[LO]hoe lang actief longeren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

[LO]hoe lang actief longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 00:05

ik weet niet of hier al een topic over was, anders mijn nederige exuses


hoe lang longeren jullie?

ik ongeveer een half uur. rambo gaat zich vervelen naar 20 minuten, niet opletten en de slomert uithangen. nu leg ik balkjes neer en dat vind hij wel heel erg leuk. dus zo maak ik wel een goede tijd vol, zodat hij toch nog goed beweegt.
daarna goed uitstappen buiten.

jullie?
(en dan echt plaatsvervangend, dus echt als hij toch moet bewegen, niet dat je er daarna nog een uur opgaat )
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 15-03-06 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel toegevoegd

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: hoe lang actief longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:24

Ik longeer 20 minuten.... Met touwtjes, pessoa of dubbele lijnen. Soms met balkjes.

Ik stap eerst in, bijvoorkeur rechtuit op asfalt. Zodat de spieren een goede warming up krijgen en op het harde stappen is ook goed voor de pezen. Meestal stap ik zo'n 10 minuutjes in.

Dan longeren, eerst een paar minuutjes zonder hulpteugels laten draven. Dan bijzetten...weer verder, veel overgangen laten maken etc... Van hand veranderen en het zelfde... Na ongeveer 10 minuten 'loswerken' verander ik de manier van bijzetten.

Dan weer na 10 minuten (daarbij dus ook weer een keer van hand veranderd zodat hij op allebei de handen hetzelfde werk moet doen) maak ik de alles los en mag hij nog even uitrennen en spieren ontspannen. Meestal gaat hij mooi met zijn neus bijna op de grond lopen

Daarna weer op het harde uitstappen, zo'n 10 minuten of een kwartier.

Zijn we toch alweer gauw een uurtje bezig buiten het tutten om

loesje688

Berichten: 4041
Geregistreerd: 06-07-05

Re: hoe lang actief longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 01:54

Na het instappen meestal 20-30 minuutjes en dan weer uitstappen.

baukie
Berichten: 223
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Jorwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 01:58

Idem dito!
Eerst even instappen, daarna zonder bijzet aan de longe. Dan iets bijzet om even los te werken. Dan zet ik haar iets meer bij ongeveer 10 minuutjes. En dan nog even lekker los (zonder bijzet) uit laten rennen. Daarna nog eventjes uitstappen.

baukie
Berichten: 223
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Jorwert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 01:59

En ik wissel redelijk vaak van hand tijdens het longeren! Dit is heel belangrijk!

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Re: hoe lang actief longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 03:33

Ik longeer 30min of soms korter. Ik laat haar veel overgangen maken, ze luisterd erg goed naar stem dus dat gaat altijd wel erg goed. meestal longeer ik met bijzet maar ben sinds deze week weer met de pessoateugel begonnen. een hele tijd terug kon ze daar alleen nog maar mee bokken door het bontje, die kreeg ze dan over d'r staart heen en dan hoefde ze niet meer te werken, sinds ze dat door had bleef ze bokken. En toen ik hem deze week weer eens uit de kast haalde was ze gewoon weer erg braaf . Laat haar ook heel vaak van hand veranderen. We beginnen altijd zonder hulpteugels, daarna doe ik ze heel los eraan. .

zynoeska

Berichten: 388
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Hauwert

Re: hoe lang actief longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:29

Ik loneer niet vaak..maar als ik het doe merk ik dat ze na 15 min al helemaal doorgewerkt is. Dan heeft ze het al puur zwaar te verduren gehad. Langer als 20 min is er meestal niet bij hoor.

Sjoert

Berichten: 35961
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: De rug

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:29

VMR -> UZ

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:27

Verschillend. Maar een half uur red ik niet. Meestal een kwartier tot 20 minuutjes. Dat is lang zat voor werk aan de dubbele longe.
Goed is goed en dan mogen ze naar stal. Dat kan ook al na 10 minuutjes zijn.

xxSonja25xx

Berichten: 31
Geregistreerd: 06-03-06
Woonplaats: Kudelstaart

Re: hoe lang actief longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:45

loesje688 schreef:
Na het instappen meestal 20-30 minuutjes en dan weer uitstappen.


Ja ik sluit me hier bij aan!

xxxxxxx

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: [LO]hoe lang actief longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:47

Ik longeer ook meestal rond de 20 minuten. Dan merk ik dat Lotte het niet meer leuk gaan vinden, ze is snel verveeld en hoewel ik haar veel overgangen laat maken en ook balkjes laat draven heeft ze het na 20 mintuen wel gezien.

Lotje02

Berichten: 4006
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Tilburg

Re: [LO]hoe lang actief longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:47

Ik longeer ook meestal rond de 20 minuten. Dan merk ik dat Lotte het niet meer leuk gaan vinden, ze is snel verveeld en hoewel ik haar veel overgangen laat maken en ook balkjes laat draven heeft ze het na 20 mintuen wel gezien.

Urielle

Berichten: 50079
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 12:43

20-30 minuten incl. stapwerk, maar ook afhankelijk van hoe het gaat natuurlijk.

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 19:19

Ik red het halfuur niet, paard vind het ongelooflijk saai en ik ook. Meestal haal ik met moeite 20 minuten. En ikzelf gebruik nooit bijzet oid, de eigenaresse wel.

Femk3
Berichten: 123
Geregistreerd: 06-11-05

Re: hoe lang actief longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 21:33

loesje688 schreef:
Na het instappen meestal 20-30 minuutjes en dan weer uitstappen.


Ik ook

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: [LO]hoe lang actief longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:09

Meestal rond een halfuurtje, maar ik letmeer op hoe moe het paard wordt, want dit verschilt natuurlijk per paard.

Renee__

Berichten: 2980
Geregistreerd: 19-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 11:00

30 min. incl. instappen en uitstappen. Ik ben nog niet zo heel ervaren, daarom alleen nog met hoofdstel, bitstukje en longeerlijn.

Duhelo

Berichten: 28581
Geregistreerd: 29-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:38

het trekpaard die ingereden was werkte een klein uurtje
10 minuten op het harde instappen op weg naar de piste
20-30 minuten longeren (dubbele longe of met slof)
10 minuten uitstappen

de jonge fries:
10 minuten instappen
15-20 minuutjes (maximum!!!) longeren, zonder bijzetteugels, of met slof die heel los hangt, heeft eigenlijk geen effect, maar het is voor de gewenning)
10 minuten uitstappen

edit: longeren jullie aan het hoofdstel?
ik heb altijd het halster aan de longe, en dan het bit in voor eventuele bijzet of voor gewenning.
dubbele longe is wel door het bit.
waarom? gelijk hoe je de longe bevestigd, als ze er druk opzet om ze dichter naar je toe te halen komt ofwel alle druk op de buitenbitring, of als je enkel aan de binnenring bevestigd trek je het bit door de mond

op het halster zijn ze beide goed te houden, en als ze eens schrikken, krijgen ze geen klap in de mond, dit vind ik erg belangrijk, het oudere paard heeft een goede en zachte mond, en de fries is nog niet bereden, en haar mond wil ik ook zacht houden...

SofieBeau

Berichten: 3484
Geregistreerd: 09-09-04
Woonplaats: Gent

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 20:45

Ik longeer ook ong. 20-30 minuutjes, bij mijn vorige paard kon dit wel eens uitlopen omdat hij vaak heel vervelend deed en onder het werk probeerde uit te komen met allerlei lepe ( en gevaarlijke ) truukjes.

maar als ik dit zo zie zou ik misschien wel eens wat langer aan het losstappen mogen gaan, maar mijn paardje staat wel op de paddock ( heel grote) of de weide en daarom is hij gelukkig een stuk sneller los dan een stalpaard

Ook eerst even wat laten draven vooraleer ik de hulpteugels bevestig, want in het begin luistert hij anders toch niet, eerst even een beetje energie kwijt

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:51

Ligt er aan hoe Danc het doet. ALs ie in een ik heb geen zin bui is ben je lekker klaar NOT!
Dan ga ik netzolang door totdt ie normaal doet en loopt

Meestal stap ik 5 min ene kant in en 5 min andere kant.Dan wissel ik Danc van kant en laat hem draven(en wissel ondertussen van handen).
Als ie braaf is longeer ik 20 a 30 min...Totaal 40 a 50 min incl 10 min in en 10 min uitstappen

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 14:57

Ligt eraan, als ze goed haar best heeft gedaan en lekker heeft gewerkt een beetje gaat zweten dan is het goed. Dan mag ze nog lekker even los lopen (zonder hulpmiddelen) en uitstappen.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: [LO]hoe lang actief longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 19:06

Op mijn werk longeren we 20 minuten, hooguit. Ik heb me laten vertellen dat dit gelijk staat aan anderhalf uur rijden of dit echt zo is weet ik niet zeker...
Ik vind een halfuur te lang, na het longeren ga ik meestal naar buiten om uit te stappen.

Rukaro
Berichten: 1265
Geregistreerd: 06-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:02

Beetje het zelfde als de rest Mijn paard vind het geweldig leuk dus we doen het ook zeker 2 x in de week.

Zo ziet het er bij ons ongeveer uit :
Instappen op het harde (+/- 10 min.)
Aan de longe loswerken op beide handen (veel overgangen, grote voltes, kleine voltes, rechtuit en dat in alle drie de gangen)
Dan zet ik 'm bij met touwtjes en vervolg ik de voorgaande oefeningen en bouw ze soms wat uit (voltes openen en sluiten etc). De moeilijkheidsgraat verhoog ik door de overgangen korter op elkaar te laten volgen en grotere overgangen als van stap naar galop en anders om te vragen. Ook schakel ik meer en vlugger op elkaar.
Dan gaat de bijzet er af en mag ie nog even lekker ontspannen.
Vervolgens stappen we nog een stuk uit op het harde.

Het ligt wel aan zijn bui hoelang we door gaan. Als ie meteen lekker loopt dan longeren we zo'n 20 minuten denk ik.
Wanneer hij niet los wil laten of gewoon erg stijf is, dan gaan we wat langer door zodat we goed kunnen afsluiten. Dat vind ik erg belangrijk.

Natuurlijk wisselen we ook veel van hand, maar dat spreekt voor zich

Rukaro
Berichten: 1265
Geregistreerd: 06-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-06 23:11

Het instappen is belangrijker voor paarden dan vaak gedacht wordt. De gewrichten hebben ongeveer 10 minuten de tijd nodig om genoeg gewrichtsvocht aan te maken voor het verdere werk. Op deze manier voorkom je zoveel mogelijk slijtage op latere leeftijd.

Aeris

Berichten: 1732
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: BE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 22:25

Afhankelijk van hoe ze loopt... Meestal schommelt dit tussen de 20min en de 40min incl stapwerk.