekke bui en doet dat ook.. maar meestal gehoorzaamd hij wel. ik laat hem dan soms maar even vliegen. maar jah.. het moet geen gewoonte worden want dan kun je er strax niks meer mee.

en qua blessures denk ik dat het wel mee valt. bij het longeren pak ik mijn paard wel in. maar in het land doet hij het 10 keer zo erg..maar jah hij doet het zelf dan

Qimm

Berichten: 15195
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:40

Nee, nooit laten gek doen aan de longe. Laat het paard desnoods eerst even los in de bak voor je gaat longeren dat de overtollige energie eruit is. Als je paard eenmaal gewend is een beetje idioot te doen aan de longe is het moeilijk hem goed daar aan het werk te zetten.

tuurtje
Berichten: 39
Geregistreerd: 07-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 23:01

het is erg belangrijk dat ze evrschil weten tussen werken en lekker uitleven tijdens eht losgooien. Ik longeer regemlatig dieren voor anderen om problemen op te lossen en je merkt gelijk als er geen discipline is geleerd. Als je toestaat dat je paard gek doet tijdens het longeren, dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren, niet alleen in de zin van blessures van je paard, maar ook een hoef langs je hoofd en dergelijke. Als je heel rustig begint en de zweep laag voor het paard houdt (dus voor het hoofd naar de grond wijzend, da's dan niet dreingend nl) in het begin, dan kun je zo rust verlangen. als ja paard dan hierin toegeeft, kun je verder op de normale manier.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 11:23

Hij staat 24 uu rop de wei dus met blessures zal het idd wel meevallen. Ik vind het niet leuk als hij zo doet en hij perse eerst moet stappen, omdat ik dan constant in gevecht met hem ben en als ik hem eerst en rondje laat rennen dan niet.
Als hij eenmaal zijn energie eruit heeft gegooid loopt hij super en luistert hij ook goed.
Maar ik merk dat de meeste van jullie dus eerst het gevecht aan zullen gaan tot stappen dan hem uit te laten rennen en daarna oppakken?

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:26

Ik zou eerst zonder dat ie is vast gezet of of met dubbele longe ff laten lopen, natuurlijk beginnen met stappen enzo maar naderhand gewoon even laten uitrazen en daarna pas echt aan het werk gaan! Of zet je je paarden niet vast?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 11:28

Ik laat ze wel gek doen.

Maar ik longeer dan ook niet met iets eraan
Voor mij is longeren beweging geven, niet veel meer.

Na het maf doen (ze komen wel altijd uit de wei, dus compleet koud zijn ze niet) wil ik wel dat ze de achterhand eronder hebben, dus geen geslof aan de longeerlijn

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 12:06

hoe doe je dat dan?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:37

hoe ik het net geleerd heb (heb longeerles): (het paard wat ik longeer wil ook eerst uit d'r dak gaan) : ik stap d'r sowieso warm eerst op het erf 10 minuten a een kwartier, dan begin ik. Zodra ze gaat draven op eigen iniatief communiceer ik niet meer met haar. Dat vind ze niet leuk en meestal gaat ze snel genoeg weer stappen.
Mocht ze echt uit d'r pan gaan en het duurt te lang dan ga ik wel ophoudingen geven. Maar eigenlijk reageer ik gewoon niet maar laat ik d'r in d'r sop gaarkoken.

Cowgirl

Berichten: 23767
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: In het begin heel gek doen, laten doen of ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:18

Citaat:
Als hij eenmaal zijn energie eruit heeft gegooid loopt hij super en luistert hij ook goed.


Nou dan ben je toch klaar Haha! .

Toen mijn haflinger nog 10 jonger was deed ie dat ook altijd zo.
Ging ie ook ff lekker rennen en bokken. Ik gaf dan wel mee met de longeer lijn als ie ineens een spurt nam. Sommige mensen gaan dat terug trekken maar dan trek je hem juis om of in de blessure's

Als ie uitgeraast was gingen we aan het werk.
Hij is nu 15 , ik longeer best vaak en heb nooit problemen gehad.