Te veel druk naar buiten toe ..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Te veel druk naar buiten toe ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 19:01

N.a.v het topic viewtopic.php?f=123&t=558666&hilit=


Had ik nog een vraag :

Als ik mijn shet longeer wil hij tegenwoordig alleen maar op de hoefslag lopen en niet meer normaal op de volte.
Terwijl hij dat doet geeft hij druk naar buiten toe. Maar hoe zou ik dit dan kunnen oplossen, zodat hij wel weer netjes op de volte loopt .. ?

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 20:18

Niemand die me even helpen kan ?

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:10

goed voorwaarts houden! als hij naar de hoefslag toe trekt, moet je de cirkel iets kleiner maken. Dan krijgt hij-zij vanzelf door dat hij niet bij de hoefslag kan komen.

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:33

Of hij heeft een aanleun probleem (hij zoekt steun aan de wand) of hij is scheef, waardoor naar buiten kijken 'makkelijker' is.

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 16:40

rianne1987 schreef:
goed voorwaarts houden! als hij naar de hoefslag toe trekt, moet je de cirkel iets kleiner maken. Dan krijgt hij-zij vanzelf door dat hij niet bij de hoefslag kan komen.


Als ie voorwaarts moet blijven dat gaat hij aangaloperen en dan '' ja zijn leuke uhum trucje : omdraaien ! En in het ergste geval trekt ie me dan een klein stukje mee

Dus wat dan ?

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 16:40

Damber schreef:
Of hij heeft een aanleun probleem (hij zoekt steun aan de wand) of hij is scheef, waardoor naar buiten kijken 'makkelijker' is.


Veel steun heeft hij niet aan het hek, het is buiten in de paddock.
Maar dat ie scheef is weet ik niet, hoe zou ik dat goed kunnen zien ?

Damber

Berichten: 2318
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 16:57

SiimOon schreef:
Veel steun heeft hij niet aan het hek, het is buiten in de paddock.
Maar dat ie scheef is weet ik niet, hoe zou ik dat goed kunnen zien ?


Ik neem aan dat de paddock is afgezet?? Aan deze wand, lijn oid kan hij steun zoeken. Verder kun je wel vanaf de achterkant zien of een paard/pony scheef is. Wanneer je twijfelt kun je natuurlijk ook de fysio even langs laten komen (iets wat nooit kwaad kan)

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 19:52

Oke, ja de paddock is inderdaad afgezet met een hek ( hout ) beetje rare fout van mij om te vergeten

Maar ik zal eens kijken van achter of ie scheef is, denk niet dat dit het geval is maar kijken kan nooit kwaad ..

Vandaag weer naar Bink geweest, maar vandaag had hij weer een nieuw trucje uitgevonden ( we lijken wel een probleem stel .. zijn we niet hoor .. want hij kan ook gewoon normaal lopen ) omdraaien als hij aan het draven is en daarna aangaloperen ..

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Te veel druk naar buiten toe ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:27

Is er niet iemand in je omgeving die je een paar keer kan helpen.Ik vind dat er best veel lastige situaties bij jou ontstaan en denk dat je er zelf nog niet goed mee om kan gaan en via een paardenforum is het ook niet goed uit te leggen.Hij is nog heel jong en weet mss niet goed wat jij van hem wil.Ik heb je foto's ook even bekeken en vind dat je de lijn veel te kort hebt.Het is een grote belasting voor je pony om op zo'n klein rondje te lopen.En hoe vaak longeer je hem mss dat je nu iets te vaak longeert en hij er helemaal niets meer aan vind.

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re: Te veel druk naar buiten toe ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 15:39

monsera schreef:
Is er niet iemand in je omgeving die je een paar keer kan helpen.Ik vind dat er best veel lastige situaties bij jou ontstaan en denk dat je er zelf nog niet goed mee om kan gaan en via een paardenforum is het ook niet goed uit te leggen.Hij is nog heel jong en weet mss niet goed wat jij van hem wil.Ik heb je foto's ook even bekeken en vind dat je de lijn veel te kort hebt.Het is een grote belasting voor je pony om op zo'n klein rondje te lopen.En hoe vaak longeer je hem mss dat je nu iets te vaak longeert en hij er helemaal niets meer aan vind.


De paddock zelf is ook niet zo groot, dus hij kan ook eigelijk niet zo'n heel groot rondje lopen. Nou ik longeer hem ongeveer 2 × in de week .. en ong 2 dagen naar buiten en 1 keer in de week even laten grazen .. Is 2 × longeren in de week teveel dan .. ?

RosaNur

Berichten: 1783
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Maastricht

Re: Te veel druk naar buiten toe ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 22:02

SiimOon schreef:
N.a.v het topic viewtopic.php?f=123&t=558666&hilit=


Had ik nog een vraag :

Als ik mijn shet longeer wil hij tegenwoordig alleen maar op de hoefslag lopen en niet meer normaal op de volte.
Terwijl hij dat doet geeft hij druk naar buiten toe. Maar hoe zou ik dit dan kunnen oplossen, zodat hij wel weer netjes op de volte loopt .. ?



MIsscin eens de bak afzetten en dan d longe ove het hoofd vanj pony vastmaken zodat hij je niet teveel naar buiten kan trekken. Een helper erbij die naaast j pony het rondje met hem loopt. Belangrijk is dat je je lijn niet te strak houdt maa gewoon licht contact met de mond houden en als hij braaf loopt ontspan je steeds een moment Als hij teveel naar buiten loopt maak je een ophouding zodat je hem een beetje naar binnen stelt, hierbij loopt je helper aan de buitekant ipv de binnenkant en duwt je pony een beetje naar binnen, dit tegelijk met jou ophouding. Zodra hij het ook goed doet ontspan je dus je lijn en pak je hem weer op.
Zodra je denkt dat het zonder helper kan, laat je die extra hnulp langzaam weg, maar begin in ieder geval met een stuk af te zetten , dit kan goed effect hebben ,hij moet gewoon op de volte leren lopen. Hopelijk kan je hier iets mee..