Fries paard bij ons op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 14:14

Ik ben het wel met Billy eens.
Een paard hard op zn hoofd slaan (dus wat anders dan een corrigerend tikje op zn neus) vind ik wel een beetje ver gaan, maar ik zit er echt niet mee wanneer een paard de boel verziekt, hij op zn plaats wordt gezet.

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 14:24

Ik vind een corrigerende tik ook niet 'fout', dat doe ik ook wel eens... dit vind ik gewoon te ver gaan, wat je hiermee creeert is dat het paard schuw wordt voor zwepen...

Billy

Berichten: 20711
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 18:07

|Billy heeft het niet gehad over op het hoofd slaan
Billy geeft zo'n paard 2 of 3 flinke knallen met de zweep, en daarna is in de lucht slaan genoeg, want het paard weet dan precies wat hij wel en niet kan maken.....

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 22:10

Dat klopt... ik ook niet... ik had het over een corrigerende tik

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:57

@ Billy: in de eerste post stond dat het paard op zn hoofd werd geslagen, daar reageerde ik op

_Charlotte

Berichten: 8708
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: Haarlem

Re: Fries paard bij ons op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:03

Ik ben t ook met Billy eens.
Je kan niet altijd lief zijn, soms moeten ze gewoon weten wie de baas is

R0X

Berichten: 2384
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Fries paard bij ons op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:10

Ik heb hetzelfde met mijn fries. Zij is heel dominant tijdens longeren. Ik heb met dubbele lijnen een tijdelijke oplossing gevonden maar dat duurde niet lang. Ondanks dat ik haar kon bijsturen kwam ze naar me toe (als zij ineens omdraait kan ik ook niet meer sturen) en ze is heel moeilijk bij me vandaan te krijgen. Ze is te lief
Ik heb toen Alona erbij gehaald, iemand die natuurlijk met paarden omgaat en die verschillende technieken toepast, zij zag na 5 minuten dat niets ging werken ... Misty is dominant en zal weer bij de basis moeten beginnen. Ze loopt nl ook gewoon door je heen als ze zin heeft. Grote gebaren, met leadropes, niks werkte! Ik zou dat iets met TTeam moeten doen ofzo, met een soort stokje met een wit uiteinde voor haar neus, maar daar heb ik weinig tijd en geld voor.
Heel jammer, want het zou goed voor haar zijn (zij heeft een krampbeen als ze stil staat.. dus die spieren zouden getraind moeten worden.)
Ik vind het wel absurd om een paard op het hoofd te slaan. Je kan wel VOOR het hoofd met de zweep/met handen bewegingen maken om het dier weg te sturen, maar nooit erop. Als ze dominant zijn lopen ze zelfs daardoorheen dus dat helpt niet.
Mijn merrie is voor de rest heel lief, maar ze is wel een baasje. Gelukkig onder het zadel en voor de kar niet.

Erika83
Berichten: 191
Geregistreerd: 01-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:44

Billy schreef:
Klinkt toch als een verwend paard die wat meer discipline moet leren



Zo klinkt het mij ook in de oren. Als het paard geen zin heeft dan kan het best zijn dat je een vliegles krijgt toch? Meende dat ik dat ergens zag staan. Lijkt me dat hij niet echt respect voor je heeft. En het lijkt me dat dat er moet zijn van allebei de kanten. Maar de zweep eens achter hem laten knallen (en niet slaan dus) zou dat niet willen? Mijn paard deed het ook wel. En dat was puur uit proberen, dan wilde ze ook even weten hoe ver ze kon gaan. Of ik ging even met de zweep knallen of ik gaf haar zeker weten wel een tik! Een paard echt gemeen slaan met een zweep of een tik geven, er zit verschil in.

Succes

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 16:22

Het paard is inderdaad bazerig... maar alleen als je hem bij zijn voerbak weg trekt... Als hij al heeft gegeten is er geen probleem. Verder vind ik een corrigerende tik niet zo erg... paard moet immers luisteren...

Wanneer hij niet mag eten, maar eerst moet lopen.... is het gewoon een draak. Laat je hem wel eten dan is het een schat en doet hij alles voor je... je kunt het zeg maar zien als een soort voernijd (maar dan anders)