[LO] misdraging tijdens longeren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Teddiedeshet
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-01-23

[LO] misdraging tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 15:38

1 van mijn favoriete pony's (Nikita) van 3 gedraagt zich vreselijk tijdens het longeren. voorbeelden hiervan: trekken en stilstaan voor mijn neus en wat ik ook doe dan geen stap verzetten. haar gedrag is zo erg dat ze de round pen een keer heeft gesloopt omdat ze erachter kwam dat als je dat touw brak er gras achter zat. als ze slecht gedrag vertoont pak ik de longeer zweep erbij en geef ik haar een tik. hoge bokken en nog steeds dezelfde problemen. dus dan probeer je andere dingen. longeren vind ze niet leuk prima gaan we wandelen. bijten, bokken en steigeren. in de stal poeslief knuffelen maar zodra het op werken aankomt doet ze er alles aan om te eten. wandelen gaat tegenwoordig wat beter haast geen gebijt meer en hooguit een enkel bokje. alleen longeren is gewoon een intens drama heeft iemand hier tips voor?

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 15:51

Heb je les van iemand die bekend is met het beleren van jonge pony's?

Ik heb het idee dat je pony niet eens weet wat je vraagt. Alsof iemand in het Chinees aan jou vraagt wat je wil eten. Jij snapt het niet. Die ander gaat schreeuwen. Jij snapte het nog niet. Die ander rammelt je door elkaar, want krijgt geen gewenst antwoord. Jij gaat terug slaan, want hey, doe normaal. Die ander pakt een bonk hout erbij, want jij bent agressief.
Handig om dan een tolk erbij te halen...

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: [LO] misdraging tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:10

Les nemen. En niet meer longeren tot die tijd. Wat je aan het doen bent, weet ik niet, maar dit is niet de bedoeling.

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:24

Teddiedeshet schreef:
1 van mijn favoriete pony's (Nikita) van 3 gedraagt zich vreselijk tijdens het longeren. voorbeelden hiervan: trekken en stilstaan voor mijn neus en wat ik ook doe dan geen stap verzetten. haar gedrag is zo erg dat ze de round pen een keer heeft gesloopt omdat ze erachter kwam dat als je dat touw brak er gras achter zat. als ze slecht gedrag vertoont pak ik de longeer zweep erbij en geef ik haar een tik. hoge bokken en nog steeds dezelfde problemen. dus dan probeer je andere dingen. longeren vind ze niet leuk prima gaan we wandelen. bijten, bokken en steigeren. in de stal poeslief knuffelen maar zodra het op werken aankomt doet ze er alles aan om te eten. wandelen gaat tegenwoordig wat beter haast geen gebijt meer en hooguit een enkel bokje. alleen longeren is gewoon een intens drama heeft iemand hier tips voor?


Ze is pas 3 he? Longeren moet ze ook leren. Hoe wordt ze gehouden; staat ze veel buiten met speelmaatjes?
Ik heb een 7 jarige (pony) die ook een clown wordt als hij niet lekker met vriendjes kan klieren en zijn energie kwijt kan.
Ik zou iig een goede lesgever zoeken. Op deze leeftijd wil je ze alles op de juiste manier leren!

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [LO] misdraging tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:29

Goed longeren is heel lastig te leren. Voor zowel paard als mens. Slaan met de zweep gaat je echt niet verder de goede kant op helpen, wel heel rap de verkeerde kant op. Het is voor een paard natuurlijk totaal niet logisch om op een paar meter afstand netjes rondjes te lopen om de mens heen.

Zoek les van iemand die weet wat die doet. Voordat je nog verder van huis bent. Longeren leer je niet van filmpjes en internet.

Kendra

Berichten: 8737
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: [LO] misdraging tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 16:36

Heb je al geprobeerd haar groentesoep te geven?
Helpt soms erg goed tegen dit soort gedrag :D .

Teddiedeshet
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 17:38

prugelpiet schreef:
Goed longeren is heel lastig te leren. Voor zowel paard als mens. Slaan met de zweep gaat je echt niet verder de goede kant op helpen, wel heel rap de verkeerde kant op. Het is voor een paard natuurlijk totaal niet logisch om op een paar meter afstand netjes rondjes te lopen om de mens heen.

Zoek les van iemand die weet wat die doet. Voordat je nog verder van huis bent. Longeren leer je niet van filmpjes en internet.


de pony heeft al met meerdere mensen longeren geoefend ze heeft niet bij mij de round pen kapot gemaakt en ik begin altijd eerst zonder zweep om haar elke keer een nieuwe kans te geven. dan gaat ze eerst keihard galloperen en sleuren. ik verander niet van plaats dus dan gaat ze stilstaan met haar hoofd in mijn richting en me frapant aan staren.

Teddiedeshet
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 17:39

Koekie73 schreef:
Teddiedeshet schreef:
1 van mijn favoriete pony's (Nikita) van 3 gedraagt zich vreselijk tijdens het longeren. voorbeelden hiervan: trekken en stilstaan voor mijn neus en wat ik ook doe dan geen stap verzetten. haar gedrag is zo erg dat ze de round pen een keer heeft gesloopt omdat ze erachter kwam dat als je dat touw brak er gras achter zat. als ze slecht gedrag vertoont pak ik de longeer zweep erbij en geef ik haar een tik. hoge bokken en nog steeds dezelfde problemen. dus dan probeer je andere dingen. longeren vind ze niet leuk prima gaan we wandelen. bijten, bokken en steigeren. in de stal poeslief knuffelen maar zodra het op werken aankomt doet ze er alles aan om te eten. wandelen gaat tegenwoordig wat beter haast geen gebijt meer en hooguit een enkel bokje. alleen longeren is gewoon een intens drama heeft iemand hier tips voor?


Ze is pas 3 he? Longeren moet ze ook leren. Hoe wordt ze gehouden; staat ze veel buiten met speelmaatjes?
Ik heb een 7 jarige (pony) die ook een clown wordt als hij niet lekker met vriendjes kan klieren en zijn energie kwijt kan.
Ik zou iig een goede lesgever zoeken. Op deze leeftijd wil je ze alles op de juiste manier leren!


veel vriendjes eigenlijk elke pony in haar omgeving en ze kan 24/7 een stukje naar buiten grotendeels daarvan in het weiland.

Teddiedeshet
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 17:53

Rocamor schreef:
Heb je les van iemand die bekend is met het beleren van jonge pony's?

Ik heb het idee dat je pony niet eens weet wat je vraagt. Alsof iemand in het Chinees aan jou vraagt wat je wil eten. Jij snapt het niet. Die ander gaat schreeuwen. Jij snapte het nog niet. Die ander rammelt je door elkaar, want krijgt geen gewenst antwoord. Jij gaat terug slaan, want hey, doe normaal. Die ander pakt een bonk hout erbij, want jij bent agressief.
Handig om dan een tolk erbij te halen...


aller eerst leuk erbij te vermelden dat ik lessen heb gehad zowel in longeren als in chinees. dus vraag ik grotendeels met lichaamstaal. puur omdat ik niet gewend ben stem te gebruiken tijdens longeren los van hoo en klikjes. bovendien heeft ze dit eerder al aangeleerd gekregen door andere mensen. dat merk ik ook wel want als het even goed gaat voert ze alles netjes uit. ik snap dat ze hoo lastig vind en geef haar voor alles de tijd om te bedenken wat het is. alleen is ze vaak gefocust op het gras. in alles wat we doen probeert ze me maakt niet uit wat naar gras te sleuren.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: [LO] misdraging tijdens longeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:08

Jeetje, heftig..

Ik herken ook gevaarlijk gedrag bij mijn jonge pony door gebrek aan leiderschap en ervaring opvoeden van een jonge pony. Ik ben toen ook begonnen met grondwerk lessen. En het scheelt echt een hoop! We hebben nog steeds onze uitdagingen hoor, en hij blijft lekker koppig haha. Maar zo gevaarlijk als het was, is het gelukkig niet meer.

Hoe ging het toen je leskreeg? Zat er toen verbetering in? En merkte je verschil als je tussendoor alleen logeerde? Misschien dat je toch wat signalen mist?
Heel veel succes met je paardje!

Anna79

Berichten: 3381
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:09

Heb je misschien een filmpje?
Als ze al heeft leren longeren en het bij anderen wel goed doet ligt het wellicht aan je positie en timing.
Een pony denkt niet in termen als dat doe ik lekker niet, ze heeft gewoon duidelijk nodig van jou en je frappant aanstaren betekent dat ze je niet begrijpt.

Sky_As

Berichten: 4735
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:10

Ik ben vooral benieuwd naar een filmpje, want jij zegt niks fout te doen....

Maar blijkbaar ben je niet duidelijk genoeg (wat niet wil zeggen dat je strenger moet zijn, maar je pony snapt je niet). Dus aan jou om te zorgen dat je een manier gevonden krijgt om het je pony wel te laten snappen.

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:19

Paarden misdragen zich niet, jij doet iets fout, dat is simpel als dat, geen aanval naar jou ts(want zo klinkt het wel eens) maar het is simpelweg de waarheid. Je paard snapt je niet, elke keer als ze naar jou toe draait is het de vraag; Ik snap niet wat je bedoelt.
Laat die zweep eens volledig links liggen, met slaan kom je helemaal nergens op hooguit pijn na waarmee je nergens komt. Ga zelf eens kijken wat jouw paard jou aanbied, wat zíj wilt doen, waar zíj plezier in uit haalt. ga zelf op internet eens onderzoek doen naar het paarden brein en wat jouw positie, energie en of intentie wel niet doet met jouw paard. Uiteraard kan ze het moeilijk vinden wat zich uit in een bok\spurt etc. Maar het is aan jou om dat voor te zijn en in een comfortabele snelheid met je dier te leren. Dan loop je maar samen met haar rondjes in de longeerbak tot zíj eraan toe is dat je wat afstand neemt.
Je kunt der natuurlijk niet op de volte zetten en gaan slaan als zij jou niet begrijpt. Goed les nemen(iemand die ook de zweep links laat liggen) en zelf onderzoek doen. :j

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 18:54

Teddiedeshet schreef:
Rocamor schreef:
Heb je les van iemand die bekend is met het beleren van jonge pony's?

Ik heb het idee dat je pony niet eens weet wat je vraagt. Alsof iemand in het Chinees aan jou vraagt wat je wil eten. Jij snapt het niet. Die ander gaat schreeuwen. Jij snapte het nog niet. Die ander rammelt je door elkaar, want krijgt geen gewenst antwoord. Jij gaat terug slaan, want hey, doe normaal. Die ander pakt een bonk hout erbij, want jij bent agressief.
Handig om dan een tolk erbij te halen...


aller eerst leuk erbij te vermelden dat ik lessen heb gehad zowel in longeren als in chinees. dus vraag ik grotendeels met lichaamstaal. puur omdat ik niet gewend ben stem te gebruiken tijdens longeren los van hoo en klikjes. bovendien heeft ze dit eerder al aangeleerd gekregen door andere mensen. dat merk ik ook wel want als het even goed gaat voert ze alles netjes uit. ik snap dat ze hoo lastig vind en geef haar voor alles de tijd om te bedenken wat het is. alleen is ze vaak gefocust op het gras. in alles wat we doen probeert ze me maakt niet uit wat naar gras te sleuren.


Gezien het feit dat het niet vlekkeloos gaat, hapert er dus iets in jullie communicatie. En dan kun je een cursus longeren en een cursus Chinees gedaan hebben, er zit ruis op de lijn. Je paard schreeuwt om hulp. Die heeft in dit geval dus niks aan dat lesje longeren dat je ooit hebt gedaan en die cursus Chinees.

Daarnaast gaat het dus mis met meerdere mensen. Ik hoop echt dat je snel goede hulp erbij krijgt, voordat ze straks als onhandelbaar (lees onbegrepen) op mp staat.

MirandaMalik

Berichten: 9897
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 19:09

Kijk eens bij dressuurnatuurlijk, ze hebben ook problemsolving filmpjes, ook van een pony die zich los trekt en wegrent naar de wei. Dus daar heb je vast wat aan!
Heb 'm fftjes opgezocht.

https://youtu.be/s--x8lvFifo

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:47

Dit is voor jou een hele leerzame pony. Dit is de pony waarvan jij leert dat zelf kunnen longeren nog heel anders is dan een pony leren hoe longeren werkt. Deze pony is drie jaar oud. Eigenlijk nog een guppie dat zelf ook nog niet zo veel verstand van de wereld heeft. Op dit moment snapt ze jou niet. Ga er maar vanuit dat hard rennen, stilstaan met haar hoofd naar jou toe en lostrekken allemaal níét bedoeld is om vervelend te zijn, maar dat dat haar manieren zijn om te uiten: "Ik snap het niet, ik vind het spannend, ik vind het ingewikkeld, helluuppp".

De beste manier waarop je het op kunt lossen, is zorgen dat ze snapt wat de bedoeling is, waardoor ze het leuker gaat vinden en dus beter meewerkt. Ik zou een aantal stappen terug doen en je verwachtingen dusdanig omlaag schroeven dat jij weet dat ze het goede antwoord kan geven op jouw vraag.

Ik zal eens op een rijtje zetten wat een aantal van de eerste vragen zijn die ik aan een pony stel als ik ermee wil longeren.

- Kun jij een pasje achteruit zetten aan de lijn als ik in het midden blijf staan (want je begint normaal gesproken dat jij in het midden staat en je paard bij je staat, dus dan is het fijn als ze achteruit kunnen lopen, bijvoorbeeld op de hulp dat je zachtjes schudt aan het touw).

- Als ik mijn hand open naar links en met mijn lichaam een beetje naar voren leun, kun jij dan een stapje naar links zetten?

- Kun je een disengage? (disengage is het horsemanshipwoord voor dat het paard zijn kont van je wegdraait als je ernaar kijkt of drijft; dit is ook een effectieve (nood)rem aan de longe. Ik vind het belangrijk dat voordat je een paard vraagt om te longeren, je eerst zeker weet dat je ook een rem hebt)

- Als ik heel zachtjes drijf achter je kont, kun je dan voorwaarts gaan bewegen? Gewoon, 1 stapje? En dan weer stoppen met een disengage?

- Als ik heel zachtjes drijf achter je kont, kun je dan voorwaarts gaan bewegen in stap en iets langer blijven lopen?

Zoals je ziet, deel ik longeren op in heel veel kleine stapjes. Dit zijn er maar een aantal, maar ik doe nog veel meer van dit soort kleine checks tussendoor. Als je het op deze manier opbouwt, weet je zeker dat tegen de tijd dat je eenmaal echt aan het longeren gaat, je paard elke kleine tussenstap begrijpt en mee kan denken met wat je bedoelt. Wanneer teveel van dit soort tussenstappen overgeslagen worden, zie je vaak dat een paard stress ervaart omdat hij niet weet wat te doen, en dat uit zich vaak in dingen die wij als mensen zien als "wangedrag". Paarden willen niet stout zijn of wangedrag vertonen, ze weten gewoon niet hoe ze zich beter kunnen gedragen.

Kent jouw paard (en jij) al dit soort tussenstapjes? Hoe reageert hij wanneer je deze tussenstapjes doet? Mocht je niet weten hoe je deze tussenstapjes moet aanpakken, zou je kunnen overwegen er toch een grondwerkinstructeur bij te vragen die eens met je meekijkt. Een extra paar ogen kan ontzettend waardevol zijn. (Ik geef eventueel ook online les als je video's kan maken van je longeerprobleem, mocht je dat fijn vinden)