Pessoa longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Pessoa longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 12:03

Hoii, ik ben bezig met mijn pony om te longeren( 5 jarige merrie, met een beetje arabieren bloed). Ook doen we vaak met de Pessoa longeren(Helemaal). In de draf en stap loopt ze top! Alleen in de galop kan ze vaak nog wat uitschieten naar de zijkanten en ze doet de hoofd omhoog met sommige stukken, maar dan doet ze hem ook weer naar beneden bij andere stukken. En ze is ook heel erg onregelmatig in de galop( Soms gaat ze heel erg langzaam en valt ze eruit, en dan gaat ze opeens heel erg hard)
Ligt dit aan haar balans, of aan de pessoa?

prugelpiet

Berichten: 12583
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Pessoa longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:06

Hoe galoppeert ze zonder pessoa?

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Re: Pessoa longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 12:16

Ik heb haar trouwens nu een maandje opgepakt. Was nog vergeten te zeggen. Longeren zonder heeft ze nog wel een beetje moeite maar zonder kan ze zeg maar meer op gang komen, beetje moeilijk om dat uit te leggen. Het lijkt wel alsof het der niet helemaal lukt om met pessoa goed te galoperen.( hiermee met pessoa heeft ze wel haar dagen hoor, de ene dag doet ze het prima en de andere dag lukt het niet.)

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Re: Pessoa longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 12:23

en we doen het met een bitloos hoofdstel.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Pessoa longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:28

Ik ben zelf fan van longeren zonder hulpteugels. Zeker wanneer de balans nog niet zo goed is (en zo klinkt het hier wel een beetje) is het makkelijker voor een paard om dan het hoofd te kunnen zouden zodat ze balans houden. Zie het een beetje als: ik bind jou vast met je hoofd opzij en met je benen en armen ook beperkt en vraag je dan om om me heen rondjes te rennen. Waarschijnlijk heb je dan ook moeite met het bewaren van je balans, terwijl als ik je "los" om me heen zou laten rennen, lukt het beter.

Ook aan de longe kan je zonder hulpteugels je paard recht richten en balans oefeningen doen. Ik heb zelf bij Mireille den Hoed cursussen gevolgd, wat erg leuk was. Ik zou in ieder geval beginnen als ik jou was met je paard ook zonder hulpteugels te laten draven / galopperen zodat je beter kunt zien hoe ze beweegt zonder allerlei compensatiemiddelen.

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Re: Pessoa longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 12:33

oke! ja ik dacht ook al dat het iets met de balands te maken had. De pessoa zit nu nog op de losse stand, dus ze kan nu eigenlijk alles nog met haar hoofd. Ik zal het vaak gaan afwissel. Dan ga ik dat proberen en even kijken hoe het over een paar weekjes gaat.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:44

AlphaDaemon schreef:
Ik ben zelf fan van longeren zonder hulpteugels. Zeker wanneer de balans nog niet zo goed is (en zo klinkt het hier wel een beetje) is het makkelijker voor een paard om dan het hoofd te kunnen zouden zodat ze balans houden. Zie het een beetje als: ik bind jou vast met je hoofd opzij en met je benen en armen ook beperkt en vraag je dan om om me heen rondjes te rennen. Waarschijnlijk heb je dan ook moeite met het bewaren van je balans, terwijl als ik je "los" om me heen zou laten rennen, lukt het beter.

Ook aan de longe kan je zonder hulpteugels je paard recht richten en balans oefeningen doen. Ik heb zelf bij Mireille den Hoed cursussen gevolgd, wat erg leuk was. Ik zou in ieder geval beginnen als ik jou was met je paard ook zonder hulpteugels te laten draven / galopperen zodat je beter kunt zien hoe ze beweegt zonder allerlei compensatiemiddelen.



Helemaal mee eens!
Pony geeft aan hier nog te weinig balans voor te hebben. Te moeilijk.

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Re: Pessoa longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:13

Vroeger heb ik ook de pessoa gebruikt, maar nooit in de galop. Heb volgens mij ergens gelezen dat de beweging van de achterbenen dan de groot is. Dat voelt t paard door de pessoa in zn mond (met bit) en op de neus zonder bit.
Wel maakte ik de klipjes dan aan de singel vast, zodat alleen het stuk achter de benen nog op de plek zat. En dan de galop.
Nu longeer ik alleen met kaptoom, enkele lijn en zweep om de schouder te plaatsen. Werkt veel fijner.

Pebbles12
Berichten: 146
Geregistreerd: 11-09-19
Woonplaats: Boven in nederland

Re: Pessoa longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 17:51

Ja precies dat zocht ik met de galop, daar zou het aan kunnen liggen. Dankje!