Paard steigert tijdens longeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Natje_Spirit

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: België

Paard steigert tijdens longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:14

hoi, ben ik weer ...
Sinds een tijdje gaat het weer niet goed als ik Spirit wil longeren, iedere keer als ik in draf wil overgaan, gaat het 3 passen goed en is het dan weer gedaan. Dan begint hij achteruit te lopen, dan opzij zodat ik voor hem kom te staan en niets meer kan doen. En daarna begint hij te steigeren als ik trek (niet op mij, hij staat ver van me).
Ik denk niet dat het aan zijn mond ligt want hij doet dit ook met het halster om... Weet iemand waarom hij dit doet en wat ik kan doen om hem te laten stoppen en normaal laten longeren?

Natje_Spirit

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:15

Oja, ik trek niet hard. Gewoon om hem tegen te houden...

rianne1987

Berichten: 1005
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:10

hoe oud is je paardje? en longeer je hem/haar met bijzet,toutjes,pessoa of iets dergelijks? Het kan natuurlijk zijn dat hij/zij tegen de druk daarvan ingaat.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:23

Niet trekken, voorwaarts houden! Als hij voorwaarts is kan hij niet omhoog. Op 'longeren en werk aan de lange lijnen' staan er ook wat stukjes. (daar hoort dit topic ook - TEM )

Philadelphia

Berichten: 889
Geregistreerd: 05-09-05

Re: Paard steigert tijdens longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:32

mijn paardje doet het ook maar de mijne doet het wel anders mijn paard doet uit plezier en ik ben niet bang voor mijn paard als hij steigert doet hj dat en ik kan alles doen hij raakt me niet mijn paard doet het uit speelsigheid enz. misschien helpt bij jou een ,longeerzweep en anders moet je iemand hebben die het paard vasthoud en dan naast hem loopt en jij longeren *weet niet of je nme snapt??

maar dan moet die ene er de hele tijd naast lopen en jij gewoon longeren maar het paard word dan vastgehouden

of doet hij het dan ook nog???

Philadelphia

Berichten: 889
Geregistreerd: 05-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:35

Urielle schreef:
Niet trekken, voorwaarts houden! Als hij voorwaarts is kan hij niet omhoog. Op 'longeren en werk aan de lange lijnen' staan er ook wat stukjes. (daar hoort dit topic ook - TEM )



oh ja nog een dingetje maar hoe kan voortwaarts nou zijn want ik ken paar paarden die springen gewooon en die van mij gaat gewoon als hij gewoon dat wil * nu niet meer maar eerst wel* een paard kun je toch niet zomaar voortwaarts houden asl een paard echt niet wil dan..... sja wil hij niet

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:38

Als hij niet voorwaarts gaat op stem en het klappen van de zweep dan krijgt hij eerst een klein tikje. Gaat hij nog steeds niet dan krijgt hij een tets tegen zijn gat. Voorwaarts is voorwaarts en niet teruguit of stilstaan... Anders krijg je ze de stemhulp nooit goed aangeleerd, ieder jong paard probeert wel eens wat te rotzooien.
En zeker als hij omhoog gaat heeft hij er een te pakken want dat is zo NOT DONE!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:40

PP --> LO

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paard steigert tijdens longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 11:43

Citaat:
Ik heb het ook gehad met mijn driejarige, nog maar een paar weken geleden zelfs. Mijne ging vanuit de open zijde rechtdoor tegen de omheining aan en dan proberen omhoog te komen en op zijn achterbeentjes om te draaien. Dus niet in de hoek maar ongeveer hetzelfde probleem.

Wat het bij mij uiteindelijk op heeft gelost:
1) Juist niet remmen van te voren maar goed voorwaarts houden. Zorgen dat je eigen positie 'drijvend' blijft. Ik heb al veel paarden beleerd en dit is de eerste die ZO gevoelig is voor houding en positie. Zodra ik net niet ter hoogte van de achterhand sta, en dat komt echt op een paar centimeter aan bij de mijne, begint hij te mieren. Ook moet ik de hand waarin de longe zit (niet de losse lussen, maar de 'verbindingshand) opzij strekken, hem als het ware blijven leiden aan de longe. Al het andere is signaal voor remmen blijkbaar.
2) Toen hij zo hoog steigerde dat hij bijna omkiepte heb ik hem een keer een gigantische klap op zijn falie gegeven terwijl hij recht stond, en dat doet hij gelukkig niet meer zo nu. Blijkbaar was het even nodig om aan te geven dat vrouwtje dit niet leuk vond.
3) Longeren met een hoofdstelletje zodat meneer me niet meer ondersteboven kon trekken.
4) Toen ik eenmaal de tijd had om te kunnen observeren wat er gebeurde, zag ik dat hij aan de open zijde stelling naar buiten pakte. Ik had geen dubbele longe (zeer aan te raden als je het kan!) dus ik had geen klap meer over hem te vertellen. Zodra mijn kereltje een longeersingel aan kon heb ik hem eens verrast door de longe door de bitring naar de singel te leiden. Zodra hij stelling naar buiten wou nemen, gaf ik een tiende van een seconde druk op de longe en daarna weer los. Zo moest hij stelling naar binnen nemen en kon hij niet naar buiten wegduiken.

Nu is het een schoolvoorbeeld van braafheid aan de longe. Ben benieuwd hoe het zadelmak maken gaat
Overigens ben ik voor het omdraaien heel blij geweest dat ik hem snel het commando 'Changez' heb aangeleerd. Zodra ik Changez zeg draait hij netjes weer op de andere hand.


Misschien dat je hier nog wat aan hebt, TS?

Natje_Spirit

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 19:52

Zodra hij snapte wat hij moest doen ivm het longeren ging het redelijk goed behalve paar keer wegrennen door bakkabouters, maar dan hield ik hem wel vast en was het na wat gesus weer over. Maar sinds een paar dagen is hij erger geworden, hij trekt, slaat op hol, begint te steigeren...
Ik longeer zonder bijzet, pessoa, touwtjes of iets dergelijke. En ik hou de zweep dicht bij hem, in stap gaat alles goed, ik praat voordurent tegen hem (ja mooi zo, stappen, rustig...). Maar zodra ik wil draven gaat het mis...

Men paardje is nu 3.5jaar, bijna 4.

@Ureille, hartelijk bedankt, hier heb ik zeker iets aan.
Ook bedankt aan alle andere...

charissiej
Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:26

als een paard niet uit joligheid steigert , heeft hij ergens last van! ik zou even naar zn rug kijken want als jij zegt dat het gebeurd als die gaat aandrave heb je een grote kans dat t van zm rug vandaan komt. succes!

cmstoutham
Berichten: 143
Geregistreerd: 17-02-05

Re: Paard steigert tijdens longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 21:16

de mijne deed dit ook nadat ze bijgezet werd, liet zich ook gewoon naar achter vallen.
ik heb toen de va laten komen, toen bleek dat ze spierverzuring had.
toen dit weg was, heb ik haar alleen nooit meer durven bijzetten.
steigeren doen ze meestal wel om je iets duidelijk te maken!
groetjes, caroline

mies_tinus
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:02

ik had dat ook met een paard..
Je hoeft niet perse bijzetteugels te gebruiken!
Je kan als je denkt dat het paard begint te stoppen om te stijgeren moet je hem/haar bij de achterpoten (laag) een tikje tegen geven met de zweep. Dit blijf je elke keer doen.
andere optie: je haar er langs lopen en je gaat na een dikke week steeds verder vanaf. Zodat het paard eraan kan gaan wennen.
andere optie: iemand houd de longeerlijn vast en iemand gaat erop. De gene die erop zit heeft (natuurlijk) teugels in zijn handen. en zo kan die gene hem sturen. Zo zal het paard snappen dat die gewoon rond moet blijven lopen.
ik had ze allemaal geprobeerd om mijn eigenwijze paard het af te leren
Veel succes!

-xxx- Mies

Djoena
Berichten: 11521
Geregistreerd: 01-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 23:53

je kan ook proberen om er iemand naast te laten lopen met een halstertouw, daarna halstertouw losmaken(wel ernaast blijven lopen) als dit goed gaat steeds verder weg gaan lopen van het paard en op een geven moment gewoon weglopen.
ps als hij/zij het nog steeds doet met iemand ernaast is het waarschijnlijk een ander probleem dan koppigheid.

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 19:48

Ik had het ook, in eerste instantie dacht ik dat ze het niet snapte- maar het was puur gewoon om het niet willen.
Heel gevecht gehad en uiteindelijk gewonnen, maar de dag erna wou ik weer longeren stond ze weer rechtop.
Toen heb ik dr een tik verkocht en ben ik met twee lijnen gaan longeren, want zij viel naar binnen.

Nu heb ik dat een week aangehouden met dubbele longeerlijn en ze denkt er niet eens meer aan.

_Leonie_
Berichten: 3
Geregistreerd: 14-06-06

Re: Paard steigert tijdens longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:57

ik had het ook met mijn verzorgpaard.
ik heb het hem afgeleerd (weer van iemand gehoord die mij privéles geeft ) door alsmaar met 1 hand aan te teugel te trekken, zodat hij zijn evenwicht verliest en dus weer op de grond moet belanden. dit helpt niet bij alle paaden, maar je kan het proberen !
veel succes.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:30

Probeer eens te longeren in een longeerkraal of afgezet hoekje van de bak? Als je een longeerkraal hebt kun je ook kijken wat hij doet als je hem longeert zonder longeerlijn. Ik weet niet of je bijzet, maar dat zou ik voorlopig even niet doen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-06-06 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paard steigert tijdens longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:30

_Leonie_ schreef:
ik had het ook met mijn verzorgpaard.
ik heb het hem afgeleerd (weer van iemand gehoord die mij privéles geeft ) door alsmaar met 1 hand aan te teugel te trekken, zodat hij zijn evenwicht verliest en dus weer op de grond moet belanden. dit helpt niet bij alle paaden, maar je kan het proberen !
veel succes.


Ik ga er van uit dat je dit doet als je te paard zit? We hebben het hier over longeren.

Flurk

Berichten: 4487
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Dieren

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:32

en hoe gaat het nu?

Natje_Spirit

Berichten: 1225
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 19:30

Nu gaat alles super. De tips hebben goed geholpen dus iedereen bedankt

Liedje_

Berichten: 4856
Geregistreerd: 11-12-04

Re: Paard steigert tijdens longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 13:45

Nou mooi zo Haha! Doei!

Bino_Pino

Berichten: 1257
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Oost-vlaanderen, Belgie

Re: Paard steigert tijdens longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:49

mn VZ shetje doet dat ook soms.. Lachen dit is als hij geen zin meer heeft ofzo, dit weet ik zeker Knipoog want soms gaat het gewoon heel goed!
ik verhef mij stem wat en zeg nee doet hij het nog tja, dan krijgt hij de zweep tegn zn beentjes.. niet hard natuurlijk!! gewoon klein tikje, zodat hij weet dat hij het niet mag..
het is al veel verbeterd, in het begin deed hij niet anders dan steigeren.. Lachen
succes Lachen

Edit; het is blijkbaar al goed Knipoog goed hoor Haha!

Naambordje

Berichten: 2255
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Paard steigert tijdens longeren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:18

In de meeste gevallen gebeurt dit als je niet op de juiste plaats staat.. ik heb dit zelf ook een tijd gehad.. Ik stond voor mn paard, ipv achter hem om hem aan het lopen te houden..
Ik heb dit helemaal niet door gehad, totdat ik longeerles kreeg v. mn instructrice..Die zei dat ik totaal op de verkeerde plek stond.. Nu gaat het gewoon goed!

Zorg er dus voor dat je achter het paard blijft, als het ware. Houd hem aan het lopen door een beetje te dreigen met de zweep.. Zeker weten voelt hij ook de dreiging, doordat jij hem 'achtervolgt' .. hoop dat het lukt! Haha! xx