Hoe Shetlander leren longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Hoe Shetlander leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 13:41

Om te beginnen, ik ben geen groentje in het africhten van jonge paarden maar dit exemplaar spant echt de kroon :D
Ik heb een drie jarig shetlander hengstje. In de omgang een schat van een dier, weinig tot geen hengstengedrag. Loopt keurig mee aan het touw, braaf met poetsen enz. Nu is hij op een leeftijd gekomen dat ik wil beginnen met longeren. Uiteindelijke doel is om te gaan mennen met hem. Maar mijnheer heeft blijkbaar heel andere plannen. Zodra ik iets met hem wil doen dat op grondwerk lijkt wordt hij super enthousiast en verandert in een bijtende piranya. Lopen ho maar, gaat vierkant stil staan en reageert nergens op. Ik beloon met aaien en mijn stem, dus niet met voer. Hoe krijg ik hem aan het verstand dat het de bedoeling is dat hij om me heen gaat lopen? Iemand tips?

Kiwiaa

Berichten: 968
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Re: Hoe Shetlander leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:52

Ik heb ongeveer hetzelfde voorgehad met mijn Shetlander. :+ Nog liever meppend achteruit ipv vooruit... Hij snapte de ballen niet van longeren. Ik ben echt vanaf nul begonnen met grondwerk, dus eerst voorhand en achterhand verplaatsen op commando (wijzen), dan op een cirkel vragen, één pasje, meteen terug laten stoppen (beetje 'let him quit before he quits on you' principe) en zo echt stapje per stapje opgebouwd. Nu een aantal maanden later kunnen we toch een paar cirkels in zowel stap draf als galop :)) hij kijkt wel extreem boos nog steeds :+

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70624
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:54

Ik verplaats dit topic naar Trainen vanaf de grond.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 13:54

Kiwiaa schreef:
Ik heb ongeveer hetzelfde voorgehad met mijn Shetlander. :+ Nog liever meppend achteruit ipv vooruit... Hij snapte de ballen niet van longeren. Ik ben echt vanaf nul begonnen met grondwerk, dus eerst voorhand en achterhand verplaatsen op commando (wijzen), dan op een cirkel vragen, één pasje, meteen terug laten stoppen (beetje 'let him quit before he quits on you' principe) en zo echt stapje per stapje opgebouwd. Nu een aantal maanden later kunnen we toch een paar cirkels in zowel stap draf als galop :)) hij kijkt wel extreem boos nog steeds :+


Dank je wel voor je reactie. Boos wordt hij niet, eerder baldadig. Hij wil niet bij me vandaan en probeert alleen maar te bijten. Super irritant.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:57

Toch eerst maar eens leren lopen met jou, voordat je denkt aan longeren ;) . Hij is nog onzeker, misschien nog in de pubertijd, wat logisch is. Ik werk altijd met kaptoom en een zweepje als aanwijsstokje/verlenging van mijn arm. Kleine, zeer korte sessies doen in het begin en natuurlijk uitgebreid belonen (zonder voedsel), dat doe he al, toch? Hoe oud is hij?

Leren begeleid te lopen (met respect voor elkaar's ruimte), wijken voor druk, follow-the-leadrope (freestyle oefening), elkaars lichaamstaal leren begrijpen. Daarna pas verder denken... Ik heb zelf een pittige, maar geweldige Shetlander. In het begin snapte ze ook niets, maar ik heb alles in kleine stapjes gedaan. Nu vindt ze het geweldig, denkt ze mee, snapt ze sneller waar ik naartoe wil, omdat ze de basisafspraken begrijpt. Dat kost wat oefening. Ik werkte eerst echt niet langer dan 5 a 10 minuutjes.... Nu kunnen we zelfs al lange teugelen en diverse dressuuroefeningen en ze vindt het helemaal fantastisch. Je ziet haar groeien en..... zonder boos te kijken ook nu, hahaha.... Succes!!!
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 26-07-22 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwiaa

Berichten: 968
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:58

Ahja, mijne was wel echt boos. Maar dan lijkt me de eerste stap: persoonlijke ruimte. Tristan tucker heeft daar wel een fijne oefening voor, volgen en afstand houden. Pony moet bepaalde afstand houden, als jij stopt moet hij stoppen. Als ze te dicht komen richt je je energie niet op de pony, maar in de ruimte waar hij niét moet zijn, tot hij uit die ruimte is, dan terug rust. Dat hielp goed voor mij, maar was ook wel weer omdat hij heel erg boos werd als ik hem zelf rechtstreeks achteruit zette. Denk dat het belangrijkste is nu om afspraken te maken over die ruimte en daar ook consequent in zijn. De andere oefeningen zoals voorhand verzetten kan je ook meer op afstand doen.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 14:05

Twiggy2008 schreef:
Toch eerst maar eens leren lopen met jou, voordat he denkt aan longeren. Hij is onzeker, wat logisch is. Ik werk altijd met kaptoom en zweepje als aanwijsstokje. Kleine, zeer korte sessie doen in het begin en uitgebreid belonen (zonder voedsel). Hoe oud is hij?

Leren begeleid te lopen, wijken voor druk, follow-the-leadrope (freestyle oefening), elkaars lichaamstaal leren begrijpen. Daarna pas verder denken... Ik heb zelf een pittige Shetlander. In het begin snapte ze ook niets, naar ik heb alles in kleine stapjes gedaan. Nu vindt ze het geweldig, denkt ze mee, snapt ze sneller waar ik naartoe wil, omdat ze de basisafspraken begrijpt. Dat kost wat oefening. Ik werkte eerst echt niet langer dan 5 a 10 minuutjes.... Nu kunnen we zelfs lange teugelen en diverse dressuuroefeningen en ze vindt het fantastisch. Je ziet haar groeien en..... zonder boos te kijken, hahaha.... Succes!!!


Samen met mij lopen gaat prima zoals je had kunnen lezen in mijn openingspost, evenals zijn leeftijd. Verder is hij alles behalve onzeker, eerder juist te zelfverzekerd. En uiteraard train ik in korte sessies van hooguit 10 minuten. En boos is hij allerminst, alleen heel enthousiast.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hoe Shetlander leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:08

Ah, jij denkt dat zijn gedrag door zelfverzekerdheid komt? Hmmm, daar denk ik anders over...

Oh, sorry dat ik de 3 jaar gemist hebt. Ben aan het werk, dus ik lees soms te snel ;) .

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 14:09

Kiwiaa schreef:
Ahja, mijne was wel echt boos. Maar dan lijkt me de eerste stap: persoonlijke ruimte. Tristan tucker heeft daar wel een fijne oefening voor, volgen en afstand houden. Pony moet bepaalde afstand houden, als jij stopt moet hij stoppen. Als ze te dicht komen richt je je energie niet op de pony, maar in de ruimte waar hij niét moet zijn, tot hij uit die ruimte is, dan terug rust. Dat hielp goed voor mij, maar was ook wel weer omdat hij heel erg boos werd als ik hem zelf rechtstreeks achteruit zette. Denk dat het belangrijkste is nu om afspraken te maken over die ruimte en daar ook consequent in zijn. De andere oefeningen zoals voorhand verzetten kan je ook meer op afstand doen.


Daar kan ik iets en zal ik me inderdaad iets meer op gaan focussen.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 14:09

Kiwiaa schreef:
Ahja, mijne was wel echt boos. Maar dan lijkt me de eerste stap: persoonlijke ruimte. Tristan tucker heeft daar wel een fijne oefening voor, volgen en afstand houden. Pony moet bepaalde afstand houden, als jij stopt moet hij stoppen. Als ze te dicht komen richt je je energie niet op de pony, maar in de ruimte waar hij niét moet zijn, tot hij uit die ruimte is, dan terug rust. Dat hielp goed voor mij, maar was ook wel weer omdat hij heel erg boos werd als ik hem zelf rechtstreeks achteruit zette. Denk dat het belangrijkste is nu om afspraken te maken over die ruimte en daar ook consequent in zijn. De andere oefeningen zoals voorhand verzetten kan je ook meer op afstand doen.


Daar kan ik iets en zal ik me inderdaad iets meer op gaan focussen.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 14:12

Twiggy2008 schreef:
Ah, jij denkt dat zijn gedrag door zelfverzekerdheid komt? Hmmm, daar denk ik anders over...

Oh, sorry dat ik de 3 jaar gemist hebt. Ben aan het werk, dus ik lees soms te snel ;) .


Geen probleem dat je er over heen leest, kan gebeuren. Ik weet dat hij niet onzeker is en ik denk alleen wel dat ik mijn pony beter ken dan jij. Verder heb je best goede tips gegeven waar ik zeker wat mee kan, maar dat eerste stukje zijn aannames van jouw kant. Werk ze :)

lies_sparkle

Berichten: 6128
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hoe Shetlander leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 14:17

Klinkt als een shetlander :+

Ik had hier precies hetzelfde probleem. Hij beet naar alles en als je druk uitoefende van achter mepte hij gerust :D
En niet 1 keer, dat kon hij rustig een tijd volhouden.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb is eerst met hem grondwerk oefeningen doen. Ik heb hem eerst geleerd om te wijken voor druk. Stoppen als ik zei stoppen, achteruit als hij in de ruimte kwam. Eigenlijk de basis dingen. Dit ging met wandelen wel goed maar rondom het longeren vergat hij alles.

Nu ik dat doe voordat we aan het werk gaan, echt maar 1/2 minuutjes is t hele probleem weg.

Al is t nog steeds niet zijn hobby :+ hij rent liever naast de fiets.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 14:22

lies_sparkle schreef:
Klinkt als een shetlander :+

Ik had hier precies hetzelfde probleem. Hij beet naar alles en als je druk uitoefende van achter mepte hij gerust :D
En niet 1 keer, dat kon hij rustig een tijd volhouden.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb is eerst met hem grondwerk oefeningen doen. Ik heb hem eerst geleerd om te wijken voor druk. Stoppen als ik zei stoppen, achteruit als hij in de ruimte kwam. Eigenlijk de basis dingen. Dit ging met wandelen wel goed maar rondom het longeren vergat hij alles.

Nu ik dat doe voordat we aan het werk gaan, echt maar 1/2 minuutjes is t hele probleem weg.

Al is t nog steeds niet zijn hobby :+ hij rent liever naast de fiets.


Het stelt me gerust dat het echt shetlander gedrag is haha. Inderdaad, aan de hand voorbeeldig maar eenmaal in de bak is hij het vergeten. Fietsen heb ik nog niet aangedurft met hem.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hoe Shetlander leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:06

Heeft niks met shetlander zijn te maken. Ook shetlanders kan je prima alles leren. Zijn eerder heel ijverig.

Uit het niks leren longeren kan wel, maar moet je echt wel ervaren en handig zijn. Het helpt soms om het in een roundpen te starten.
Je lichaamshouding is belangrijkste. Dan is een shet wel echt klein, maar toch moet je ze vanaf de basis leren wat vooruit is, remmen, en sturen.

Werk je in een rijbak? Ik zou beginnen met leren wijken voor druk. En dan eerst op een klein cirkeltje om je heen werken. Leer hem de hand van de lijn te volgen en dan voorwaarts gaan met je lijf en andere hand.

Kies wat commando's met je stem en wees daar heel consequent mee. Veel mensen gebruiken bijvoorbeeld HO bij echt alles, maar HO is echt HO.
Als je wil dat je pony gaat draven op 2x klikken, moet je dat daarvoor houden en consequent mee zijn.

Het is heel belangrijk de goede reacties en momenten te belonen. Ontspannen in je hand en met je stem. Je pony moet willen doen wat leuker is en dat is waar ontspanning en beloning is.

Als hij morgen braaf een rondje doet, gewoon stoppen en klaar. Niet overmoedig worden en dan ook wel 10 rondjes willen. Die eerste keren dat het goed gaat zijn je basis. Als je dat eenmaal hebt, kan je na een paar keer grotere stappen maken.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 15:33

superpony schreef:
Heeft niks met shetlander zijn te maken. Ook shetlanders kan je prima alles leren. Zijn eerder heel ijverig.

Uit het niks leren longeren kan wel, maar moet je echt wel ervaren en handig zijn. Het helpt soms om het in een roundpen te starten.
Je lichaamshouding is belangrijkste. Dan is een shet wel echt klein, maar toch moet je ze vanaf de basis leren wat vooruit is, remmen, en sturen.

Werk je in een rijbak? Ik zou beginnen met leren wijken voor druk. En dan eerst op een klein cirkeltje om je heen werken. Leer hem de hand van de lijn te volgen en dan voorwaarts gaan met je lijf en andere hand.

Kies wat commando's met je stem en wees daar heel consequent mee. Veel mensen gebruiken bijvoorbeeld HO bij echt alles, maar HO is echt HO.
Als je wil dat je pony gaat draven op 2x klikken, moet je dat daarvoor houden en consequent mee zijn.

Het is heel belangrijk de goede reacties en momenten te belonen. Ontspannen in je hand en met je stem. Je pony moet willen doen wat leuker is en dat is waar ontspanning en beloning is.

Als hij morgen braaf een rondje doet, gewoon stoppen en klaar. Niet overmoedig worden en dan ook wel 10 rondjes willen. Die eerste keren dat het goed gaat zijn je basis. Als je dat eenmaal hebt, kan je na een paar keer grotere stappen maken.


Niemand beweert hier dat je een shetlander niets kunt leren he? Misschien ben ik in mijn openingspost niet helemaal duidelijk geweest maar het is niet zo dat ik vanuit niets probeer te longeren. Alleen, in tegenstelling tot als we gaan wandelen, wordt hij in de bak heel enthousiast en probeert te bijten bij alles wat ik vraag aan hem. Wijken voor druk bv dan blijft hij stokstijf staan en probeert te bijten. Ik weet hoe ik moet voorbereiden op longeren, is niet de eerste die ik africht. Echter wel mijn eerste shetlander.

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:49

Het is een hengstje, het bijtgedrag komt daar vandaan.,hengsten zijn vaker zoals ze noemen: oraal gefixeerd.

Wat heel makkelijk is om paarden te leren longeren is om dat in een roundpen te doen of afgezette longeerbak. Gewoon los, gewoon lekker laten lopen dan snappen ze het zo. Oja, je hebt natuurlijk wel een zweep nodig waarmee je hem uit jouw ruimte houdt en hem leert op die hulp voorwaarts te gaan.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:56

Dreamboy schreef:
Niemand beweert hier dat je een shetlander niets kunt leren he? Misschien ben ik in mijn openingspost niet helemaal duidelijk geweest maar het is niet zo dat ik vanuit niets probeer te longeren. Alleen, in tegenstelling tot als we gaan wandelen, wordt hij in de bak heel enthousiast en probeert te bijten bij alles wat ik vraag aan hem. Wijken voor druk bv dan blijft hij stokstijf staan en probeert te bijten. Ik weet hoe ik moet voorbereiden op longeren, is niet de eerste die ik africht. Echter wel mijn eerste shetlander.


Er werd gezegd; Klinkt als een shetlander..........

Juist shetlanders zijn best intelligent qua dingen aanleren.

En ik zeg nergens dat je geen ervaring hebt of het niet goed doet, maar jij plaatst een vraag op Bokt, daar krijg je een reactie op.
Als dat allemaal goed gaat, is er dus geen probleem.
Dat bijten kan geen probleem zijn als hij netjes op afstand blijft en je de voorbereiding dus al goed voor elkaar hebt.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 15:57

Elisa2 schreef:
Het is een hengstje, het bijtgedrag komt daar vandaan.,hengsten zijn vaker zoals ze noemen: oraal gefixeerd.

Wat heel makkelijk is om paarden te leren longeren is om dat in een roundpen te doen of afgezette longeerbak. Gewoon los, gewoon lekker laten lopen dan snappen ze het zo. Oja, je hebt natuurlijk wel een zweep nodig waarmee je hem uit jouw ruimte houdt en hem leert op die hulp voorwaarts te gaan.


En dat mensen bewust zijn van hun lichaamshouding. Veel mensen remmen zelf hun paard bijvoorbeeld.

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe Shetlander leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:04

Ja een paard is een paard, of het nu een shetlander, shire of kwpn is...shetjes kunnen hooguit wat ondeugender zijn hihi.

Aanvulling, als hij stokstijf blijft staan voor wijken bij druk dan heeft hij dus een Freeze reactie en hij probeert te bijten dus de leiding over te nemen. Is er een reden waarom hij hengst is? Want castreren kan vele zaken makkelijker maken. De kunst is dus om zelf een hele duidelijke leider te zijn/ worden..hij mag niet bijten als hij aan het werk is, dat zou al een goede stap 1 zijn. Stap 2: hij mag helemaal niet bijten, misschien in het zweepje tijdens het speelkwartier maar niet in mensen. Stap 3: tikje achter op z'n kont betekent dat hij voorwaarts moet. (tikje he, niet slaan) Samen met het commando voor voorwaarts geven zodat hij die associatie legt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan...

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoe Shetlander leren longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:08

Heb je een roundpen ts? is vele malen makkelijker. Qua stilstaan mag je soms best wat duidelijker zijn. Het kan zijn dat hij het niet snapt, of juist niet naar jou luistert, dat moet je zelf aanvoelen.
Ik ben vrij snel begonnen met dubbele lijnen omdat ik dat persoonlijk fijner vindt, misschien een tip als je daar al ervaring mee hebt.
Shetlanders zijn gewoon paarden, maar kleiner, waardoor mensen denken ''het valt wel mee'', zo krijg je die streken. Dus nee, indd geen 'typische shetlander' maar gewoon een paard(shetlander) dat moet leren.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 16:10

Elisa2 schreef:
Ja een paard is een paard, of het nu een shetlander, shire of kwpn is...shetjes kunnen hooguit wat ondeugender zijn hihi.

Aanvulling, als hij stokstijf blijft staan voor wijken bij druk dan heeft hij dus een Freeze reactie en hij probeert te bijten dus de leiding over te nemen. Is er een reden waarom hij hengst is? Want castreren kan vele zaken makkelijker maken. De kunst is dus om zelf een hele duidelijke leider te zijn/ worden..hij mag niet bijten als hij aan het werk is, dat zou al een goede stap 1 zijn. Stap 2: hij mag helemaal niet bijten, misschien in het zweepje tijdens het speelkwartier maar niet in mensen. Stap 3: tikje achter op z'n kont betekent dat hij voorwaarts moet. (tikje he, niet slaan) Samen met het commando voor voorwaarts geven zodat hij die associatie legt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan...


Nu heb ik toch weleens hengsten gehad en vraag me af wanneer ze bijten als je ze netjes begeleidt? Ik doe mijn leidende hand naar voren en daar kunnen ze niet in bijten.

Het enige is dat een shet wat klein is tegenover je eigen lijf en je lichaamshouding en gebaren op ander niveau zijn.

Shetjes zijn harde werkers en worden te vaak verkeerd begrepen en behandelt. Het bijten moet je eigenlijk al ver voor zijn. Er is al een en ander mis als ze dat doen en dus ook de kans krijgen om het te doen.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 16:12

Elisa2 schreef:
Ja een paard is een paard, of het nu een shetlander, shire of kwpn is...shetjes kunnen hooguit wat ondeugender zijn hihi.

Aanvulling, als hij stokstijf blijft staan voor wijken bij druk dan heeft hij dus een Freeze reactie en hij probeert te bijten dus de leiding over te nemen. Is er een reden waarom hij hengst is? Want castreren kan vele zaken makkelijker maken. De kunst is dus om zelf een hele duidelijke leider te zijn/ worden..hij mag niet bijten als hij aan het werk is, dat zou al een goede stap 1 zijn. Stap 2: hij mag helemaal niet bijten, misschien in het zweepje tijdens het speelkwartier maar niet in mensen. Stap 3: tikje achter op z'n kont betekent dat hij voorwaarts moet. (tikje he, niet slaan) Samen met het commando voor voorwaarts geven zodat hij die associatie legt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan...


Er is geen reden waarom hij hengst is net als dat er tot nu toe geen reden is om hem te laten ruinen. Ik woon vrij afgelegen en er zijn geen merries in de buurt. Hij loopt samen met mijn rijpaard ruin. Hij heeft geen hengstenkuren, op het bijten na. Maar als het gevaarlijk gaat worden gaat hij zeker onder het mes.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 16:17

superpony schreef:
Elisa2 schreef:
Ja een paard is een paard, of het nu een shetlander, shire of kwpn is...shetjes kunnen hooguit wat ondeugender zijn hihi.

Aanvulling, als hij stokstijf blijft staan voor wijken bij druk dan heeft hij dus een Freeze reactie en hij probeert te bijten dus de leiding over te nemen. Is er een reden waarom hij hengst is? Want castreren kan vele zaken makkelijker maken. De kunst is dus om zelf een hele duidelijke leider te zijn/ worden..hij mag niet bijten als hij aan het werk is, dat zou al een goede stap 1 zijn. Stap 2: hij mag helemaal niet bijten, misschien in het zweepje tijdens het speelkwartier maar niet in mensen. Stap 3: tikje achter op z'n kont betekent dat hij voorwaarts moet. (tikje he, niet slaan) Samen met het commando voor voorwaarts geven zodat hij die associatie legt. En zo kunnen we nog wel even doorgaan...


Nu heb ik toch weleens hengsten gehad en vraag me af wanneer ze bijten als je ze netjes begeleidt? Ik doe mijn leidende hand naar voren en daar kunnen ze niet in bijten.

Het enige is dat een shet wat klein is tegenover je eigen lijf en je lichaamshouding en gebaren op ander niveau zijn.

Shetjes zijn harde werkers en worden te vaak verkeerd begrepen en behandelt. Het bijten moet je eigenlijk al ver voor zijn. Er is al een en ander mis als ze dat doen en dus ook de kans krijgen om het te doen.


Met dat laatste heb je zeker een punt. Ik heb een poosje een pensionklant gehad die het leuk vond om kunstjes te doen met haar paard in de paddock waar mijn shetlander dus ook liep. Zij beloonde tot vervelens toe met eten en gaf mijn shet ook. Daar is het bijten begonnen helaas. Ik kon toen met goed fatsoen niet door de paddock lopen zonder belaagd te worden door drie bedelende paarden. Daar heb ik toen wel iets van gezegd, maar ja, nu het bijtgedrag er weer uit krijgen valt niet mee. In de paddock wel, met wandelen wel maar in de bak dus niet.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 16:20

Anastasia24 schreef:
Heb je een roundpen ts? is vele malen makkelijker. Qua stilstaan mag je soms best wat duidelijker zijn. Het kan zijn dat hij het niet snapt, of juist niet naar jou luistert, dat moet je zelf aanvoelen.
Ik ben vrij snel begonnen met dubbele lijnen omdat ik dat persoonlijk fijner vindt, misschien een tip als je daar al ervaring mee hebt.
Shetlanders zijn gewoon paarden, maar kleiner, waardoor mensen denken ''het valt wel mee'', zo krijg je die streken. Dus nee, indd geen 'typische shetlander' maar gewoon een paard(shetlander) dat moet leren.


Ik heb geen roundpen maar ga binnenkort maar eens een stuk van de bak afzetten.