Wat is het nut van Lange lijnen en Dubbele longe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

Wat is het nut van Lange lijnen en Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 16:53

Heey!
ik vroeg me af wat het nut nou eigenlijk is van het longeren met Dubbele longe, of het lopen met lange lijnen. Laat ik maar met dubbele longe beginnen, wat is hier het nut van? heeft het nog een extra functie dan longeren met pessoa? Of heeft het nog andere functies?
En wat is het nut van lopen met Lange lijnen? ik loop wel eens voor de grap met lange lijnen door de bak, maar wat heeft dit voor nut, hij leert er volgens mij niet veel van.. Iig niet hoe ik door de bak loop

loesjee
Berichten: 10
Geregistreerd: 07-05-06
Woonplaats: Schelluinen

Re: Wat is het nut van Lange lijnen en Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:01

Latisha schreef:
Heey!
ik vroeg me af wat het nut nou eigenlijk is van het longeren met Dubbele longe, of het lopen met lange lijnen. Laat ik maar met dubbele longe beginnen, wat is hier het nut van? heeft het nog een extra functie dan longeren met pessoa? Of heeft het nog andere functies?
En wat is het nut van lopen met Lange lijnen? ik loop wel eens voor de grap met lange lijnen door de bak, maar wat heeft dit voor nut, hij leert er volgens mij niet veel van.. Iig niet hoe ik door de bak loop


Dubbele lijnen kan je zelf bepalen wat j doet.. dus j kan j hulpen met j hand zelf bepalen.. met pessoa of hoe j dat ook sgryft.. doe j gwn alles met de longeerlyn.. tenminste zo denk ik dr over.. toedeloe

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:06

De druk en inwerking van de Pessoa kun je niet van moment tot moment zelf doseren (behalve dan door de instelling), lange lijnen wel. Met lange lijnen kun je alle oefeningen van de hoge school vanuit de grond leren en ook blijven toepassen als een paard door omstandigheden, gevorderde leeftijd, rugproblemen of een ruiter die geen behoefte heeft aan rijden, niet onder het zadel is. Soms worden de lange lijnen ook gebruikt als stap voor het beleren voor de kar.

Pessoa is meer een hulpmiddel voor het longeren, om het paard te stimuleren de goede spieren te ontwikkelen en zijn achterhand eronder te zetten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Wat is het nut van Lange lijnen en Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 09:08

Met longeren met dubbele lijnen kan je meer vragen dan met de pessoa. Je kan bijvoorbeeld van hand veranderen zonder eerst te moeten stoppen, om maar wat te noemen. Wisselende stelling vragen.
Een jong paard leerd wat meer aan het bit te komen, doordat hij er mee gestuurd (kan) word(en).
Problemen met stelling kan je beter oplossen met dubbele lijnen, omdat je zoals gezegd kan spelen met de stelling en de weerstand.

Het is trouwens niet zo dat je, op het moment dat je met dubbele lijnen longeert je per sé de pessoa eraf moet halen. Als je de pessoa netjes recht instelt, kan hij er ook gewoon aan blijven.

Het lopen met lange lijnen word inderdaad meestal gebruikt voor hoge school oefeningen of als overgang van longeren naar voor de kar lopen.... Voor de meeste mensen heeft het dus niet zo heel veel nut, behalve dat het voor sommige paarden nuttig kan zijn om te leren vóór je te lopen, ipv achter.

Hoop dat je hier wat mee kan!!

Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 14:24

Dankjewel, ik snap het nu iig. Alleen van hand veranderen tjidens het longeren?! hoe gaat dat:D

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Wat is het nut van Lange lijnen en Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 15:58

Tsja, hoe leg je dat uit.... Als het ware door een S van hand veranderen op de volte......
Je kan, als je een wat jonger paard hebt ook proberen hem gewoon recht over te laten steken.

Je verplaatst je wat verder achter je paard, neemt de binnenlijn aan, (buitenlijn net als bij het rijden uiteraard niet losgooien) en stuurt het zo naar binnen. Dan stel je jezelf weer in het midden op en stuurt je paard de andere kant om....
Klinkt heel simpel als ik het zo zeg hoor, maar dubbele lijnen voeren vergt wel wat oefening. Maar probeer het gewoon eens rustig in stap, geef je paard wat tijd om te bedenken wat hij moet doen. Het lijkt in wezen een beetje op sturen zoals je bij mennen doet.

succes ermee!!!

Latisha

Berichten: 420
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Leiden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 17:49

ik snap het denk ik wel! ik men zelf ook.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Wat is het nut van Lange lijnen en Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 18:19

Lalidan schreef:
Het is trouwens niet zo dat je, op het moment dat je met dubbele lijnen longeert je per sé de pessoa eraf moet halen. Als je de pessoa netjes recht instelt, kan hij er ook gewoon aan blijven.


Ik zie zelden mensen met pessoa EN dubbele lijnen longeren. Maar het een sluit het ander natuurlijk niet uit.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Wat is het nut van Lange lijnen en Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 20:06

Hoi Cassidy,
Dat is ook zo hoor, meestal is het of de een, of de ander. Maar het kan ook anders, zeker als je nog niet zo handig bent met de lange lijnen.

Al moet ik erbij zeggen dat ik het erg ingewikkeld vind worden, én pessoa én dubbele longe, maar sommige mensen vinden het fijn.....

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 12:02

Ik doe ook werk aan de lange teugel. Het voordeel hiervan is dat het paard geen last heeft van de ruiter op zijn rug . Mijn paard kent bv alle zijgangen zowel onder het zadel als aan de lange teugel . Door dit werk merk ik dat de zijgangen veel beter en makkelijker gaan ,ook onder het zadel . Ook ben ik bezig met piaffe en passage daarvoor geldt hetzelfde . In de toekomst wil ik ook zeker hogeschoolsprongen gaan doen . Zoals de levade of de courbette vorige week geprobeerd en voor de laatste sprong heeft mijn paard wel aanleg , maar ik wil eerst een perfecte piaffe bevestigd hebben. Dus alles wat je onder het zadel doet kun je ook aan de lange teugel doen . Is voor het paard een mooie afwisseling en je krijg er zelf goeie conditie van.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re: Wat is het nut van Lange lijnen en Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 01:18

Lalidan schreef:
Met longeren met dubbele lijnen kan je meer vragen dan met de pessoa. Je kan bijvoorbeeld van hand veranderen zonder eerst te moeten stoppen


Dat gaat dus niet met dubbelelijnen van handverandeen omdat je een longeersingel gebruikt met de dubbelellijnen.
Kijk maar eens op www.hoefkatrol.com

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Wat is het nut van Lange lijnen en Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:07

Ik longeer altijd met dubbele lijnen en een longeersingel, en ik kan prima van hand veranderen.....
Misschien dat je me uit kan leggen waarom jij denkt dat het niet kan??

Je moet er alleen wel voor zorgen dat het paard aan de goede kant van jou langs gaat, anders komt de longeerlijn voor zijn hoofd langs te zitten, maar verder zie ik geen probleem....

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:57

Omdat de longeerlijn door de ringen van de longeersingel zitten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Wat is het nut van Lange lijnen en Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:36

Ik zie echt het probleem niet.... natuurlijk zit de longeerlijn door de ogen van de longeersingel, maar daarom kan hij nog wel de andere kant op gaan..... Sterker nog: ik longeer regelmatig met de longeerlijn van mijn hand, door een oog van de singel, door het bit en vastgeklipt áán de singel, en toch kan ik gewoon van hand veranderen hoor. Ik weet ook niet waarop jij baseert dat het niet kan.

Als je recht achter het paard zou gaan staan met dubbele longeerlijnen, kan je ook naar zijn linker zijde lopen, en weer terug naar zijn rechter zijde. Daar heeft de longeersingel helemaal niks mee te maken! Je moet alleen zorgen dat het paard binnenom (dus zijn hoofd naar binnentoe) omdraait. Als hij inderdaad van hand veranderd door zijn kop naar buiten en zijn kont naar binnen te gooien, dan heb je idd een probleem, maar zo verander je ook niet van hand. Het paard moet naar binnen komen, dus gewoon min of meer recht over steken en dan is er echt niks aan de hand. Geloof me, want ik longeer al jaren op deze manier en verander altijd van hand zonder ze stil te zetten of wat dan ook. Gewoon de andere kant op sturen en klaar....

groetjes

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:00

DE lijn die van je hand naar het bit toe gaat, gaat niet via de longeersingel

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 08:37

Zoals mijn voorgangers al zeggen is het nut van dubbele longe en lange lijnen dat je heel veel kan doen zonder dat je erop hoeft te zitten. Met andere soorten van hulpteugels oid zet je je paard toch min of meer vast en kan je tijdens de training niet veel variëren zonder dat je het paard bij je hoeft te roepen om de teugel te verstellen. Met dubbele longen en langelijnen kan je alle kanten op.

MSQuincyTE schreef:
DE lijn die van je hand naar het bit toe gaat, gaat niet via de longeersingel

Bij de meeste mensen toch wel.
Het kan idd ook met de binnenlijn direct naar het bit, maar zoals je zelf al zegt is dat dus niet handig.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18032
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Wat is het nut van Lange lijnen en Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:49

Tja, als je inderdaad de binnelijn rechtstreeks naar het bit doet, dan kan je niet van hand veranderen. Maar dan ben je ook meteen een groot deel van het nut van de dubbele longe kwijt.
Om met dubbele longe te longeren, is het juist belangrijk dat het paard de druk in de mond krijgt net zoals bij het rijden of het mennen, dus naar achter. En dus gaat ook de binnenste lijn door de ring van de singel.

Op de site van Antoine De Bodt is inderdaad 1 plaatje te zien waarbij het niet duidelijk is hoe de binnenlijn loopt. Het lijkt er inderdaad op dat hij rechtstreeks naar de hand van de longeur loopt. In dit geval is dat denk ik gedaan omdat er met zadel gelongeerd word, en je dus geen oogje hebt om de lijn door te halen. Ik heb hem echter in een clinic aan het werk gezien, en dan gaat ook de binnenlonge door een oogje.

Ik snap nou waar jouw gedachte dat het niet kon weg kwam. Misschien dat ik het zo duidelijker gemaakt heb? bij mij gaan zowel de binnenlonge als de buitenlonge via dezelfde manier van mijn hand naar de singel.

groetjes

mariska75

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: regio Noord-Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:31

Antoine heeft meestal de binnenlijn rechtstreeks naar de hand, zodat als het paard rechtkomt en nageeft je direct alle ruimte kan geven zonder dat deze belemmert wordt door de ring waar hij door loopt. Hij gebruikt ook vaak gewoon het zadel en dan de buitenbeugel als 'ring' dit om ervoor te zorgen dat de lijn niet te laag komt als hij wat losser hangt. Een heel enkele keer heb ik hem de binnenring zien gebruiken.

Ik gebruik het zelf eigenlijk ook niet, behalve als paarden gecorrigeerd moeten worden omdat ze zich heel sterk maken (aan de lijn hangen) en dan als ze met een paar keer hebben geleerd dat ontspannen (door rechtkomen) veel lekkerder loopt, dan heb je hem al niet meer nodig.
Je moet wel goed weten wat je doet en wanneer je moet loslaten, want het geeft natuurlijk wel een hefboomwerking als je hem door de binnenring doet.

Het direct los kunnen laten en het paard gelijk de hals kunnen laten strekken, als ontspanning en beloning, is het grote voordeel van de dubbele lijnen boven alle hulpteugels!

Zie voor info op paardenbegrijpen.nl

esziiY
Berichten: 2379
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Veenendaal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:45

htetzelfde effect als ene pessoa

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 19:30

lange lijnen is gewoon leuk

Goofy44

Berichten: 2045
Geregistreerd: 18-05-05

Re: Wat is het nut van Lange lijnen en Dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 21:07

Met dubbele lijnen kun je elke gang en beweging die in de dressuur gereden wordt, vanaf de grond doen. Het gaat verder dan alleen maar met 2 longeerlijnen in je hand staan, om een paard in beweging te krijgen of te houden. Dat is heel wat anders. Als je dit beheerst heb je het voordeel, dat het vanuit het zadel ook beter kan gaan. Je kan namelijk "het beeld" met "je gevoel" combineren, zeker als je op jezelf en je eigen ervaring rijdt. Je kan het paard ook vanaf de grond de oefeningen die het moet leren, eerst aanleren en daarna pas vanuit het zadel.

Pessoa ben ik geen voorstander van, die is voornamelijk goed voor de handel. Als je niet kan longeren, lijkt het een uitkomst te zijn. Je kan zo'n tuig eenvoudig zelf maken, maar het is een heel gedoe. Het komt op mij over als een openbare demonstratie dat je een paar basis zaken niet beheerst. Je komt er dan wel openlijk en eerlijk voor uit.