VD makkelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

VD makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 09:10

Is het aanleren van kunstjes aan paarden makkelijk? Iets wat iedereen kan? Of is het juist 1 van de moeilijkste vormen van werken met paarden?

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:33

Ligt aan de intelligentie van je paard en je bekwaamheid als trainer

Ik denk dat Mirei zo slim is dat bijna iedereen haar alles wel zou kunnen leren zolang hij/zij maar genoeg geduld heeft en consequent kan belonen etc. Maar als ik naar Lente kijk.... die is gewoon een stuk dommer en het kost ons dus ook een stuk meer moeite om haar dingetjes te leren Maar zelfs bij haar lukt het uiteindelijk ook wel

Dus uiteindelijk denk ik niet dat VD echt een van de moeilijkste vormen is van werken met paarden, behalve dan voor de mensen die geen geduld hebben

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:00

Tsja, ik denk dat het een beetje van paard tot paard verschilt.
Als je paard er geen intresse in heeft, of het niet snapt .. dan moet je zelf idd wel flink wat geduld opbrengen.
Met judy zou ik niemand anders kunnen laten vd'en, geloof wel dat er een sterke band voor nodig is, wil je paard echt de grotere dingen voor je doen...

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 22:46

Maareh, met alleen geduld kom je er niet bij VD... Ik denk namelijk dat VD vaak onderschat wordt. Je moet goed kunnen time-en, heel consequent zijn, in kleine stapjes denken en werken, duidelijk zijn (in je lichaamstaal), minder is meer, creatief zijn enz. Een intelligent paard is natuurlijk makkelijk, maar ik geloof echt dat er maar weinig paarden zijn die het niet kunnen leren. Mits de trainer vaardig genoeg is.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48568
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:12

helemaal met je eens Amable... Ik heb het met Banjer erg getroffen met de VD... ze vindt het zelf erg leuk, ze denkt mee.. en biedt nieuwe kunstjes spontaan aan...

Maar met een minder "meedenkend" paard zou het een stuk moeilijker zijn.

Ik denk dat VD ook een van de moeilijkere "omgangsvormen" is omdat het een hele andere band vraagt dan wanneer je bv. "gewoon" rijdt....

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:46

hmm... ik denk dat het eraan ligt.. aan de persoon en aan de pony.
Als jij een heel ongeldulig persoon bent... dan komt er natuurlijk
nooit wat van. En als jou pony niet normaal naast jou stil kan
staan.. dan ook niet.
Vertrouwen in elkaar hebben is met VD volgens mij iets heel
belangrijks... Als er geen vertrouwen is tussen pony en mens..
Zal de pony denk niet gaan liggen of knielen enz.
Maar als je gedult, respect en genoeg liefde voor elkaar heb.. moet
het ongetwijfelt lukken met veel oefenen

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:25

dagami schreef:
Ligt aan de intelligentie van je paard en je bekwaamheid als trainer

Dat zeg ik toch ook Amable

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-06 23:28

Ja, maar ik geloof dat het dus minder aan de intelligentie van je paard ligt en meer aan de bekwaamheid van de trainer

Nyncke
Berichten: 133
Geregistreerd: 23-02-05

Re: VD makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 00:35

Dat denk ik zeker. Volgens mij kun je vrijheidsdressuur namelijk zo makkelijk maken als je zelf wilt

Het gaat namelijk heel gemakkelijk als je goed naar je paard kijkt, nadenkt over welke kunstjes bij zijn karakter (en soms ook lichamelijke capaciteiten) passen, vantevoren al enigszins bedenkt hoe hij het beste iets leert, een plan B achter de hand hebben; en soms niet te vasthoudend zijn en ook eens een compleet ander pad inslaan, mocht het toch allemaal niet zo werken als jij had gedacht. Als je echt goed aan het vrijheidsdressuren bent, moet je tijdens het trainen eigenlijk constant alert zijn, de signalen van je paard interpreteren en er een passende reactie op hebben.

Dat vergt inderdaad een hoop kennis van je paard, van mogelijke leermethoden, geduld (ook niet onbelangrijk inderdaad!) en een beetje zelfkennis is ook niet nadelig. Maar, ook bij mij werken al die dingen niet altijd goed samen en dan kun je het jezelf behoorlijk moeilijk maken ...

En soms, soms werkt het nog wel eens het beste om gewoon een keer met een leeg hoofd te beginnen en je paard je gedurende de training op ideeën te laten brengen. Echter denk ik wel dat dit alleen werkt als je al wat ervaring hebt, anders heb je echt geen flauw idee waar, hoe, wat, waarom, etc. je moet beginnen en loopt het zeker in de soep.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:21

100% met Nyncke eens.

Ik ben ook nog nooit een paard tegengekomen dat te dom was voor vrijheidsdressuur, en ik heb er inmiddels toch al wel wat paarden voorbij zien komen. Maar veel mensen lijken inderdaad bang te zijn dat hun paard te dom is. Ik vind dat vaak ergens wel grappig, want een minder snel denkend paard is erg makkelijk en voor iedereen te beleren. De probleemgevallen zijn juist de paarden die extreem intelligent zijn en alles binnen 5 minuten kennen - en dus ook alle foute uitvoeringen of dingen die hun trainer eigenlijk niet zo bedoelde. Met dat soort paarden moet je verschrikkelijk alert blijven en heel consequent bij jezelf blijven checken 'Wat train ik nu, welke hulpen geef ik bewust en wat zou mijn paard onbewust als hulp kunnen zien.'

En dan is vrijheidsdressuur inderdaad meer mensentraining dan paardentraining. Maar in feite haal je er net zoveel uit als je er zelf in stopt. Ik vind het zelf geweldig om getraind te worden door de pony's en door hen aan het denken gezet te worden, bijvoorbeeld om nieuwe oefeningen of methodes te verzinnen omdat de oude niet werken. Het gaat mij niet zozeer om de kunstjes, maar meer om het trainen daarvan en het leren, zowel voor de pony's als voor mij. Je hebt echter ook genoeg mensen die het om de kunstjes zelf gaat, en die voor het leren van de Spaanse pas een touw om het been binden en het zo naar voren trekken 'omdat het paard het zo sneller begrijpt'. Dan heb je gewoon een heel ander doel en is vrijheidsdressuur ook veel gemakkelijker, minder diepzinnig. Ik zeg niet dat mijn manier van vrijheidsdressuur benaderen beter is, maar dat is gewoon de enige manier waarop ik het zou willen/kunnen doen en juist dat steeds bij jezelf te rade gaan is iets dat je moet leren, en wat ook lang niet altijd even gemakkelijk is omdat je dus nooit stopt met leren over jezelf van je paarden. Als het je gewoon om het kunstje gaat dat er liefst zo snel mogelijk in gestopt moet worden, dan kom je met met niet al te veel inzicht, intelligentie of geduld ook een heel end.

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:24

Ik ben het dus echt niet met jullie eens dat de intelligentie van je paard niets uitmaakt voor hoe makkelijk VD zal zijn. Natuurlijk is de bekwaamheid van de trainer het belangrijkst, maar de intelligentie van het paard speelt wel degelijk een rol.

Ik ben bijvoorbeeld redelijk ervaren met VD en weet echt wel hoe mijn paarden in elkaar zitten. Toch merk ik HEEL duidelijk dat alles bij Lent een stuk moeilijker gaat dan bij Mirei. En natuurlijk kom ik er uiteindelijk ook wel met Lente (want ja, die kan intussen ook op het blok, pas, kus en flemen ) maar dat was de vraag niet

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-06 17:31

Je hebt natuurlijk intelligentere paarden en minder intelligente paarden, maar met een bekwame trainer zou dat geen verschil mogen maken. Ik heb ondertussen ook al een heel aantal paarden getraind en nog geeneen paard gehad die ik echt niets leren kon!

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:35

Dan ben jij nog geen Lentes tegengekomen

Maar jij denkt dus echt dat je een 'dom' paard iets net zo snel aan kan leren als bij een 'slim' paard??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 17:53

Toch denk ik ook dat Lente vrijheidsdressuur kan leren - en jij bewijst het ook! :D

Het probleem met 'domme' paarden is dat ze vaak helemaal niet dom zijn, maar 'anders begaafd'. :D Dat klinkt verschrikkelijk stupide, maar ik ben bang dat het in praktijk wel zo is. Het merendeel van de gedomesticeerde paarden zijn volledig gewend om zich over te geven aan de grillen van de mens en hebben geleerd om te leren op de manier waarop de mens dat van ze verlangt. Dus met behulp van dwang, onprettige prikkels of lokken met voer, vaak met een slechte timing gegeven en met te grote stappen vooruitgang geeist. Je hebt echter nog altijd paarden die dat niet kunnen, en aangezien je daar helemaal niets mee kunt beginnen, zijn die paarden gewoon verschrikkelijk dom.

Van [***] heb ik meer dan een half jaar lang vanuit het diepst van mijn hart gezworen dat hij gewoon echt volledig hersenloos was. Ik kon hem namelijk helemaal niets leren, maar dan ook echt niets. Niet hoefjes geven voor het hoeven krabben, niet mond open doen om het bit er in of uit te laten, niet halthouden op stem/teugel hulpen, niet aanstappen... Niet met correcties of voedselbeloningen, nada. Terwijl ik ruime ervaring met [***] trainen had en hij al een redelijk aantal kunstjes kon. [***] was dus duidelijk gewoon echt verschrikkelijk dom, je kon hem gewoon helemaal niets leren, zelfs niet de meest basale dingen.

Totdat ik clickertraining probeerde met [***] om het kunstjes leren bij hem wat soepeler te laten verlopen, het ook eens met [***] probeerde en die ineens gruwelijk intelligent bleek te zijn, alles kon en wilde leren en dat ook ineens deed. [***] bleek helemaal niet dom, maar juist verschrikkelijk intelligent, maar wel met maar 1 ingang tot die afschuwelijk grote hoeveelheid hersens. En dat betekende dat alle andere pogingen om hem iets te leren (voedselbelonen, corrigeren, uitlokken, voordoen enz.) gewoon echt mislukten. Nu nog steeds loop ik wel eens tegen dat aan als ik hem op een gewone manier iets probeer te leren wat bij [***] ook lukte. Ik wilde [***] leren om zijn hoef op de hoefbok te zetten, vroeg met een stemhulp om zijn voetje en bewoog dat toen hij het zelf opgetild had naar voren tot zijn hoef op de bok rustte, clickte en beloonde. Dus bij [***] hetzelfde. Resultaat: [***] kon/wilde zijn hoef niet op die manier strekken, begreep niets van wat ik wilde en de hersens sloegen op tilt. Dan moet je weer helemaal terug naar af en een manier verzinnen waarop [***] het wel zou kunnen leren: vanuit de Spaanse pas, eerst alleen belonen voor het in stilstand strekken, dan in stilstand de hoefbok aanraken en vervolgens erop laten rusten. Dan leert hij het in drie minuten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: VD makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 20:20

BTW, is Lente ook in de omgang en/of onder het zadel wat lomp/traag reageren? Want dat zou heel goed met elkaar in verband kunnen staan. [***] luisterde ook errug slecht naar halster/teugelhulpen omdat dat al teveel druk voor hem was en hij als reactie daar dwars tegenin drukte. Terwijl je hem zonder enkele problemen met slechts een touwtje om de hals kunt longeren. Druk = tegendruk bij hem, zowel in vrijheidsdressuur als bij dressuurwerk. Ook is het niet uit te sluiten dat paarden die dom overkomen in onze ogen dom doen uit lichamelijke problemen. Slecht zien betekent dat een paard veel minder kan met wijzende hulpen/zweephulpen.

Ik heb ook wel eens het idee dat juist de lompste paarden het minst tegen fysieke druk/stress kunnen en dat dat lompe echt een houding is waarmee ze zich staande houden. Bij clinics kom ik dat bijvoorbeeld veel tegen in Tinkers. Dat zijn paarden die toch wat om hun stugheid bekend staan, vooral als ze voor rijlessen gebruikt worden. Ga je ermee clickertrainen, dan blijkt daar 9 op de 10 keer een extreem onzeker en gevoelig paard onder te zitten, dat normaalgesproken tijdens het rijden zonder blikken of blozen dwars over pionnen dendert tot de frustraties van de ruiter. Leer je ze dan met de clicker om bewust die pion aan te raken om voer te verdienen, dan zijn ze opeens heel erg angstig voor dat nemen van eigen initiatief en uit hun schulp kruipen. Dat ben ik nu meerdere keren tegengekomen en ik vond het toch wel even omdenken, juist omdat ik ook altijd dacht dat Tinkers (verder niets tegen Tinkers hoor!) omdat ze vaak wat lomp en stug zijn dom waren...

Vandaar dat ik niet meer in domme paarden geloof. De een leert sneller dan de ander, of op een andere manier, maar elk paard kan vrijheidsdressuur leren. Dat is tenslotte ook geen atoomfysica.

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re: VD makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 09:47

xyzutu2 schreef:
De een leert sneller dan de ander, of op een andere manier, maar elk paard kan vrijheidsdressuur leren.

Dit is dus precies wat ik ook probeer te zeggen. En aangezien het bij 'slimme' paarden dus vaak sneller gaat noem ik VD met zo'n paard dus makkelijker

Overigens is Lente soms wel wat lomp maar ze kan prima tegen fysieke druk of stress ('bomproof' )

Anoniem

Re: VD makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 10:55

dagami schreef:
Dit is dus precies wat ik ook probeer te zeggen. En aangezien het bij 'slimme' paarden dus vaak sneller gaat noem ik VD met zo'n paard dus makkelijker


Volgens mij zijn we het bijna met elkaar eens! Alleen met het bovenstaande dus nog net niet, want [***] is enorm intelligent, en was o zo moeilijk te trainen omdat al die hersens hem alleen maar tegenwerkten...

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 11:16

Maar, betekent dit dan dat iedereen zo kan gaan vden met zijn paard? En dat bij de mensen waar het niet lukt of niet opschiet het paard dom is of niet op die manier kan leren? Ligt dus het gemak van vd feitelijk alleen maar bij het paard?

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 11:23

Amable schreef:
En dat bij de mensen waar het niet lukt of niet opschiet het paard dom is of niet op die manier kan leren?

Whaha Dat zou nog eens wat zijn Nee, natuurlijk ligt het altijd aan de trainer.

Maar ik denk dat àls je een goede trainer bent, dat je dan met een slim paard sneller bij je doel komt dan met een 'dom' paard Maar ik snap dat jullie het daar dus niet mee eens zijn, zal er verder ook niet over doorzeuren

Maar dan even een vraag aan jullie, aangezien ik met Lente niet zo snel vorder als met Mirei, maakt mij dat dan per definitie een slechte trainer? Want dat is dus eigenlijk precies wat jullie nu zeggen

(overigens ben ik me er compleet van bewust dat VD niet gaat over de snelheid waarmee je een kunstje kan aanleren. Ik hamer nu alleen op de snelheid omdat ik de snelheid waarmee je een kunstje kan aanleren de beste parameter vind om de gemakkelijkheid van VD te meten)

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 11:40

Bij een paard wat de aangeboden leer methode makkelijk opneemt zal het idd makkelijker zijn om snel verschillende oefeningen aan te leren.

Ik denk eerlijk gezegd dat jij eerder een luie trainer bent Want je kan het best! Maar Mireille pakte het allemaal makkelijker op waardoor het leuker werd om met haar te trainen. Nu zij zo ongeveer alles kent gaat het toch kriebelen om Lente wat aan te leren en nu jij ervoor gaat lukt het met haar ook prima! Misschien minder snel als met Mireille, maar met Mireille ging het in het begin vast ook niet zo snel als op het einde En ik denk (kom ik weer met mijn clicker ) dat je het Lente nog wat makkelijker aan zou kunnen leren met gebruik van een heel duidelijk beloningssignaal.

Het is overigens idd ook zo dat sommige paarden veel enthousiaster zijn en daardoor zelf dingen aanbieden, zelf gaan zoeken naar wat ze kunnen doen voor een click. Creatieve paarden En dat is ook onwijs leuk om mee te werken! Maar de "reguliere" oefeningen zoals het compliment, dat biedt geen paard zelf aan En daar komt dus mi de kwaliteit van de trainer om de hoek kijken

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:41

Haha je hebt helemaal gelijk Amable!

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 13:47

Toch opvallend dat vooral de meer "gevorderde" vders reageren in dit topic. Ik wil eigenlijk graag nog wel wat meningen horen!

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: VD makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 21:48

Ik denk dat je de aanleg om VD op te pikken niet alleen aan de intelligentie van een paard af kunt meten. Er zijn paarden die het leuk vinden om zelf na te denken, initiatief te nemen, zich uit te laten dagen. En die bovendien een levendig, speels karakter hebben en een atletisch lichaam. Dan gaat VD erg snel, is voor iedereen pret. Logisch.

Maar er zijn heus ook wel razend intelligente paarden die zich haast beledigd lijken te voelen als je een kunstje van ze vraagt, die een hollandse poldermentaliteit aan de dag leggen van doe maar gewoon doe je al gek genoeg. Niet ieder paard vindt VD leuk.

Het beste wat je dan denk ik kunt doen is dat maar respecteren. En wat anders gaan doen. (Of een ander VDslachtoffer zoeken Haha! .) Dat is ook een vorm van goed trainerschap.

Prissey

Berichten: 1149
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: Leiden

Re: VD makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 23:07

Nyncke schreef:
Dat denk ik zeker. Volgens mij kun je vrijheidsdressuur namelijk zo makkelijk maken als je zelf wilt Haha!

Het gaat namelijk heel gemakkelijk als je goed naar je paard kijkt, nadenkt over welke kunstjes bij zijn karakter (en soms ook lichamelijke capaciteiten) passen, vantevoren al enigszins bedenkt hoe hij het beste iets leert, een plan B achter de hand hebben; en soms niet te vasthoudend zijn en ook eens een compleet ander pad inslaan, mocht het toch allemaal niet zo werken als jij had gedacht. Als je echt goed aan het vrijheidsdressuren bent, moet je tijdens het trainen eigenlijk constant alert zijn, de signalen van je paard interpreteren en er een passende reactie op hebben.

Dat vergt inderdaad een hoop kennis van je paard, van mogelijke leermethoden, geduld (ook niet onbelangrijk inderdaad!) en een beetje zelfkennis is ook niet nadelig. Maar, ook bij mij werken al die dingen niet altijd goed samen en dan kun je het jezelf behoorlijk moeilijk maken *LOL* ...

En soms, soms werkt het nog wel eens het beste om gewoon een keer met een leeg hoofd te beginnen en je paard je gedurende de training op ideeën te laten brengen. Echter denk ik wel dat dit alleen werkt als je al wat ervaring hebt, anders heb je echt geen flauw idee waar, hoe, wat, waarom, etc. je moet beginnen en loopt het zeker in de soep.



Dit is zeker waar. Helemaal mee eens

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: VD makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:51

Ik denk niet dat vd makkelijker of moeilijker is dan iedere andere tak van de paardensport.
Het verschil zit hem denk ik eerder in het niveau en de manier waarop mensen vd zien. Een kunstje tussendoor is dat al vd? Iedereen kan zijn paard een kunstje leren wat het paard al min of meer aanbied net zoals iedereen zijn paard kan leren een rondje te stappen of draven onder het zadel.
Maar wil je wat verder gaan dan wordt vd al gauw moeilijker omdat je zelf zo ontzettend goed naar je paard moet kijken en heel inventief moet zijn. En omdat je paard ook gaat meedenken wijst hij je veel eerder op je fouten en gaat het vaak eerder "fout" als je niet goed naar je paard luisterd.