Ik weet het allemaal even niet meer...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Ik weet het allemaal even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 17:19

Hoi allemaal.

Nadat ik net bijna ben aangevallen door mijn paard ben ik zo'n beetje in paniek geraakt. Ik twijfel aan mezelf, vraag mezelf af wat ik verkeerd doe. Ik ben één grote storingzender tussen de communicatie tussen mij en mijn paard...

Sinds twee jaar verzorg ik een superlieve Friese merrie, Sinne. Een tijd terug heb ik een volgtopic aangemaakt over clickertrainen. Sinne wordt agressief wanneer ik haar probeer te longeren. Medisch is alles uitgesloten en heb een gedragsdeskundige naar haar laten kijken. Die gedragsdeskundige heeft mij geadviseerd om met clickertraining te starten en op deze manier Sinne het longeren opnieuw aan te leren. Echter is er gewoon géén vooruitgang (het ging eerder bergafwaarts) met het clickertrainen, en ik raakte zó gedemotiveerd dat ik er ook eigenlijk mee gestopt ben.

Rijden doe ik op dit moment niet/heel weinig omdat ik mezelf te zwaar vind om op te stappen. Ik vind dit niet eerlijk tegenover Sinne.

In die twee jaar dat ik haar verzorg heb ik echt vanalles geprobeerd, een kalme en lieve aanpak, gedrag 'straffen', gedrag negeren, noem maar op. Niks werkt. Eigenaresse heeft weinig verstand van paarden op het gebied van gedrag en grondwerk dus die kan mij hier ook niet bij helpen. Lessen heb ik geen geld voor.

In de omgang is Sinne een heerlijk rustig en lief paard, ze houdt van aandacht en knuffelen! Tijdens het vaststaan, poetsen, wassen, opzadelen, wandelen etc is ze superbraaf en doet ze geen vlieg kwaad. Echter wanneer je meer van haar gaat vragen wordt ze agressief en slaat ze dicht.

Ik zit nu zelf zo'n 10 jaar in de paardensport. Heb paarden en pony's zadelmak gemaakt, ingereden, enorm moeilijke uitdagingen gehad.. Maar dit kan ik gewoon, wat ik ook probeer, níét opgelost krijgen...

Ik weet echt niet meer wat ik kan doen....

Iemand ideeën?

Ik hoef geen negatief of slecht onderbouwd commentaar, hier ga ik ook absoluut niet op in dus dat is verspilde moeite.

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Ik weet het allemaal even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:28

Tja het enigste wat ik kan zeggen is les nemen. Want zo is er vrij weinig van te zeggen. Je moet het beeld zien, jou samen met het paard. Wat doet het paard qua lichaamstaal en wat doe jij..
Maar ja daar heb je geen geld voor.

Maar dit gedrag is er dus alleen met het longeren?
En die clicker training deed je die met aan de hand werken of alleen met het oefenen voor het longeren ?
Wat voor materiaal gebruik je (kaptoom, hoofdstel, halster)

Heb je het toevallig op film staan ?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Ik weet het allemaal even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 17:32

Clicker deed ik ook mee aan de hand werken. Voor handwerken gebruikte ik een (touw)halster. Oefenen met longeren zijn we nog niet eens aan toe gekomen.

Helaas geen film.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Ik weet het allemaal even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:39

Ik zou het daadwerkelijke longeren los laten....

Poetsen knuffelen wandelen is toch ook leuk als je niet perse hoeft te rijden. En als je er geld voor hebt les nemen. Dat is echt het beste om te doen

mala26

Berichten: 5003
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:41

Mmm oké. En met aan de hand werken werd ze ook agressief?
Heb je al een geprobeerd om aan de hand te werken met een micklem kaptoom? Misschien dat de druk verdeling dan ander is dat dat helpt.

Is er een mogelijkheid dat iemand je kan filmen als je met der bezig bent?

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:41

Misschien dat je wat kan informeren bij Annemarie van der Toorn? Wellicht dat je met 1 lesje al wat inzichten kan krijgen?

Lastig hoor.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 17:42

Longeren heb ik voor nu ook echt losgelaten inderdaad. Wandelen kan voor nu alleen in de bak. Wil binnenkort samen met een vriendin van mij naar buiten gaan, kijken hoe ze dat oppikt.

Het probleem zit hem ook niet echt in het niet willen longeren, maar de communicatie tussen ons. Ik weet gewoon niet wat ik daarmee moet. Ben ik lief en kalm dan negeert ze me, ben ik duidelijker dan wordt ze boos.. :?

Een micklem is echt te duur voor mij. Ben net 18, zit nog in mijn onbetaalde proeftijd werk, en leef momenteel op een kluitje.
Laatst bijgewerkt door Pepperrr op 17-09-19 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:43

Ergens ervaart het paard teveel druk
Een paard kent 4 overlevingsinstincten, ook wel de 4xF genoemd:

Flight (vluchten)

Fight (vechten)

Freeze (verstijven)

Faint (flauwvallen)

in jouw geval komt er dus de Fight reactie.

Het paard is blijkbaar dus erg gevoelig voor druk.
door te desensibiliseren kun je hier samen in trainen.
ik weet niet of je wat aan deze link hebt?
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... desens.htm

probeer je eens wat te verdiepen in grondwerk.
daar zul je zien dat daar heel veel in zit qua houding van jezelf en als je daar een gevoelig paard voor hebt botst dat, je zult je dan "kleiner" in je houding moeten maken, je komt dan te "groot"over

ik merk dat zelf met grondwerk/ freestyle ( basiscursus en dubbele lange lijnen gevolgd volgens het emiel voest principe)
toegepast op 2 tinkers, 2 broers van elkaar. bij de ene moet ik me veel groter maken en duidelijk zijn terwijl als ik dat bij de andere doe dan krijg ik een kont naar me toegedraaid, die ervaart dat als meer druk.
pasje opzij, pasje naar achteren, je schouder wat meer laten hangen, dat kunnen al punten van drukverlichting zijn.
soms is het even puzzelen waar de gevoeligheid van je paard zit.

heb je hier wat aan?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Ik weet het allemaal even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 17:47

Marjo, heb even gekeken en pfoe wat een prijzen :wow: Is me voor nu echt te duur, maar zal het zeker in mijn achterhoofd houden!

Evelyne, ik zal je link eens even doorlezen vanavond. Bedankt voor je post, daar heb ik zeker wat aan!

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:49

Pepperrr schreef:
Marjo, heb even gekeken en pfoe wat een prijzen :wow: Is me voor nu echt te duur, maar zal het zeker in mijn achterhoofd houden!

Evelyne, ik zal je link eens even doorlezen vanavond. Bedankt voor je post, daar heb ik zeker wat aan!

Je kan ook altijd een afgestudeerde instructeur inschakelen, die zitten door het hele land geloof ik :)

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:51

Heftige situatie!
Bijzonder dat ze zo heftig reageert, terwijl ze verder een mens gericht paard lijkt te zijn... Weet je of er bijzonderheden zijn geweest in de training met haar voordat jij haar bent gaan verzorgen? Door wie is ze getraind, hoe, en hoe verliep dat? Of was jij de eerste en was het vanaf het begin drama?

Ga je wel eens gewoon aan de hand wandelen, en hoe reageert ze dan?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:51

Vervelend zeg.Hoe oud is het paard? Denk aan je veiligheid. Het paard wordt dus alleen agressief als ze iets moet gaan doen?En is verder wel lief?Maar medische problemen zijn dus uitgesloten?Doet ze dit bij anderen ook?Ben je misschien iets te zacht voor haar,ik zeg het niet gauw.Dat probleem heb ikzelf wel en daarom kan ik alleen maar overweg met heel erg brave paarden die niets stouts gaan proberen.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:01

Is het een optie om de eigenaresse te vragen of zij een paar grondwerk lessen voor je wil betalen ?

Want het is vanaf een computer best lastig om te zien wat er anders kan in jullie communicatie. En je hebt kans dat als iemand je op weg helpt met huiswerk je met een aantal lessen een stukt verder kan komen.
Een paar ervaren ogen op de grond (of anders een vriend/kennis) is soms bijna onmisbaar.

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:04

Marjo schreef:
Pepperrr schreef:
Marjo, heb even gekeken en pfoe wat een prijzen :wow: Is me voor nu echt te duur, maar zal het zeker in mijn achterhoofd houden!

Evelyne, ik zal je link eens even doorlezen vanavond. Bedankt voor je post, daar heb ik zeker wat aan!

Je kan ook altijd een afgestudeerde instructeur inschakelen, die zitten door het hele land geloof ik :)

Het is misschien een idee om bij e-quine te informeren of zij misschien een student hebben die haar huiswerkopdracht met jouw paard wil doen. Ik zie regelmatig oproepjes op Facebook voorbij komen of er paarden zijn met een 'probleem', en dit kan van alles zijn, van trailerladen tot longeren of de wasplaats niet op willen.

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:05

Longeren is niks anders dan grondwerk aan een wat langere lijn. Lukt het je wel om haar aan een touw voltes te laten draaiden, pasje opzij, etc?

Het klinkt alsof ze er ofwel gewoon geen zin in heeft en door heeft dat als ze zo doet, het idd niet hoeft, ofwel boosheid omdat ze niet snapt wat je van haar vraagt.

Bij een heel gevoelig paard zou ik eerder een explosieve reactie verwachten dan geen of agressie, als je te duidelijk bent. (@ reactie hierboven ergens)

In het eerste geval moet je het leuker zien te maken, in het tweede geval uitvinden waarin jouw aanwijzingen tegenstrijdig zijn.

Heb je geen vriendin, stal genoot, weet ik het die handig is en kan helpen?

Wat deed je paard toen je instructrice (die je clicker training aanraadde) hem probeerde te longeren?

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ik weet het allemaal even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:23

Er zijn een aantal opleidingen waarvan de studenten een aantal casussen moeten doen voor hun afstuderen. Dat is zo doorgaans kostenloos. Ik zou er een fb zoektocht aan wagen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 18:25

Nirvana, het was geen instructie, maar een gedragsdeskundige. Zij heeft Sinne niet zelf gelongeerd. Ik krijg haar niet op de volte, wanneer ik dat vraag gaat ze boos voor me staan. Als ik de hulp nog een keer duidelijker geeft begint te te steigeren of wil ze me bijten. Helaas niemand in de omgeving die er handig mee is..

Sinne is 11, ze is beleerd onder begeleiding van een instructie (dit was ik zelf niet) degene die haar beleerd heeft is inmiddels van de aardbodem verdwenen :? Ze heeft verder altijd wel wat moeite gehad met longeren/grondwerk, maar nooit zo heftig als bij mij. Verder is ze ohz heel braaf, doet geen stap verkeerd, netjes aan de hulpen. Ook in de stal is ze erg braaf en netjes aan de hulpen.

Heb ondertussen ook pb gehad van een lieve bokker die me evt een keer wil komen helpen! <3

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Ik weet het allemaal even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:33

Is het echt op het moment dat je haar van je af wil sturen dat ze zo reageert?

Doet ze het ook bij los grondwerk, zonder longe of leadrope?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Ik weet het allemaal even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 18:48

Ja, het is echt op het moment dat ik wat van haar vraag. Dus haar 'wegstuur' op de volte. Ze doet het ook los. Dit heb ik vanmiddag geprobeerd, maar werd dus weer aangevallen.

Ook heb ik pas geprobeerd een stuk af te zetten, maar ook hierin reageert ze zo.

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:50

Marjo schreef:
Pepperrr schreef:
Marjo, heb even gekeken en pfoe wat een prijzen :wow: Is me voor nu echt te duur, maar zal het zeker in mijn achterhoofd houden!

Evelyne, ik zal je link eens even doorlezen vanavond. Bedankt voor je post, daar heb ik zeker wat aan!

Je kan ook altijd een afgestudeerde instructeur inschakelen, die zitten door het hele land geloof ik :)


Ik heb bij Mara Munten de basiscursus freestyle en de dubbele lange lijnen gevolgd, zij was inderdaad een van de afgestudeerde instructeurs van Emiel. Helaas is ze overleden

BigOne
Berichten: 38262
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ik weet het allemaal even niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:54

Je zit tien jaar in de paarden, je bent achttien dus de eerste vier jaar reken ik niet mee(van niemand) dus zes jaar ervaring en nu komt er een dame op je pad die anders is. Aanvaard de hulp van die bokker want ik denk dat dit gewoon een strontverwend paard is. En dat hoeft zeker niet met geweld maar wel met slim en duidelijk zijn opgelost worden.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:55

Evelyne79 schreef:
Marjo schreef:
Je kan ook altijd een afgestudeerde instructeur inschakelen, die zitten door het hele land geloof ik :)


Ik heb bij Mara Munten de basiscursus freestyle en de dubbele lange lijnen gevolgd, zij was inderdaad een van de afgestudeerde instructeurs van Emiel. Helaas is ze overleden


Ik had het over afgestudeerde van Annemarie, niet Emiel :D

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:58

Les nemen is het aller belangrijkst.
Probeer daarbij in mogelijkheden te denken.
Toen ik nog studeerde, vroeg ik dat soort dingen voor mijn verjaardag, Sinterklaas etc. Mijn verjaardagskado was bijvoorbeeld ooit eens een dag les (longeren en rijden) bij stal Mireille. Beste kado ooit! Heb ik tot op de dag van vandaag plezier van.
Fijn dat een bokker je wil helpen!

Evelyne79

Berichten: 4003
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:10

Marjo schreef:
Evelyne79 schreef:


Ik heb bij Mara Munten de basiscursus freestyle en de dubbele lange lijnen gevolgd, zij was inderdaad een van de afgestudeerde instructeurs van Emiel. Helaas is ze overleden


Ik had het over afgestudeerde van Annemarie, niet Emiel :D


nou ja :D Emiel heeft die dus ook , haha

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 19:12

En TS wat doe jij bij een aankomende aanval? En na een aanval hoe benader je haar dan?