Paard durft niet meer vast te staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Djer_C
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-10-21

Paard durft niet meer vast te staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 18:59

Hey allemaal,

Mijn 14 jarige pony is altijd kijkerg geweest. Vroeger ging ze nog wel eens hangen aan het touw als ze vaststond, toen ze n jaar of 2 was. De laatste jaren heb ik er nooit meer last van gehad als ik haar gewoon op een verantwoorde plek vastzette, thuis en op vreemd terrein ergens waar ze overzicht had of gewoon een poetsplek.
Afgelopen maand zijn we voor de 2e keer van stal verhuisd, na een jaar op de vorige stal (hier deed ze het ook niet). Nu op de nieuwe stal is ze de eerste keer op de poetsplek al meteen gaan hangen, meteen een nare ervaring dus. Het het weer rustig opgebouwd en op zich blijft ze staan, maar als er ook maar iets wappert of anders is of noem maar op gaat ze meteen weer hangen. Met een hele hoop stres en mogelijk natuurlijk letsel tot gevolg :(
Ik ben een beetje ten einde raad hoe ik het nog moet trainen. Ik heb haar alweer zover dat ze het niet meer zomaar doet en dat ze met de druk meegaat ipv van er tegenin. Maar dus niet als er iets aan de situatie veranderd, of op een andere plek oid. Nu blijft ze los vaak ook wel prima staan, maar je paard vast kunnen zetten vind ik in bepaalde situaties toch wel een must....

Meer mensen die ooit dit probleem hebben gehad en dit op hebben kunnen lossen? Hoe hebben jullie dit aangepakt?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:02

Gaat ze eens ze de druk voelt nog harder in paniek?

Dan kan een blocker/aussie tie mss wel helpen om op te bouwen.
Daarmee kan je ze vast zetten, maar als ze echt gaan hangen, viert je touw mee. Handige is dan ook om bvb een 4m leadrope te nemen.

Een "8 ring" vanuit de klimsport kan je ook gebruiken bvb.

Je kan er ook topics over vinden op bokt.

Je hebt ook verschillende soorten safety releases zodat je paard in ieder geval zichzelf niet stuk trekt.

Verder kan ik je helaas niet helpen, maar dit bovenstaande systeem was bij ons een oplossing.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard durft niet meer vast te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:10

Hoe gaat het met andere nieuwe paarden op de poetsplaats? Bij ons op stal vinden eigenlijk alle nieuwe paarden de poetsplaats eng en duurt het erg lang of lukt het zelfs niet om vast te staan

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Paard durft niet meer vast te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:19

Wij hebben het een keer gehad op een nieuwe stal. Paard was wel nog heel veel jonger dus dat duurde minder lang om op te lossen. Bij ons hebben we er toen in de grondwerklessen aan gewerkt maar ik moet zeggen dat het meer een kwestie was van wennen aan een nieuwe omgeving. Bij onze nieuwe plek waar we in januari heen zijn verhuist duurde het ook een maand voor hij weer helemaal de oude was.

Zeker als je paard al een paar keer snel achter elkaar is verhuisd zou ik haar even lekker de tijd geven voordat je (voor haar idee) veel van haar vraagt.

Pollewop113
Berichten: 51
Geregistreerd: 08-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:52

Misschien kun je van de poetsplaats een fijne plek voor haar maken? Een paar seconden alleen even staan, positieve bekrachtiging door voer of iets anders een kriebel etc. daar te geven. Eerst niet vastzetten. Paard de volgende dag weer meenemen en dat herhalen en steeds de sessie een beetje uitbreiden? Op vertrouwen. Je kunt nog kleiner beginnen mocht dat nodig zijn en vergeet vooral je eigen intentie en ademhaling niet.

En mocht je iets aan de effecten van het hangen willen doen dan kun je erover denken om een cranio-sacraal therapeut in te schakelen. Zij werken voornamelijk op het hoofd waarbij in samenwerking met het paard eventuele lichamelijke en mentale blokkades opgeheven worden.

Djer_C
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 20:36

BillyJ schreef:
Gaat ze eens ze de druk voelt nog harder in paniek?

Dan kan een blocker/aussie tie mss wel helpen om op te bouwen.
Daarmee kan je ze vast zetten, maar als ze echt gaan hangen, viert je touw mee. Handige is dan ook om bvb een 4m leadrope te nemen.

Een "8 ring" vanuit de klimsport kan je ook gebruiken bvb.

Je kan er ook topics over vinden op bokt.

Je hebt ook verschillende soorten safety releases zodat je paard in ieder geval zichzelf niet stuk trekt.

Verder kan ik je helaas niet helpen, maar dit bovenstaande systeem was bij ons een oplossing.


Ja meestal neemt de paniek toe inderdaad! Dankjewel goede tip, hier ga ik eens naar kijken. Leadrope heb ik inderdaad dus is wel goed idee!


Amber_anne schreef:
Hoe gaat het met andere nieuwe paarden op de poetsplaats? Bij ons op stal vinden eigenlijk alle nieuwe paarden de poetsplaats eng en duurt het erg lang of lukt het zelfs niet om vast te staan


Onze andere pony vind het allemaal prima, poetsplaats is ook meteen naast de paddock. Dus die kunnen ze goed bekijken en is geen andere omgeving. Heb de poetsplaats uiteraard eerst gewoon aan de hand verkent. Leek geen spanning.


Plop1997 schreef:
Wij hebben het een keer gehad op een nieuwe stal. Paard was wel nog heel veel jonger dus dat duurde minder lang om op te lossen. Bij ons hebben we er toen in de grondwerklessen aan gewerkt maar ik moet zeggen dat het meer een kwestie was van wennen aan een nieuwe omgeving. Bij onze nieuwe plek waar we in januari heen zijn verhuist duurde het ook een maand voor hij weer helemaal de oude was.

Zeker als je paard al een paar keer snel achter elkaar is verhuisd zou ik haar even lekker de tijd geven voordat je (voor haar idee) veel van haar vraagt.


Zeker! Ik train op het moment ook alleen de alledaagse dingetje op en rondom het terrein. Na een maand was ze inderdaad ongeveer weer de oude.


Pollewop113 schreef:
Misschien kun je van de poetsplaats een fijne plek voor haar maken? Een paar seconden alleen even staan, positieve bekrachtiging door voer of iets anders een kriebel etc. daar te geven. Eerst niet vastzetten. Paard de volgende dag weer meenemen en dat herhalen en steeds de sessie een beetje uitbreiden? Op vertrouwen. Je kunt nog kleiner beginnen mocht dat nodig zijn en vergeet vooral je eigen intentie en ademhaling niet.

En mocht je iets aan de effecten van het hangen willen doen dan kun je erover denken om een cranio-sacraal therapeut in te schakelen. Zij werken voornamelijk op het hoofd waarbij in samenwerking met het paard eventuele lichamelijke en mentale blokkades opgeheven worden.


De poetsplaats zelf vind ze niet eng, ze loopt er los mee naartoe en komt altijd gewoon meteen. Ze krijgt daar altijd (los) haar brokken, doe er vaker target traning en gewoon even knuffelen/zijn. Grondwerken doe ik sowieso heel veel en eigenlijk al haar hele leven. Alles met pressure/release en R+ kent ze eigenlijk. Hierbij mag ze haar eigen tempo aangeven etc. En heb op deze manier het vaststaan ook getraind nu, maar dat laatste beetje vertrouwen in het vaststaan krijg ik er nog niet. Heeft natuurlijk ook tijd nodig, maar loop een beetje vast. Vandaar de vraag naar hulp. Doe nu het vast staan alleen als ik en naast sta en maar heel kort etc.

Ze wordt regelmatig behandelt door een fysio/osteos/craniosacraal therapeur, die komt toevallig ook alweer bijna. Maar inderdaad goedd tip, hebben ze enorm veel baat bij!

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Re: Paard durft niet meer vast te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:21

Ik haakte de 2 touwen aan elkaar en daar achter stond hij los, dat aan het halster shockingklem vastzetten heb ik nooit begrepen. Een paard moet zijn hoofd vrij kunnen bewegen...hangen is gevaarlijk met een klap loskomen kunnen ze hun nek breken... doe een touwtje onder halsterring en houd die losjes met een boogje vast als je gaat zadelen, mocht je hem niet vetrouwen....stil staan leren ze hierdoor vanzelf omdat er nu geen stress is.

onpaard

Berichten: 2966
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:39

Het paard wat ik nu rijd deed dat ook. Ik heb haar een hele poos los laten staan. Daarna weer eens vast gezet en toen het was over.

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Paard durft niet meer vast te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:51

Longeertouw gebruiken of een heel lang touw, niet vastzetten door de ring of door het tralies heen halen en vasthouden. Bij hangen eerst proberen gerust te stellen, als dat niet werkt uit de paniek halen door een stevige klap op de bil (1x maar!!) En als dat niet werkt dan het touw vieren en onder de kin pakken zodat het idee van vaststaan weer weg is. En dat opnieuw en opnieuw en opnieuw en net zo lang dagelijks oefenen tot het hangen niet meer gebeurt. Wel altijd afsluiten met het idee van vaststaan en zelf losmaken, dus na een paniek eerst weer terug "vast" en dan zelf losmaken. Triggers waardoor het dier wil gaan hangen pas introduceren na de basis als het dier niet meer hangt in de basis.

Basically veulentraining in het groot.

Als het lekker gaat, dan kun je het longeertouw ook met een veiligheidslus vastzetten en zelf het uiteinde vasthouden, dan creër je meer het echte vaststaan maar kun je met 1 ruk de lus lostrekken en heb je de longeerlijn nog steeds door het tralies of ring zoals in het begin. Maar die lus moet je wel even goed oefenen in die positie voor je hem toepast.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Paard durft niet meer vast te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:00

Een hanger zet ik nooit vast!
En slaan helpt al helemaal niet.
Sla een losse lus.
Meestal beginnen ze met een paar pasjes achteruit en dan hangen.
Een directe hanger ervaart geen druk als het touw los is,dus paniek blijft dan vaak uit.
Als het touw los hangt pak ik het touw weer en begeleid het paard weer naar zijn plekje.
Ik heb dat liever, dan dat ze zich kapot trekken.
Zo vertrouwen winnen en zo heb ik al mijn hangers beleerd om gewoon vast te staan.
Lekkerste plekjes goed borstelen.
Een fijn moment er van maken.
Een verwennerijtje er in.
Maak t fijn voor ze.

Djer_C
Berichten: 9
Geregistreerd: 08-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 08:49

Even een update, misschien handig voor iemand met hetzelfde probleem.
Ik heb zo'n Blocker tie (zie een van bovenstaande reacties) gebruikt. Eerst gewoon een klimacht van de decatlon, dat werkte echt top. Maar om haar nog iets vaster te zetten heb ik nu de officiële aangeschaft.
Mijn pony heeft de eerstee 2-3x geprobeerd om te hangen maar toen het touw meegaf ging ze meteen naar voren en nu probeert ze het niet eens meer en vind de druk ook niet meer eng. Ik blijf haar voorlopig op deze manier vastzetten maar denk dat ik haar over een tijdje ook wel weer gewoon kan aanbinden.

Dus bedankt voor deze tip, wij zijn er enorm mee geholpen!