Lang Vd'en?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valentinow

Berichten: 986
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: België, Antwerpen

Lang Vd'en?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 19:42

Ik doe maar pas aan Vd dus de basis mijn pony doet dit heel goed en iedereen zegt maar max. 1 uurtje aan een stuk maar als ik dan stop blijft hij komen dus doe ik dit soms wel 3 uur en hij vindt dit helemaal niet erg dus vind ik dat het wel kan langer dan 1 uur en wat vinden jullie? Ok ik weet wel 3 uur is echt lang maar ik wissel heel vaak af en oefen dan ook eventjes onder het zadel de basis dus vind ik dat het echt wel gaat!
Doei

Bentuh

Berichten: 3446
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 20:55

als jou paardje het leuk vind..
maar het is volgen mij beter om gewoon soms wat te doen en het niet al te lang achter elkaar..
omdat het anders te snel saai word

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:52

ik vind 1 uur al lang. Liever 6x 10 minuten dan 1x een uur, dan slaan ze veel meer op.
Wat versta jij onder de basis? Een normaal opgevoed paard bezit de basis al, dus lijkt me vrij onnodig om daar 3 uur op te trainen

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:55

Ach 3 uur een beetje oefenen met stap, draf, galop... zolang je paard het echt leuk vindt (en je het zelf volhoudt zonder chagrijnig te worden ) zie ik geen problemen Maar zodra je echt met kunstjes aan de gang gaat wordt het wel heel erg lang hoor Maar dat zal je paard dan ook wel aan gaan geven. Met Mirei merk ik altijd heel duidelijk wanneer het genoeg is geweest qua VD.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 19:51

Ik zie er ook geen probleem in, maar zie er ook het nut niet van in.... En tja, hoe graag ik ook zou willen, de tijd dat ik úren bij mijn paarden kan zitten is voor mij helaas over (op het weekend na )

wupke
Berichten: 2318
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:15

Poeh dat is echt best lang ik zou niet echt drie uur achter elkaar door gaan!

ollysgat
Berichten: 130
Geregistreerd: 15-04-06

Re: Lang Vd'en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 02:10

3 uur 8ter mekaar is wel lang maar als je pony het leuk vind moet je het doen

dravergekkie

Berichten: 9268
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:24

3 uur is indd vrij lang...
lijkt me toch dat er beetje verveeling in kom te zitten.
maar goed als jullie het zo naar je zin hebben

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 13:24

Ik ben per oefening meestal 15 minuten bezig. Dan begin ik te merken dat haar aandacht begint te verslappen. 3 uur lijkt me erg veel.

mara_lover

Berichten: 1106
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Roden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-06 22:09

Drie uur vind ik ook erg lang, maar als jullie het wel leuk vinden...

Mijn pony is er na een kwartiertje al zat van en wordt dan best boos.

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 07:45

Als jou paard het leuk blijft vinden.. denk zelf dat dat op een gegeven moment ook niet meer leuk is voor jou paard!

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:55

Je kan het het beste iedere dag ong. 10/ 15 min. doen.
En blijven herhalen... als je 1 keer in de week meteen een
uur gaat oefenen zal hij er minder van op steken.

Turbootje

Berichten: 139
Geregistreerd: 12-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:14

Mijn VZ pony Tijger kan uuuuurenlang VD'en.
Als ik maar eerlijk blijf en regelmatig beloon of iets lekkers geef doet ze álles voor me!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48618
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 23:13

ik oefen met Banjer niet altijd even lang... de ene keer zijn we met 5 minuten al klaar... andere keer zijn we wat langer bezig... over het algemeen oefenen we nooit langer dan een half uurtje...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 12:31

3 uur is aan de lange kant, maar als je pony het trekt en ook echt leuk vindt - en niet gewoon bij je blijft omdat jij het halstertouw nog steeds vast hebt - dan zie ik weinig problemen.

Met de pony's heb ik me ook wel geprobeerd aan de 15 minutenregel te houden, maar dat vonden ze grote onzin en ze werden na verloop van tijd door alle clickertraining ook steeds beter getraind in het leren leren. Zowel [***] als [***] hebben een gigantische spanningsboog, als ik wil kan ik 1 a 2 uur fulltime met ze vrijheidsdressuur en clickertraining trainen. De truuk ik wel dat je dus niet 2 uur lang de buiging vraagt. Je vraagt drie keer de buiging, oefent dan wat schouder binnenwaarts, dan de Spaanse pas, dan Spaanse pas achteruit, dan apporteren, dan weer buigen enz. En misschien nog wel belangrijker is dat je paard daarbij echt los staat, dus zonder teugels of halstertouwen waarmee je hem bij je houdt. Want dan kan hij het ook niet meer goed aangeven als hij er genoeg van heeft. Ik heb een maandje met [***] geparellied, en dan kun je de trainingen ook gemakkelijker verlengen omdat je dan weer een parelli-oefening vraagt, dan vrijheidsdressuur, dan een andere parelli-oefening, dan weer vrijheidsdressuur, enz. En nu ik met de pony's met de training van Nevzorov ( http://www.nevzorov-haute-ecole.com ) bezig ben, is het vrijheidsdressuren helemaal een vast onderdeel van de training geworden omdat Nevzorov zijn hogeschooldressuur in feite direct afleidt van vrijheidsdressuur en het speelgedrag van paarden. Dus dan worden de trainingen ook automatisch weer langer, omdat je meer te varieren hebt. En omdat ik hierdoor ineens weer kilo's inspiratie voor nieuwe vrijheidsdressuur oefeningen heb opgedaan, en daarvoor onze trainingen ook wel eens kort waren omdat ik niets meer wist te doen...

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 21:55

Als je pony het leuk vind vind ik het niet te lang hoor!!

FlynnlOver

Berichten: 1342
Geregistreerd: 21-08-05

Re: Lang Vd'en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 19:32

Als jij en jou paardje er lol in hebben...
Dan is het toch goed? Haha! Vork

Linda_W
Berichten: 280
Geregistreerd: 23-06-06
Woonplaats: bij/op/naast/achter/voor mijn paarden :D

Re: Lang Vd'en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 15:37

Zolang je maar stopt voordat je paard het niet meer leuk vind dan is het goed!
Je moet stoppen met positieve energie Lachen

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Re: Lang Vd'en?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:27

Zoals iedereen al zegt, zolang jullie het allebei leuk vinden is het geen probleem. Maar ik vind zelf een uur ook al behoorlijk lang. Ik kan ook eindeloos doorgaan, maar probeer erop te letten dat ik het niet langer dan hooguit een kwartier per keer doe. Dan blijft Maroush meer geconcentreerd, wordt ze niet zo happerig, blijft er meer hangen en blijft ze het op den duur ook leuker vinden.