Kan ik een bijna 3-jarige merrie met pessoa longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Deetjuh

Berichten: 465
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Friesland

Kan ik een bijna 3-jarige merrie met pessoa longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:16

Hoi..!
Ik vroeg me af, ik heb nu een bijna driejarige merrie(in junie 3)
Ze kent longeren al, maar ik vroeg me af of ik haar ook gewoon met pessoa kan longeren?Of dat niet erg voor haar is.Ik wil het wel rustig opbouwen dus eerst eventjes, ze heeft ook nog helemaal geen spieren.

Dus kan dat?
Groetjes Deanne
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-04-06 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:27

Ik vind haar veel te jong, laat haar eerst op eigen benen lopen en rijd haar eerst in. Zo'n jong beest moet rechtuit lopen. Spieren krijgen ze vanzelf wel.

en maak voortaan een duidelijker titel

Deetjuh

Berichten: 465
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Friesland

Re: kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:32

o oke, daarom vraag ik het maar even, en ik wist niet wat voor titel ik moest doen

A10
Berichten: 2870
Geregistreerd: 19-12-04

Re: kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:34

Iets van "Kan een 2,5 jarig paard gelongeerd worden met pessoa?" niet ècht moeilijk.
Je wilt toch antwoord op je vraag, lijkt mij dat je je titel zo uitnodigend en serieus mogelijk moet maken.

Deetjuh

Berichten: 465
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:41

ja oke sorry hoor..Maar ik bedoelde eerst gewoon nog longeren en later opbouwen met pessoa en dan is ze ook al drie(word ze over 3 maandjes)Ze kent longeren nu al, maar ik wil eerst nog verder met longeersingel en zadel enzo
Laatst bijgewerkt door Deetjuh op 02-04-06 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessicoo

Berichten: 424
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:42

Ik zou ook nog maar even mee wachten!.. en idd laat haar eerst op eigen benen lopen!:)

Deetjuh

Berichten: 465
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 17:54

Oke bedankt,,;)

sientjuh89

Berichten: 660
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Surhuizum

Re: kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:48

beetje vriendelijker kan ook wel niet albertine_n
En by the way, ze is geen 2 en half maar 2 jaar en 10 maand dat vind ik heel wat anders dan 2,5 maar goed
Ik vind zelf dat het wel kan, wat meer spieren is nooit slecht. Beter dat dan dat je op zo n slap paard gaat zitten.
En ze zet hem heus niet direct op het strakst en op het hoogste, maar gewoon lekker lang en laag over de rug.

Dorian_Gray
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-11-05

Re: kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:58

hopkefamke schreef:
beetje vriendelijker kan ook wel niet albertine_n
En by the way, ze is geen 2 en half maar 2 jaar en 10 maand dat vind ik heel wat anders dan 2,5 maar goed


Als je commentaar op iemand hebt ok, maar voer dan wel een goed argument aan. Want wat is het verschil tussen een paard van 2,5 en bijna drie? Dat is niet heel wat anders
Een kind laat je toch ook niet gewicht heffen, of het nou 5,5 is of 6, een kind en een paard moeten eerst volgroeid zijn. En daar heeft Albertine_N gelijk in, dat ze vooral rechtuit moeten lopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:24

Ik heb de titel verduidelijkt, graag nu weer ontopic en gewoon vriendelijk tegenover elkaar reageren graag

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: Kan ik een bijna 3-jarige merrie met pessoa longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:01

Ik zou het paard niet longeren met de pessoa, omdat het zijn eigen balans nog moet gaan vinden. Sterker nog, ik zou haar maar 1 keer in de week 10 minuten longeren en een start maken met zadelgewenning en berijden. Dat zou ik zelfs ook nog buiten doen, waar ze lange stukken recht vooruit kan lopen.

Deetjuh

Berichten: 465
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 15:12

Hoi
Bedankt voor veranderen,
Wat ik eerst wil is: eerst normaal longeren, en dan met longeersingel en dan met zadel en dan met pessoa,Omdat ik haar zo slungelig vind, Ze struikelt vrij snel , en ik ben dan bang dat als ik er op ga zitten en zij begint te bokken of gek te doen, dan ze dan ook struikelt en omvalt,Ze is dan ook al veel ouder tuurlijk Misschien heeft iemand tips?

Dorian_Gray
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Kan ik een bijna 3-jarige merrie met pessoa longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:29

Slungelig en bokken hebben niks met elkaar te maken.
Ze is zo slungelig, omdat ze nog groeit. Je kunt haar niet een stoomcursus krachttraining geven. Ze zal vanzelf sterker worden naarmate ze ouder wordt. Dus ik zou geen pessoa gebruiken, maar eerder een groeiperiode in de wei.
Tot die tijd kun je haar gerust zadelmak maken. Sommige paarden bokken, anderen doen niks. Als je niet zeker van je zaak bent laat je haar toch zadelmak maken door een ervaren iemand?
Is ze eenmaal zadelmak geef je haar weer een paar maanden vrij om het in de winter weer op te pakken.

lucydan

Berichten: 53
Geregistreerd: 12-09-04
Woonplaats: amsterdam

Re: Kan ik een bijna 3-jarige merrie met pessoa longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:25

ik ben van mening dat je een jong paard best wel met pesoa kan longeren hoor die van mij is 3 en loopt nu al 3 maanden ofzow aan de pesoa en dan ong 1x in de week. en ze doet het egt super . je kan beter wat meer spieren hebben dan dat je op zon slap paard zitten dat is niet goed want dan draagt ie op zn graad en nie op zn spieren.

en ik heb is rond geken op bokt en wat is iedereen vriendelijk hier zeg.
mag best wat aardiger mensen vragen hier om advies en niet om afgekraakt te worden.

sientjuh89

Berichten: 660
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: Surhuizum

Re: Kan ik een bijna 3-jarige merrie met pessoa longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 14:22

Dorian_Gray schreef:
Slungelig en bokken hebben niks met elkaar te maken.Ze is zo slungelig, omdat ze nog groeit. Je kunt haar niet een stoomcursus krachttraining geven. Ze zal vanzelf sterker worden naarmate ze ouder wordt. Dus ik zou geen pessoa gebruiken, maar eerder een groeiperiode in de wei.
Tot die tijd kun je haar gerust zadelmak maken. Sommige paarden bokken, anderen doen niks. Als je niet zeker van je zaak bent laat je haar toch zadelmak maken door een ervaren iemand?
Is ze eenmaal zadelmak geef je haar weer een paar maanden vrij om het in de winter weer op te pakken.


Als je even goed leest, zie je dat ze dat ook niet zegt.
Ze zei dat als ie gaat bokken als ze er bijv op zit en ze struikeld na het bokken omdat ze dr evenwicht moet zoeken en dan valt.

En volgens mij heeft de TS gevraagd of het kwaad kon als ze dat paard af en toe longeerde met pessoa en niet over op wat voor manier ze haar paard moet beleren

Deetjuh

Berichten: 465
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 15:48

Hoi,Ja dat dacht ik ook,,Als je over haar rug gaat met je hand voel je die hele ruggengraat,En ik ben bang doordat ze zo slungelig is en ik ga er opzitten dat we zo met zijn beide op de grond liggen, omdat ze nog niet zo sterk is, Misschien iemand andere tips dat ze eerst wat steviger op de grond staat?

Dorian_Gray
Berichten: 86
Geregistreerd: 25-11-05

Re: Kan ik een bijna 3-jarige merrie met pessoa longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:17

hopkefamke schreef:
Dorian_Gray schreef:

Slungelig en bokken hebben niks met elkaar te maken.

Ze is zo slungelig, omdat ze nog groeit. Je kunt haar niet een stoomcursus krachttraining geven. Ze zal vanzelf sterker worden naarmate ze ouder wordt. Dus ik zou geen pessoa gebruiken, maar eerder een groeiperiode in de wei.
Tot die tijd kun je haar gerust zadelmak maken. Sommige paarden bokken, anderen doen niks. Als je niet zeker van je zaak bent laat je haar toch zadelmak maken door een ervaren iemand?
Is ze eenmaal zadelmak geef je haar weer een paar maanden vrij om het in de winter weer op te pakken.


Als je even goed leest, zie je dat ze dat ook niet zegt.
Ze zei dat als ie gaat bokken als ze er bijv op zit en ze struikeld na het bokken omdat ze dr evenwicht moet zoeken en dan valt.

En volgens mij heeft de TS gevraagd of het kwaad kon als ze dat paard af en toe longeerde met pessoa en niet over op wat voor manier ze haar paard moet beleren


Omdat ze slungelt struikelt ze na het bokken want ze mist de kracht om haar evenwicht te bewaren

Kan aan mij liggen, maar in de laatste post vraagt TS echt om meer tips om haar paard sterker te maken, en sterker maken doe je met beleren


En hopkefamke, het is heel aardig van je dat je het zo voor TS opneemt, maar TS heeft toch zelf ook een mond als ze het niet eens is met de ideeën/tips van een ander, of vindt dat er off-topic gereageerd wordt?

boellie
Berichten: 157
Geregistreerd: 01-04-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:06

Als ik jouw was zou ik gaan balkjes lopen met het longeren dan teelt ze haar benen beter op ik heb ook een 3 jarige maar ik doe zeker geen passoa.
Ze moet eerst leren lopen ik heb er ook en nu rij ik haar 1 keer in de week 20 min en de rest buiten lopen ze mag nog paard wezen vindt ik. doe het rustig aan want je heb haar zo verknalt en dat wil je toch niet hoop ik

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:14

Ik zou niet met een driejarige met Pessoa beginnen, laat haar eerst aan andere dingen wennen, zoals het longeren op zich, het luisteren naar commando's, dat zadel en dat hoofdstel en aansluitend het ruitergewicht. Als je nu met Pessoa begint en hem al gaat bijstellen is de kans erg groot dat je hem leert krabbelen, en dat hij straks onder het zadel minder voorwaarts - neerwaarts gaat lopen.

Vergis je niet in de werking van een Pessoa. Het is heel hard werken voor een paard, dat moet je niet van een driejarige willen vragen.

herrscher
Berichten: 55
Geregistreerd: 29-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:19

ik vind wel dat je een paard met deze leeftijd mag longeren!! dat doen wij ook altijd met onze jonge paarden! en daarna maken we ze pas zadelmak!
maar met pasoa zou ik ook niet doen, ik vind het iets te harde werking.

Wicky
Berichten: 937
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Kan ik een bijna 3-jarige merrie met pessoa longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:07

wat jij omschrijft is een paard wat waarschijnlijk net een groeispurt heeft gehad. Vandaar dat het dier slungelig is. Vergelijk het met een puber die hard is gegroeid, die heeft ook geen balans en coordinatie.

Voor dit dier is het in mijn ogen verstandiger om even te wachten tot hij wat meer controle heeft over zijn lijf. Ik zou even rust geven, lekker in het land laten lopen en wachten tot hij lichamelijk sterker word. Lekker mee wandelen, verkeersmak maken en wennen aan een zadel, opzadelen, wennen aan een bitje en aan een hoofdstel.

Het dier mag zijn hele leven nog werken, maar nu aan het werk breekt meer af dan het opbouwd. En dat kan je bedoeling niet zijn, toch? Geduld is een schone zaak, geef het wat tijd.

Deetjuh

Berichten: 465
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 21:15

Hoi,,Oke dat is eigelijk wat ik nu ook met haar aan het doen ben.ik longeer haar 2/3 x per week 10 minuutjes,Ze reageert al heel goed op je stemcommando's,Dat kon ze ook al toen ik haar kocht,Maar ik wandel nu met haar langs de weg, en ik poetst de s'avonds en laat haar dan wennen aan longeersingel,Heeft laatst zelfs het zadel er al los opgehad,

maar ik vind haar nu wel wat slungelig en dacht dat misschien over zou gaan door haar met pessoa te longeren, zodat ze wat meer spieren krijgt, en miss wat steviger op haar benen staat,

Ze heeft ook nog alle tijd om het te leren, want we doen het ook wel rustig aan met haar

maar in ieder geval wel al bedankt voor de tips

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 23:13

Toch nog even een kleine opmerking: je zei dat je een half jaartje wilde wachten met inrijden. Ik ken de accomodatie niet waarin je moet rijden, maar als het een buitenbak is, zou ik niet wachten tot even voor de winter, maar het paard in de lente/zomer inrijden.

Ook zul je er voor moeten waken dat het paard zich niet gaat vervelen. Als je nu een half jaar alleen maar gaat longeren, gaat dat paard zich vervelen. Als je eenmaal met longeren de eerste stap zet van de opleiding, blijf dan niet te lang in dat stadium hangen.

Door een langere periode van tevoren te gaan longeren, kweek je spieren en maak je een paard sterker. Ik ken het character van je merrie niet, maar wilde je toch ook waarschuwen dat teveel kracht weleens tegen je kon gaan werken bij het inrijden en de eerste paar maanden van de opleiding. Dat is verder geen probleem als je haar uit handen geeft, dan mag een ander er zijn nek op breken, maar niet zo handig als je het allemaal zelf wilt doen.

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: Kan ik een bijna 3-jarige merrie met pessoa longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 10:51

Ik sluit me volledig aan bij Cassidy...Een pessoa zet een paard echt aan het werk en er zijn niet zo heel veel mensen die goed met een pessoa aan het werk kunnen. Vaak wordt deze er maar aangehangen en hangt het paard op zijn eigen gewicht ipv dat de pessoa daar inwerkt waar hij inmoet werken en dus niet een paard in een houding moet "dwingen" zodat deze geforceerd gaat lopen.

Mijn pessoa gebruik ik ook maar af en toe bij mijn gereden paarden ( 7 en 9 jaar)...mijn 3 jarige heb ik nu 5x aan de longe gehad, eerst alleen met kaptoom, dan een keer met singeltje...verder nog niet.

Het opleiden kun je maar 1 x goed doen.

sscs
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Kan ik een bijna 3-jarige merrie met pessoa longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 18:22

Als ik jou was zou ik nog een tijdje wachten..