Niet luisteren naar commando, hoe oplossen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sjaslique

Berichten: 2094
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Niet luisteren naar commando, hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-06 19:34

Hoi,

Op de stal waar ik rijdt moet ik wel eens een paard longeren. het betreffende paard is alles netjes aangeleerd. Zij heeft er alleen een handje van om niet meer terug te willen naar de stap. Ik vraag het iedere keer aan haar, maar wat kun je het beste doen als ze echt niet luisterd. Heb het de afgelopen keer gedaan door een keer echt de rem erop te zetten. Heeft er misschien nog iemand tips?

Nyncke
Berichten: 133
Geregistreerd: 23-02-05

Re: Niet luisteren naar commando, hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 12:25

Je kunt verschillende dingen doen, afhankelijk van wat het beste effect heeft op het paard. Ik heb dit met mijn paarden ook wel gehad en wat goed hielp, citeer ik maar even direct uit het boekje Longeren met Lammert Haanstra, wel zo makkelijk:

Citaat:
  • Stel het paard eerst weer aan de hulpen en aan de longe door het energiek voorwaarts te drijven, zodat het paard weer steun zoekt in je hand en op de hulpteugel. Zet het paard aan het werk tot het zich geeft en je er zeker van bent dat het wèl wil reageren. Laat het dan nog een rondje vlijtig gaan en laat het pas dàn stoppen, als jij dat wilt.
  • Sluit de volte rustig spiraalsgewijs, zonder dat je meer spanning op de longe krijgt, door halve ophoudingen te maken. Spreek daarbij rustig je paard toe: "hoooo" of "stoppen" of iets anders dat rustgevend klinkt. Het is handig als je een vast taalgebruik hebt in je stemhulpen. Het paard zal je al snel leren verstaan.
  • Loop ter hoogte van het oog van het paard evenwijdig aan het dier naar het beschot toe, zodat het in de hoek wel stil moet blijven staan, of zich in ieder geval moet laten remmen.
Bron: HAANSTRA, L. (2002) Longeren met Lammert Haanstra. 2e druk Tirion Uitgevers bv, Baarn.

Hoop dat je hiermee vooruit kunt. Succes !

Groetjes,
Nynke

sjaslique

Berichten: 2094
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Vught

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-06 12:30

Bedankt voor je reactie, ik zal eens kijken of ik hier wat mee kan.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 13:17

Wat je ook kunt proberen: bij de overgang naar stap, een stap naar de voorkant van het paard zetten, zodat je je drijvende positie verliest en de zweep tegen de longeerlijn houden zodat ze die niet meer zien.

Nyncke
Berichten: 133
Geregistreerd: 23-02-05

Re: Niet luisteren naar commando, hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:08

Oh ja, inderdaad, de positie van de zweep
Dat kan ook al eens een heel stuk schelen.

Zelf laat ik 'm altijd onder de longeerlijn door richting hun neus wijzen. Zo haal je de zweep uit z'n drijvende positie en werkt 'ie ook enigszins als optische stoppende hulp.

wheezie

Berichten: 60
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Geldermalsen

Re: Niet luisteren naar commando, hoe oplossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:59

longeren is lastiger dan het lijkt...

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 19:29

Mijn paard is ook oostindisch doof voor stap. Hard is tenslotte leuker. De manier waarop ze het nu toch goed doet (de overgang) is door het eerst nog iets makkelijker te maken voor me zelf en de overgang stap-halt-stap te oefenen in een heel klein voltetje. Ik heb haar geleerd om terug te komen op het moment dat ik de slag van de zweep vlak voor haar op de grond laat vallen (voor de schouder, maar niet voor de voeten ivm erop gaan staan). Toen ze dit allemaal braaf deed was het gebruik van de zweep in combinatie met het commande stap vanuit draf een eitje. Ze vind stappen echter nog steeds gewoon stom vervelend, dus ben ik er wel ontzettend streng in, dribbelen is uit den boze bij mij, dan zet ik haar direct weer op een kleinere circel en gaan we weer halt-stap (en achterwaards) doen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 10:41

Urielle schreef:
Wat je ook kunt proberen: bij de overgang naar stap, een stap naar de voorkant van het paard zetten, zodat je je drijvende positie verliest en de zweep tegen de longeerlijn houden zodat ze die niet meer zien.



ik heb geleerd dat dat niet goed is. Deed het zelf ook vaak, maar mag het nu echt niet meer. Zweep ALTIJD richting het spronggewricht houden, zodra je de zweep laat zakken of anderszins houdt het in "het werk is klaar"en ben je in een onderdanige positie.
Juist altijd de zweep houden waar die moet zijn en gewoon rustig blijven en je commando herhalen. Eventueel kun je ophoudingen geven. Als ze dan (eindelijk) gaat stappen belonen !

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 17:22

Citaat:
ik heb geleerd dat dat niet goed is.


Dat kan iemand best bedacht hebben, maar het werkt bij mij perfect.

Citaat:
Juist altijd de zweep houden waar die moet zijn en gewoon rustig blijven en je commando herhalen. Eventueel kun je ophoudingen geven. Als ze dan (eindelijk) gaat stappen belonen !


Ja ehh, hoeveel gedult moet je hebben, heb het bijna drie jaar geprobeerd, toen dacht ik, laat ik de boekjes is uit het raam donderen en de zweep gewoon bij het voorbeen doen, binnen een week had ze het door en gaat het sinds dien prima.
Het blijft gewoon een feit dat ze echt een broertje dood heeft aan stappen (SAAAAAI man). Als ik lang stap gaat ze op alle manieren in protest : achter draven, schuinlopen, stil staan, omhoog komen (2 cm maar hoor). Met de zweep bij het voorbeen is dat zo goed als over.

Laten we het erop houden dat je het op de 'klassieke' manier moet proberen en als je paard ondanks alles oostindisch doorkachelt, het toch maar op met een eigenprobeersel doen.

Nyncke
Berichten: 133
Geregistreerd: 23-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:22

IngridM schreef:
Zweep ALTIJD richting het spronggewricht houden, zodra je de zweep laat zakken of anderszins houdt het in "het werk is klaar"en ben je in een onderdanige positie.

Wat is daar de redenatie achter dan? Als mijn positie ten opzichte van mijn paard alleen moet afhangen van de houding van mijn zweep, dan is er toch ergens iets fout gegaan. Als ik de zweep richting m'n paard z'n neus wijs, betekent dat "je moet langzamer gaan lopen", hij is echt nog niet klaar.

Als ik de slag van de zweep richting z'n buik zwiep, betekent dat "ga es wat meer naar buiten". Dat kent 'ie ook. Als ik 'm richting z'n achterbenen zwiep, betekent dat "word eens wat actiever met die achterhand". Kennen ze ook.

In alle gevallen verliest mijn zweep tijdelijk of geheel z'n positie t.o.v. het sprongewricht. M'n paarden hebben van het begin af aan de betekenis van deze hulpen geleerd en gehoorzamen er goed aan. Met je zweep kun je zoveel mooie hulpen geven!

Klaar is m'n paard pas als ik 'm laat stilstaan, naar 'm toe kom en eventuele hulpteugels eraf haal. Dan gaan we uitstappen. En ook dat weten ze.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:29

Mijn merrie is ook goed opgevoed, maar is bij tijd en wijle oostindisch doof. Haar tegen het schot aanzetten zoals door Haanstra geadviseerd is de snelste en meest vriendelijke manier om haar te dwingen te stoppen, zonder dat je te hard moet worden.