[LO] Hoe stemcommando's en het longeren aanleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
little_star
Berichten: 184
Geregistreerd: 04-01-06

[LO] Hoe stemcommando's en het longeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 21:45

hoii,

mijn verzorgshet is echt te dik , nu heb ik overlegd met de eigenaar om hem te gaan longeren. want, als ie straks de wei weer o gaat met het voorjaars gras, wordt ie toch echt te snel dik dus moet welw at af. echter heeft hij nooit geleerd om o stemcommando's te reageren en rent alleen maar kei hard wel o een volte. iemand ideëen hoe ik hem het best kan leren. er is een buitenbak en longeercirckel tot beschikking. verder alle hulmiddelen. ik hoor het graag!!!

bedankt!

.s. hij mag best een keer dollen maar hij moet toch wel aan het werk!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-03-06 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel + die verduidelijkt.

Bienotje

Berichten: 10886
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 11:49

Oefen eens aan de hand op commando´s, bv tijdens wandelen langs de weg. Ho is ho, stap is stap en als jij een stukje draf wilt of juist weer terug naar stap moet ie ook luisteren.

Of je probeert samen met een vriendin. De een in het midden en longeert en de ander loopt de eerste rondjes mee met je shet. Gewoon in stap. Dan laat deze meeloper de shet los en loopt zonder vasthouden mee bv. En zo bouw je het af, totdat de meeloper langzaam aan steeds meer stappen naar binnen kan zetten.

Probeer verder te beginnen op een kleinere kortere volte. De longeercirkel is waarschijnlijk erg veel ruimte voor éen shet. Gewoon beginnen met kleinere voltes en elke keer als ie begint met ervandoor gaan. Longeerlijn korter, om als ie terugkomt weer wat ruimte te geven.

Succes..

roxyolly

Berichten: 980
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gouda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 08:13

JOaa best moeilijk! maar ja gewoon oefenen en de zweep er bij houden! x x x roxanne

anouksel
Berichten: 1057
Geregistreerd: 15-03-05

Re: [LO] Hoe stemcommando's en het longeren aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:20

ik leer het paarden altijd eerst door ze tijdens het opjagen in de bak de commando's te leren. dan gaan ze het spelende wijs leren, en dann zet ik ze aan de longeerlijn.

Ligt er aan wat voor paardje ik aan de longeerlijn heb, sommige hebben gelijk door dat ze ongeveer hetzelfde moeten doen, alleen zijn ze nu niet los.
Andere hebben behoefte aan iemand die er naast loopt en weer andere aan een longeerlijn die achter de oren langs loopt.

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 21:12

voor de stemcommando's gebruik ik de volgende techniek

regel 1 : praat niet tijdens het longeren bhalve de commando's ( toch tijdens het aanleren), dit om je paard niet in verwarring te brengen

2, zoek voor jezelf op voorhand welke commando's je kan gaan gebruiken en zorg dat ze duidelijk zijn vb drrrrraf , laat die r maar rollen, mijn paard gaat inmiddels al in draaf als ik rrrr doe ( maar hier in Gent rolt die r natuurlijk heel makkelijk )
zoek ook een commando om te belonen als je dat wil "fliiink" bvb

3, laat hem eerst even zijn energie kwijt om de concentratie hoog te houden

4, Als hij rond je stapt en je wil hem laten draven geef je hem duidelijk het commando en geef je hem met je zweep aan dat dat vooruit betekent. Niet kwaad worden als ze niet direct reageren. Gewoon het commando herhalen , duidelijk, en als ze doen wat je van ze verlangt dan stop je met het commando en zeg je "flink"
vooruit is meestal geen probleem, maar het Ho commando kan een stuk moeilijker zijn. Ho leer je dan best ook al aan de hand aan zoals Bienootje al zei.

gewoon veel geduld hebben dus, duidelijk zijn en belonen


dit is hoe ik het doe, natuurlijk zijn er honderden manieren, het is maar een idee

_Maggy_

Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-07-05
Woonplaats: Nijverdal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:25

wij hebben dat ook een shet aangeleerd door eerst heel vaak aan de hand te gaan lopen ( met de zweep erbij) en dan bijv. commando geven drrraf. tik je hem iets aan zodat die weet ik 'moet harder', goed belonen als die het doet. en stoppen met het commando, proberen elke dag even te oefenen. en dan weet die ze zo suc6

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:28

Paljassofie schreef:
voor de stemcommando's gebruik ik de volgende techniek

regel 1 : praat niet tijdens het longeren bhalve de commando's ( toch tijdens het aanleren), dit om je paard niet in verwarring te brengen

2, zoek voor jezelf op voorhand welke commando's je kan gaan gebruiken en zorg dat ze duidelijk zijn vb drrrrraf , laat die r maar rollen, mijn paard gaat inmiddels al in draaf als ik rrrr doe ( maar hier in Gent rolt die r natuurlijk heel makkelijk )
zoek ook een commando om te belonen als je dat wil "fliiink" bvb

3, laat hem eerst even zijn energie kwijt om de concentratie hoog te houden

4, Als hij rond je stapt en je wil hem laten draven geef je hem duidelijk het commando en geef je hem met je zweep aan dat dat vooruit betekent. Niet kwaad worden als ze niet direct reageren. Gewoon het commando herhalen , duidelijk, en als ze doen wat je van ze verlangt dan stop je met het commando en zeg je "flink"
vooruit is meestal geen probleem, maar het Ho commando kan een stuk moeilijker zijn. Ho leer je dan best ook al aan de hand aan zoals Bienootje al zei.

gewoon veel geduld hebben dus, duidelijk zijn en belonen


dit is hoe ik het doe, natuurlijk zijn er honderden manieren, het is maar een idee


Hier sluit ik me bij aan, voeg er nog een protie geduld en tijd aan toe en dan gaat het vast goed komen !!

Laurine

Berichten: 1675
Geregistreerd: 01-05-05
Woonplaats: ´t Harde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 16:34

@Ludora bij regel 1 zeg jij:praat niet tijdens het longeren bhalve de commando's ( toch tijdens het aanleren), dit om je paard niet in verwarring te brengen je moet je paard ook kunnen belonen door braaf te zeggen anders weet die nog niet of die het goed doed!!!

Ludora

Berichten: 5168
Geregistreerd: 15-07-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:08

Dat lijkt me voor zich spreken uiteraard....

het gaat er meer over dat je geen verdere verhalen aan je paard loopt te verkondigen !!