[LO] Hoe trainen paard conditie + spieren opbouwen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

[LO] Hoe trainen paard conditie + spieren opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:35

Beetje vaag geformuleerd maar anders paste het niet

Sins december help ik een ex-klasgenootje met haar paard vanwege zwangerschap. Rijden doe ik nog niet, alleen losgooien en longeren.

Sinds een week of twee longeren we met bijzet. Ik merk dat het paard het heel leuk vindt en doet erg goed zijn best.

Ik vraag me alleen af wat een goede manier is om zijn spieren en conditie weer op te bouwen? Hij is al een behoorlijke tijd niet gereden en heeft totaal geen spier of conditie. Ik laat hem veel overgangen maken en houd hem goed voorwaarts. Maar heeft er hier iemand een idee, een bepaald schema oid waarmee ik echt spieren en conditie opbouw? Op deze manier gaat het ook goed maar misschien zijn er nog leuke/ andere manieren?

Momenteel kan hij hooguit 1 a 2x per week gelongeerd worden, aangezien eigenaresse dit niet meer kan en ik de komende maand maar 1, soms 2x per week kan.

Ik ben benieuwd, kom maar op met jullie tips!

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:02

Twee keer per week is net voldoende om het paard in conditie te houden, wil je echt trainen zou je het uit moeten bouwen naar 3 à 4 keer in de week. Maar ik begrijp dat dit moeilijk is.
Daarbij is 4 keer in de week intensief longeren niet echt goed voor een paard.

Door heel veel overgangen te maken het paard sterker te krijgen.

Je zou kunnen proberen, als je in je eentje in de bak bent, meer lange lijnen te volgen.

Balkjes draven en galopperen maken een paard wel sterker.

Dingetjes die je kan proberen zijn na 5-10 min stap, 5 minuten vlotte draf, 3 minuten stap en dit 3 keer herhalen (Wisselend van hand). Dit kan je langzaam uitbouwen naarmate je paard meer conditie krijgt.
Houdt ie dit niet vol, begin je eerst bijv. met 3 min draf, 2 min stap.
Daarna 3 minuten eerst rustig galop en dan langzaam iets harder.
Daarna bijv. balkjes draven of een sprongetje.
Ten slotte een cooling down (10 min.), rustig draven, daarna stappen...werk naar ontspanning toe. Ook hierbij kan je balkjes draven/stappen.

Verder zou je af en toe het paard "vrij" kunnen laten lopen, dus niet aan de longe, maar wel aan het werk. Of vrij-springen.

Ik weet niet hoe je het paard bijzet, om meer de achterhand eronder te krijgen zou je een passoa-tuig kunnen gebruiken --> kost wel enige ervaring + gewenning bij het paard. Of touwtjes-à-la-lammert-haanstra, hierdoor kan het paard meer over de rug lopen.

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [LO] Hoe trainen paard conditie + spieren opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:16

Ik denk ook dat 1 a 2 keer in de week niet voldoende is om conditie op te bouwen.Mss kan ze nog iemand zoeken om met haar paard bezig te gaan.Ik vind 2 keer per week longeren wel heel goed maar zou dan ook nog een aantal keren per week met het paard buiten lopen en heel veel lange stukken gaan stappen met het paard.Je kan er dan naast lopen maar ook op het paard zitten.

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 17:36

Als je je paard in conditie wilt houden is 1/2 keer zeker niet genoeg nee je moet denk ik wel 6 dagen het paard goede beweging geven om weer een conditie op te bouwen zorg in ieder geval dat het paard 6 x per week beweging heeft dan komt het wel goed!!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 15:18

6 x per week is denk ik wel wat overdreven Hij komt er elke dag uit, maar wordt dan niet getraind. Over een paar weekjes mag ik er op, dan heb ik ook wat meer tijd. Plus dat er misschien nog een ander meisje komt helpen dus dan moet het gaan lukken.

Bedankt voor jullie reacties!!

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Re: [LO] Hoe trainen paard conditie + spieren opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:24

Nou het wil wel aardig met deze tips he? Ik lees dus ook stiekem mee, en het gaat wel goed met het paard. Maar toch is hij zo sloom. En vaak reageerd hij in het begin wel fel op een stuk plastic, maar nu lijkt hij er wel dood voor. Stemhulpen helpen ook niet altijd.

Hij ontspant zich nu wel super goed. Als iemand nog een tip heeft die voor Marianne R en mij van toepassing is.. please leave a message!

tollie
Berichten: 79
Geregistreerd: 11-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:34

zelf ga ik ook met een pessoa mijn paard trainen en tegelijk conditie opbouwen
Veel succes

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Re: [LO] Hoe trainen paard conditie + spieren opbouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:29

Vroeger had ik ook altijd een passoa tot mijn beschikking maar tegenwoordig heb ik niet meer zo'n ding tot mijn beschikking. Dus ik moet er maar even voor sparen!