jonge paarden longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irenemelody

Berichten: 33
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: langedijk

jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 18:18

Hooii,
ik heb een vraagje... ik heb een jonge pony en die willen we graag longeren.. kan iemand mij misschien vertellen hoe ik dat het beste kan doen en wat ik er allemaal bij nodig heb.
alvast bedankt
groetjes irene

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 18:22

Hoe jong is je pony precies??
Ik zou zelf niet gaan longeren met halster, omdat dit shceef trekt en zo in zijn oog kan komen.
Als je begint altijd iemand naast je pony laten lopen, tot hij snapt wat de bedoeling is.

irenemelody

Berichten: 33
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: langedijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-06 18:27

Nou ze is 2 jaar oud en heeft dus nog niks geleerd

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 11:11

Heb je de beschikking over een longeerkraal met hek? Kun je ook proberen om hem los te longeren, zo voorkom je dat hij leert te trekken. Anders een hoek van de rijbak afzetten met lint en hindernispalen, zodat de ruimte waar hij heen kan beperkt blijft.
Je kunt met halster longeren, maar doe dan de longeerlijn aan de zijkant van het halster. Als je een kaptoom hebt kun je ook die gebruiken. Overigens vind ik twee jaar nog wat aan de jonge kant om te gaan longeren als je er voorlopig nog niet op wilt. Een paard kan zich ook gaan vervelen als hij te lange tijd op een niveau blijft hangen, en longeren is toch best wel belastend voor een jong dier

AnitaJoeri
Berichten: 66
Geregistreerd: 29-05-06

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:27

Longeren zou ik pas aan beginnen als het paard minimaal 2 en een half is, liefst nog iets ouder.

En als je dan begint is zoals Cassidy zegt een cirkel erg handig, dan leert hij alvast de bedoeling zonder dat die leert dat die je alle kanten op kan trekken.

Rianne_kiara

Berichten: 208
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:16

Ik sta er persoonlijk wel achter om je paardje te gaan longeren !
Ik ben zelf ook vroeg begonnen met het longeren (ondanks al het commentaar wat hierop, in het algemeen, gegeven word)

Zolang je weinig tot geen druk legt, door bijvoorbeeld los te longeren. Kan je weinig schade aanrichten bij je paardje.
Het is idd ook erg handig als je er de eerste paar keren iemand bij vraagt voor hulp. Die persoon kan naast de pony lopen om deze te helpen bij het duidelijk maken wat de bedoeling is !

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 18:19

ik vindt het wel kunnen op de leeftijd longeren als je het maar niet te vaak doet..een kaptoom zal handig zijn en anders inderdaad aan de zeikant van je halster maken.
gewoon rustig zijn iemand er bij vragen die de zweep kan doen de eerste paar keer (is altijd handig) en rustig zeggen wat je wilt en de zweep er achter houden. als je wilt draven zeg je gewoon drrrrraf en doet die het niet beweegt de ander de zweep een beetje. hij gaat het vanzelf snappen
en zet inderdaad een stuk af want anders vlieg je gegareandeerd door de bak heen

BasiNami

Berichten: 1205
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:07

Ik zou wachten tot je pony iets ouder is.
Dan een cirkel afzetten, dan krijg je niet dat gedoe dat ze er met je vandoor gaat. Rustig aan beginnen, duidelijke stemcommando's en niet te lang!

irenemelody

Berichten: 33
Geregistreerd: 27-05-06
Woonplaats: langedijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:27

Dank jullie allemaal

marlin
Berichten: 104
Geregistreerd: 22-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 08:00

ik zou als hij 2,5 jaar oud is pas beginnen met longeren, dat op de cirkel lopen, dat kan belastend zijn voor de pezen, en dan kun je later ook problemen mee krijgen. Dus ik zou even wachten, en dan wat de anderen ookal zeggen, een cirkel afzetten, dan trekt ze later niet

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 10:49

ik zou er ook iemand bij halen die je kan helpen, iemand die er verstand van heeft, je pony is nu op een leeftijd waarop hij fout aangeleerde dingen niet snel vergeet.

Is hij aan de hand al netjes opgevoed? daar zou ik zoieso mee beginnen, ga eerst de bak maar eens rondstappen, desnoods met een longeerlijn, dan kun je hem eventueel als hij braaf is steeds stukjes van je af laten lopen..

Ga je ook eens verdiepen in wat grondwerk, hier op bokt is van alles te vinden

Succes

hinge

Berichten: 104
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: ergens in mijn fantasiewereld(BELGIË)

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:50

ik vind heel jong longeren heel positief dan leerd je paardje al jong gehoorzamen.
gebruik wel nog geen bit het dier kan er last van krijgen gebruik een gewoon halster maar doe je lijn door de ringen
zo werk ik met een halster

benodigtheden
halster
longeerzweem en longeertouw meer niet

veel succes en plezier

wheezie

Berichten: 60
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Geldermalsen

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 14:02

doe het op een speelse manier dan vindt je pony het leuk en heeft ie een positieve ervaring ermee dan gaat het meestal super succes!

Rianne_kiara

Berichten: 208
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:14

Citaat:
ik vind heel jong longeren heel positief dan leerd je paardje al jong gehoorzamen


moet jou paard gehoorzamen dan???

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 19:15

Niet teveel op de volte blijven, laat hem ook af en toe eens rechtuit lopen ( loop met hem mee door de bak)

Martsje

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Drachten

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:23

Mijn paard is nu 3 jaar en het longeren hebben we al zover onder de knie dat hij al met touwtjes rond loopt...
We zijn begonnen met het los rondjes laten lopen in een afgezet stukje in de bak, een soort longeerring zeg maar. Dan staat 1 persoon in het midden van die ring met een longeerzweep en stuurt het paard daar zo mee aan dat hij/zij maar 1 kant op mag lopen. De tweede persoon staat (bij ons dan) bij het hek waar het paard de ring is ingegaan. Hier weet hij dat hij er uit kan en zal dan ook daar naar toe lopen om er weer uit proberen te komen... De tweede persoon staat daar evt met zweepje, om het paard door te laten lopen. Degene die in het midden staat, laat het paard op commando stappen, draven en galopperen. Dit zal het paard eerst niet snappen, maar hoe vaker je dit oefent, hoe beter het paard het zal begrijpen...
Ook ben jij degene die bepaalt wanneer je de andere hand gaat nemen. Dan stuur je het paard dmv de zweep in de andere hand te nemen en voor het paard te houden, zodat hij/zijn zich omdraait en de andere hand neemt.
Als het paard na een aantal keren precies weet hoe het allemaal werkt en niet meer de neiging heeft om plots om te draaien of iets dergelijks, dan pas gaat de longeerlijn er aan. Eerst zal het paard wat vreemd gaan kijken, maar rust is alles...
Laat het paard ook niet te veel trekken. Normaal gesproken moet je in het midden blijven staan, met 1 hak in de grond, maar met jonge paarden, mag je best nog wel eens "meelopen".
Het handigst is om er een tweede persoon bij te hebben, die de longeerzweep hanteert. Hij/zij heeft meer bewegingsvrijheid, omdat hij/zij geen longe in de handen heeft.
Bij mijn paard hoefde dit niet, maar het kan wel handig zijn.
Op deze manier kan je het dus steeds verder uitbreiden.
Succes!!!

Martsje

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Drachten

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:27

Oh ja... benodigdheden;
* eerst alleen maar een longeerzweep, en de tweede persoon evt ook (zie mijn verhaal).
* later een longeerlijn
* als je paard wat ouder is; hoofdstel, singel/zadel, met of zonder touwtjes... enz.enz.
Maar wat nog het belangrijkst is in het begin; een longeercirkel, of het nu een afgezet stuk is in de bak of een échte longeercirkel, dat maakt niet uit...

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 10:36

uhh ik ben het niet met je eens martsje.
Als ik een paard longeer, ongeacht de leeftijd, loop ik altijd met ze mee, zet nooit een hak in de grond..

Als jij continu op 1 plaats staat geef je door je lichaamshouding signalen door, dat kan dus zijn stoppen, of juist weer voorwaarts..
loop jij met je paard mee, dan kun je hem zonder zweep en zonder aanraken van tempo laten wisselen.
Ga jij richting zijn achterhand lopen, dan ben jijzelf de drijvende hulp, ga je meer richting de voorkant, naar de voorhand dus, dan ben je de afremmende hulp, een paard zal hier uit nature op reageren. het heeft wel enige oefening nodig ( voor jezelf)

Tuurlijk kun je een paard het op jouw manier leren, maar om bij een jond paard, meteen met zweepjes te gaan werken vind ik altijd erg zonde, zeker als het ook op een andere manier kan.

Een jong paard voor de eerste keer aan de lijn, zou ik zoals ik boven al schreef eerst dicht bij me houden en dan steeds een stukje van me af laten gaan dus volte vergroten zeg maar, zodra hij denkt weg te kunnen neem je hem weer iets bij je, zo kun je dat rustig aan zonder stress uitbouwen

Sees

Berichten: 6189
Geregistreerd: 12-08-04

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:24

Ik vind twee jaar sowieso te jong. Om een paard te leren 'gehoorzamen' zoals iemand hier roept, hoef je absoluut niet te longeren. Als je dan toch persé wil longeren, zou ik er voor kiezen om idd een stuk af te zetten en het paardje op zijn eigen benen te laten lopen zonder druk van halsters, zwepen, longeerlijnen of wat dan ook. En natuurlijk zal het paardje zich een paar keer omdraaien en niet direct begrijpen wat je bedoelt maar dat is toch niet erg? Niemand kan direct paardrijden als je er slechts één keer op hebt gezeten. Zo hoeft jouw paard ook niet meteen te begrijpen wat je bedoelt. Ik ben ook meer voor Newies manier, zonder druk en stress. En vooral: niet te veel en te vaak en zeker niet te lang. Max 15-20 minuten en dat niet meer dan een paar keer in de week. Dat is al behoorlijk wat voor zo'n jong ding. Ik blijf erbij dat ik pas over een jaartje zou beginnen maar goed. Veel succes, wel foto's plaatsen dan hè?

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 11:37

newie schreef:
Als jij continu op 1 plaats staat geef je door je lichaamshouding signalen door, dat kan dus zijn stoppen, of juist weer voorwaarts..
loop jij met je paard mee, dan kun je hem zonder zweep en zonder aanraken van tempo laten wisselen.
Ga jij richting zijn achterhand lopen, dan ben jijzelf de drijvende hulp, ga je meer richting de voorkant, naar de voorhand dus, dan ben je de afremmende hulp, een paard zal hier uit nature op reageren. het heeft wel enige oefening nodig ( voor jezelf)


Dit vind ik erg mooi gezegd!

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 12:25

dank je... *bloos*

wat betreft de leeftijd inderdaad, 2 jaar is erg jong, maar ga als je dan op die leeftijd zonodig wat wilt doen, niet meteen met zweepjes en touwtjes werken maar hou het vooral leuk voor een paard, ga veel met m wandelen, dat kun je best aan de longeerlijn doen, en af en toe de basis beginselen van het longeren dus hem af en toe een rondje om je heen laten lopen is helemaal zo verkeerd nog niet, maar ga zeker niet lang door, gewoon 2 a 3 rondjes, dan lekker belonen en wat gras laten eten ofzo, laat je paard genieten van zijn jonge jaren, hij moet zijn hele leven nog werken.

Martsje

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: Drachten

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 19:25

newie schreef:
uhh ik ben het niet met je eens martsje.
Als ik een paard longeer, ongeacht de leeftijd, loop ik altijd met ze mee, zet nooit een hak in de grond..

Als jij continu op 1 plaats staat geef je door je lichaamshouding signalen door, dat kan dus zijn stoppen, of juist weer voorwaarts..
loop jij met je paard mee, dan kun je hem zonder zweep en zonder aanraken van tempo laten wisselen.
Ga jij richting zijn achterhand lopen, dan ben jijzelf de drijvende hulp, ga je meer richting de voorkant, naar de voorhand dus, dan ben je de afremmende hulp, een paard zal hier uit nature op reageren. het heeft wel enige oefening nodig ( voor jezelf)


Als je goed hebt gelezen schreef ik;
"Normaal gesproken moet je in het midden blijven staan, met 1 hak in de grond, maar met jonge paarden, mag je best nog wel eens "meelopen"."

En daar komt nog bij dat als je goed wilt longeren je op een bepaalt moment, en dan zeg ik niet dat het gelijk al moet, maar als het paard wat ouder is en alles begrijpt en weet hoe het moet, je toch het beste op 1 plaats kunt blijven staan. Waarom??? Nou, omdat dat een veel rustiger beeld geeft voor je paard. Als je er als een gek achteraan moet om hem voorwaarts te drijven, wat denkt zo'n paard dan wel niet?? Dan doe ik het liever vanuit het midden met een zweepje zonder dat ik het paard hoef te raken... Ook kan je dan veel beter naar je paard kijken hoe het loopt. Ik zou zeggen; lees het boek van Lammert Haanstra maar eens, daar kom je volgens mij verder mee...

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:19

Kijk iedereen heeft zijn eigen manier van longeren, ik zeg niet dat jouw manier niet goed is, ik leg alleen uit waarom ik met mijn manier werk.
Ik ga neit als een gek achter een paard aanlopen om hem vooruit te drijven, ik zet ik duidelijke stap in de richting van zijn achterhand, en mijn paard versneld, ik loop mee in de zin van ik draai lopend om mijn as heen, als ik een stap naar achter doe, om zo een remmende functie te hebben, dan remt mijn paard af

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 11:50

Zo doe ik het ook Newie. Absoluut stilstaan vind ik te star. Ik merk dat mijn positie en houding invloed hebben op het werken van mijn paard.

Liedje_

Berichten: 4856
Geregistreerd: 11-12-04

Re: jonge paarden longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:13

Gewoon beginnen met spelen in de longeerbak, kijken of ze naar je luisterd later moet je het oas gaan gebruiken voor het echte werken Knipoog