Longeren met bijzet of met elastieken halsverlenger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Longeren met bijzet of met elastieken halsverlenger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:16

Ja dat is dus mijn vraag: Ik wil graag weten of jullie liever met bijzetteugels longeren of met een elastieken halsverlenger en waarom dat zo is. Ik ben (nog) niet van plan om met pessoa te longeren of dubbele lijnen dus graag nog even geen reacties die daarover gaan.
Alvast bedankt!

bambi
Berichten: 624
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:19

Ik begin altijd met de manier van Lammert Haamstra (met touwtjes) ik vind dit een hele goeie manier omdat met bij zet of elastiek het paard zijn hals op kan krullen of er heel erg op gaat hangen en met deze manier niet.

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 14:42

OK bedankt en wat voor touwtjes neem je dan? Gewoon een stuk touw dat je hebt liggen? En hoe en waar maak je die dan vast?

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 16:36

Ik heb net een ander topic gevonden dat ook gedeeltelijk gaat over longeren met bijzet en touwtjes! Eventuele reacties zijn nog wel welkom maar ik heb al wat meer info gevonden!

rick_erika

Berichten: 486
Geregistreerd: 15-12-05

Re: Longeren met bijzet of met elastieken halsverlenger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:33

he mag ik dat ook weten,
wat dat voor een topic was, ik vroeg me net hetzelvde af?!

none
Berichten: 5541
Geregistreerd: 25-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:47

Ik heb hier ook al eens een topic over geopend (een jaartje terug)

Ik longeer nu zelf vaak met halsverlenger. Bij een bijzetteugel heeft het paard nog minder vrijheid. Ook geeft die erg weinig mee.
Bij een halsverlenger kan het hoofd nog naar links en naar rechts bewogen worden en moet hij meer op zijn eigen benen lopen.
Zorg wel dat hij niet te ver op de voorhand komt of er in gaat hangen. Houd hem dus wel actief

BlueMilk

Berichten: 1933
Geregistreerd: 14-12-04
Woonplaats: Brugge, Belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:39

Elastieken, halsverlengers, bijzetteugels,... heb je allemaal niet nodig. Je wou geen commentaar over lage lijnen enzo, maar ik zou toch proberen om met dubbele longe te longeren, je kan je paard daar zoveel beter van maken. Al die andere hulpmiddeltjes heb je normaal niet nodig.

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 13:28

Ik werk graag met een gogue of bij echt jonge paarden met een bijzet. Op elastieken gaan ze makkelijker hangen.
Zou zelf overigens heel graag met dubbele longe leren werken, vind dat toch veel doeltreffender. Mocht er dus een deskundige longeur zijn die dit leest....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:42

Van longeren met elastiek kunnen ze leren om te gaan hangen.

Mri

Berichten: 15313
Geregistreerd: 01-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 10:49

ik vond het longeren met dubblelijnen veel effectiever dan met touwtjes of bijzet.
Mijn paard liep zodra er dubbele lijnn op zaten, heerlijk ontspannen met zn hoofd naar beneden, gewoon netjes, zonder dat het mij moeite koste.

Bijzet elastiek en touwtjes verzette hij zich nog wel is tegen (lees op en neer springen, proberen er onderuit te komen, heel hard achteruitgaan ineens)
Dubbele lijnen waren voor mij echt ideaal.

Sam_Elena

Berichten: 468
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Sorrento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 20:41

Ik heb een jong paard en alleen maar een stiek gebruikt met longeren, onder het zadel gebruik ik helemaal niets. Maar onder het zadel loopt ze wel heel relaxed met een goede, mooie aanleuning, wat ze dus door die stiek heeft geleerd. ik ben tegen bijzet teugels omdat ik vind dat ze te weinig vrijheid geven en ook in paniek ervan kunnen raken.