hoe longeer je een jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zeelaa
Berichten: 31
Geregistreerd: 25-04-06

hoe longeer je een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 09:01

heey,

hoe moet je een jong paard longeren?
ik weet niet hoe je moet beginnen moet je gewoon een sweep achter ze kont aan doen en kijken als ie het begrijpt dat hij rondjes moet lopen.

ik hoop dat iemand mij kan zeggen hoe je dat moet doen.

al vast bedankt,

zeelaa

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:03

RT-P --> LO

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:07

Nee idd niet zo.
je kunt beginnen met een halster onder het hoofdstel, maar dan het touw vastmaken aan het halster.
jij gaat met een touw in het midden staan, en iemand loopt mee met het paard rondjes, die persoon kom steeds meer naar het midden toe, zodat er steeds meer afstand komt tussen het paard, en degene die ernaast stond.
na heel lang oefenen zal het paard snappen dat hij alleen rondjes moet lopen.
heb ik het een beetje goed uitgelegd bokkers?
dit heb ik ook maar gehoord.

Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:07

Dit lijkt me niet echt een goede manier.
Je moet hulp zoeken, iemand die er wel verstand van heeft moet jou kunnen helpen en aan het begin naast het paard lopen om hem eraan te laten wennen..
Je staat zelf altijn in een drieboek met de lijn en de zweep.. De zweep ter hoogte van de kont en jij zelf ter hoogtye van de shcouder. De meeloper loopt aan de buitenkant van het paard zodat hij weet dat hij rondjes moet lopen. De meeloper mot steeds verder afstand nemen van het paard.
Hoe oud is het paard waar het om gaat?
Je kunt het beste beginnen met 5 minuten rondjes stappen met een loper ernaast. Daarna steeds verder afstand dus en opbouwen en misschien later gaan draven.. Eerst ervoor zorgen dat het paard het goed doorheeft!

sorry voor het warrge verhaal..

Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 09:08

emmaatjuh schreef:
Nee idd niet zo.
je kunt beginnen met een halster onder het hoofdstel, maar dan het touw vastmaken aan het halster.
jij gaat met een touw in het midden staan, en iemand loopt mee met het paard rondjes, die persoon kom steeds meer naar het midden toe, zodat er steeds meer afstand komt tussen het paard, en degene die ernaast stond.
na heel lang oefenen zal het paard snappen dat hij alleen rondjes moet lopen.
heb ik het een beetje goed uitgelegd bokkers?
dit heb ik ook maar gehoord.
Ik zou de meeloper aan de buitenkant laten lopen want als hij dan afstand neemt kan het paard tenminste niet mee naar buiten wat met de binnenkant wel zo is..

Onia
Berichten: 142
Geregistreerd: 16-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 12:40

Je moet goed letten op lichaamshouding van jezelf,
je kunt een jong paard het makkelijkste in een afgezette circel leren longeren. Blijf in drijvende houding staan (met of zonder zweep) je schouders moeten in de richting van het paard zijn schouder staan. Als hij harder moet maak je je lang en drijf je met je arm (die het dichtste bij de achterhand zit) omhoog. Als je langzamer wil maak je je wat kleiner, of gaat een klein beetje door je knien. Bij deze bewegingen gebruik je ook je stemhulpen.
Je zult merken dat je paard je vanzelf begrijpt.

Melia
Berichten: 9853
Geregistreerd: 31-08-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:45

Luuz schreef:
Dit lijkt me niet echt een goede manier.
Je moet hulp zoeken, iemand die er wel verstand van heeft moet jou kunnen helpen en aan het begin naast het paard lopen om hem eraan te laten wennen..

dit zegt bijna iedereen altijd.. maar kijk.. ik heb dit dus een tijd geleden ook 'moeten' doen. Ik 'moest' ook een 3 jarige pony leren te longeren, maar dit deed ik dan samen met iemand anders.
Maar ik wil dit zelf ook graag leren, omdat ik het dan voor de volgende keer ook zelf kan. Je kunt het wel altijd aan iemand anders vragen maar dan kun je het zelf nooit. Dus daarom doe ik het persoonlijk altijd zelf. Oke, als je een pony moet inrijden dan is het een ander verhaal, want dat is wel even wat belangrijker hoe dat gebeurt. (niet dat longeren niet belangrijk is) maar met inrijden is het wel handig als er een persoon bij is die er verstand van heeft of het vaker heeft gedaan

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:39

Je zult met een jong/ onervaren paard toch moeten beginnen met een hulpje, anders leert hij niet dat hij op de cirkel moet blijven. Of je moet het geluk hebben dat je een longeercirkel hebt, veel paarden zijn al geneigd om dan bij de omheining te plakken.
Het gaat niet eens zozeer om jouzelf (hoewel ook daar een extra wakend oog altijd fijn is, hoeveel ervaring je ook hebt) maar vooral om het paard!

Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 17:09

Wan schreef:
Luuz schreef:
Dit lijkt me niet echt een goede manier.
Je moet hulp zoeken, iemand die er wel verstand van heeft moet jou kunnen helpen en aan het begin naast het paard lopen om hem eraan te laten wennen..

dit zegt bijna iedereen altijd.. maar kijk.. ik heb dit dus een tijd geleden ook 'moeten' doen. Ik 'moest' ook een 3 jarige pony leren te longeren, maar dit deed ik dan samen met iemand anders.
Maar ik wil dit zelf ook graag leren, omdat ik het dan voor de volgende keer ook zelf kan. Je kunt het wel altijd aan iemand anders vragen maar dan kun je het zelf nooit. Dus daarom doe ik het persoonlijk altijd zelf. Oke, als je een pony moet inrijden dan is het een ander verhaal, want dat is wel even wat belangrijker hoe dat gebeurt. (niet dat longeren niet belangrijk is) maar met inrijden is het wel handig als er een persoon bij is die er verstand van heeft of het vaker heeft gedaan

Wat doen jij dan als hij op je af komt de hele tijd? Met de zweep wegjagen? Bij mij gaat die dan echt helemaal door het lint. Kijk, ik snap jou ook wel, maar het hangt ook heel sterk van het type paard af. Bijv. mijn ene pny daarbij heb ik echt wel hulp nodig met longeren, maar bij die andere zou het veel makkelijker zelf gaan omdat die veel rustiger en sneller van begrip is..

Coliena
Berichten: 673
Geregistreerd: 07-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:58

Wat doe je met een jong paard dat overgevoelig is op het bit? wanneer hang je daar de longe aan en hoe?

zeelaa
Berichten: 31
Geregistreerd: 25-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 15:21

heb je bij het jonge paard een tandarts gehad het kan zijn dat er tanden verkeerd zitten.

Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 16:57

En wat voor bit heb je?

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:48

Eerst eens gewoon laten wennen aan het bitje: bitje in en los de bak in. Longeren kun je dan beter met een kaptoom doen.

Luuz

Berichten: 1959
Geregistreerd: 26-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 20:13

Ik ben het ook wel met urielle eens... Eerst maar eens goed laten wennen aan een vriendelijk bitje, als het dan echt nog niet gaat kun je idd eens naar haar kiezen laten kijken..
succes

sscs
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:38

Je moet de longeerlijn gewoon vast maken aan het halster..zelf in het midden gaan staan, en iemand op het begin laten mee lopen.
En naar een tijdje gelijderlijk af bouwen

furylover

Berichten: 195
Geregistreerd: 27-07-04
Woonplaats: Zeddam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 21:50

emmaatjuh schreef:
Nee idd niet zo.
je kunt beginnen met een halster onder het hoofdstel, maar dan het touw vastmaken aan het halster.
jij gaat met een touw in het midden staan, en iemand loopt mee met het paard rondjes, die persoon kom steeds meer naar het midden toe, zodat er steeds meer afstand komt tussen het paard, en degene die ernaast stond.
na heel lang oefenen zal het paard snappen dat hij alleen rondjes moet lopen.
heb ik het een beetje goed uitgelegd bokkers?
dit heb ik ook maar gehoord.


Wij hebben het ook altijd zo gedaan.
Ook zonder longeercirkel oid.
Na een tijdje snapten ze het heel goed