Niet meer bereden paard volledig met rust laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Niet meer bereden paard volledig met rust laten?

Poll eindigt op

Ja, hij is niet voor niks afgekeurd
16 (7%)
Nee, er is behalve rijden nog zoveel wat je met een paard kunt doen (zolang hij het aankan)
196 (92%)

Totaal aantal stemmen: 212


Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Niet meer bereden paard volledig met rust laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 13:30

Zolang je per dag blijft kijken en luisteren naar je paard (wat jij heel goed kan) zie ik er persoonlijk juist alleen maar voordelen van.
Als de afwijkingen bij hem voor en in de schouders zitten is het juist prettig om hem oa met dressuurmatig grondwerk te helpen om het gewicht wat naar achteren te verplaatsen.
Aangepast aan de afwijking uiteraard, maar vaak is veel rechtuit balans vinden met bv lange teugelen leuk en haalbaar :j

En wat een rot nieuws zeg! Ik volg jullie al sinds je op bokt over hem post en vond jullie altijd zn leuke combinatie met een baasje die alles voor haar paard over had <3
Hopelijk kunnen jullie zo samen het plezier behouden.

nessinator
Berichten: 1791
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 17:57

Dank jullie wel voor je lieve woorden, zeker van degenen die me al langer volgen <3

Nogmaals bedankt voor alle tips die er ook binnenstromen! Genoeg niet-rijwerk om uit te kiezen :j

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Niet meer bereden paard volledig met rust laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:19

Ik wil je nog iets meegeven, moest je uiteindelijk wel tot die beslissing komen: een paard vindt het niet erg als je niet met hem/haar traint.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 18:54

Ibbel schreef:
nessinator schreef:
---en toen ik bij een stand vroeg in hoeverre ik nog met hun grondwerkclinics mee kon doen, gaven ze mij te kennen dat ze met een 'afgekeurd' paard helemaal niks meer wensen te doen, in hun woorden, helemaal niet meer belasten.


Ik vermoed zomaar dat als je als bedrijf zegt: je kunt bij mij met je paard een clinic boeken, en je paard is na afloop van die clinic kreupel, dat je dan als bedrijf eventueel een probleem zou kunnen krijgen/verwachten. Dus dit klinkt mij meer als: wat je zelf doet moet jij weten, maar wíj hebben geen zin in schadeclaims.

Dus niet veralgemeniseren, deze club wil gewoon geen gelazer als gevolg van hun clinics. En dat is hun goed recht.


Dat is ook wat ik dacht.
Dat is hun goed recht inderdaad, anders krijgen ze gedoe.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:47

Er zijn oneindig veel manieren van grondwerk, van intensief en belastend (gymnastiserend bv) tot helemaal niet belastend (hersenwerk bv). Dus het ligt er helemaal aan bij wat voor stand je was en wat voor grondwerk clinic ze aanboden. Alles wat je met je paard doet terwijl je ernaast staat valt onder de noemer grondwerk. Je paard lekkers laten zoeken in een snuffelmat is bv ook grondwerk. Je kan het grondwerk altijd aanpassen op wat je paard fysiek kan en wat je paard mentaal nodig heeft. Gewoon heel goed blijven kijken naar je paard en proberen wat je paard leuk vind en nog wel kan.

Voorbeelden van gymnastiserend (intensief) grondwerk: vrijheidsdressuur, clickertraining, Horse Agility, lange lijnen, Long Rein Playfull Gymnastics, werk aan de longe, dressuur aan de hand, obstakeltraining, intrinzen, balanstraining (met bv balanskussens en een wip), stretchoefeningen.

Voorbeelden van niet belastend grondwerk: vrijheidsdressuur, clickertraining, hersenwerk, speuren, wandelen, synchroniseren.

Dit is niet alles maar deze schieten me nu te binnen. :D Vrijheidsdressuur en clickertraining staan bij beiden omdat binnen die twee ook oneindig veel mogelijkheden zijn, van intensief tot niet intensief.

Als je je paard op een plek van jezelf hebt staan kan je ook nog losgaan op het verrijken van de leefomgeving van je paard. Dit is dan wel geen grondwerk maar komt wel tegemoet aan de natuurlijke behoeften van je paard en draagt bij aan de mentale en fysieke gezondheid. Bv door het aanleggen van tracks voor meer beweging, meerdere voerplekken op verschillende hoogtes aanbieden (oa om te kunnen browsen wat een paard in de natuur ook doet, browsen is alles eten boven de knie, is oa passive fysio), een poel creëren, eetpuzzels, een mineralenbuffet, een grote zandheuvel, een kruidensnack tuin, aan snackwal van bv wilgentakken maken enz..

Oftwel, er zijn ontzettend veel mogelijkheden als je niet wil of niet kan rijden op je paard.
Laatst bijgewerkt door AstridJ op 22-07-22 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Niet meer bereden paard volledig met rust laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 19:51

Ik denk dat ik weet wie je gesproken hebt. Mag evt ook via PB, maar zij zijn inderdaad heel fel op alleen maar trainen met een paard die eigenlijk perfect (in balans) moet zijn.
Ik denk juist dat grondwerk voor paarden met klachten revaliderend kan werken en ze juist beter kan maken.

Maar een paard wat niet gereden kan worden, kan nog een hoop. Kan jij basis grondwerk niet aan, dan kunnen ze eigenlijk ook niet pijnvrij op de wei staan.

AstridJ

Berichten: 2217
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-22 20:01

eilleen333 schreef:
Ik denk dat ik weet wie je gesproken hebt. Mag evt ook via PB, maar zij zijn inderdaad heel fel op alleen maar trainen met een paard die eigenlijk perfect (in balans) moet zijn.
Ik denk juist dat grondwerk voor paarden met klachten revaliderend kan werken en ze juist beter kan maken.

Maar een paard wat niet gereden kan worden, kan nog een hoop. Kan jij basis grondwerk niet aan, dan kunnen ze eigenlijk ook niet pijnvrij op de wei staan.


Zoals ik hierboven schrijf zijn er ook mentale manieren van grondwerk die niet intensief zijn en zelfs met paarden gedaan kunnen worden die ernstig geblesseerd zijn. Die overigens ook heel goed zijn voor de mentale gezondheid als je paard bv lange tijd (stal)rust moet hebben.

Elisa2

Berichten: 37311
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:21

Gini schreef:
Ik wil je nog iets meegeven, moest je uiteindelijk wel tot die beslissing komen: een paard vindt het niet erg als je niet met hem/haar traint.


Daar ben ik het niet mee eens, sommige paarden vinden het prima als weide ornament en sommige paarden vinden het vreselijk als ze niets meer kunnen/ mogen doen. Juist voor die paarden is het belangrijk om ze bezig te houden op wat voor een manier dan ook.

pluisje88

Berichten: 8083
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:38

Gini schreef:
Ik wil je nog iets meegeven, moest je uiteindelijk wel tot die beslissing komen: een paard vindt het niet erg als je niet met hem/haar traint.


Was dat maar zo. Helaas zie ik in de praktijk toch echt het tegenovergestelde

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:47

pluisje88 schreef:
Gini schreef:
Ik wil je nog iets meegeven, moest je uiteindelijk wel tot die beslissing komen: een paard vindt het niet erg als je niet met hem/haar traint.


Was dat maar zo. Helaas zie ik in de praktijk toch echt het tegenovergestelde


Ik denk dat bovenstaande alleen geldt wanneer je paard een echt groot terrein tot zijn/ haar beschikking heeft en een grote groep.

Ik denk dat sommige mensen zichzelf ook van hun zorgplicht ontslaan met zo’n uitspraak omdat ze het liefste rijden en niet bezig willen zijn met andere activiteiten.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 09:50

eilleen333 schreef:
Ik denk dat ik weet wie je gesproken hebt. Mag evt ook via PB, maar zij zijn inderdaad heel fel op alleen maar trainen met een paard die eigenlijk perfect (in balans) moet zijn.
Ik denk juist dat grondwerk voor paarden met klachten revaliderend kan werken en ze juist beter kan maken.

Maar een paard wat niet gereden kan worden, kan nog een hoop. Kan jij basis grondwerk niet aan, dan kunnen ze eigenlijk ook niet pijnvrij op de wei staan.


Ik denk dat ik het ook weet. Het is hun stellige overtuiging.
Best rigide.
Maar ergens begrijpelijk omdat veel mensen niet altijd goed kunnen doseren, toch weer teveel en te snel willen of hun paard (en dus discomfort tijdens activiteiten) niet goed kunnen lezen.
Ter bescherming van het paard zeggen zij dan liever resoluut nee.

Ik zie het als een mogelijkheid om JUIST heel veel buiten het rijden om te leren.
Ik ben nu bezig met het programma van Greetje hakvoort. Ook echt heel interessant!

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 10:43

Mijn paard staat idd 24/7 in de wei.

Ze is 20 jaar nu, en staat al bijna 10 jaar op pensioen wegens artrose.
Ik kreeg 10 jaar geleden ook te horen "recreatief kan je nog wel wat doen met haar hoor", maar echt trainen natuurlijk niet meer.

Ik heb haar daarom naar "de wei" verhuisd. Daar kan ze 24/7 rondscharrelen, want op stal wordt ze erg stijf. De eerste jaren gingen we nog héél vaak op boswandeling, en met heel veel plezier ook!
Die mogelijkheid hebben we op onze huidige stal minder dan dat we vroeger hadden, en het is oa daardoor al een hele poos geleden dat wij er samen op uit trokken daardoor.
We hebben ook heel lang aan grondwerk/vrijheidsdressuur gedaan. Dat doen we ook al een aantal jaren niet meer, eens ze richting de 17-18 jaar ging kreeg ze het moeilijker met haar linkerachterbeen, dus vraag ik het haar niet meer. Ze wilt nog wel hoor! Maar ik spaar haar :)

Het zal van paard tot paard afhangen. Wat mankeert hij/zij, hoeveel last heeft hij/zij daarvan, zijn er bepaalde activiteiten die die last veroorzaken/erger maken, ...

Je hoeft een niet meer bereden paard niet volledig met rust te laten.
Je moet kijken naar het paard in kwestie: wat kan hij/zij nog zonder pijn/ongemak? En daarop baseer je je antwoord :)

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:27

Elisa2 schreef:
Gini schreef:
Ik wil je nog iets meegeven, moest je uiteindelijk wel tot die beslissing komen: een paard vindt het niet erg als je niet met hem/haar traint.


Daar ben ik het niet mee eens, sommige paarden vinden het prima als weide ornament en sommige paarden vinden het vreselijk als ze niets meer kunnen/ mogen doen. Juist voor die paarden is het belangrijk om ze bezig te houden op wat voor een manier dan ook.


'Als je niet met hem/haar traint' staat voor mij niet gelijk aan 'weide ornament'. Daar zit dan misschien het verschil in visie.

Elisa2

Berichten: 37311
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Niet meer bereden paard volledig met rust laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:33

Ja ik weet niet wat jouw definitie van niet trainen is, is dat niet rijden/ longeren? of is dat ook wandelen/ grondwerk etc.? Ik ging er even vanuit dat je bedoeld dat een paard het niet erg vind om alleen in de wei te staan. :-)

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Niet meer bereden paard volledig met rust laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 12:51

Voor mij is trainen alles waarbij je focust op 'het uitvoeren van een oefening op commando' om er eventjes een heel basale definitie aan te geven.
Voor velen is het echter zo dat wanneer trainen (rijden, grondwerk, werken aan de hand) dat het paard dan inderdaad "veroordeeld" wordt dat een vierkant grasveld met misschien een maatje en een baasje dat iedere dag om de hoek kijkt of het dier nog leeft en water heeft. De meeste paarden zullen daar ook best wel oké mee zijn om in een halfwilde status verder te leven. :D Maar daar ben ik het mee eens dat sommige paarden dat misschien net iets minder leuk vinden. Zeker paarden die in hun vorige leven veel in handen kwamen en veel afwisseling kregen.
Niet meer trainen wilt niet zeggen dat je de rest van het leven van het paard niet hetzelfde kunt houden of zelfs kunt verbeteren zodat die mentale en fysieke uitdaging vindt in zijn leefomgeving zelf. En daarnaast kun je gewoon doen alsof alleen het rijden wegvalt bij zulke paarden.

Maar om heel eerlijk te zijn, zijn dat volgens mij echt uitzonderingen. Ik heb al zoveel paarden met zoveel verschillende karakters met pensioen zien gaan (op oude en op jongere leeftijd) en geen enkel paard verloor zijn levenslust.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Niet meer bereden paard volledig met rust laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:02

Soms moeten beiden wennen.

Ik reed mijn ruin best veel en toen die "op rust" ging werd mn ritueel anders en begon hij na 2/3 weken wel te klieren.
Ik snapte hem meteen en ben alles weer zelfde gaan doen ex opzadelen en rijden. Maar wel pakken, poetsen en dan even wandelen.

Onze shet werd te klein voor onze zoon en toen stond hij alleen nog met bovenstaande ruin en ging mee als handpaard. Toch vond ik hem niet vrolijk. We zijn gaan mennen en oortjes zaten er gelijk weer op.

Onze paarden lopen 24/7 buiten samen en mijn ruin van 23 kan bijv echt klieren als je niks met hem doet. Hij heeft wel een sportverleden en daarna alleen nog wat basis in de bak en in het bos. Ik hoef niet per se te rijden, maar even een poetsbeurt kan hem alweer goed doen. Dat stukje aandacht is hij gewend. Het is ook echt een paard die overal bij je is en zijn neus in steekt.

Wat anderen vinden is alleen belangrijk waar de baas te ver gaat of niet goed handelt en er ingegrepen moet worden.
Maar zou ik ergens lesgeven of een clinic en een paard is niet 100% vind ik dat ook wel lastig. Maar dan zijn er nog steeds prima alternatieven.

Elisa2

Berichten: 37311
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:04

Ah duidelijk!

Hm hier was het eigenlijk andersom...eentje vond het helemaal prima om gewoon paard te zijn in de wei zolang hij maar knuffels en poetsbeurtjes kreeg. Maar de anderen werden er niet gelukkiger van..vooral het bos werd gemist. Ik denk dat de omgeving van het bos ook gewoon een fijne mentale andere prikkel is. Ik geloof niet zo dat paarden echt trainen zullen missen, maar wel de samenwerking en verbinding met het baasje.

Edit: toevoeging na het lezen van SP's verhaal..ja sommige paarden kunnen wel vervelender worden als ze niet meer werken. Dat herken ik wel, voor die paarden lijkt het ook een soort uitlaatklep te zijn.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:08

Elisa2 schreef:
Ah duidelijk!

Hm hier was het eigenlijk andersom...eentje vond het helemaal prima om gewoon paard te zijn in de wei zolang hij maar knuffels en poetsbeurtjes kreeg. Maar de anderen werden er niet gelukkiger van..vooral het bos werd gemist. Ik denk dat de omgeving van het bos ook gewoon een fijne mentale andere prikkel is. Ik geloof niet zo dat paarden echt trainen zullen missen, maar wel de samenwerking en verbinding met het baasje.


Mee eens.

En wat ik beschreef. Soms hebben wel een vast ritueel en gaan we daar van af wijken en dat merken paarden ook.

En soms gebruiken paarden ook helemaal niet zoveel energie als ze vrij rondlopen. Mijn merrie is dan afgelopen jaar drachtig geweest en heeft een veulen van 3 maanden aan de voet. Maar die moet normaal ondanks rondlopen en soms wat gek doen en rennen, alsnog flink haar ei kwijt.
Zij kan het ook echt naar andere paarden uitten als ze niks doet qua bewegen en trainen.

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:15

Ligt totaal aan de reden van afkeuren en de mentaliteit van het paard.

Mijn eerste pony was rete fanatiek, erg mensgericht en hartstikke kapot (3 benen stuk, voorbenen op het straalbeen en 1 achterbeen spat). Die wilde heel graag maar ging continue over zijn grenzen heen en liet zich lastig tegen zichzelf beschermen, dus die heb ik helemaal met rust gelaten. Wel leefde hij voor aandacht, dus hem bij dingen betrekken zonder lichamelijk iets van hem te vragen was een uitdagende puzzel.

Mijn oudste nu is veel meer op zichzelf. Ze gaat nu nog prima mee, maar ik kan me voorstellen dat als zij op pensioen gaat dat ze het helemaal prima vindt om af en toe een aai te krijgen als zij er zin in heeft en verder zelf haar ding te doen in de wei. Als zij gezond oud wordt mag ze gewoon af en toe lekker mee als handpony denk ik. En als ze minder gezond wordt gaat ze lekker grasmaaien zolang het kan.

Paarden zijn wel meesters in het verhullen van pijn en ongemak, dus bij twijfel doe ik liever iets te weinig dan iets te veel.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Niet meer bereden paard volledig met rust laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 13:25

Soms geven ze het ook wel goed aan.

Onze oude merrie was altijd vol pit en teveel energie. Liep altijd voorop en we hebben regelmatig ons hart vastgehouden. Zowel als ze buiten tekeer ging als met een bosritje en ze alleen maar hard wilde. Ook eigen schuld dat het vroeger mocht, maar het getal gaat door je hoofd spoken en dan wil je er rekening mee houden.

Op haar 28e kon ik haar nog moeilijk bijhouden op haar zoon. Maar het laatste jaar was ze veel rustiger en waren de gekke buien wel over. Het was nog waardig en ze kwam nog mee, maar toen zijn wij wel over afscheid nemen begonnen en dat hebben we afgelopen Mei ook gedaan op haar 29e.

Een stukje ouder worden en aftakelen kunnen ze soms zelf ook aardig accepteren als ze verder stabiel zijn en nog goed in de kudde liggen.
Ze hoefde van ons niet meer zo gek te steigeren, bokken en roll backs te maken, maar moest wel kunnen mee rennen, liggen en zelfstandig opstaan.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Niet meer bereden paard volledig met rust laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 14:26

Die van mij wordt ook echt nog blij van af en toe een ritje en stikchagrijnig als hij langer dan een week stil staat. En wandelen of grondwerk is echt niet genoeg. Dat verveelt hem alsnog. Waarom weet ik niet, maar 1-2x per week een buitenritje en hij is veel leuker en tevredener :j
Alsof hij inderdaad de mentale prikkel nodig heeft. Aan de andere kant, als ik hetzelfde rondje wandel, vindt hij er niks aan en probeert vooral in de berm te snaaien en na 3 wandelingen staat hij als een ezel bij het hek omdat hij geen zin heeft om wéér te wandelen :+

Elisa2

Berichten: 37311
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Niet meer bereden paard volledig met rust laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 15:41

Ja de een geeft het goed aan en de ander loopt overal doorheen op adrenaline. Zo paard afhankelijk.. als ze veranderen qua persoonlijkheid is dat vaak ook een teken aan de wand.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 16:21

Elisa2 schreef:
Ja de een geeft het goed aan en de ander loopt overal doorheen op adrenaline. Zo paard afhankelijk.. als ze veranderen qua persoonlijkheid is dat vaak ook een teken aan de wand.


Een beetje eigenaar die zijn paarden kent weet wel of een paard aan het doorlopen is op adrenaline.

En dat is niet altijd erg.

Net als veranderen. Het kan ook "gewoon" horen bij ouder worden. Veel mensen zijn niet gewend dat een paard oud wordt en zien alles negatief.

En soms veranderen omstandigheden en veranderen paarden mee. Wij hebben onze merrie de laatste periode niet meer gereden, maar ze wilde wel veel aandacht en dat is prima.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 19:46

Gini schreef:
Ik wil je nog iets meegeven, moest je uiteindelijk wel tot die beslissing komen: een paard vindt het niet erg als je niet met hem/haar traint.

Mijn paarden vinden de aandacht van mij wel heel prettig. Al staan ze de hele dag samen buiten en spelen ze veel. Ze zien me sowieso minimaal 3x per dag voor voeren en uitmesten, maar als ik een paar dagen verder geen aandacht aan ze besteed ga ik dat merken. Gewoon even bij ze zitten, borstelen, knuffelen, snoepen is dan al wel okay. Maar dus wel echt even die 1 op 1 aandacht.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Niet meer bereden paard volledig met rust laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-22 22:56

Snap ik, maar het woord 'trainen' is in mijn bericht dus wel heel belangrijk. Ik heb in een bericht hierboven nog uitgebreider proberen toe te lichten wat ik bedoel. :)