Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 20:40

Tja de vraagt zegt het al. Wat vind jij beter om te gebruiken met longeren: de dubbele long of het pessoatuig? En zet er ook even bij waarom

kels

Berichten: 303
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:57

Ben ik ook benieuw na . Zelf longeer ik met dubbele longe, omdat ik totaal geen ervaring heb met de pessoatuig.

Liex

Berichten: 1353
Geregistreerd: 23-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 20:58

Nou passoa heb ik niet dus dat wordt moeilijk
En dubbele longe vind mijn pony supereng, dus dat word ook niks

Maar persoonlijk vind ik de dubbele longe beter, dan kan je zegmaar echt zelf bepalen hoe die loopt, dan heb je je paard zelf in de hand.

nappie16
Berichten: 173
Geregistreerd: 25-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:09

ik heb zelf nog nooit gewerkt met pessoatuig (ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf bijna nooit longeer) maar met dubbele long bevalt goed hoor voor die paar keer per jaar k zet me paard liever in de roundpen

Adil

Berichten: 10746
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Duitsland (Gölenkamp)

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:36

Mijn bevalt het pessoatuig goed. De paard voelt zijn eigen beweging in de achterhand voor uitgewerkt en kan zelf bepalen onder hoeveel druk hij of zij wil lopen. Aangezien de meeste toch met zo min mogelijk druk willen lopen heeft de pessoateugel weer een groot voordeel: het paard gaat niet alleen voor mooi lopen maar moet dan ook da achterhand wat meer onderbrengen om de begeging niet in de mond te voelen. Mijn ervaring is dat het het evenwicht van het paard bevordert en een paard zich meer leert te verzamelen. Werk aan de dubbele longe is ook goed en fijn, maar vind ik een stuk moeilijker!

Wil ik er wel bij zeggen dat ik vind dat je bij beide vormen van longeren donders goed moet weten waar je mee bezig bent...sommige mensen denken dat longeren een makkie is....maar goed longeren is net als goed rijden een kunst!!!!

marsi

Berichten: 320
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 10:41

Ik longeer ongeveer één a twee keer in de week en wissel het af. In dit topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=123&t=568713&hilit= heb ik gevraagd wat ik het beste kon doen en ik moet zeggen dat daar de meningen wel over verschillen.

Wanneer ik longeer met de pessoa om, doe ik er geen longeerlijn aan. Met de dubbele longe kun je ze af en toe nét iets beter tot de orde roepen, maar met de pessoa houdt ze weer nét iets beter haar achterhand erbij. Voor mij dus gewoon afwisselen en niet óf pessoa óf dubbele longe!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-06 13:32

Zoals ik lees hebben beide hun voor en nadelen. Ben op het moment een paard met de dubbele longe aan het trainen en de andere met pessoatuig en beide lopen lekker

pepelover

Berichten: 25
Geregistreerd: 09-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:52

DinTjo0w die dit post;
Ik kan even niet op mijn eigen account vandaar dat ik die van mijn vriendin even "leen"
Ik longeer zelf met dubbele longe. Maar wat is een pessoatuig?
De dubbele longe werkt bij mij heel goed. Mijn verzorgpaard is namelijk van zichzelf niet erg voorwaarts, en als ze niet genoeg doorloopt kan ze ook kreupel worden, maar met de dubbele longe gaat dat heel goed

DiantaM
Berichten: 11277
Geregistreerd: 10-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:54

Ik doe het beide!

Met pessoa hoef je zelf weinig te doen, en tulan loopt dan heerlijk over zijn rug heen. Het nadeel is dat je hem weinig tot niet kan corrigeren.

Met dubbele longe moet je toch zelf wat meer doen, maar je kan daarbij goed inspelen op je paard. Af en toe stelling vragen, je kan ze terugzetten als ze niet op je stem terugwillen. VOoral dit laatste gaat nu ook goed aan de pessoa.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:42

Dit is natuurlijk per paard anders maar mijn paard loopt lekkerder met een pessoa tuigje, dubbele lijnen loopt ze erg gespannen mee.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 10:13

Duidelijk met pessoa
Eigenlijk omdat ik zelf altijd in de knoop kom met dubbele lijnen

smano

Berichten: 327
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Spijkenisse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 16:14

Mijn vorige paard liep heerlijk in het pessoa tuig. maar mijn huidige paard vind het een dram hij blijft maar bokken naar de lijn achter zijn kont. Ik ben er zelf een groot voorstander van maar helaas bij dit paard werkt het niet. met dubbele lijn vind ik dat je af en toe toch nog teveel zelf gaat regelen. In het tuig moet hij het zelf uitzoeken en er achter komen wat het fijnste is om te lopen .

Anoniem

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 01:09

dubbele longe, hiermee kan je het paard veel beter sturen en vind ik het makkelijker te hanteren.

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 10:52

Dat hangt van de longeur af. In principe vind ik de dubbele longe beter maar je moet damn goed weten waar je mee bezig bent en heel goed kunnen voelen. Ik zie wel mensen longeren met de dubbele longe waarvan ik hoop dat ze hem snel in de kast leggen maar een goed longeur kan er imo veel meer mee bereiken dan met de pessoa.

tuurtje
Berichten: 39
Geregistreerd: 07-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:33

de pessoa heeft als voordeel dat je daarmee kunt werken zonder dat je eht werken met de dubbelelijnen onder de knie hebt en toch meer stimulering van de achterhand kunt krijgen dan de emessten aan de enkele lijn voor elkaar krijgen.
de dubbelelijnen hebben meer voordelen. nl dat je meer invloed hebt op de hoofd/hals houding en de buiging in eht lijf en dat je alle rijtechnische oefeningen kunt uitvoeren zoals alle zijgangen en de tempowisselingen heel precies kunt doen. ik houd me lekker bij de enkele en dubbele lijnen, en daar draai ik mijn hand niet voor om, maar ik longeer dan ook erg veel en vaak (en dus veel paarden)

Dennis

Berichten: 31476
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:57

Dubbele longeerlijn.
Je kan veel meer inwerken dan met een pessoa. Ff wat ronder, ff wat meer stelling, ff dit, ff dat kan je met een dubbele longe wel doen, maar met een pessoa niet.

Ik longeer verschrikkelijk weinig en m'n pessoa heb ik 1x gebruikt en hangt sinds dien in de kast(word enkel door stal genootjes gebruikt).

baudyh

Berichten: 4288
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 23:57

met dubbele lijnen loopt mijn paard het fijnst.Dus ik probeer dat meestal te doen,maar soms heb ik weinig tijd en wil ik hem toch wel longeren.Dan pak ik het passoa tuig.Ook fijn .Maar dn kan je toch net iets minder goed op hem inwerken zeg maar.

PaardenDroom
Berichten: 139
Geregistreerd: 28-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:43

Het hangt denk ik van je doel af en van je paard/pony.

prinsesje_

Berichten: 116
Geregistreerd: 27-04-06

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 20:22

ikzelf ben ook meer voorstander voor de dubbele longe
zo bereik je veel meer bij je paard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:04

Pessoatuig, dat kent ie en vind ik makkelijker. heb ik tenminste nog wat handen vrij en je hebt veeel mogelijkheden om te varieren.

Pardon

Berichten: 359
Geregistreerd: 30-11-04
Woonplaats: Delft

Re: Mening: Longeren met dubbele longe of met pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 17:52

Ik vind voor mensen die net beginnen met longeren t pessoatuig makkelijker. Als je dan namelijk eenmaal weet hoe je hem moet afstellen het je tijdens het longeren alleen nog t tempo te regelen.

De dubbele longe is dan veel moeilijker en het duurt langer om onder de knie te krijgen. Wel kan je dan uiteindelijk je paard beter longeren.

Het ligt dus net aan het niveau van de longeur (en wat je paard gewend is speelt natuurlijk ook mee)

(edit: ff typfoutje weggewerkt )

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 22:11

Ik gebruik beide.
Voor mijn eigen paard vooral dubbele longe, omdat die best wel fijn en ontspannen rond wil komen, maar juist wat meer moet schakelen. Dat lukt me met een pessoa niet zo best omdat ze na 2 keer 'hooo' zoiets heeft van 'nou, ik ben ff niet thuis, ik draaf wel gewoon lekker relaxed door'.
Voor paarden die gewoon lekker lang en laag over de rug moeten vind ik een pessoa een fijn ding.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:31

RT-D -> LO

SelindeR
Berichten: 71
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Heinoo!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:41

Is een pessoa over 't algemeen ook voor mensen die nog niet zoveel ervaring hebben? of moet je echt goed weten waar je mee bezig bent? zit erover te denken nl. of ik wil overstappen op pessoa..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 17:45

Ik kies voor Pessoa omdat longeren met twee lijnen te zwaar voor me is (RSI). Met Pessoa kan ik in de round pen (ronde longeerkraal)zonder lijn longeren, en ondervind ik niet zoveel last van de RSI.