wie beloont zonder voer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gentille
Berichten: 1466
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: veendam

wie beloont zonder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-06 11:05

Ik wil toch weer een poging met m'n tinker bezig te gaan met vrijheidsdressuur, nadat ik vorige keer was gestopt, omdat hij zo óntzettend happerig en vervelend werd van die snoepjes.

nu vraag ik me af of er hier mensen zijn die de kunstjes zonder snoep aanleren, hoe belonen jullie je paard? en hoe houden jullie hem toch gemotiveerd braaf mee te werken

ik ben benieuwd! want ik vind het leuk ermee bezig te zijn, maar niet ten koste van een ongeduldig drammerig paard

liefs, shannon

LYSANNO
Berichten: 2164
Geregistreerd: 17-08-04
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:27

als je paard zo drammerig bezig is en hij wil alleen maar snoepjes..
dan kan je ook met je stem doen .. of een schouderklopje geven.(als ie het goed heeft gedaan)
maja ik denk dat de meeste mensen het doen met snoepjes.(ik trouwens ook en stem )
nyáa ik hoop dat je er wat aan hebt


p.s maja ik denk dat je het ook wel zelf door had met stem en schouderklopje
maar ik weet verder geen andere manieren

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 22:30

Bij vrijheidsdressuur werk je met belonen. Een beloning werkt alleen als de ontvanger de beloning ook als beloning ervaart. Ik bedoel, ik kan jou een ijsje geven omdat je goed je best gedaan hebt of ik kan je een bruine boterham met kaas geven als beloning. Dat ijsje is speciaal en wordt voor jou dus veel meer als beloning ervaren dan die bruine boterham met kaas die je dagelijks eet...

Ok, wat is voor een paard een beloning? Deze moet je uit de natuur van je paard halen, namelijk zijn eerste levensbehoefte. Voor een paard zijn deze: rust, voedsel, water, veiligheid en sociaal contact. Kies maar! Welke is voor jou handig om mee te werken? Sociaal contact (knuffelen en kriebelen, want ook met jou contact hebben is sociaal contact) kan prima werken bij een paard wat hele dagen alleen staat. Een paard echter wat gehele dagen bij vriendjes op de wei staat hecht minder grote waarde aan dat sociale contact. Ik kies zelf voor voedsel, brokjes wel te verstaan. Deze heeft hij niet de hele dag door tot zijn beschrikking en wordt door mijn paard als een echte beloning ervaren. Tuurlijk is ook hij in het begin wat drammerig geweest, maar door heel consequent en duidelijk te blijven is hij momenteel nooit meer drammerig naar het eten in mijn toe.

Succes met de keuze, ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt!

moniquebosch

Berichten: 826
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: bleiswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:38

ik beloon hem gewoon door te zeggen dat hij braaf is enzo en pas op t einde krijgt hij wat lekkers

mucho

Berichten: 275
Geregistreerd: 27-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:47

Inderdaad, mijn shetlander was in het begin ook super vervelend omdat hij alleen maar brokjes wilde! Nu gaat het een stuk beter. Misschien is dat iets waar je even door heen moet. Nu weet hij dat hij toch alleen maar iets krijgt als hij het goed heeft gedaan.

Frieda_a
Berichten: 155
Geregistreerd: 21-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:00

Ik, anders dan ben ik bang dat ze het alleen maar om het voer gaan doen. Ik denk dat gewoon lekker belonen beter helpt.

Josjeee
Berichten: 105
Geregistreerd: 16-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:53

Ik doe het ook zonder snoepjes,
Ik ben wel net begonnen en vraag niet te veel van dr...
Misschien dat ik over een tijdje toch moet overstappen op snoepjes geven. al ben ik daar niet zo'n voorstander van!

ollysgat
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 01:34

gewoon belonen op de hals en lief praten enzz

BasiNami

Berichten: 1205
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Groningen

Re: wie beloont zonder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 14:47

Mijn shet vertikt het om truucjes te doen zonder iets dat hij echt lekker vindt!
Voor een plukje gras tilt hij zijn voetjes een heeel klein stukje op
Voor een appel doet hij alles! Gelukkig wordt hij er niet happerig van. Misschien kun je duidelijker aangeven wanneer jullie 'beginnen' en 'stoppen' met Vd-en. Als ik tegen Lorton zeg, klaar! en ik draai me om dan is het voor hem ook klaar.

juliaaa
Berichten: 449
Geregistreerd: 24-01-05

Re: wie beloont zonder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 20:38

Ik volg dit ook even.
Mijn paard wordt ook heel drammerig van snoepjes, maar ik wil wel heel graag met hem aan de gang met vrijheidsdressuur!
Ik weet niet of het echt iets is waar ik met hem doorheen moet... het is namelijk al een tijdje bezig!
Op zich is het ook niet echt makkelijk dus om te straffen, aangezien hij niet echt vervelend is naar mij toe, maar gewoon staat te wiebelen. Ik kan hem wel stil zetten, maar dan zie je hem alsnog "gefrustreerd zijn om het snoepje" en hij schenkt dan geen aandacht aan me.
Hij krijgt ook genoeg aandacht, dus ik weet niet of het überhaupt een optie is om te gaan VD-en.
Groetjes, Julia

AnitaJoeri
Berichten: 66
Geregistreerd: 29-05-06

Re: wie beloont zonder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 21:58

Ik beloon met stem en als het errug goed was en ze staat in de buurt krijgt ze een aai of kroel.

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:53

Als ik ronnie geen snoepje geef (Nou ja ... ik geef hem geen
snoepjes meer want dan word hij zo dik als k elke dag oefen
maar snij 1 broodje in 20 mini stukjes)
Maar als ik heb dan geen stukkie brood meer geef... dan doet
hij het de volgende keer ook niet meer. Hij vind een braaf
klopje in zijn nek niet de beloning die hij vind dat ie verdiend.
Dus daarom doe ik het altijd met stukjes brood.

Blue9

Berichten: 3642
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Wijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:56

Wat wel heel goed wil helpen is het snoepje op de grond leggen of iets maar in iedergeval niet uit de hand! Want dan telkens als je paard je hand ziet weet ie dat daar het snoepje vandaan komt! En ik zou gewoon altijd langzaam afbouwen, want een paard moet ook genoegen nemen met een kriebeltje op de schoft en niet elke keer een snoepje!

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 09:02

Hoeveel ervaring hebben de mensen die nu zeggen belonen met een klopje en een aai met VD? Want naar mijn idee kom je met knuffelen nooit zover in de VD als met voedsel beloningen. Daarbij heb ik ondertussen een stuk 10 paarden met de clicker + voedsel beloont en daar is geeneen paard happerig geworden. Ik heb zelfs met hengsten gewerkt en deze werden juist minder happerig van de clicker met voedselbeloning!

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: wie beloont zonder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:29

Ik ben heel erg tegen het belonen met voer.
Met een zachte stem, een rustige aai over de hals, even kriebelen in z'n manen of een clicker weet hij genoeg.
Lijkt me, voer als het een jong paard is maar liever niet!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 14:33

Ik doe niet aan VD, maar mijn paard wordt beloond met stem of met een kriebel.

Voor advies hoe je om kunt gaan met bedelen, een paard beleefdheid kunt leren bij het voeren uit de hand, of voorkomen kunt dat een paard gaat drammen, kan ik het boek "Grondwerk" van Inge Teblick aanbevelen. Door het targetten en het eerst aanraken van je andere hand, kunt je voorkomen dat hij meteen op het snoepje afgaat.

winnertje
Berichten: 92
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: halsteren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:59

ik doe ook neit aan VD maar ik beloon soms met me stem en af en toe met snoepjes maar veder met stem

Liedje_

Berichten: 4856
Geregistreerd: 11-12-04

Re: wie beloont zonder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:37

Je kan ook een keer iets anders geven dan snoepjes, Sinaasappel Appel Banaan ofzo.. En niet als die 1 ding goed doet.. Maar gewoon als je helemaal klaar bent aan het einde een snoepje (of de dingen die ik net opnoemde) geven Lachen

Paardentango
Berichten: 2744
Geregistreerd: 06-01-06

Re: wie beloont zonder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 07:25

Snoepjes werken leuk bij kinderen, veulens.

Bouw het heel snel af, heel snel en zoek een alternatief. Veel mensen creeeren ongewild bijtpaarden, paarden die aan mouwen trekken en zich akelig gedragen met mensen. Alleen maar schooien.

Kinderen beloon je met snoep, soms. Volwassenen beloon je anders. In de conext bedoel ik dit.

Geloof me maar, het is niet zo moeilijk om zijn favoriete plekje te vinden. Meestal is het belonen met snoepged eerder onze behoefte dan de werkelijke behoefte van het paard. De meeste paarden willen gewoon samen met de baas zijn en vinden dat al het einde. Maak er begruik van en maak een feestje, zonder snoep en zodoende hoef je later ook niet te gaan straffen om je eigen fouten.

Soort van wat men vroeger deed, cola alleen op zondag (ik ben al 43). Het was een verrassing ! Feest als het zo was, het was iets bijzonders. Zo kijkt je paard ook, natuurlijk kun je een enkele keer als verrassing iets geven, maar gebruik het als verrassing en niet altijd als drekte beloning na een kunstje. Het paard doet het echt niet beter, eerder slechter want het gaat een paard uiteindelijk alleen maar om de eet beloning en je wil juist graag een mooi kunstje nietwaar.

Zoals met alle hulpen altijd, bouw ze zo snel mogelijk af en zoek samen naar de verfijning.

Succes,
Nicole

Paardentango

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: wie beloont zonder voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 10:25

Paardentango > Ik ben het werkelijk niet met je eens dat een paard het slechter zou gaan met snoepbeloning in plaats van beter. Net als dat je een bijterig en happerig paard creeert met snoep. Ik werk met mijn paard met de clicker, nu al anderhalf jaar, vanaf dat ik hem heb, en hij is nooit happerig geweest. Hij doet met plezier zijn oefeningen omdat hij weet dat hij het goed doet door de duidelijke beloning. Hij weet ook dat hij iets moet doen voor de beloning en nooit zomaar iets krijgt. Hij heeft nog nooit gehapt, aan mijn zakken gesnuffeld oid. Ik denk dat een andere beloning ipv voer best moet kunnen, maar je mag een beloning nooit te pas en te onpas gebruiken. Dus alleen op zijn favo plekje kriebelen als hij een oefening braaf uitgevoerd heeft. Nou, ik knuffel liever de hele dag en geef iets lekkers na een oefening dan dat ik alleen maar kan knuffelen naar een oefening. Een beloning moet namelijk te doseren zijn.

Enneh, ja, bij mensen beloon je kinderen anders dan volwassenen. Een kind geef je een ijsje, een volwassenen geld. Wat doet de volwassenen van dat geld? Een ijsje kopen! En uiteraard ook nog materiele spullen, maar daar geven dieren (gelukkig) niets om. Maar er is geen mens die beloont wordt met een aai over zijn bol, nog jong, nog oud!