Vrijheidsdressuur bij jaarlingen... mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariss

Berichten: 3501
Geregistreerd: 18-12-05

Vrijheidsdressuur bij jaarlingen... mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 20:14

Hoi Bokkertjes,

Op de manege hebben we veel jaarlingen, maar 1'tje Anne is mijn favoriet. Ze is een hele lieve en slimme meid.
Op een dag dacht ik; laat ik eens iets proberen van Vrijheidsdressuur. In haar stal hangt een soort bal. Dus ik heb haar de bal aan laten raken een aantal keer, en steeds 'Pak de bal' gezegt. Na een tijdje begon ze dit over te nemen (elke keer dat ze het deed gaf ik haar een knuffeltje) . Echt heel leuk !
De volgende dag was het al weer een beetje vervaagd, maar na een paar keer oefenen deed ze het weer.
Ik besloot nog iets te proberen. Ik boog mijn hoofd een beetje naar voren en zei 'Kusje'. Dit deed ze ook al erg snel na een beetje oefenen.
Ze lijkt het erg leuk te vinden..

Wat is jullie mening hier over?

Groetjes Marissa

Francien_
Berichten: 2325
Geregistreerd: 06-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:16

Echt vrijheidsdressuur kan pas vanaf 2.5 jaar. Ik denk dat als je alleen dit doet dat het wel kan.

Mariss

Berichten: 3501
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-06 20:23

Ja ik bedoel ook niet echt van die moeilijke dingen, maar kleine dingetjes zoals dit. Niet liggen en steigeren etc. , maar dit is toch niet erg of wel?

MarloesRixt

Berichten: 4816
Geregistreerd: 25-03-05
Woonplaats: Heerenveen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 21:00

ik zou voor de zeker heid wachten tot hij is uitgegroeid

Vlover

Berichten: 672
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Rosmalen (Den Bosch)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:05

Ik denk het wel, zolang ze het leuk vind en het lichamelijk niet veel vergt. Buiging, compliment, liggen e.d. zou ik nog wel even mee wachten
Maar wat jij doet lijkt me juist wel leuk om te doen voor je paardje!

xJurdyWonanx

Berichten: 4052
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:07

ik ben ook begonnen met mijn 2 en bijna 4jarige shet. Ik doe oefeningen bij die jongere zoals op et blok, knielen en stijgeren. En volgen. Bij de oudere doe ik compliment, stijgeren, knielen, buigen enz.
Als je zelf goed oplet waar de grens voor het diertje ligt moet het kunnen. Zolang je wel stopt zodra hij het fysiek of lichamelijk niet aankan.

MyrtheJ

Berichten: 3973
Geregistreerd: 16-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 09:22

Ik denk dat je veel te veel vraagt van je paardje, hoe leuk hij/zij het ook vind... 2,5jr is 2,5jr!

Het is lichamelijk natuurlijk niet zo belastend wat je nu doet, maar fysiek is het al vrij moeilijk. Lekker beginnen met de basis (die gewoon ieder paard moet leren) Is wat anders als targetten&Kusje..

Mariss

Berichten: 3501
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 14:06

Oke, bedankt allemaal ik stop er wel mee.
Hier mag een slotje op..

beccieloeken
Berichten: 135
Geregistreerd: 29-01-06

Re: Vrijheidsdressuur bij jaarlingen... mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 15:35

zo overdrijven!!!
Waarom zou jemoeten wachten tot 2,5 jaar? Ik vind dit echt zever!
Mijn veulentje kon al kusje geven op 6 maand en wat is daar nou erg aan...als je weet waar de grens ligt voor een jong paard dan kan je toch niks verkeerd doen...

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 16:01

Ik zie het ook niet verkeerd ofzo.
Het is toch leuk dat dat beestje afleiding heeft. Das toch heel wat anders dan alleen maar braaf op stal staan en in de wei.
Talent beging jong al:P

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: Vrijheidsdressuur bij jaarlingen... mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:45

tuurlijk begint talent jong... maar iedereen is zijn eerste paar levensjaren tog gewoon VRIJ... wij hoeven ook niet naar school... dus waarom zou een veulentje het dan wel moeten...

hou t liever gewoon bij die 2.5 dan weet je zeker dat je paardje er geen gevolgen aan overhoudt

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:23

Dat is nog te vroeg!

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 14:30

Zijn paarden bij jullie van suiker ofzo
Niks mag voordat ze 2.5 zijn..

Een jaarling gaat niet dood van een beetje kusjes geven hoor, en een bal pakken.
Zolang ze hem de zwaardere dingen niet leert zoals liggen, steigeren en dat soort dingen moet het makkelijk kunnen.

Mijn vorige pony, een shetlander, kon al voetjes geven toen ie een jaar oud was op commando, scheelt een hoop getrek aan die beentjes om zijn voet op te tillen voor ze te krabben. Nou ik kan je zeggen, hij is nog springlevend..

Sanne_shelly, in die jaren dat jij niet naar school moest heb jij zeker ook niet geleerd met bestek eten, lopen, spelen, puzzels leggen en dat soort dingen? Dan hebben ze op school ook een zware dobber aan je gehad

Zie het als een soort van aanvulling in de opvoeding van je veulen. Maar doe het niet elke dag, maar 2 keer in de week 5 minuten ofzo.
Een jaarling leert snel, maar is binnen 5 minuten, alweer moe van de indrukken die hij opdoet. Bouw het rustig op

Amable

Berichten: 9680
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:09

sjietaah > Wat je zegt klopt, opvoeding moet zo'n jong dier zeker wel krijgen. Netjes mee lopen aan een touwtje, vaststaan, om gaan staan, voetje geven om hoeven uit te krabben en voor het bekappen enz. Echter vrijheidsdressuur is werk voor een paard. En daar schijnen veel mensen heel licht over te denken. En idd, een keer een kusje gevne of iets aanraken daar gaat 'ie niet dood aan, maar he, als 'ie dat kan dan gaan we toch weer iets anders proberen. En voor je het weet kan hij idd met 2 jaar al het compliment, liggen en steigeren. Want het is zo leuk, hij leert zo makkelijk en doet zo graag mee. Tot hij het niet meer kan bevatten en er aggresief en opdringerig van wordt. Een jong dier kan daar gewoon minder goed mee om gaan. Monty Roberts beschrijft in zijn boek (titel weet ik zo niet ,maar dat eerste boek van hem) over een veulen wat als filmpaard ook allerlei kunstjes aangeleerd kreeg en op latere leeftijd zo aggressief was dat niemand er meer bij in de stal durfde.

Je ziet bij vrijheidsdressuur dus idd niet dat er iets belast wordt, maar dat gebeurt wel. En daarom is het verstandig om te wachten tot het dier volwassen is, gewoon omdat hij het dan geestelijk beter kan bevatten en je niet de kans loopt dat hij in de knoop raakt.

Mieke_Cunna

Berichten: 2633
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:53

Je kan best van die simpele dingen zoals je nu doet doen hoor.
Kan geen kwaad.
Zolang je maar niet zware dingen gaat doen die geestelijk zwaar zijn.
Zo leer jij de jaarling ook een beetje kennen.

Sanco

Berichten: 1574
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Noordwijk

Re: Vrijheidsdressuur bij jaarlingen... mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:03

ja ik leerde wel wat dingen op mijn 2e jaar.. maar niet op commando kusjes geven en de opvoeding zelf is toch ook weer heel anders dan VD? een veulen moet zijn eigen lichaam nog leren kennen vind ik... dat kan eigenlijk alleen in vrijheid... en zoals amable al zei... sommige mensen denken er te licht over...

maar als je zowat iedereen over die 2.5 jaar hoort dan komt het toch wel in je op dat dat wel eens waar zou kunnen zijn?

ik ga hier verder niet meer over door.. ik zeg alleen nog maar: wees verstandig en wacht nog even!!! dan gaat je paardje later ook nog gezellig door met leven!!

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:19

Haaj,

en toch ben ik het er aan de andere kant wel mee eens dat het wel zwaar is voor zijn koppie(fysiek). Als er bepaald is dat het pas op 2.5 jarige leeftijd begonne kan worden met fysieke dingen zou dat zeker niet zonder reden zijn;)

Sita_

Berichten: 21958
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Ljouwert

Re: Vrijheidsdressuur bij jaarlingen... mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:28

Amable:
Ik ben het helemaal met je eens
VD zie ik zeker niet als iets lichts. Het is niet zo dat ik geen 'verstand' of niet weet wat VD inhoud, heb mijn toenmalige pony alles van voetje geven tot zitten geleerd
Het is fysiek heel zwaar en als je paard het leert zie je hem soms echt nadenken. Dan de 'buigingen' en gekke houdingen die hij soms moet doen zijn indd niet goed voor een jong paard

Sanne_Shelly:
En tuurlijk ik snap jou ook! Zeker weten.
En nogmaals ik denk er zeker niet te licht over!
Ik wilde alleen maar het verschil aangeven, dat mensen op jonge leeftijd ook veel leren zonder dat ze naar school moeten zoals jij als voorbeeld gaf!

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:31

De minimum leeftijd is 2,5 jaar. Fysiek is het namelijk nogal veel.

_Sammy_

Berichten: 4339
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 19:35

ik vind dat je gewoon kleine dingetjes kan doen..
zoals dan die bal aanraken kusje geven verder moet je idd echt niet gaan en doordeweeks lekker op het weiland laten staan..
maar bij opvoeding hoort naast je lopen, aan het halster enz..


veel succes!

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:10

VD is zowel fysiek als mentaal té zwaar voor zo'n jong diertje; bovendien; 't beestje is pas één jaar! laat hem lekker veulen zijn en zet hem in de op fok ofzo........ er zijn gewoon té veel mensen die al gelijk met zo'n jong beestje beginnen te sleuren en te doen; schriktraining hier, kunstje daar :S laat ze lekker nog éventjes genieten van het 'veulen zijn' daar zullen ze je achteraf vast dankbaar voor zijn

stipkick
Berichten: 227
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: ver genoeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 10:29

zelf heb ik het met mijn paard wel gedaan toen ze 1 jaar oud was ze heb er niet onder geleden het paardje van mijn vriendin kon het compliment al als veulen ,paarden geven zelf wel aan wat ze wel en niet willen ik vind het zelf ook beter om met een jong paard alvast spelenderwijs dingen te leren en dat kan heel goed met oefeningen aan de grond ik ben het niet eens met een paard in de opfok te doen en dat ie met z,n derde jaar de schrik van z,n leven krijgt omdat ie van alles achter elkaar snel moet leren JONG GELEERD OUD GEDAAN !dat geld ook zeker voor paarden !hoe meer je jonge paardje in de hand heb hoe meer ze je gaan vertrouwen,wanneer de tijd komt dat je er op gaat zitten dat mijn paard 1 was fietste ik met haar aan de hand langs de weg ze is nu echt nergens bang voor dus oordeel zelf!

tessatje

Berichten: 12
Geregistreerd: 01-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 17:52

Amable schreef:
sjietaah > Monty Roberts beschrijft in zijn boek (titel weet ik zo niet ,maar dat eerste boek van hem) over een veulen wat als filmpaard ook allerlei kunstjes aangeleerd kreeg en op latere leeftijd zo aggressief was dat niemand er meer bij in de stal durfde.



Jah, dat boek heette de man die naar paarden luistert, en het veulen Barlet.

Maar over dat vrijheidsdressuur, een kusje geven en een bal aanraken is echt niet te veel, maar meer ook niet doen..

Waldemar

Berichten: 59
Geregistreerd: 27-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 18:53

JoyCiej007 schreef:
VD is zowel fysiek als mentaal té zwaar voor zo'n jong diertje; bovendien; 't beestje is pas één jaar! laat hem lekker veulen zijn en zet hem in de op fok ofzo........ er zijn gewoon té veel mensen die al gelijk met zo'n jong beestje beginnen te sleuren en te doen; schriktraining hier, kunstje daar :S laat ze lekker nog éventjes genieten van het 'veulen zijn' daar zullen ze je achteraf vast dankbaar voor zijn


hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb een haflingerjaarling die samen met een 2 jarige shet in een wei staat en waarmee ik de beginselen van parelli doe, dat is fysiek ook "zwaar"maar als je daar 10 tot 15 min per dag mee beig bent is er niks mis mee hoor jonge paarden mogen best een beetje hun koppie gebruiken, maar gewoon maar een kwartiertje per dag bij.
mijn haflinger heeft de rest van de 23.5 uur rust en vrijheid.....
en ik ben het erniet mee eens dat ze de opfok maar inmoeten
mijn haf heeft het naar zijn zin met zijn maatje en komt niks tekort ik vind het een ander verhaal als het beestje altijd op stal staat maar bij een jong paard wat 24 uur per dag buitenloopt kan best wat gezelschap gebruiken mn hafje is alke dag weer blij me te zien

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:26

gekkielee schreef:
zelf heb ik het met mijn paard wel gedaan toen ze 1 jaar oud was ze heb er niet onder geleden het paardje van mijn vriendin kon het compliment al als veulen ,paarden geven zelf wel aan wat ze wel en niet willen ik vind het zelf ook beter om met een jong paard alvast spelenderwijs dingen te leren en dat kan heel goed met oefeningen aan de grond ik ben het niet eens met een paard in de opfok te doen en dat ie met z,n derde jaar de schrik van z,n leven krijgt omdat ie van alles achter elkaar snel moet leren JONG GELEERD OUD GEDAAN !dat geld ook zeker voor paarden !hoe meer je jonge paardje in de hand heb hoe meer ze je gaan vertrouwen,wanneer de tijd komt dat je er op gaat zitten dat mijn paard 1 was fietste ik met haar aan de hand langs de weg ze is nu echt nergens bang voor dus oordeel zelf!


Hier kan ik het niet eenser mee zijn! In het huidige verkeer kan je paard niet verkeersmak genoeg zijn, en hoe vroeger hij leert dat verkeer gewoon is, hoe beter.

Verder heb ik eens een artikel in de paardenkrant gelezen nav een onderzoek naar het leervermogen van een en twee jarigen, waaruit bleek dat enters langzamer leren, en slechter onthouden dan twenters.

Wil dit nu zeggen dat VD niet kan met een 1jarige.
Nee.
Wel wil het zeggen, dat de lat lager moet. En dat je heel goed naar het paard moet kijken, en als het nodig is een jaartje wacht. Of nog een...
Dat een paard alleen voetjes mag geven, want dat is basistraining... net of voetje geven niet een soort kunstje is, het paard ziet echt het verschil niet tussen wat voor ons essentieel is of spielerei.

En dat je jonge kinderen ook niets zou mogen leren... Die van mij is twee en kan tot 10 tellen en van verschillende woorden de beginletter herkennen. (M van Mama .) Is hij nu een zielig overbelast kind?
Nou nee, hij geeft zelf adhv liedjes en spelletjes aan dat hij hiermee bezig is, en waarom zouden wij dat dan niet stimuleren?
Als ze er niet aan toe zijn iets te leren, kún je het ze helemaal niet leren, namelijk. Het zenuwstelsel rijpt in ieder individu op zijn eigen tijd en volgorde, en dat kun je niet forceren.

Dus leert jouw jaarling makkelijk, dan kan hij het aan ook.
Maar ook in dat geval kan hij gewoon met zijn vriendjes in de weide lopen, hoor Die paar minuten per dag zullen het verschil niet maken.