longe: paard spring aan in verkeerde galop op rechts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PatsyDB

Berichten: 205
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: New Jersey, USA

longe: paard spring aan in verkeerde galop op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 19:02

Iemand enig idee hoe dit te verhelpen en denkt iemand dat dit een medisch probleem zou kunnen zijn?
Ik hoop het niet, want hij wordt vaak nagezien.

Wanneer ik longeer in draf, gaat alles prima: super ontspannen op rechts & links. Bij galop links alles prima, maar bij galop rechts aan de longe dus, springt hij gewoon aan in linkergalop en gaat zo keurig door
Als ik hem in de rechtergalop wil dwingen, dan moet ik hem op een super kleine volte longeren en bij vraag galop een flinke ruk aan de longeerlijn naar binnentoe geven en pas dan spring hij aan op rechts.
Hij blijft dan wel verder galopperen, maar gaat letterlijk & figuurlijk met zijn neus op de grond galopperen. Zo erg zelfs dat ik vaak vrees dat hij met zijn voorbenen op de longeerlijn springt of in de bijzetteugels belandt. Verder doet hij niks, niet bokken of zo en ik zie ook geen onregelmatigheden in voor of achterbenen. Hij houdt een normale binnenstelling, maar heeft dus zijn neus echt tegen de grond.
Zou dit gewoon uit pure stijfheid kunnen voorkomen?

Onder het zadel is hij in de rechtergalop wel ietsje stijver dan links, maar het gaat opzich goed. Hij springt onder het zadel niet verkeerd aan. Wel bij het draven op links & rechts moet ik oppassen dat hij niet ongevraagd links aangallopeerd, wanneer ik hem wat meer voorwaarts drijf.
Onder het zadel gaat hij ook netjes in contra galop de beide voltes op, zonder problemen in balans.

Iemand dit ook nog voor gehad? Indien jullie vermoeden medisch, waar dan opletten? Rug, benen, knie?

Dankjewel. Groetjes.

PatsyDB

Berichten: 205
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: New Jersey, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 16:06

Niemand?
Hij doet het dus nog steeds .
Eergisteren onder het zadel geen probleem in rechtergalop, telkens keurig aangesprongen.
Wel af en toe een paar stapjes ongevraagde contra galop op rechts op de lange zijde wanneer ik drijf voor middendraf.

Gisteren aan longe galop op rechts, springt links aan. Opnieuw enkel in rechtergalop te krijgen wanneer gelongeerd op super klein cirkeltje en dan eenmaal correct de cirkel laten vergroten. Maar neus plakt letterlijk tegen de grond tijdens rechtergalop. Op links en op beide kanten draf, normale hoofdhouding.

Ik vind dat toch zo raar. Hij deed dat vroeger niet.
Hoe zouden jullie dat aanpakken?
Ik liet het eventjes vallen bij mijn instructrice en die zei een maand niet longeren??!!
Hmm, dat vind ik nu ook niet bepaald het antwoord. Jullie?
Dankjewel. Groetjes, Patsy.

Marije_jiplover

Berichten: 25365
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:47

Bij mij op stal staat een paard die ook moeite heeft met de rechtergalop aan de longeerlijn. Wat bij hem helpt is om een wat kleinere volte te laten lopen, goed contact te houden met de mond en met de zweep het binnenbeen na te bootsen. Ik laat de slag van de zweep vanaf de voorkant op de plaats waar normaal je binnenbeen ligt terecht komen (niet met een enorme knal, maar echt als soort van kuithulp). Dan galoppeert hij bijna altijd wel netjes rechts aan.
Wat betreft het met de neus over de grond lopen: helpt goed voorwaarts drijven daar niet tegen?

PatsyDB

Berichten: 205
Geregistreerd: 16-02-06
Woonplaats: New Jersey, USA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 22:50

Hmm, meer voorwaarts drijven, heb ik nog niet geprobeerd. Ik probeer hem eerder te vertragen, uit angst dat hij gaat vallen, maar idd misschien meer voorwaarts zou wel kunnen helpen.
Ik ben blij te lezen dat er blijkbaar nog paarden zijn met dit probleem.
Die kleine volte dat doe ik dus al, en dat zal dan waarschijnlijk idd de enige oplossing zijn. Dat van de zweep moet ik ook es proberen.
Dankjewel. Groetjes.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Re: longe: paard spring aan in verkeerde galop op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 00:35

Dit heb ik mijn paard toen afgeleerd om hem op de volte weg te laten wijken met zijn achterhand. Met natuurlijk stelling naar de goede kant toe.

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 19:56

Net voordat je hem aan laat springen ff een ophouding maken en eventjes vasthouden. Dan zeg je 'eeennnnn.... galop' en op galop moet ie aanspringen. Doet ie dat niet ff bijdrijven/bijtikken met je zweep. Op hetzelfde moment dat je galop zegt, laat je de longe weer vieren. Op deze manier neemt ie binnenstelling, maar geef je hem op het moment van aanspringen wel ruimte aan de binnenkant om aan te springen.
Tegen het hangen, ff een ophouding maken en voorwaarts laten gaan. De galop gaat vanzelf langzamer als het beter gaat.
Mss is het ook een optie met de dubbele longe? Dan kun je hem meer ondersteunen met het aangalopperen, maar dan moet je er uiteraard wel eerst mee overweg kunnen

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: longe: paard spring aan in verkeerde galop op rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:19

Mijn paardje galloppeerde eerst overkruisd aan de longeerlijn, bij haar was het een onbalans, door veel trainen is het er bij mij uitgegaan.

Heel veel overgangen maken en ook even flink voorwaarts galopperen wil vaak wel helpen, dan springen ze vaak uit zichzelf over in de andere galop, omdat ze anders het gevoel krijgen uit balans te raken. Ik zeg voor het commando galop altijd: Galop Jà! Op de Ja springt ze goed aan.

Bombarie

Berichten: 856
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 17:26

dit probleem is vrij simpel op te lossen, ik heb hetzelfde gehad. Je moet je paard met stelling naar binnen blijven longeren, gewoon kleine trekjes geven, en naar buiten drijven met de zweep, niet richting zijn achterhand maar richting zijn zei, zodat zijn achterhand niet uitzwaait. Als je paard met goede stelling naar binnen aanspringt ZONDER dat hij met zijn hele gewicht leunt in jouw arm, zal je zien dat hij gewoon goed aanspringt. Zorg trouwens dat hij bij de overgang naar galop goed voorwaarts is en dat zijn achterhand actief meeloopt, des noods tik je met de slag van je zweep nog even zijn binnenachterbeen aan als je hem aan laat springen, dit wil ook nog weleens helpen, maar stelling en buiging naar binnen is het belangrijkst, succes!

sscs
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:40

Laat er e.v.t. iemand op gaan zitten.. en dan de fout corrigeren.. en gelijderlijk afbouwen

sscs
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:41

Of wat je ook kan doen, ook aan de longe kun je stelling vragen, vraag iets meer stelling..