Moet een paard vertrouwen in jou hebben bij VD?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Moet een paard vertrouwen in jou hebben bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:25

Ik wil met mijn verzorgshetje binnenkort ook beginnen met VD (mag ook van de eigenaresse), maar ik vroeg me af of daar een band, vertrouwen o.i.d voor nodig is. Want ik weet niet of zij mij vertrouwt en een sterke band heb ik ook (nog) niet met haar. Dus is dat dan wel zo verstandig?

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:10

Tja, een paard dat je niet vertrouwt zal niet snel voor je gaan liggen maar dingen als Pas zal hij wss wel voor je doen. Maar als ik jou was zou ik eerst gewoon wat dingetjes uit de basis met dat shetje gaan doen (dus stappen/draven aan de hand, halthouden etc) zodat jullie wat aan elkaar wennen en elkaar leren kennen

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 17:32

Als je dat paard net verzorgd moet je dus eerst zorgen dat ie je gaat vertrouwen. Je kan al wel de basis dingen van VD leren, want dan win je ook een deel van z'n vertrouwen. Maar niet echt de kunstjes zoals liggen knielen enzo. Je kan bijv. wel leren kusjes geven en met je meelopen zeggen maar en daarna draven op commando! Veel sucses

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 19:41

Ik verzorg het Shetje nu net 4 maanden ofzo, maar ze is niet beleerd onder het zadel of voor de kar. Ze wordt enkel gelongeerd en ik ga er af en toe buiten mee wandelen, maar het leek me iig wel leuk om voor meer afwisseling te zorgen. Ik ben nou alleen nog maar bezig om echt de basis er goed in te krijgen (commando's voor stap, draf en galop), daar luisterde ze bijna niet naar.

Bedankt iig!

Dennis

Berichten: 31485
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:16

Voor de 'moeilijke' oefeningen heb je wel vertrouwen nodig. Liggen, knielen enzo doen ze niet als ze het eng vinden.
Pas, voetje, volgen en dergelijke zijn veel makkelijker. Maar als je rustig aan begin met de basis komt dat vertrouwen vanzelf wel.

Dennis(die al pittig wat beheerst) doet gewoon alles voor iedereen als je het maar goed vraag. Die gaat zelfs liggen terwijl hij eigenlijk bezig is allemaal vreemde paarden op ZIJN erf in de gaten te houden(zoals met de laatste VD meeting bij mij thuis).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:18

vertrouwen heb je wel nodig vind ik.. jij in het paard, en het paard in jou..

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:16

Ja idd jullie moeten elkaar van beide kanten vertrouwen. Als jij het paard niet vertrouwt kan hij de dingen die je hem leert ook tegen je gebruiken en als het paard jou niet vertrouwt zal hij niet snel moeilijke dingen voor je doen. Leer elkaar dus eerst goed kennen

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 22:09

Maar ook juist door te VDen kan je vertrouwen winnen en een band opbouwen. Jauke had ik anderhalve week en toen ben ik met vd begonnen. Ik kocht hem als 2,5 jarige hengst die echt helemaal niets kende. In anderhalve week krijg je natuurlijk ook nog niet onwijs veel vertrouwen enzo. Maar als je het rustig opbouwt, korte periode traint, veel beloont, duidelijk, eerlijk en consequent bent dan gaat dat helemaal goed komen!

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:28

Een paard dat jou niet vertrouwd doed minder snel iets dan een paard dat je vertrouwd

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 20:13

Zoals gezegd zullen de laag-bij-de-grond oefeningen lastiger gaan, maar daar zou ik sowieso niet mee beginnen.
D.m.v. kleine kunstjes kun je juist een leuke band met je paard opbouwen

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-06 19:30

Bedankt allemaal!

moniquebosch

Berichten: 826
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: bleiswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:40

lijkt me wel dat hij je eerst moet vertrouwen anders zal t nog moeilijk worden om ze iets aan te leren.

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re: Moet een paard vertrouwen in jou hebben bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 17:50

Bij bv. voetje op commando hoef je niet echte vertrouwen te hebben, maar als je je paard wilt leren liggen zal hij dat alleen doen als hij je vertrouwd.

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:18

je moet echt een hele goede basis hebben... anders kunnen er met VD gevaarlijke situaties onstaan. Zorg dus eerst voor een duidelijke communicatie en vertrouwen.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 19:30

Als Timon ligt, dan ga ik naast hem zitten op mn knieen, gooi ik z'n benen in de lucht zodat hij dood ligt. Ja, ik denk dat je bij zulke kunstjes wel vertrouwen moet hebben.
Ik weet ook niet of hij dit bij andere ook zo laat gebeuren. Dat ga ik maar 'ns testen
Maar als hij dood ligt kan ik van alles met hem doen, zn benen zwaaien vind hij geen probleem Als hij maar niet al te lang dood ligt, omdat het natuurlijk geen natuurlijke houding is van het paard.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 19:34

atreyuevita schreef:
Zorg dus eerst voor een duidelijke communicatie en vertrouwen.

Daar ben ik mee bezig.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Moet een paard vertrouwen in jou hebben bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:28

Natuurlijk moet ie vertrouwen in je hebben!!!


Hij zal niet voor iemand die tie niet vertrouwt gaan liggen

Felies_xx

Berichten: 5455
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Moet een paard vertrouwen in jou hebben bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 16:41

Ja hij moet wel vertrouwen in je hebben hoor! Lachen

Diannee

Berichten: 161
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: Achter de computer!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 15:57

Shanna schreef:
vertrouwen heb je wel nodig vind ik.. jij in het paard, en het paard in jou..

Helemaal mee eens Haha!

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re: Moet een paard vertrouwen in jou hebben bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 16:12

Sanniejj schreef:
Natuurlijk moet ie vertrouwen in je hebben!!!


Hij zal niet voor iemand die tie niet vertrouwt gaan liggen


VD bestaat niet alleen uit liggen. Je kunt best zonder al te veel vertrouwen in elkaar beginnen met kleinere kunstjes. Als je geduldig, oplettend, duidelijk en consequent bent daarbij komt het vertrouwen vanzelf.
Dan ga ik wel uit van een paard dat normaal is opgevoed en niet zo bang voor je is, dat ie het liefst hard wegrent zodra die je in de verte ziet staan.
Met een paard dat je echt goed vertrouwt en zich dus niet druk hoeft te maken om andere dingen, gaat alles natuurlijk wel een stukkie makkelijker ...

Bino_Pino

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Oost-vlaanderen, Belgie

Re: Moet een paard vertrouwen in jou hebben bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:56

de basis kan je al doen, daaruit zal het vertrouwen vanzelf wel groeien Lachen
zonder/met weinig vertrouwen zal ze/hij niet gaan knielen of andere 'moeilijke' oefeningen gaan doen Lachen

Succes!

Meya_

Berichten: 1438
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Moet een paard vertrouwen in jou hebben bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 20:44

je paard moet je altijd vertrouwen Knipoog anders heb je denk ik toch wel een probleempje... als hij/zij ergens van schrikt heb je niet veel te zeggen of te doen.. Knipoog

x__Nandii

Berichten: 478
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: thuiis,naast mn buurtjess =)

Re: Moet een paard vertrouwen in jou hebben bij VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 23:26

als ik jou was zou ik eerst even een band met hem opbouwen Haha!