[LO] Dubbele longe, tips en ervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

[LO] Dubbele longe, tips en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 08:16

Hoi,
Ik heb gister mijn paard voor het eerst met dubbele longeerlijn gelongeerd. Ik heb 1 longeerlijn aan de buitenkant vastgemaakt en door de bovenste ring van mijn longeerlijn gehaald, zeg maar als 'buitenteugel' en de binnenste longeerlijn gewoon aan het bit vastgemaakt zoals je normaal ook longeert.

daarnaast had ik een elastieken bijzet er heel los bij aan.
Ik ben begonnen met dubbele longe om haar te leren veel op de buitenteugel te doen, dus als ik een overgang maak pak ik de 'buitenteugel' er iets meer aan.
hierdoor word ze recht en leert ze niet over de buitenschouder weg te lopen, dit doe ik op beide kanten

Hebben jullie nog tips?

stefanietjuh

Berichten: 1457
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 10:21

Ik begrijp uit jou verhaal dat de buitenteugel door een longeerringetje gaat en dan zo over de rug naar jou hand toe.
Dat is niet de bedoeling van dubbel longeren. De buitenteugel moet door de laagste ring gaan van de longeersingel, zo naar achteren toe en dus achter de kont. Met longeren hoort deze heel losjes te blijven hangen. Dus zeker niet trekken aan deze teugel!! Want dan draait ie zich om. Of raakt in paniek omdat die lijn ineens zo strak om zijn billen zit.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 16:40

nee hoor ik trek ook niet, absoluut niet want ze is al zo gevoelig in de mond, ik houd gewoon contact.
Nee achter de benen langs heb ik geprobeert maar reageert ze niet fijn op.
Je kan beter iets meer contact hebben in de buiten 'teugel' dan aan de binnenteugel, ik zie soms mensen de longeerlijn aan de binnenkant zo vast maken als een slof zeg maar, om binnenstellig te vragen, maar dit is zo slecht! Je paard loopt dan over de buitenschouder weg en word heel sterk aan de binnenteugel...

stefanietjuh

Berichten: 1457
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:59

Dus gewoon over de rug zeg maar, dan is het goed zo.
Want als je achter de benen deed en je had met die lijn 'contact' dan was die lijn dus veel te strak geweest.
Maar ik denk dat ik je dan niet veel tips kan geven.
Kan je alleen zeggen dat je goed bezig bent
Ik heb nog wel een leuke oefening met die dubbele longe, en die hebben we ook op school gedaan.
Je hebt wel een ruimere bak nodig dan een longeerbak/cirkel.
Je gaat achter je paard lopen (met voldoende afstand voor je veiligheid, maar ook niet te ver weg gaan staan) en zo stuur je hem door 2 op de grond liggende balken heen, het leukste is dan om meerdere balken op de grond te leggen. Waarom nou zo'n oefening?
Omdat het best moeilijk is om je paard zo te sturen.. en het is natuurlijk ook leuk. Een keer afwisseling voor je paard.
Je kunt ook gaan wijken terwijl je achter je paard loopt. Dan vraag je rechterstelling (linkerhand) en met je buitenlijn tik je hem tegen zijn kont aan. Maar niet slaan he! Gewoon een tikje als aanwijzing dat hij zijn achterhand van de hoefslag moet doen. Ook dit is een leuke en leerzame oefening voor je paard.
Succes

_Nicky

Berichten: 5132
Geregistreerd: 21-02-06

Re: [LO] Dubbele longe, tips en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:02

Even replayen, vind dit wel een interessant topic.

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 10:43

Ja, die van mij reageerde ook niet erg goed op achter de billen langs, want dan was de teugel veel meer in beweging, en hij is ook erg gevoelig in zijn mond. Ik doe de buitenste teugel wel door de laagste ring, en dan gewoon over de rug langs. Lekker losjes laten, contact is er meestal al door het feit dat je die teugels in je handen hebt. Ik vraag lekker stelling links en rechts, en heeeeeel veel overgangen. Juist met die dubbele lijnen kun je ze ondersteunen met je hand en je stem.

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 12:12

precies tulando

rissa

Berichten: 1180
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: NH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 12:28

Dit werkt enorm goed bij mijn paard. Ik ben er pas twee weken mee bezig en moet dus nog een hoop leren, maar zo kan je veel meer met je paard doen als met een enkele lijn. Bovendien vond mijn paard dat absoluut niet leuk en ging ontzettend klieren. Nu met een dubbele lijn heb ik meer controlle en kan meer varieren met de oefeningen, dus niet alleen nog maar op de volte.
Ik vind het ook erg leuk om te doen, al ren ik af en toe mijn benen uit mijn lijf om haar eens lekker te laten verruimen.
Echt een aanrader.

mariska75

Berichten: 294
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: regio Noord-Holland

Re: [LO] Dubbele longe, tips en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 16:15

Het grote voordeel van longeren met dubbele lijnen is inderdaad dat je het paard kan leren om op de buitenteugel te lopen, zodat het rechtop blijft en niet op de binnenschouder valt. Wat echt heel veel paarden doen.
Op het moment dat het paard in balans is en op de buitenteugel komt, zal hij de buikspieren ook gaan aanspannen en de rug loslaten en daardoor de hals laten zakken, dan zie je de onderkant van de hals helemaal slap worden en mooi vanuit de schoft aanspannen.
Dit is ook het moment waarop het paard beter onder gaat treden. Als je op het moment dat het paard nageeft je beide lijnen toestaat/geeft leer je het paard hoe fijn het is om zo te lopen en is zo een hele goede voorbereiding voor het rijden. Het zal steeds sneller deze houding opzoeken en er sterker in worden.
Je kan het paard op de volte ook laten slingerlijnen (naar binnen en buiten sturen) zodat hij losser wordt in de lenden partij en daarop weer in de rug gaat onstpannen.

Het beste is als je stuurt om dat je ziet dat hij op de schouder of over de schouder gaat en hem dan er van af sturen, maar dat kost enige tijd studeren hoor!!
Maar zoveel fijner als alle hulpteugels bij elkaar omdat je op de seconde kan sturen of vrijgeven als het paard dat nodig heeft.

Zie voor uitgebreide uitleg op paardenbegrijpen.nl

Hanin

Berichten: 1710
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Veenendaal

Re: [LO] Dubbele longe, tips en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 21:18

mariska75 schreef:
Het grote voordeel van longeren met dubbele lijnen is inderdaad dat je het paard kan leren om op de buitenteugel te lopen, zodat het rechtop blijft en niet op de binnenschouder valt. Wat echt heel veel paarden doen.
Op het moment dat het paard in balans is en op de buitenteugel komt, zal hij de buikspieren ook gaan aanspannen en de rug loslaten en daardoor de hals laten zakken, dan zie je de onderkant van de hals helemaal slap worden en mooi vanuit de schoft aanspannen.
Dit is ook het moment waarop het paard beter onder gaat treden. Als je op het moment dat het paard nageeft je beide lijnen toestaat/geeft leer je het paard hoe fijn het is om zo te lopen en is zo een hele goede voorbereiding voor het rijden. Het zal steeds sneller deze houding opzoeken en er sterker in worden.
Je kan het paard op de volte ook laten slingerlijnen (naar binnen en buiten sturen) zodat hij losser wordt in de lenden partij en daarop weer in de rug gaat onstpannen.

Het beste is als je stuurt om dat je ziet dat hij op de schouder of over de schouder gaat en hem dan er van af sturen, maar dat kost enige tijd studeren hoor!!
Maar zoveel fijner als alle hulpteugels bij elkaar omdat je op de seconde kan sturen of vrijgeven als het paard dat nodig heeft.

Zie voor uitgebreide uitleg op paardenbegrijpen.nl


Perfecte uitleg
Op paardenbegrijpen.nl staat inderdaad alles goed uitgelegd !

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 10:55

Ik longeer ook altijd met dubbele longe,daar worden ze heel soepel en fijn van(bij mij teminste).Als ze de dag daarvoor niet goed hebben gelopen en ik longeer de dag daarna zijn ze de volgende dag weer fijn te rijden..

Ik heb zo'n dubbele longe met katrollen eraan,het zijn dus niet twee longeerlijnen maar gewoon echt een speciaal ''tuig'' daarvoor.

Veel succes met longeren

charissiej
Berichten: 1427
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: Zuidland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 13:23

Ik weet niet of ik het geod gelezen heb hoor maar ik begreep dat je buitenteugel(lijn) door de longeerring heen zat maar de binnenteugel net zoals bij normaal longeren... dat hoort niet die binnenlijn moet ook door de ring van de longeerring heen anders is je druk verkeerd verdeeld en moet je meer druk geven op je binnenlijn. dubbellonge moet als het goed gaat ook gewoon zonder ander bijzet gedaan worden omdat de dubbellonge al een bijzet is. ! veel succes!

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:40

Mijn ervaring er mee is dat ze totaal niet ontspannen loopt, ik vind het zelf ook een beetje lastig dus ik houd het bij de slof teugel (met longeren)

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-06 19:34

charissiej schreef:
Ik weet niet of ik het geod gelezen heb hoor maar ik begreep dat je buitenteugel(lijn) door de longeerring heen zat maar de binnenteugel net zoals bij normaal longeren... dat hoort niet die binnenlijn moet ook door de ring van de longeerring heen anders is je druk verkeerd verdeeld en moet je meer druk geven op je binnenlijn. dubbellonge moet als het goed gaat ook gewoon zonder ander bijzet gedaan worden omdat de dubbellonge al een bijzet is. ! veel succes!


Juist MINDER druk op de binnenlijn
Lees maar eens terug hoe ik het uitleg

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 21:09

mzzz bij jullie klinkt het wel heel logisch

Ik longeer ook altijd met dubbele longe maar dat met één lijn achter langs z;n kont door het onderste ringetje en ;één lijn van het bit door het onderste ringetje aan de buitenkant..

Maar als ik hem echt op de buitenkant wil laten lopen gaat ze gewoon rechtuit en blijft ze niet op de volte :S..

het lukt me altijd wel om haar helemaal ontspannen te laten lopen, maar dan vind ze het zo lastig als ik beide teugels ontspan om op de volte te blijven,

ze wel zeg maar constant weer naar de hoefslag wat doen jullie hieraan?

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-06 07:29

Een paard dat longeren goed kent zal wel op de volte blijven, maar ik doe de lijn nooit achter de kont langs en de binnenlijn gewoon vast zoals ik dr normaal longeer en ik houd licht contact met de buitenteugel, zodat ze niet over de buitenschouder wegloopt