logeerzweep en slaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24681
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 08:14

Hoe gebruiken jullie je longeerzweep alleen achter je paard om hem door te laten lopen, of geven jullie je paard ook een flinke tik?

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:15

soms is een klein tikje niet overbodig.
wij gebruiken de longeerzweep ook bij het zadelmak maken, want het paard moet naar vóren blijven en mag niet ongevraagd stil gaan staan. Dan gebeuren de stomste ongelukken, zolang ze maar naar vóren blijven is er weinig aan de hand.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:24

Ik gebruik hem ook om afstand te houden als hij naar binnen komt drijf ik hem bij de schouder weer naar buiten

japielover

Berichten: 3521
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Ede & Varsseveld

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:29

ik gebruik mijn longeerzweep alleen om hem door telaten lopen en soms moet ik hem wel een tik geven want dan gaati gewoon stil staan op eens en wil die niet meer maar verder gebruik ik hem niet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:31

Ik raak 'm wel eens aan met de slag, maar daarvoor is "een tik" eigenlijk al een groot woord. Ik heb een extra leren veter aan de slag, zodat ik het paard makkelijker kan bereiken bij buik voor zijwaartse beweging of achterhand voor voorwaartse beweging.

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:03

Meestal gebruik ik hem alleen achter mijn paard. Ze weet dan heel goed wat ik daarmee bedoel. Maar als ze echt vervelend is en niet doorloopt of stil probeert te staan dan raak ik haar wel eens met de zweep. (het is niet eens echt een tik)

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:48

Ik gebruik de longeerzweep als voorwaartsehulp. Nu loopt mijn paard gelukkig ook op commando en heb ik de zweep bijna niet nodig bij hem. Andere paardjes drijf ik wel eens naar buiten of naar voren door ze een kriebel met de slag te geven...

Arienette
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:51

Bij jonge paarden wil ik hem er nog wel eens bij pakken voor de zekerheid en meestal reageren ze al als ik naar de billen wijs. Als dit niet het geval is krijgen ze een tikje. Met mijn eigen paard is het niet nodig, die is voorwaarts zat en doet het ook op commando.

Palma_Dees

Berichten: 657
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Alblasserdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:16

Ik gebruik hem alleen om haar door te laten lopen, en als ze naar binnenkomt kan ik haar makkelijker weer naar buiten sturen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:19

Vraagje: doen jullie ook wijkende oefeningen aan de longe?

Qimm

Berichten: 15189
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:23

slaan zowieso niet, dadelijk slaat het touw om debenen, nee dank je. Soms laat ik het touw wel OP haar kont vallen, gewoon op zwaartekracht. Nee slaan doe ik er niet mee.

Anne_
Berichten: 2309
Geregistreerd: 22-09-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:31

Slaan? Daar is een longeerzweep niet voor gemaakt hoor!

Als je paard al zo slecht aan de hulpen staat dat dát nodig is zou ik toch eens een longeerlesje boeken..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:13

RT-P --> LO

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:33

In principe op stemhulp, positie van de zweep en eventueel alleen klappen ermee. Over het algemeen is dat ook meer dan genoeg en is klappen met de zweep al de overtreffende trap.
Verrekt een paard voorwaarts te gaan dan tik ik hem wel zachtjes tegen het achterbeen, bij ongevraagd de cirkel verkleinen en niet meer naar buiten willen gaan tik ik heel zachtjes op de plaats waar je ook drijft.
En paarden die aanvallen aan de longe of die herhaaldelijk steil overeind gaan kunnen rekenen op een flinke tik met de longeerzweep. Van die grapjes hou ik niet zo. Gelukkig kom je zulke paarden niet heel erg veel tegen.

BleikjA

Berichten: 1372
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Drunen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:44

Ik longeer mn paard alleen met dubbellonge en dan hoef ik niet eens een zweep te gebruiken. Heb hem dan ook nooit bij me.. Ik zou er nooit meer slaan.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 15:23

Bij één paard heb ik wel eens een tik verkocht, maar bij een paard dat het goed kan is het absoluut niet nodig. En probeer het eerst anders op te lossen, eigenlijk sla/tik ik het paard zelden met de zweep, gewoon de juiste lichaamstaal.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 09:36

ik klap er in principe alleen mee in de lucht voor dat knal geluid als ze echt niet willen. en heeeel af en toe vertikt een van de paarden het om in de galop te gaan, die krijgt dan een kleine tik.
maar 9 van de 10 keer dendert ze dan dwars door mijn longeercirkel, dus dit probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
Lichaams taal inderdaad, dat werkt echt supergoed als je zelf wat meer zelfverzekerd gaat staan heb je vaak al kans dat ze het toch doen juist vanwege die houding

flettie

Berichten: 8653
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Re: logeerzweep en slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:25

Euhm.. bijna niet eigenlijk.
Ik heb hem wel altijd bij mij tijdens het longeren maar dan op mijn onderarm leunend naar achter mijn rug gericht. Mijn paard loopt van zich zelf al goed door. Alleen (indien nodig) in de overgangen naar uitgestrekte draf of galop hou ik hem schuin achter mijn paard. Dat is meer dan genoeg voor haar om nog een tandje sneller te gaan.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 03:22

Ik gebruik mijn longeerzweep alleen als het nodig is en dat is dus haast niet en slaan doe ik mijn paard er al helemaal niet mee

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:52

Ik gebruik hem niet, Pony flipt er helemaal van omdat ze het er gewoon niet mee eens is..

*longeer met dubbele lijnen, als ik m er dan bij houd, steigert/bokt ze alleen maar, zonder is ze 10x liever en veel meer ontspannen.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:33

Longeerzweep is mijn verlengde arm, en soms krijgen ze weleens een tik. Vooral de oudste zet geen stap harder als ik hem niet op zijn minst bij me heb. Ik longeer los in een round pen, en kan met behulp van de longeerzweep ook mijn paard van hand laten veranderen.

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:36

Mijn paard is vroeger zo hard geslagen met de zweep Dat als ik nu door me knien ga hi kijhard gaan rennen omdat hij denkt dat ik de zweep pak.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:41

Ook daar kun je wat aan doen, als je dat echt zou willen.
Een paard hoort respect te hebben voor de zweep, en er niet bang voor te zijn.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:56

Respect heeft mijn paard wel voor de zweep.
In het begin was ze er wel bang voor maar dat heb ik haar geleerd dat ze er niet bang voor hoeft te zijn

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 16:59

En hoe heb je dat gedaan?