Welk hulpmiddel doet nu precies wat ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Welk hulpmiddel doet nu precies wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 17:34

Wie heeft er hier ECHT verstand van en kan mij een beetje uitleggen welk hulpmiddel nu wat doet ?

Ik longeerde maddox altijd met een pessoa, dat omdat de eigenaresse dat deed. Het werkte goed, je kon hem ermee verbeteren, maar wanneer gebruik je nu wat ?

- pessoa
- gogue
- gewoon touwtjes
- dubbele longeerlijnen

daniekjuh

Berichten: 1957
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Vlakbij Haarlem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:39

pessoa: voor de achterhand er onder te krijgen
gogue: die moest ik gebruiken van de fysioterapeut, dat was omdat ze dan hun rug ontspannen omdat ze hun hoofd op de GOEDE manier naar beneden doen.
gewoon touwtjes: zelfde als slof, alleen kan je beter een slof gebruiken want touwtjes snijden.
dubbele lijnen: zelfe als pessoa

k hoop dat je r wat aan heb!
xxx danique

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 22:05

nou ik zoek meer wat technische info, dit weet ik allemaal

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 02:57

daniekjuh schreef:
gogue: die moest ik gebruiken van de fysioterapeut, dat was omdat ze dan hun rug ontspannen omdat ze hun hoofd op de GOEDE manier naar beneden doen.


En hoe zien die er uit die Gogue?

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Welk hulpmiddel doet nu precies wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:32

Afbeelding

Ik kan op internet geen foto's vinden van iemand die netjes longeert met een gogue, maar het is dus de bedoeling dat je je paard vraagt om richting halsstrekken te lopen, dus niet zoals met veel andere hulpteugels in de krul getrokken richting borst, de achterhand moet de longeur zelf actief houden.

Even een lelijke foto van internet maar wel duidelijk hoe hij bij het paard omzit dan:

Afbeelding

Je ziet dat het touwtje door het bit en door de ringen van het kopstuk glijdt, daardoor is de inwerking minder stug dan bijv. een bijzet.

MSQuincyTE

Berichten: 13403
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Op een mooi plekje in GRUN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:39

Dank je wel voor de foto's Urielle

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Re: Welk hulpmiddel doet nu precies wat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 13:25

IngridM schreef:
Wie heeft er hier ECHT verstand van en kan mij een beetje uitleggen welk hulpmiddel nu wat doet ?

Ik longeerde maddox altijd met een pessoa, dat omdat de eigenaresse dat deed. Het werkte goed, je kon hem ermee verbeteren, maar wanneer gebruik je nu wat ?


Misschien geeft dit een beetje antwoord op je vraag wanneer je met welk probleem je welk hulpmiddel toepast.

- pessoa
Indien goed bevestigd kan dit helpen om de paarden die zich snel eruit klappen te corrigeren en zorgt voor de balans van een paard. Naar mate van africhting kan je hem lager, danwel meer opgericht laten lopen.

- gogue
Geeft druk achter de oren om meer VW-NW te lopen, gebruik meestal voor paarden die uitzichzelf meer opgericht lopen of de sterrenkijker.
Wordt ook veel bij jonge paarden gebruikt om ze wel VW-NW te krijgen zonder direct druk op het bit.

- gewoon touwtjes
Werkt hetzelfde als de slof.
Je kan dan met druk op het bit een paard meer VW-NW krijgen en tevens wat werken met stelling en buiging.

- dubbele longeerlijnen
Dit is een combi van touwtjes/slof en pessoa.
Je kan het alleen zelf iets meer regelen.