Het steigeren lijkt een aanval, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Het steigeren lijkt een aanval, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 21:06

Eey

Ik heb een verzorgpony. Een Shetlander merrie. Ze is nu bijna 13 jaar. Ik ben haar VD aan het leren (JA, met toestemming van de eigenaar
)
Ze kan op commando een voetje geven etc.
Nou ik ben begonnen met steigeren. Maar als ze steigerd dan lijkt het een aanvallende reactie. Dan legt ze der oren plat in haar nek en komt naar voren. Als ik erop zit en ze steigerd is er niks aan de hand.
Weten jullie misschien hoe dit komt?
Zet hier een tip en/of reactie

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 09:32

hmm, Judy steigert ook niet altijd met dr oren naar voren. als je wil heb ik wel filmpjes ervan, maar die krijg ik niet hier geplaatst, dus dan moet je me even een pb sturen Dat van judy is niet aanvallend,, soms steigert ze meerdere keren achter elkaar maar ze zal me nooit proberen te raken.. weet niet ofdat dat bij jou ook zo is??

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 11:00

Heb je even een PB gestuurd
Ze laat trouwens ook haar tanden zien

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 15:10

Wat kent ze behalve voetje en steigeren nog meer? Want ik denk dat je iets te vroeg met steigeren begonnen bent. Vooral als ze ook haar tanden erbij laat zien lijkt mij dat veel te dominant...

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:18

Ben denk 2 maandjes bezig.
Ze kan kusje geven en ben met buigen bezig. Maar ze vind het opzich wel leuk lijkt me. Alleen het steigeren niet zo dus :S ...

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 17:19

Ze kan trouwens wel de basiscommando's. Daar luisterd ze prima naar

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 17:57

Ik vind dan eerlijk gezegd dat je echt veel te vroeg met steigeren begonnen bent en dat je dit beter voorlopig niet meer kunt vragen. Niet voor je paard een aantal oefeningen richting de grond (onderdanig) goed beheerst. Dus bijv compliment, knielen, liggen.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 18:21

Met liggen ben ik ook begonnen
Maar ze snapt het niet echt. En ik kan het ook alleen maar oefenen als ze aan het rollen is...

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 18:32

Op wat voor manier probeer je haar te leren steigeren?

Zoals Amable al zegt denk ik ook dat je te vroeg begonnen bent met steigeren, en dat het het verstandigst is om er voorlopig maar mee te stoppen voordat ze je eens omver steigert....

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 22:06

Nou zo ver zal het niet komen dat ze me omver steigerd..

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:13

Dat ze der oren in de nek ligt is eigelijk wel logisch alleen dat ze der tanden laat zien enzo is wel apart!

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 12:34

Op wat voor manier leer je haar dan te steigeren? Want naast dat je het waarschijnlijk te vroeg aan probeert te leren denk ik dat het hier ook wel fout kan zitten eerlijk gezegd.... Kan je misschien je methode uitleggen? Op dit moment klinkt het mij namelijk in de oren alsof je het doet op een manier waarbij je echt agressie bij haar opwekt (waar ik dus meteen aan denk als je zegt dat ze naar je toe springt met haar tanden bloot).... En als ze zo agressief blijft steigeren denk ik eigenlijk dat de kans niet zo heel klein is dat het eens fout gaat hoor. En als het dan niet fout gaat bij jou dan misschien wel bij iemand anders (bv de eigenaar van de shet).

Het oren in de nek leggen doen inderdaad veel paarden die steigeren op commando (Mirei bijvoorbeeld ook). Maar Mirei legt nooit haar tanden bloot en steigert ook niet agressief naar mij toe.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 22:33

Ik heb der aan het halstertouw. Maak ophoudingkjes omhoog en zeg daarbij hoog. Dan ook nog een BEETJE aantikken met het zweepje tussen haar voorbenen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 22:35

Euh, ik heb er geen verstand van ofzo. Maar is vrijheidsdressuur niet vrij?

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 12:58

Dat is inderdaad wel de bedoeling nielsd Zodra een paard agressief gedrag gaat vertonen ben je imo dan ook niet echt goed bezig....
Booooo: Ik denk dat die methode niet echt geschikt is voor jouw paardje (of ie uberhaupt geschikt kan zijn voor een paard laat ik maar even in het midden...) dus ik denk dat het het verstandigst is om even te stoppen met het steigeren..... Ik snap dat het een mooie oefening is om te zien maar er zijn nog veel meer andere kunstjes die ook heel mooi zijn! Bijvoorbeeld liggen of het compliment, en die kunstjes zijn nog extra mooi omdat je paardje daarbij echt toont dat hij je voor 100% vertrouwt!

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 18:16

Ik heb aan jullie tips gedacht
Ben begonnen met buigen en ze heeft het aardig door..
Wie heeft trouwens de 'naam' veranderd..?

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:47

indd ook ik vind dat je te vroeg bent begonnen met steigeren.
waarschijnlijk weet je nog niet eens goed waar je me bezig bent.
niet aanvallen bedoelt hoor.
maar laat verlopig deze oefening gewoon maar rusten.
want haar tanden ontbloten is een teken van agresief gedrag naar jou toe.
doe eerst wat andere dingen met dr en verw8 ook niet dat de pony zomaar het liggen onder de knie heeft.....
in de meeste kunstjes gaan onwijs veel tijd inzitten om ze op een eerlijke en rustige manier aan te leren.

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 00:17

Het lijkt mij ook dat je te vroeg bent begonnen..
Zo te horen vind jou paard het niet echt leuk om te doen maar doettie het wel voor jou waarschijnlijk maar ik zou het maar niet meer doen

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Het steigeren lijkt een aanval, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 15:37

Gezien je methode, kan ik me wel voorstellen dat het wat agressie opwekt.
Een fijnzinnig paard, of juist een met een groot ego, zal dit niet leuk vinden...
De vraag is ook, hoe hard of hinderlijk zijn de tikjes, en hoe hoe hard de 'ophoudinkjes omhoog'?

Omdat het halster optillen en tikjes tussen de voorbenen op zich niet echt je paard duidelijk maken dat het moet steigeren?

moniquebosch

Berichten: 826
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: bleiswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:39

die van mij doet dat ook maar die ziet t echt als een spel

purple

Berichten: 2139
Geregistreerd: 17-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 11:45

Mijn verzorgpony kan ook steigeren (en voetje) maar als ik haar bijv. wil laten buigen zit ze meteen al met dat been te maaien, steigeren doet ze niet zomaar.

Ik zou, als ik jou was, stoppen met steigeren en andere kunstjes gaan leren, steigeren moet je als een van de laatste dingen leren, omdat ze dat ook in de natuur doen, het zichzelf heel makkelijk gaan aanleren en altijd toepassen.

chicolover

Berichten: 1253
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:03

mijn pony doet dat ook! echt heel vervelend! hier probeerd mijn zus haar te laten steigeren, maar ze werd echt achterna gezeten daar haar!

Afbeelding

ik probeer nu gewoon andere dingen dan steigeren. nu begin ik met apporteren, maar ze gooit dingen juist op de grond inplaats van het op te rapen!

hihi

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:40

Ik heb nog nooit gehoord van mensen die hun paarden op het juiste moment (dus ver achterin de training) en op de juiste manier (zonder druk toe te voegen waar het paard zich tegen kan gaan weren) leerden steigeren door hun paarden aangevallen of achternagezeten werden. Ik vind dat dus behoorlijk eng klinken, en vooral als dit door mensen op deze manier getraind wordt die zelf niet langer dan een half jaar met vrijheidsdressuur bezig zijn...

Mijn eerste opmerking zou ook zijn: doe eerst alle kunstjes richting de bodem toe! Daarmee kun je altijd ongewenst steigeren uitdoven met een beweging omlaag. Ten tweede: Oefen het steigeren vanuit het achterwaarts stappen, vraag als je paard landt direct weer om achterwaarts en beloon dan pas. Je timing is dan niet goed (beloont niet voor het hoogste moment van de beweging), maar de veiligheid wel: Je paard moet allereerst leren dat steigeren iets is dat je van mensen af doet, nooit naar mensen toe. Dat is ook het eerste wat je een paard leert als je hem leert steigeren. Daarna, als dat stompzinnig hupsje heel goed op commando staat en altijd naar achteren gericht is, dan pas ga je werken aan opbouw van de hoogte en de duur van het steigeren, nooit eerder.

Vraag je ook af waarom je paard agressief zou worden van steigeren: een hele goede reden is dat je haar gewoon volledig overvraagt. Als ik kijk naar [***], dan is steigeren absoluut geen favoriete bezigheid van hem: niet vond hij het geestelijk lange tijd een nogal moeilijke oefening (heeft het vroeger juist af moeten leren), maar ook lichamelijk is het voor een wankel gebouwde pony als hij erg moeilijk. Overvragen (omdat ik het wel leuk vind) is in zo'n geval heel erg gemakkelijk. Want als het twee keer goed gaat, waarom zou je dan niet ook een derde, en een vierde keer proberen...? Heel erg fout dus, zeker in het begin niet meer dan drie keer per training vragen en vooral niet bij paarden die er zichtbaar moeite mee hebben...

Even leuk voor de vergelijking, ik ben al een jaar of acht bezig met vrijheidsdressuur met [***] en [***] en andere paarden, en had drie maanden geleden pas echt het gevoel dat Black er klaar voor was, omdat hij toen pas echt goed met vier benen op een plateau kon staan en zo zijn rug- en achterhandspieren opgebouwd had, hij eindelijk kon zitten zonder direct weer omlaag te glijden, en beheerst uit het zitten op kon staan (vanuit de achterhand dus ipv gewoon het gewicht naar voren gooien). En [***] leer ik het zelfs nu nog niet, omdat hij daar nu nog helemaal geen plezier in zou hebben, hoewel hij het lichamelijk erg goed zou kunnen. Steigeren is ook altijd mijn droom geweest, maar niet over het geestelijk of lichamelijk welzijn van mijn pony's heen.

ollysgat
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:03

lijkt me heel vervelend en ik zou niet weten wat je er aan moet doen

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-06 19:05

Ik stop dus echt met steigeren! Ze probeert het nu overal..!
Voor de kar, en als er een meisje opzit van 7.
Dus ik ben met steigeren gestopt. We zijn nu aan het compliment begonnen en ze zit al op 1 knie :kwijl: