Achterhand aansterken met longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
svenlOver15

Berichten: 534
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Ien't Noorden..! ;)

Achterhand aansterken met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:44

Hallo!

Kan je de achterhand van een paard aansterken met longeren? Gewoon met bijzet. Ik bedoel dus zonder pessoa o.i.d. Alleen met touwtjes..


DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Achterhand aansterken met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:05

Ja dat kan, als je zelf de achterhand actief laat meedoen door goed de zweep erbij te houden en voorwaarts nageeflijk laat lopen.

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:03

Vroeger longeerde ik altijd met een bandage achter de kont. Zo blijft je paard ook bewust van zijn achterhand

Nikitaatje

Berichten: 968
Geregistreerd: 01-11-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:08

jah dat helpt indderdaad met bandage achter ze kont.. of gewoon goed de zweep erbij.

xDAANTJEE

Berichten: 402
Geregistreerd: 30-11-05
Woonplaats: Sint Michielsgestel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:10

en overgangen na de galop zijn ook goed van zijn achterhand maar of ie er nou egt veel sterker van wordt op zijn achterhand ik zou et niet wete

amsolusa

Berichten: 1381
Geregistreerd: 07-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:15

hoezo, waar een bandage dan? gewoon om zn been ofwat ?

deedee19

Berichten: 7935
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:03

Nee vastmaken aan de longeersingel en dan achter de kont langs

Lida

Berichten: 182
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: assendelft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:05

loodkapjes achter en balkjes lopen

svenlOver15

Berichten: 534
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Ien't Noorden..! ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:29

Oke, zal even gaan proberen om hem gewoon bij te zetten, en de achterhand er goed bij te houden.

@Lida: Wat zijn loodkapjes..?


Balkjes lopen is ook een goed idee!

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 16:42

Door te longeren kan je de achterhand prima trainen. Daar hoef je niet eens een bijzetteugel voor te gebruiken. Op advies van de fysio ben ik met mijn paard als volgt aan de slag gegaan (zonder bijzet). Lange poos instappen aan de longe, daarna meteen overgang naar de galop, even losgalopperen op een zo groot mogelijke volte. Hetzelfde de andere kant op. Vervolgens veel stap-galop-stap-overgangen en let er op dat je paard voldoende sprong maakt in de galop. Probeer de longeerlijn te laten werken als gewone teugels en je zweep als je benen. Sluit je paard als het ware op tussen de longeerlijn en de zweep, maar blijf wel luchtig met de lijn (niet trekken dus). Als je dit goed toepast, merk je al snel dat je paard zijn hals lekker laat zakken en zijn rug goed gaat gebruiken. Belangrijk is dat je 'm daarbij goed voorwaarts houdt. Mijn paard is door een paar keer per week een half uurtje op deze manier te trainen veel sterker in de achterhand geworden.

svenlOver15

Berichten: 534
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Ien't Noorden..! ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 18:05

Denk niet dat dat gaat werken bij mijn pony, heb namelijk geen longeercirkel, en als ik hem groot laat galoperen gaat ie nogal trekken.. Maar zal het zeker eens gaan proberen!

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:04

Aan de dubbele longe werken. Veel overgangen maken en balkjes draven.

svenlOver15

Berichten: 534
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Ien't Noorden..! ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 21:50

Zal even verslagje maken..

Heb vandaag gelongeerd, heb even bijgzet van tussen de voorbenen naar de leidselogen van het schoftje van mn tuig.. Een longeersingel heb ik namelijk nog niet. Dit ging heel erg goed! Hij boog mooi in, mooi lang en laag. Alleen, hij was ontzettend traag! Moest hem de hele tijd voorwaarts drijven. Lijkt me niet normaal?

Verder dus wel tevreden over het laag bijzetten, had het nog niet eerder zo gedaan.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 15:00

Goed zo!
Heel goed de zweep erbij houden, het is een teken dat hij het toch een beetje moeilijk vindt! En daardoor gaat hij dus slenteren, dat is niet de bedoeling. Dus goed de zweep erbij!

svenlOver15

Berichten: 534
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Ien't Noorden..! ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 16:38

Tjaa,, die zweep is dus een probleem..

Of hij gaat er keihard vandoor, of hij versnelt niets. Word dus ook niet actiever. Maar ben druk bezig vanalles te proberen.

monsera
Berichten: 3082
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:55

svenlOver15 schreef:
Denk niet dat dat gaat werken bij mijn pony, heb namelijk geen longeercirkel, en als ik hem groot laat galoperen gaat ie nogal trekken.. Maar zal het zeker eens gaan proberen!



Als ik dit zo lees dan laat jij hem dus op een klein rondje lopen?Mss kun je een keer de bak afzetten zodat je toch een longeercirkel hebt.Dat kan je doen met een aantal schrikdraad paaltjes en van dat rood/witte lint.Dan heeft je pony daar wat steun aan en zal hij jou niet door de bak heen trekken.Ik vind dat ze op een mooie ruime cirkel veel beter los komen.

monsera
Berichten: 3082
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 20:00

svenlOver15 schreef:

Heb vandaag gelongeerd, heb even bijgzet van tussen de voorbenen naar de leidselogen van het schoftje van mn tuig.. Een longeersingel heb ik namelijk nog niet. Dit ging heel erg goed! Hij boog mooi in, mooi lang en laag. Alleen, hij was ontzettend traag! Moest hem de hele tijd voorwaarts drijven. Lijkt me niet normaal?




Weet je zeker dat hij niet in de bijzet hing?Dat doen paarden heel erg vaak als ze niet meer voorwaarts gaan.Goed voorwaarts houden laat hem maar een aantal keren goede overgangen maken en laat hem maar een aantal keren goed voorwaarts draven en weer terug laten komen en weer flink voorwaarts en weer terug laten komen.Maak hem aktief en maak het leuk voor je paard.Als je paard niet aktief van achteren loopt heeft je bijzet ook geen nut gehad die training.

svenlOver15

Berichten: 534
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Ien't Noorden..! ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 19:24

monsera schreef:
svenlOver15 schreef:

Heb vandaag gelongeerd, heb even bijgzet van tussen de voorbenen naar de leidselogen van het schoftje van mn tuig.. Een longeersingel heb ik namelijk nog niet. Dit ging heel erg goed! Hij boog mooi in, mooi lang en laag. Alleen, hij was ontzettend traag! Moest hem de hele tijd voorwaarts drijven. Lijkt me niet normaal?




Weet je zeker dat hij niet in de bijzet hing?Dat doen paarden heel erg vaak als ze niet meer voorwaarts gaan.Goed voorwaarts houden laat hem maar een aantal keren goede overgangen maken en laat hem maar een aantal keren goed voorwaarts draven en weer terug laten komen en weer flink voorwaarts en weer terug laten komen.Maak hem aktief en maak het leuk voor je paard.Als je paard niet aktief van achteren loopt heeft je bijzet ook geen nut gehad die training.



Ik had je berichtje nog niet gelezen, maar dit heb ik dus vandaag wel gedaan.. Overgangen rijden in de draf, ging best goed. Langzaam draven - arbeidsdraf overgang ging super. Maar arbeidsdraf - Strekken.. denkt meneer dattie in galop moet. Nouja, heb nog een poos om te oefenen.. Ben allang blij dat het al beter gaat.

Is het misschien een idee om zonder bijzet te gaan longeren, en hem dan actiever te maken?

@Monsera, Nee, ik heb hem niet op een heel klein rondje lopen, maar ook niet helemaal op de grote volte, niet de gehele lijn zegmaar. Afzetten is opzich wel een goed idee, maar ik rijd in een manege, dus eigenlijk is er altijd wel iemand, en dan kan ik helaas niet zomaar wat gaan afzetten.

monsera
Berichten: 3082
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Achterhand aansterken met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:33

Je kan het altijd eens een aantal keren afwisselen.De ene keer met bijzet en de andere keer zonder.Let dan goed op hoe je paard loopt op beide manieren.Maar goed aktief houden is het belangrijkste.De overgangen niet alleen onder het rijden oefenen maar zeker ook onder het longeren.

svenlOver15

Berichten: 534
Geregistreerd: 08-08-05
Woonplaats: Ien't Noorden..! ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-06 10:29

Oke bedankt!

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 19:15

Ik denk zelf dat het wel kan alleen dan moet je wel elke keer heel goed opletten je kan ook gewoon soms longeren met twee lijnen dan blijft de achterhand er ook goed bij dat doe ik zelf!

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 21:48

Veel overgangen galop-draf en visaversa. Door het aanspringen versterk je vooral het binnen achterbeen.

Rukaro
Berichten: 1265
Geregistreerd: 06-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:26

Inderdaad véél overgangen en balkjes. De overgangen kan je naar mate je verder komt, sneller na elkaar gaan vragen. Bijv. beginnen met 2 rondjes draf, 1 rondje stap. Dat verkort je tot een half rondje draf, paar passen stap en weer weg in draf. Ook kan je het uitbouwen door in de draf veel te schakelen. Dus verzamelde draf, arbeidsdraf, middendraf en weer terug. Ook van stap of verzamelde draf naar middendraf is een goede overgang waarbij veel activiteit van de achterhand gevraagd wordt. De overgangen naar galop zijn zoals gezegd erg goed voor het binnen achterbeen.
Wees creatief!

Bedenk ook dat je je paard niet alleen op het zelfde rondje hoeft te laten lopen. Als je een bak ter beschikking hebt kan je de hele bak door!

Lina

Berichten: 587
Geregistreerd: 19-02-06

Re: Achterhand aansterken met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-06 16:37

Bijzetten is niet nodig maar kan wel,,
Wel opassen want dat kan in het begin erg zwaar zijn als je niet zoveel longeerd!!!
Als je, je paardje lekker relaxed hebt laten stappen draven en galopperen dan kun je wel veel overgangen vragen.
Zorg er wel voor dat de overgangen actief zijn en dat het paard ten alle tijd zijn impuls behoud.
Schijnovergangen helpen ook super.
Maar wel pauzes houden tussendoor, want veel overgangen enz is zwaar.

Je kunt de volte ook gaan openen en sluiten. Zo moet het paard zijn binnen-achterbeen verder onder plaatsen.

En balkjes lopen is goed want dan moeten ze hun achterbenen ook optillen. Paarden hebben soms geen besef dat ze ook achterbenen en een kont hebben
Probeer wat uit met balkjes ,, haal stiekum er eens 1tje tussenuit zo leert hij goed op te letten.