Dubbele longe en/of pessoatuig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marsi

Berichten: 320
Geregistreerd: 16-03-06

Dubbele longe en/of pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 15:19

Ik heb een vraagje, waar vast wel iemand een antwoord op heeft, hier op bokt!

Ik wil mijn paard haar achterhand er beter onder krijgen, ook tijdens het rijden. Tijdens het rijden heb ik al werkelijk vanalles geprobeerd, maar helaas zonder succes. Nu is het mijn bedoeling om haar achterhand sterker te maken met longeren en van deze ontwikkeling gebruik te maken bij het rijden.

Hoe kan ik haar achterhand het beste activeren met longeren, met behulp van de dubbele longe of met behulp van een pessoatuig? Ik heb laatst met beide gewerk, maar vind dit eigenlijk iets teveel van het goede zeg maar...ze reageerde er wel goed op, hoor maar ik heb het idee dat het dan teveel wordt. Wat is jullie mening hierover? Gewoon doorgaan met beide 'hulpteugels' of tóch maar óf de pessoa óf de dubbele longe?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik wil echt eens flink aan het werk!

Alvast bedankt!
Liefs, Marsi

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:42

Als je en Pessoa en dubbele longe tegelijkertijd gebruikt, is dat idd wat (te) veel.

Ik geef aan alleen de Pessoa de voorkeur omdat ik RSI heb en het werken met dubbele longe voor mij te zwaar is. Je moet ook met de lange lijden kunnen omgaan, helemaal als je er nog een zweep bij wilt vasthouden.

Ik werk los in de roundpen, en mijn paard heeft de Pessoa om. Ik kan met stemcommando' s en lichaamspositie snelheid en richting bepalen.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:53

Mijn jonge merrie leerde in een heel rap tempo in balans te lopen met de pessoa. Ik heb er geen longeerlijn aan de loopt gewoon vrij. Ik laat haar voornamelijk overgangen maken. Dus niet eindeloos laten draven maar iedere twee ronden het tempo of de gang aanpassen. In het begin vooral stap-draf en weer terug waarbij je vooral bij het terugkomen erop moet letten dat ze goed doortreedt. Ik stop meestal pas waarneer ze haar binnenachtervoet goed onder de massa begint te zetten. Op dit moment is ze zover dat ik haar voornamelijk draf-galop overgangen laat maken.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:06

ik vind de dubbele longe, zodra je er wat handigheid in krijgt, een zeer goede methode om je paard aan de longe op het achterbeen te krijgen. Doordat je contact op het bit hebt met twee lijnen alszijnde twee teugels kan je dmv ophoudingen en je hand ontspannen 'rijden op afstand' en kun je eindeloos in houdingen variëren, terugwerken door halve ophoudingen en voorwaarts door te ontspannen. Zeker als je er eenmaal mee gewend bent en niet meer zo gauw in de knoop zit kun je er een schepje bovenop doen door zijgangen als SB en travers te oefenen, verzamelen en wegrijden in middengangen, echt heel leuk om te doen...Om de achterhand te trainen maak je gewoon veel overgangen en probeer je veel te schakelen in de gangen, afgewisseld met even ontspannen voorwaarts neerwaarts te gaan. Bij een pessoa vind ik dat lastiger, je moet dan de teugel aanpassen om die andere houding even op te zoeken, terwijl met de dubbele longe je alleen maar je hand hoeft mee te geven. Maar het is net wat je zelf prettig vind en het is ook net wat je wilt trainen...

marsi

Berichten: 320
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 11:36

Alvast bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik het gewoon een beetje afwissel: de ene keer de pessoa, de andere keer de dubbele longeerlijn. Ik snap alleen niet zo goed hoe je bijvoorbeeld SB enzo zou kunnen doen. Je hebt namelijk je benen er niet bij? Ach ja, we zien het wel als we zover zijn...ik kreeg gisteren tijdens de les in ieder geval al het compliment dat ze haar achterhand meer ging gebruiken, dus wie weet komt het goed!

marsi

Berichten: 320
Geregistreerd: 16-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 10:50

Ik heb er even een fotootje bij gezet. Hier loopt ze voor de eerste keer aan de dubbele longe en ik zie al een groot verschil met daarvoor...helaas heb ik geen foto's (bij de hand) van het longeren met enkele lijn en alleen bijzet. Wat vinden jullie van haar achterhandgebruik? Is dit goed, of vinden jullie dat het wel wat meer mag zijn? Misschien moeilijk om hier een antwoord op te geven, maar proberen kan altijd, toch?!

Afbeelding