Trekken aan de lijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Trekken aan de lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 19:35

Hoi.
Ik heb een verzorgpony, zoals sommige weten.Er staan nog meer pony's (sinds vandaag een nieuwe trouwens Een kleine shet Vandaag geboren ).Een daarvan longeren we weleens, niet zo heel vaak, 1x per week ofzo. En zogauw je de zweep ook maar laat zien gaat ze er vandoor of trekt ze aan de longeerlijn. Ze is in die wei geboren, en we hebben haar nog nooit iets verkeerd gedaan met een zweep, de eigenaar ook niet, die kijkt er zo'n beetje niet naar om. We hebben geprobeerd haar aan de zweep te laten wennen, maar dat werkt gewoon niet. Zonder zweep longeren lukt niet, dan gaat ze stil staan, hoe veel we ook zeggen van stap enz. Daar trekt ze zich niets van aan.We hebben het er al aangeleerd, maar ze reageerd er alleen op als we een zweepje achter haar houden, maar dan gaat ze juist trekken. Zo longeren is nou niet echt leuk, heeft iemand misschien een oplossing?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 20:46

?

___iris___
Berichten: 16
Geregistreerd: 03-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 11:58

Hoii.
Mischien moet je proberen gewoon aan de longeer lijn te zetten met iemand erop of ernaast, als die een klein zweepje heeft kan de pony daaraan wennen zorg er wel voor dat als je de pony niet aan de longeer lijn houd hem geen halstertouw aan te doen want samen kan je de pony nog wel houden maar alleen warschijnlijk niet en als de pony los raakt en op het touw gaat staan kan het z'n benen breken...

gOetjess Iris

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 13:18

Dat hebben we al heel erg vaak geprobeerd, maar ze wil gewoon niet.We hebben zover ik weet al geprobeerd, naast te lopen, aan de zweep te laten wennen, en ik kan zo nog uren doorgaan.

samararany

Berichten: 55
Geregistreerd: 19-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:27

mijn pony trekt heel vaak.dan trek ik terug maar dan gaat ie stilstaan en als ik dan zeg dat hij door moet lopen als hij stilstaat gaat hij weer de andere kant op daar kan ik soms zo boos van orden eigenlijk.gelukig doet hij dat niet zo vaak meer

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:27

Als je de mogelijkheid hebt om een stukje in de bak af te zetten met lint of zo, of in een longeerkraal te gaan werken, kan je pony geen kant uit en hoef je ook niet te trekken.

Overigens kan een paard pas trekken als er wordt teruggetrokken. Dus vaker rukjes geven en dan weer loslaten zal meer effect hebben dan continu druk te houden. Als een paard eenmaal weet dat hij sterker is dan jij is het hek van de dam.

Wennen aan de zweep doe je trouwens met beleid en niet eens per week. En niet in een groot weiland waar ze alle kanten uitkunnen....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:34

We hebben geen keus om ze in een andere wei of bak ofzo te zetten. Ze hebben enkel een wei

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 01:14

Ook een stukje weiland valt af te zetten....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:54

waarmee we hebben er geen materiaal voor en het is toch niet onze wei?

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:06

stukje lint kost een paar euro (dat rood met witte) en een paar paaltes waarmee je stroomdraadjes vast kan zetten en tadaa!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:44

we mogen het niet Wat zou jij ervan vinden als iemand palen neerzet op jou grond

odetteke

Berichten: 10546
Geregistreerd: 18-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 17:46

die paaltjes trek je er zo weer uit hoor! Ik zet de bak bij ons ook altijd even af als ik ga longeren, is nog geen 5 minuten werk.

Miss_Melis90
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Trekken aan de lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:42

Hoi,
Nou ik zal je vertellen dat ik precies hetzelfde
meegemaakt heb maar dan met een Shetlander,
die liet het ook niet toe en ging trekken.
Wij hebben toen een tijdje 3 á 4 keer per week
aan de longe geoefend met iemand die ernaast liep
en dan steeds verder weg ging staan na 2 weken oefenen
is het ons gelukt en loopt hij nu zonder moeite aan de longe.
Ik hoop wel dat je weet dat je geduld moet hebben helemaal
als ze niks gewent zijn als jij laat zien dat het goed is zal het zo
over zijn met dat getrek en misschien reageert hij dan wel op je stem.

Groetjes Melissa

Miss_Melis90
Berichten: 2
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Trekken aan de lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:42

Hoi,
Nou ik zal je vertellen dat ik precies hetzelfde
meegemaakt heb maar dan met een Shetlander,
die liet het ook niet toe en ging trekken.
Wij hebben toen een tijdje 3 á 4 keer per week
aan de longe geoefend met iemand die ernaast liep
en dan steeds verder weg ging staan na 2 weken oefenen
is het ons gelukt en loopt hij nu zonder moeite aan de longe.
Ik hoop wel dat je weet dat je geduld moet hebben helemaal
als ze niks gewent zijn als jij laat zien dat het goed is zal het zo
over zijn met dat getrek en misschien reageert hij dan wel op je stem.

Groetjes Melissa

Mirte_

Berichten: 1820
Geregistreerd: 18-06-06
Woonplaats: Aan de Zeeuwse kust.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 09:29

vervelend he michelle dat van moortje ik heb perongeluk de zelfde vraag geplaatst. maar ik ga het nog eens op nieuw proberen.

soniep
Berichten: 343
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Den ilp

Re: Trekken aan de lijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:58

ik denk dat je het rustig aan moet oefenen ga eerst is een paar weken longeren met iemand die meeloopt met een heel kleinspringzweepje en het ook uit de buurt houd als het niet nodig is gaat het een tijd goed dan steeds een stukje verder van je pony af gaan lopen.