[LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele lijn?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:43

Meestal achterlangs ja, maar heb het toch ook wel over de rug gedaan, kan me niet herinneren dat dat problemen gaf...

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78598
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele l

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:57

Door de hoek die dan gemaakt wordt en het ondersteboven hangen gaat het stroppen en juist vastzitten, wat je overigens niet altijd merkt!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:59

Ik heb overigens niet de originele katrolletjes hoor, ik heb een setje van de boot van m'n pa gejat Die zijn lichter van gewicht. Misschien dat daar ook nog verschil in zit?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78598
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: [LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele l

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:03

Kan goed zijn, de orginele liggen bij mij al een aantal jaar weg te roesten in mijn poetskistje. Zijn gewoon ondingen. (En dat voor die prijs, ik vond het duur genoeg!)

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:52

Ik gebruik 1 lijn, maar omdat ik met die longerlijn ook langelijn (snap je het nog ) heb ik aan het uiteinde (handvat dus) ook een musketon aan vast laten maken, dus die gebruik ik voor lange lijnen en longeren met dubbele longe..

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 14:01

Ik gebruik 2 aparte longeerlijnen, doe de buitenste altijd achter de benen langs, heb dan in mijn linkerhand de linkse lijn en alles wat er over is van de beide lijnen en in de rechterhand de rechterlijn en eventueel zweep, doe het meestal zonder zweep omdat ze het goed op stem doet maar als ik ook ga wijken ed pak ik wel even de zweep erbij.

SilverStorm

Berichten: 2024
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:26

ik werk ook met dubbele longe aan 1 stuk en twe klipjes. had eerst ook zo'n ding met katrolletjes en haakjes, maar wat ik ook probeerde, die dingen vielen eraf, daarna vastgemaakt met klipjes, maar dan bleef soms de lijn weer vastzitten, wat ik doodlink vind. Had niet gezien dat het deze lijn was. daarna ben ik op zoek gegaan naar een gewone eenvoudige dubbele longe, en dat gaat fijn, zowel achterlangs als over de rug. werkt prima! en ik hoef de zweep alleen mar zo neer te leggen dat ik er niet over struikel. op het moment dat ik iets door m'n knietjes ga denkt ze toch al dat ik hem pak, dus dan loopt ze al harder hahaha....en verder werkt ze prima op stem, meestal neem ik geen eens een zweep mee, behalve als ze baldadig is

annepaardoes

Berichten: 7162
Geregistreerd: 05-06-05
Woonplaats: Omgeving Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:40

ik werk gewoon met 1 longeerlijn en dan heb ik aan het uiteinde een clip gemaakt. Maar ik longeer een shet dus daar ben ik niet veel lijn voor nodig

Anoniem

Re: Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:07

Yvonniej schreef:
CCCCorine schreef:

De tip van Sonja hoe je heel handig twee gewone lijnen aan elkaar maakt, vind ik ook erg slim bedacht .

ja dat wel maar dan kun je hem niet snel losmaken als er wat is, want bij mij passen de klippen die aan het einde zitten net niet door de ringen van mijn longeersingel..


Ik heb hetzelfde formaat klipje aan zowel mijn enkele als dubbele lijn, dus daar had ik nog niet eens over nagedacht. Verder voorzie ik geen gevaar, want als een clipje niet door de ring past, dan hoef je niet bang te zijn dat je hem in geval van nood niet los krijgt. Vast krijg je hem dan immers ook niet .

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:10

En als je wel bang bent: gewoon zorgen dat je een scherp zakmes bij je hebt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:06

Margreet schreef:
En als je wel bang bent: gewoon zorgen dat je een scherp zakmes bij je hebt.


Eigenlijk DE tip van de eeuw. Toen ik nog op de manege werkte, moest ik verplicht altijd een zakmes op zak hebben voor noodgevallen. Tegenwoordig heb ik dat niet meer en ook niet nodig gehad, maar als er een keer iets mis gaat en je verdere ellende kan voorkomen door een lijn/touw/whatever door te snijden, dan zou je jezelf voor je kop slaan als je hem niet in je zak hebt.

SilverStorm

Berichten: 2024
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:14

maar weet iemand hoe zo'n touw met katrolletjes werkt? voor mij was het abracadabra waar het aan vast moest en ik kon er op inet ook niets over vinden..... + dat de clips idd niet helemaal door de ringen passen...

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:21

Ik heb hierboven al geschreven hoe ik die van mij vast maak.

Als je geen ervaring hebt met dubbele longe: laat het je dan alsjeblieft een keer voordoen door iemand!

SilverStorm

Berichten: 2024
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:49

hmm ik heb wel ervaring met dubbele longe, jaren inmiddels, maar altijd met een 'kale' lijn. toen had k per ongeluk een verkeerde lijn gekocht met katrolletjes. die ligt inmiddels stof te happen in de kast omdat k vrijwel direct daarna een nieuwe, fijne kale lijn met alleen klipjes aan de uiteinden heb gekocht. maar goed, misschijn kan ik er nog wel eens waslijnen van maken ghighighi... ik heb echt geen clue waar die haakjes en katrolletjes heen moeten zonder dat ze eraf vallen.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Re: Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 13:01

CCCCorine schreef:
Ik heb hetzelfde formaat klipje aan zowel mijn enkele als dubbele lijn, dus daar had ik nog niet eens over nagedacht. Verder voorzie ik geen gevaar, want als een clipje niet door de ring past, dan hoef je niet bang te zijn dat je hem in geval van nood niet los krijgt. Vast krijg je hem dan immers ook niet .

Ik doe het dan dus zo, ik maak het klipje aan het bit en haal de achterkant door de ringen van de longeersingel.. Maar is niet echt handig.

Ik koop toch maar zo'n dubbele denk ik..

JoyCiej007

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: [LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele l

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 16:47

Ik gebruik mijn menleidsels, die ik loskoppel van elkaar (dus 2 lossen), mijn menhoofdstel met stang en schofttuig met staartriem (ook van aangespannen rijden) dan gaat het ene leidsel (de binnenste, gericht naar de longeur) vast aan de bitring, door het oog van het schofttuig, en recht naar de hand toe. het buitenste leidsel gaat aan de andere bitring vast, ook door het oog van het schofttuig, en onder de buik door zo recht naar de hand. zweep erbij en klaar is kees. wel eventjes wennen aan al dat spul in je handen, maar je leert het zo en het is echt super effectief

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 17:56

Hoezo onder de buik door ipv. over de rug??

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:20

ik heb het makkelijk, en mijn longeerlijn is lang genoeg om bij mn mini aan de andere kant vast te maken en nog een heel stuk over te houden maar een longeerzweep erbij red ik ook niet.. dat wordt net ff te vol en zwaar

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 19:22

Die normale "soft" longeerlijnen zijn ook veel te zwaar om lekker te werken vind ik. Mijn lijn is van dunner/lichter materiaal, beetje zoals een slofteugel. Werk wel graag met handschoenen aan, want 'is wel een beetje stug.

Nouvel

Berichten: 28581
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele l

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-06 23:16

Ik heb er zelf eentje geknutseld, afgekeken van degene waar ik het van geleerd heb...

1 gewone lijn, klipje eraf halen en aan beide kanten een dun touwtje van de Karwei met een klipje aan het uiteinde!
Zo heb je niet te veel lijn en het dunne stuk glijdt makkelijk door de ringen en het bit, en het dikke deel heb je in je handen!

Josien_

Berichten: 9047
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:31

hoe maak je de longeerlijn{nen) nou precies vast aan het hoofdstel?

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:55

Wat jij wilt

Ik doe ze door een ring op het schoftje, door de bitring (van buiten naar binnen) naar de bovenste ring op het schoftje.

Nouvel

Berichten: 28581
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele l

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:01

Ik heb ze zo vast zitten:

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: [LO] Wat gebruiken jullie bij het longeren aan dubbele l

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:13

Ik doe het op deze manier. (Is overigens niet mijn eigen paard)

Afbeelding

Afbeelding

Met zadel kan het dus ook. Beugels zitten vast met behulp van een koppelstukje. Heel handig!
De lijn maakt mijn instructeur ook zelf.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 22:07

Ik heb ze hetzelfde als Yenneke. Alleen heb ik 2 aparte longes dus klip ik ze bovenop het schoftje vast.