Voltige hoeleer je je paard dat..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Srtha

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-12-05

Voltige hoeleer je je paard dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 12:17

hoi..! De titel zegt het al hoe leer je paardje voltige..? ik weetniet of het hier op de goede plaats staat.. en anders excusses daar voor!!!
Kan iemand mij tips geven ..?

Groetjes Saritha

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:21

stap eerst wat rondjes en laat daarna de lijn langer en langer worden,
en als ie nie door wil stappe kan ja dat kkk geluidje maken met je tong(je weet wel)
geef hem anders een tikje met de zweep, EEN TIKJE HE

Srtha

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 12:22

haaha oke

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:15

ik denk dat dat niet helemaal is wat de TS bedoeld.
Ik heb zelf weinig ervaring met voltige.

Srta-> bedoel jij niet. Hoe leer je een paard er aanwennen dat er mensen op zijn rug staan, bewegen, erop springen enz?

Srtha

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Voltige hoeleer je je paard dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 15:49

@Yvonniej Ja eiglijk wel:o en dat hij netjes en niet harder gaat lopen als iiemand naast hem gaat rennen

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:13

ik zelf doe het ook heel soms met mirjam(beukiej) we doen het met beide pony's ik zelf zou je paard gewoon aanlaten wennen dat er mensen op zitten in stap en draf aan de longeerlijn en probeer ook eens met haar/hem aan het halstertouw gewoon naast hem te rennen en als dat lukt aan de longe proberen!!

_JL_

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:18

echt bij het begin beginnen, zorgen dat hij PERFECT luisterd als je hem longeerd,
op stemcommando dus,
daarna iemand mee laten lopen ofzo,
paard door stemcommando laten stilstaan,
die persoon er op laten kruipen en paard eerst voorzichtig laten stappen,
zo kun je steeds verder gaan,
maar zonder basis is het gevaarlijk !
begin dus maar met longeren

Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 18:17

Hayhay,
Ik heb een paar jaar geleden een hele leuke shetlander
gehad van 1.07. En toen reed ik daar nog op enz.
En ik ging dan heel vaak met mijn vriendinnetje haar longeren...
en op ene gegeven moment konde wij op haar staan en op ons knie
en op haar. (Wel rusitg in stap en met zo ene kleed en longeersingel)
Maar op ene gevenmoment beelf ze heel rustig doorstappen
en was ze supre braaf.
Nou ik praat nu dan wle over een shetlander.. maar wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat je vele gedult moet hebben denk ik.

Srtha

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Voltige hoeleer je je paard dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 17:19

Oke bedankt:D En wat voor kleedje raad je aan want ik heb aleen dikke n dunne sjabraken

DeBje
Berichten: 280
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Voltige hoeleer je je paard dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:08

Zie hier een hoop dingen staan die je dus juist niet moet doen.

1 van de lastige dingen om het paard te leren bij voltige is dat hij door moet lopen als iemand naar hem toekomt om op het paard te gaan. Je moet hem dus niet stil gaan zetten als iemand naar hem toe loopt.

Het beste kun je beginnen met iemand er in stilstand opzetten dan paard op de volte en dan eerst rustig in stap met losse handen zitten, voorzichtig proberen of je een hand los kunt doen. Dan eens kijken of je met je armen kunt draaien. Je moet gewoon heel voorzichtig uitzoeken wat je wel en niet kunt doen in stap.

Als dit goed gaat kun je gaan proberen om in stap naar het paard toe te lopen terwijl het paard door blijft stappen, als je naast het paard bent het paard belonen en weer weglopen, het paard moet door blijven stappen. Als dit goed gaat kun je in stap met hulp op het paard gaan zitten, dus niet er aan gaan hangen, maar een ander persoon je een "voetje" laten geven.

Belangrijk is dat je het rustig opbouwt en dat je een paard hebt die het accepteert.

Srtha

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Voltige hoeleer je je paard dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:33

DeBje schreef:
Zie hier een hoop dingen staan die je dus juist niet moet doen.

1 van de lastige dingen om het paard te leren bij voltige is dat hij door moet lopen als iemand naar hem toekomt om op het paard te gaan. Je moet hem dus niet stil gaan zetten als iemand naar hem toe loopt.

Het beste kun je beginnen met iemand er in stilstand opzetten dan paard op de volte en dan eerst rustig in stap met losse handen zitten, voorzichtig proberen of je een hand los kunt doen. Dan eens kijken of je met je armen kunt draaien. Je moet gewoon heel voorzichtig uitzoeken wat je wel en niet kunt doen in stap.

Als dit goed gaat kun je gaan proberen om in stap naar het paard toe te lopen terwijl het paard door blijft stappen, als je naast het paard bent het paard belonen en weer weglopen, het paard moet door blijven stappen. Als dit goed gaat kun je in stap met hulp op het paard gaan zitten, dus niet er aan gaan hangen, maar een ander persoon je een "voetje" laten geven.

Belangrijk is dat je het rustig opbouwt en dat je een paard hebt die het accepteert.


Hooi
Ik begin nou een beetje in de war te raken dus als ik jou methode aanhou dan is dat tog de goed of wat omdat jij zegt dat de rest ik juist beter niet kan doen dan doe ik jouw manier van hou je gezegt hebt wel =) En als andere mensen andere dingen weten ho0r k dat wel en zal daar wel over na denken

DeBje
Berichten: 280
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Voltige hoeleer je je paard dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:34

Sorry ik snap echt niet wat je hierboven probeert te zeggen...

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:36

hij moet in een regelmatig tempo kunnen lopen, en dan bv in stap iemand een keer rustig langs de lijn erheen laten lopen, doorstappen, en weer terug, steeds herhalen.. ook in stap en galop. Evt een keer naastrennen en de beugel vastpakken, hupje (kaatsen noemden wij dat geloof ik) en weer verder rennen ernaast. Een keertje erop in stap, benen zwiepen, armen opzij, voorwaarts enz. een keer knielen.. zo verder uitbouwen, totdat het paard alles goedvind in stap, draf en galop.. en dat proberen wat verder naar achteren, en op de hals, aan beide zeiden hangen in de lussen, met 2 erop enz enz.

hrappur

Berichten: 1778
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Voltige hoeleer je je paard dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:38

1 van de lastige dingen om het paard te leren bij voltige is dat hij door moet lopen als iemand naar hem toekomt om op het paard te gaan. Je moet hem dus niet stil gaan zetten als iemand naar hem toe loopt. !! helemaal mee eens ..

ons voltige paard had daar erg moeite mee.... nu ben ik inmmidels al een hele tijd gestopt.

het paard moets het nog leren aangezien onz anders paard niet lekker liep.

het is gewoon doen ... rustig aan en veel belonen... het paard van ons maakte nergens een probleem van allen het lopen naar hem toe tijdens galop...

en als eerst goed kunnen longeren !
Laatst bijgewerkt door hrappur op 11-04-06 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:38

Debje, wij doen het precies omgedraaid eerst toelopen en accepteren, dan erop enz!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:41

En wat betreft kleedjes, wij gebruiken schuimrubbers uit Duitsland dacht ik, van 2 cm dik! met badstof/katoenen hoes onder, ribstof boven, onder de voltigesingel een dik schuimrubber, opgehoogd aan de buitenkant en in het midden waar de opening voor de schoft zit zegmaar, zodat het niet gaat schuiven. Tsja, ik weet niet of je er een hele serieuze sport van wil gaan maken maar voltigesingels zijn niet bijzonder goedkoop, en de dekken zijn lastig.

Samen met een vriendin maakten wij gebruik van een dikke polypad en een ankydekje, longeersingel erop, pony bijzetten en lekker klungelen.. pony vond alles best, als we het maar zachtjes deden. We hebben er echt plezier van gehad, staan in galop, met 2 erop in galop enzo!

DeBje
Berichten: 280
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Bunschoten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:46

patsur schreef:
Debje, wij doen het precies omgedraaid eerst toelopen en accepteren, dan erop enz!


Dat is ook een mogelijkheid. Wij kijken eerst of een paard voltige uberhaupt accepteert. Gaat het paard gelijk flippen als je met je armen draait, op zijn kont steunt of in zijn hals gaat zitten dan zochten wij door naar een ander paard.

Een goed voltigepaard moet de eerste keer al accepteren dat je op zijn rug met je armen zwaait en dat er druk op zijn kont komt. Als ze dat al niet fijn vinden kun je beter een makkelijker paard zoeken. Anders blijf je dat probleem steeds weer tegenkomen. En bij voltige wordt er nou eenmaal veel op de kont gesteunt en draaien de armen regelmatig alle kanten op.

xXLiekeXx
Berichten: 3226
Geregistreerd: 26-11-05

Re: Voltige hoeleer je je paard dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:28

Ik denk dat het het handigst is om eerst te longeren en dan met hoofdstel te longeren, en zonder zadel erop kruipen.. Je moet natuurlijk zelf ook een goed balans hebben.
Dan als je paard dat accepteerd kun je in de stap beginnen met gymnastiek oefeningen zoals molen.
Als je paard dit accepteerd kun je het ook in draf doen.
Zo steeds een stapje verder
Sucses ermee.

beukiej

Berichten: 1978
Geregistreerd: 05-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:04

Laurine schreef:
ik zelf doe het ook heel soms met mirjam(beukiej) we doen het met beide pony's ik zelf zou je paard gewoon aanlaten wennen dat er mensen op zitten in stap en draf aan de longeerlijn en probeer ook eens met haar/hem aan het halstertouw gewoon naast hem te rennen en als dat lukt aan de longe proberen!!

ja ja laurine! we hebben nog steeds geen voltige singel gevonden die te betalen is..
het is niet zo moeilijk, als je je paard kan longeren moet voltige niet veel moeilijker zijn.. zorg dat hij/zij goed door galopeerd als je in een rara houding zit en hij valt terug naar draf, jammer voor jou adan lig je eraf..
als je paard gaat rennen moet je het denk ik steeds weer over doen.. niet bang zijn om een keer te vallen gewoon doorgaan van vallen leer je!

Srtha

Berichten: 591
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Voltige hoeleer je je paard dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 14:53

DeBje schreef:
Sorry ik snap echt niet wat je hierboven probeert te zeggen...


Sorry dat je het niet begrijpt maar ik weet even niet hoe ik het anders moet uitleggen maarja ik hoor nu andere goede dingen

sscs
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Voltige hoeleer je je paard dat..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:18

Tja.. leren om voor voltige te lopen..
Eerst zorgen dat hij/zij goed loopt met longeren.
Later kun je iemand die ervaring heeft met voltige er op laten gaan,
Wanneer je zelf nog blijft longeren..
(Of je laat iemand anders longeren en je klimt er zel op..) maar er zijn echt verschillende manieren.. Maar deze valt het beste te doewn