logeerzweep en slaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:02

Mijn paard durft wel is aan te vallen als hij aan de longe loopt (dan komt hij naar het midden toe gerent met platte oren) en dan krijgt hij een tik want dat tolereer ik niet! Hij doet het nu VEEL minder, af en toe probeert hij nog een keer, maar als ik dan naar hem wijs met de longeerzweep stopt hij er mee.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:02

Ik hoef echt geen tik te geven. De zweep alleen maar van de grond afpakken is al genoeg.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:10

Cassidy schreef:
En hoe heb je dat gedaan?


Door voor mijn paard te gaan staan (ze stond toen wel stil hoor) en er mee over haar lichaam gaan en dat heb ik 5 keer gedaan na het longeren en toen was ze er niet bang meer voor.
Ik gebruik mijn zweep echt weinig omdat ze ook heel erg goed op mijn stemhulp reageert.

lind_fura

Berichten: 66
Geregistreerd: 28-04-06

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:27

hey hanidge aan een longeerzweep is dat je er niet mee hoest te slaan maar hem kan laten knallen in de lucht als je paard niet goed reageerd. dan lopen mijn paarden in 1 keer een stuk harder.

Melisjee

Berichten: 8755
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:50

Ik gebruik me zweep weleens om een tik te geven ja, want ze weet dondersgoed wat de bedoeling is

AnitaJoeri
Berichten: 66
Geregistreerd: 29-05-06

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:24

Ik gebruik mijn longeerzweep grotendeels als aanwijsstok en heel afentoe krijgen ze er eens een kriebel mee.

Echt gebruiken alleen in noodgevallen.

Blesa
Berichten: 16
Geregistreerd: 31-05-06

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:26

mijn shetje hoef ik echt niet proberen te slaan, nee ik geef alleen uit hoge noot een klein tikje op zijn kont

SorayaDL
Berichten: 507
Geregistreerd: 19-07-05

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:46

Bij sommige paarden maak ik niet eens gebruik van een longeerzweep. Die longeer ik puur en alleen door de juiste houding aan te nemen en als ze toch voorwaartser moeten ( en ze twijfelen even of ze dit zullen doen ) dan gebruik ik het verlengde ( uiteinde ) van mijn longe.

En bij sommige neem ik in ieder geval wel de zweep mee voor de zekerheid. Hij ligt dan gewoon naast me op de grond en als het paard denkt dat ie niet voorwaarts hoeft te zijn, dan pak ik de zweep erbij. Deze hou ik er dan even bij en als ie een tijdje goed luistert zonder dat ik de zweep erbij hoef dan leg ik 'm weer op de grond.
Later als ze dit gewend zijn dan hoef ik alleen nog maar te kijken naar de zweep, als het paard niet luistert naar mijn stem en houding, en dan weten ze hoe laat het is en luisteren ze wel. Maar ze moeten leren dat dit overgaat op de hulp van de longe. Steeds kleiner wordende hulpen waar ze op moeten letten bij mij en op moeten reageren.

Longeer het liefst zonder zweep, maar het is soms gewoon handig bij sommige paarden. Ik gebruik het niet als straf, de zweep raakt nooit het lichaam. Daar is het ook niet voor bedoelt. Het is een verlengde van je arm om op sommige momenten net je paard dat beetje extra hulp te geven.

mereltjj
Berichten: 15
Geregistreerd: 25-03-06

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:55

ik gebruik de zweep allen om een beetje door te laten lopen en soms geen ik hem een klein tikje maar nooit echt een flike tik

winxx

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-04-06

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 18:57

Die van mij gaat gelukkig op commando nar voren ik hoef maar gallop te zeggen en ze doet het, maar als ze soms haar bui heeft en ze wil niet dan hoef ik hem alleen maar op te rapen en dan is het al genoeg

paardemeisje

Berichten: 43
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:20

alle paarden zijn verschillend, de een vind de zweep eng en de ander reageert er niet eens op. Toch vind ik het gebruik van de zweep heel nutig. Je kan ze dan net dat beetje extra geven wat ze nodig hebben. De zweep heb ik daarom ook altijd vast bij het longeren en dan niet zozeer naar het paard gericht, maar leunend op mijn hand en pols. zodra ik zie dat het paard uit het ritme valt of niet reageert op mijn stemhulp dan richt ik de zweep op hun achterste en geef een drijvende beweging. door dat het touwtje wat er aan vast zit kom je wat dichter bij het paard. het paard wil dat vaak ontwijken en gaat daardoor harder lopen.

Tijdens een stage perioden heb ik drie totaal verschillende paarden merries in mijn handen gehad. De een die reageerde niet op de zweep en de andere twee vonden het niet echt vervelend. De merrie die er nietop reageerde moest ik wel laten weten wat het nut was van een longeerzweep. Ze was nogal lui in de galop en met mijn stemhulpen kwam ik er niet ik gaf een drijvende beweging en ging heel erg in haar achterhand lopen. Toch vertikte ze het om in die galop te blijven. Ze viel telkens in draf terug, door haar in galop te houden moest ik haar wel een tik op der kont geven. Je moet het zo zien, onder het zadel gebruik je ook wel eens de zweep als ze niet goed op je benen reageren. Tijdens het longeren moeten ze op je lichaamstaal letten en je stemhulp. doen ze dit niet dan kan je een drijvende beweging maken met de longeerzweep en als dat niet helpt een klein tikje met de zweep. Soms is een boze stem al voldoende om ze door te laten lopen.

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:53

Ik longeerde shoq altijd met een dressuurzweepje met kort touwtje. het drijven van de zweep begreep hij prima, in combinatie met mijn lichaamstaal. Ook naar buitendrijven was geen probleem. Voor dat béétje extra klapte ik inderdaad met de zweep, kan ook prima met een korte zweep.

voordeel van een dressuurzweep in je hand is dat het veel lichter is

Ik sloeg dus ook nooit met de zweep
Laatst bijgewerkt door SillyB op 21-06-06 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:55

Een longeerzweep is NIET gemaakt om jouw paard mee te slaan, het is gemaakt om een paard duidelijke instructies te geven, als ondersteuning op je stemhulp. Als je zo ver bent dat je je paard met een longeerzweep moet slaan dan doe je toch echt iets verkeerd

Kimonoo
Berichten: 3814
Geregistreerd: 18-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:59

wij doen alles met onze stem bij onze verzorgpony, wij longeren hem ook niet hij loopt gewoon rondjes om ons heen zonder longeer lijn, dus hij kent de comanndo's stap draf gallop hooo

sasjeeh

Berichten: 177
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Zaandam

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:34

naja ik gebruik voor al mij stem en als ze daar niet goed opreageerd maakt ik met de zweep een hard geluid in de lucht achter haar!
maar ik zou haar niet echt met de zweep slaan

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:52

Ik gebruik hem alleen als aanwijsstok en als drijfmiddel.

Ik heb m'n vz-paard 1x een harde tik verkocht met de longeerzweep omdat madam dacht dat ze naar mij mocht slaan.... Na deze tik heeft ze het nooit meer gedaan.

mandy101

Berichten: 1274
Geregistreerd: 26-09-04

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:54

mijn shettie is best braaf dus als ze er vervelend is knal ik er alleen
mee en dan luisterd ze al. Knipoog

dravergekkie

Berichten: 9268
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:12

ik raak er soms zachtjes aan op dr komt met slap touwtje zo weet ze dat ze door moeten lopen.
of ik tik met de longeerzweep op het hek..

Guuus

Berichten: 1975
Geregistreerd: 21-09-04
Woonplaats: Groningen.

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 11:16

Ik gebruik geen longeerzweep. Mijn paard reageert perfect op de stemhulpen.