Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:47


elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:22

ik longeer mijn haflinger hengstjes altijd met pesoa dit niet alleen om achterhand gebruik te stimuleren of om met anleuning te lopen maar gewoon om te wennen aan al dat touwtjeswerk en zo'n lastig ding achter hun billen dit als voorbereiding voor de koets.

Zo'n pesoa is bij de ene hengst heel losjes en heeft hij dit zelfs niet nodig want hij loopt van naturen zo al goed zie foto's gelongeerd met pesoa de minste druk die hij krijgt wordt gerageerd.

Bij de andere doet de pesoa goed zijn werk omdat hij van nature iets minder achterhand gebruik heeft.
Ik gebruik dit ook samen met de bijzetteugels en een longeertouw ik gebruik de bijzet als buitenteugel als ik dus aan de longe kneed werkt de buitenteugel ook, binnenstelling vragen en de buitenteugel krijgt ook druk. Zo vraag ik ze om met aanleuning te lopen samen met de pesoa is dit het resultaat kijk maar naar de foto's.

Ze zijn beiden pas twee jaar en lopen al goed.


Agios Halthouden
Afbeelding
Agios draven met een goed achterhand gebruik
Afbeelding
Agios galop
Afbeelding

Arko hoofd
Afbeelding
Arko draven met aanleuning, stelling en buiging
Afbeelding
Arko draven met uitmuntend achterhand gebruik
Afbeelding
Arko aanspringen in galop
Afbeelding
Arko verzameld galoperen
Afbeelding

Ik denk dat dit niet zou lukken zonder pesoa.

krackertje

Berichten: 2762
Geregistreerd: 08-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:29

Ik gebruik bij paarden die vanuit een blessureperiode komen beide tegelijk en wel omdat de pessoa ervoor zorgt dat het paard van achteren uit blijft komen en aan de voorkant het zelf kan regelen maar voor de momenten dat het paard teveel van het bit afblijft ( in een houdingkje gaat lopen ) heb ik er de dubbele lijnen aan ter correctie.
Ook kan een paard het tempo met de pessoa makkelijk overnemen en dat is een nadeel voor een blessurepaard.

De pessoa pas ik ook zelf aan naar behoefte dus daar zitten extra hulpstukken aan wat de mogelijkheden weer vergroot.

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:33

Je moet nooit aan1 methode blijven hangen. Ik ben een grote voorstander van de pessoa, maar longeren aan de dubbele longe is ook erg goed voor jouw paard. Het is afhankelijk van hetgeen waar je aan wilt werken of je beter de pessoa of de dubbele longe te voorschijn kunt halen..

eefielover
Berichten: 760
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Culemborg

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 18:03

Zoals al gezegd is zitten aan beide manieren erg veel voor en nadelen. Ikzelf longeer al jaren en heb het aardig onder de knie. Ik longeer 3 a 4 keer per week, en ben zelf voorstander van de dubbele lijnen, omdat je net ff wat meer kan regelen. Dat vind ik dan weer een nadeel aan het passoatuig. Hiervoor werd gezegd dat paarden zelf uit konden zoeken hoe ze het lekkerste lopen. Maar het lekkerste voor je paard is niet altijd het beste. Ik vind een passoatuig dus net zo min als dubbele lijnen niet geschikt voor beginnende longeurs. Hoeveel paarden lopen in zo'n tuig toch verkeerd, omdat ze gaan hangen, omdat ze in een verkeerde houding gaan lopen om aan die druk te ontkomen enz.? Zorg dat je dit soort dingen kunt zien voordat je eraan begint en dan kun je gaan kiezen welke methode het beste bij jou en je paard past. Al blijft afwisseling natuurlijk het beste voor je paard... Longeren is net als rijden een kunst! Al is het natuurlijk wel zo dat je ergens moet beginnen, en oefening baart kunst..

Tanja_dB

Berichten: 1800
Geregistreerd: 15-06-06
Woonplaats: Bommelerwaard

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:27

elsie1 schreef:
Ze zijn beiden pas twee jaar en lopen al goed.


Zijn ze niet wat jong om al zo aan het werk gezet te worden? Dit is behoorlijk zwaar werk voor een 2 jarige!

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 20:46

Ik wil eigenlijk ook met de pessoa aan de slag, maar vind het een crime om het ding op maat te maken voor mijn paardje.
Heeft iemand daar simpele stelregels voor?
Hoe hoog de broek moet weet ik inmiddels.

Op dit moment heb ik een pessoa-teugel te leen die voor mijn paardje te kort is afgesteld.(als het bontje achter de kont hangt passen de katrollen niet meer aan het bit dus)
Moet ik dan het bovenste of het onderste touw verlengen of allebei?

Ik vraag me namelijk ernstig af hoe jullie dat allemaal zelf hebben afgesteld!

Vandaar dat ik voorlopig maar dubbel longeer met 2 lange lijnen.
Mijn paardje gebruikt erg slecht haar achterhand, dus wil ik toch wel graag eens de pessoa gaan proberen. Maar niet voor ik zeker weet dat de boel goed zit.

elsie1

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-10-05

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 22:59

op tweejarig leeftijd kan een paard of ponny al gelongeerd worden ook met pessoa waarom niet!

Het lopen aan de longe en pessoa duurt maximum 15 minuten, wat niet lang is. Waarom zou dit zwaar kunnen zijn? Het is een korte inspanning en zoals ge ziet op de foto's hangt alles los van de pessoa dwz dat de paarden op hun eigen benen en eigen houding lopen zonder al te veel druk of geforceerd te worden zo te lopen. Die pessoa wordt enkel gebruikt als stimulatie voor een beter achterhand gebruik.

Het is beter de paarden van jongs af aan goed te laten lopen dan ze maar te longeren op één of ander manier die niet de juiste inwerking heeft en dan later te moeten vechten om te corrigeren en dan alsnog te moeten leren goed lopen.

Ik ben voorstaander van direkt de juiste methode te gebruiken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:25

Longeren met Pessoa is heel zwaar, vergis je niet. Ik zou het daarom met een tweejarige niet meenemen. Risico is dat je het paard leert om te gaan krabbelen, ipv van lekker voorwaarts te gaan. Ik ben ook een voorstander van meteen de juiste methode gebruiken, maar dan wel op de gepaste tijd. Een jong paard dien je eerst zonder alle poespas van touwtjes, slof, dubbele lijnen of Pessoa te longeren, de verzameling komt later pas. Een te los afgestelde Pessoa hoef je net zo goed niet te gebruiken...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 00:29

skessa schreef:
Op dit moment heb ik een pessoa-teugel te leen die voor mijn paardje te kort is afgesteld.(als het bontje achter de kont hangt passen de katrollen niet meer aan het bit dus)
Moet ik dan het bovenste of het onderste touw verlengen of allebei?

Het bovenste touw regelt de hoogte van de broek, het onderste touw de spanning van het bontje via de mond naar de singel. Als de katrollen niet bij het bit komen, zou ik beginnen met het langer maken van het onderste touw. Het is even aftasten, daar is geen recept voor. Beter te los dan te strak. En als je de hoogte van de broek weet (welke hoogte bedoel je, daar zijn meerdere meningen over) en je de lage instelling hebt (in de hoek van het spronggewricht) zal het bontje daar automatish invallen, ook als je hem wat lager hebt hangen. Te hoog ingesteld zal hij nooit lager kunnen. Dus ook in dit geval: los/lager is beter.

skessa

Berichten: 3317
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Friesland

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:07

Cassidy, bedankt!!!

Nu heb ik tenminste een handvat en durf ik het te gaan proberen! Haha!

Mijn paardje is in behandeling bij een therapeut in verband met rugklachten en slecht achterhandgebruik.
Zij heeft mij een bepaalde broekhoogte geadviseerd, dus daar ga ik dan vanuit! (in de hoek van het spronggewricht, inderdaad)