Welke kaptoom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Welke kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 16:27

Ik heb sinds kort een Spaanse paard, een hele lieve sensibele merrie. Nu wil ik graag een kaptoom aanschaffen voor het werk aan de longe en aan de hand.
Wat is jullie ervaring hiermee en waar moet ik op letten in de aanschaf?

Welke hebben jullie en wat werkt fijn en waarom?


Afbeelding

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Welke kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 13:47

Niemand?

Sky_As

Berichten: 4738
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Welke kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:20

Ik ben ook nog op zoek, en ik heb echt nog geen 1 mooie gezien die aan mijn eisen voldoet. Of nou ja, ik heb er 1 gezien https://www.humanhorse.shop/products/kaptoom , maar die is bruin, en ik wil een zwarte..... (en als ik dan 225 euro moet betalen, wil ik ook wel iets helemaal naar mijn zin)

Sky_As

Berichten: 4738
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Welke kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:22


Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 14:43

De laatste die je laat zien Sky_As had ik inderdaad ook gezien. Ik zou die het liefst in het echt willen zien en voelen, ook met betrekking tot de maat.
Dit geld ook voor de hele dure… Als ik zoveel geld uit geef, moet hij wel echt goed zijn in gebruik, maar daar twijfel ik dan weer over.

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:44

Sky_As schreef:
deze vond ik er ook nog wel oke uitzien, maar ook geen ervaring mee zelf en recensies op internet zijn wisselend: https://www.artofriding.nl/nl/kaptoom-anatomic.html


Ik heb deze!

Het is een fijne kaptoom van een soepel leer. Hij valt iets klein, ik heb full (mijn paard zit tussen 2 maten). Hij blijft super zitten en schuift niet!
Laatst bijgewerkt door Oskarrino op 16-05-22 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Oskarrino
Berichten: 799
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 14:48

Hier heeft hij hem om;
Afbeelding

Sky_As

Berichten: 4738
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Welke kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:04

ziet er inderdaad wel mooi uit. volgens mij verkopen ze hem ook bij Divoza. Alleen zwart is ook weer lastiger aan te komen....toch blijf ik die dan ook nog wel interessant vinden.
(al vind ik die dure natuurlijk nog veel mooier)

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Welke kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:38

Wij gebruiken altijd de "ouderwetse" kaptomen met gepolsterde neus en beugel op de neus. Deze liggen he stabielst en geven de hulpen goed door. Ook wel eens andere ( zonder beugel) die schuiven en de seretta ( me ketting in de neusriem) is te scherp. Deze kaptomen zijn bijv. ook in gebruik op de klassieke scholen ( en niet voor niets ;-) ). Dit is bijv. een hele mooie me apart riempje om evt. een bit erbij te gebruiken. Wij halen meestal de frontriem er af. https://www.onlineruitershop.nl/kaptome ... -leer.html

pjer
Berichten: 1586
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Welke kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:53

Ik heb die van waldhausen en het is heel mooi soepel leer. wel 2 nadelen: het duurt een eeuwigheid voordat de neusriem goed gevormd is. En ik vind de stiksels niet erg sterk. Die band met ringetjes op de neusriem Begint bij mij aan de zijkanten al wat los te komen. Nou is mijn paard af en toe een mega lompert en ik op zo'n moment ook dus daar kan het ook van komen. We hebben ook al een bitclipje gebroken. Die zitten overigens vastgenaaid dus zijn niet heel makkelijk te vervangen. De mijne moet dus na 6 maanden gebruik al naar een tuigenmaker.

Mando

Berichten: 15696
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:06

Ik heb hem ooit via Lucitana hier op bokt in 2007 besteld.
Laten maken in Portugal.

Ik gebruik hem nog steeds.
Kan ook een bit in.
We wandelen ermee, longeren.. en hij is nog net zo mooi.

Niet de meest charmante foto _O-

Afbeelding

Afbeelding

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Welke kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:16

Ik heb eerst de Claridge house kaptoom gehad van Kramer voor Valentijn.

https://www.kramer.nl/Themas/Longeren-g ... ightweight

Deze vond ik erg fijn maar hij was er met 3 jaar uitgegroeid en helaas hebben ze geen XL.

Nu hebben we voor hem een rambo micklem multibridle wat ook als kaptoom fungeert. Deze was wel in een XL, past hem goed en werkt prima.

https://www.ej.nl/hoofdstel-rambo-mickl ... N8QAvD_BwE

Ik heb laatst een fotografie halster van By Baukje gekocht en hier ben ik ook super tevreden over. Het materiaal is biothane wat betekend dat die gewoon onder de kraan gewassen kan worden. Dus geen leerzeep nodig en sterker dan nepleer.
Ze maakt ook kaptooms van biothane. We zijn op zoek naar een shetlander en zodra we een gevonden hebben laat ik ook een kaptoom van biothane maken voor de shet. Je hebt heel veel opties met maten en kleuren en ik vind het een mooie prijs voor een kaptoom.

https://www.bybaukje.nl/product/947476/ ... ptoom-base

Als jou paard een gewone Full heeft dan zou ik gewoon kijken wat je zoekt in een kaptoom. Wil je een van leer, dan kijk naar die van kramer. Wil je een mutlibridle waar je ook bitloos en met bit mee kan rijden dan kijk naar die van rambo. Lijkt je een op maat gemaakte van biothane wat dan kijk naar die van By Baukje.

Al deze kaptooms zijn lichtgewicht en zonder ijzer in de neusriem.

Bobbejaan
Berichten: 117
Geregistreerd: 24-05-22

Re: Welke kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 18:53

Ik heb een mooie spaanse kaptoom, die kun je bij barokke verkoopsites kopen, het voordeel is de keelriem.

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:03


Esaqar

Berichten: 3178
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Welke kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:07

Die van Waldhausen die hier boven staat is heel mooi.
Divoza heeft er ook een van Rossner, die is wel zwart, en ook mooie kwaliteit!

Ineke2

Berichten: 33132
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 20:25

Bobbejaan schreef:
Ik heb een mooie spaanse kaptoom, die kun je bij barokke verkoopsites kopen, het voordeel is de keelriem.

Heb je ook voorbeelden daarvan?

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Welke kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:55

Ik heb een prachtige kaptoom van Marjoman, met ketting erin, maar zacht gepolsterd.

Munchitos

Berichten: 63
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:45

pjer schreef:
Ik heb die van waldhausen en het is heel mooi soepel leer. wel 2 nadelen: het duurt een eeuwigheid voordat de neusriem goed gevormd is. En ik vind de stiksels niet erg sterk. Die band met ringetjes op de neusriem Begint bij mij aan de zijkanten al wat los te komen. Nou is mijn paard af en toe een mega lompert en ik op zo'n moment ook dus daar kan het ook van komen. We hebben ook al een bitclipje gebroken. Die zitten overigens vastgenaaid dus zijn niet heel makkelijk te vervangen. De mijne moet dus na 6 maanden gebruik al naar een tuigenmaker.


Behalve dat ik het leer juist niet van fantastische kwaliteit vind, is dit ook precies mijn ervaring. Heb al een keer een nieuwe ontvangen omdat hij binnen 1 maand na aankoop stuk ging bij de stiksels op de neusriem :o . Een (jong) paard kan natuurlijk eens schrikken of ineens de andere kant van de bak op willen lopen met longeren. Maar goed, liever dat de kaptoom ergens stuk gaat dan het paard zelf.

De vorming van de neusriem gaat inderdaad ook niet soepel/snel. Waardoor het hoofdstel nog steeds niet mooi aansluit en een beetje schuift. Door de kaakriem komt het kopstuk in ieder geval niet in de ogen. Fijn dat het zowel bitloos als met bit gebruikt kan worden.

Voor degene die hem dan toch uit willen proberen. Qua maat zeggen ze dat hij iets kleiner valt maar dat is niet mijn ervaring. Mijn IJslander heeft normaal cob. Bij deze kaptoom maat cob heb ik meerdere gaten extra gemaakt.

Kaatje_S

Berichten: 1005
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:49


Muze
Berichten: 5287
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Welke kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 21:28


darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:05

Hier ook de kaptoom van Waldhausen. Paardlief valt tussen cob en full in maar moest van deze wel echt full hebben. Neusriem was hier vrij snel soepel, we schuift het kinbeschermertje wat bij mij (en zit dan naast het riempje).

Maat full:
Afbeelding

Vs maat cob
Afbeelding

Zidalgo
Berichten: 159
Geregistreerd: 19-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:17

Ik heb de kaptoom van Kerbl, gekocht bij Agradi. Fijne kaptoom, er zitten ook nog bakstukken (een geheel, loopt via lusjes over het hoofd) bij om het bit aan te bevestigen. Frontriem zit er niet bij, deze heb ik van mijn Rambo Micklem afgehaald.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 22:59

ElCid schreef:
Wij gebruiken altijd de "ouderwetse" kaptomen met gepolsterde neus en beugel op de neus. Deze liggen he stabielst en geven de hulpen goed door. Ook wel eens andere ( zonder beugel) die schuiven en de seretta ( me ketting in de neusriem) is te scherp. Deze kaptomen zijn bijv. ook in gebruik op de klassieke scholen ( en niet voor niets ;-) ). Dit is bijv. een hele mooie me apart riempje om evt. een bit erbij te gebruiken. Wij halen meestal de frontriem er af. https://www.onlineruitershop.nl/kaptome ... -leer.html


Ik hoop niet dat je ooit een echte serreta hebt gebruikt bij je paard. Dit is er 1:
Afbeelding

Wordt met name gebruikt in Spanje met de spikes, jawel, in de neus. Zonder iets qua bontje of leer ertussen. Dat is ook de reden waarom velen Spaanse paarden nare littekens op de neus hebben.
Waar jij het over hebt is gewoon een (fiets) ketting in de neusriem gok ik.

Munchitos

Berichten: 63
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:47

darkadia schreef:
Hier ook de kaptoom van Waldhausen. Paardlief valt tussen cob en full in maar moest van deze wel echt full hebben. Neusriem was hier vrij snel soepel, we schuift het kinbeschermertje wat bij mij (en zit dan naast het riempje).

Maat full:
[ [url=m/u3e9mW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vs maat cob
[ [url=m/dTQEKK.jpg]Afbeelding[/url] ]


IJslanders hebben ook wel een beetje een afwijkend hoofd :D . Die kinbescherming heb ik er inderdaad afgehaald. Wat staat de kaptoom mooi!

MelanieB

Berichten: 25870
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Re: Welke kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 09:54