Stemcommando's leren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Stemcommando's leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-19 21:01

Hi allemaal

Ik ben mijn paard (draver, 15 jaar) de overgangen aan het leren op stemcommando. Ik ben nu bezig met "halt", "stap" en "draf" op commando te leren, terwijl ik er langs loop. Ik loop dus mee.
Ik wil dat hij deze commando's ook beheerst aan de longe. Nu ben ik al zover dat hij los (dus zonder halstertouw) reageert op de commando's terwijl hij langs me mee loopt.

Het probleem is dat harder gaan (dus van stap naar draf) vlot loopt op commando, aan de longe, maar het terug nemen (van draf naar stap) niet lukt. Vandaar dat ik dus aan de hand ben begonnen met overgangen te lopen op commando.

Ik vraag me alleen af: wat is de volgende stap? Alle informatie is welkom!
En vertel ook zeker hoe jij dit hebt aangepakt als je paard reageert op stemcommando's op de longe.



Ps. ik werk met een clicker en brokjes als beloning.

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 21:37

Kun je wel longeren? Zelf maak ik veel gebruik van mijn positie. En koppel daar dan een commando aan.

Als je ernaast loopt kun je idd prima het commando ‘stap’ geven en dan zelf gaan stappen. Gelijk belonen bij de eerste intentie tot het juiste. Niet stoppen, maar belonen met je stem.

Met longeren let je op je eigen positie. Je vormt een driehoek met je paard, de longe en de zweep. Geef weer het commando ‘stap’ en denk aan belonen. Hetzelfde met de andere commando’s. Dat je consequent bent is heel belangrijk. Wil je stappen, moet je paard gaan stappen. Doet ie dit niet meteen, wees dan duidelijker. Maar wanneer ie stapt, meteen belonen: dit bedoelde je.

Ik maak zelf gebruik van deze commando’s met longeren:
Stap
Draf
Galop
Ga door!
Om
Easy (zelfde gang maar langzamer)
Naar buiten/naar binnen
Halt

Wanneer ik het moeilijker maak, maak ik altijd gebruik van een ‘halve ophouding’ : ‘let op!’ Gevolgd door het commando.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Stemcommando's leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 00:21

Als je met een clicker en brokjes (positieve bekrachtiging) werkt, zonder het weghalen van druk, dan kan het meespelen dat je paard niet genoeg motivatie heeft om een gang terug te gaan of simpelweg niet snapt wat je van hem wilt. Zelf zou ik ervan uitgaan dat hij het niet snapt. Je kunt de situatie dan zo maken, dat je hem vanuit draf iets laat doen wat hij wel snapt, zoals bijv. een pion targetten. Dit is de basis van clickertraining en waarschijnlijk heeft dit veel beloningsgeschiedenis bij je paard. Heb je eenmaal een manier om de draf-stap overgang uit te lokken, dan kun je gaan klikken voor de overgang zelf en die op commando gaan zetten.

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Stemcommando's leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:12

Hartstikke leuk om te lezen dat er steeds meer bokkers met clicker training trainen. :D

Het kan zijn dat het meelopen met het paard toch door je paard als drijvende druk ervaren wordt. Speel dus met waar je je zelf bevind tov je paard als hij in tempo terug moet komen.

Verder raad ik aan (een echte valkuil voor alle R+ trainers) een shaping plan te maken. Niet de stappen te groot maken. Als hij in tempo verminderd kun je al clicken. Als hij doorheeft dat tempo verminderen ook iets opleverd zal hij snel meer aan gaan bieden en dan heb je binnen no time een overgang draf-stap.

Verder vraag ik me af of "stappen" echt wel op cue staat. Dat zou een hele goede hulp zijn voor je paard om te snappen dat hij vanuit draf naar stap moet.

Zelf verbind ik pas een cue aan het gedrag als het echt begrepen wordt. (Bij werken met druk verbind je het commando er direct aan, want dat is een indicatie waarop het paard kan anticiperen. Pressure-release is immers ontwijkingsleren).

Als je paard de cue nog niet snapt (jij zegt 'stap' als hij stilstaat, maar ook als hij draaft) dan let hij er ook niet op. Het heeft nog geen betekenis. Als hij het woord (stap) aan het gedrag (stappen) heeft gekoppeld dan is het maken van de overgangen ook veel makkelijker.

Het traditioneel longeren en longeren met positieve bekrachtiging (R+) is heel anders in het leerproces. Bij traditioneel gebruik je de zweep als hij niet (genoeg) voorwaarts is en in combinatie met de longe leert het paard op de cirkel te lopen.

Met R+ moet je het paard meer uitleggen wat de bedoeling is. Je werkt meer van achter naar voren om het resultaat er hetzelfde uit te laten zien.

Om je paard op een cirkel te leren lopen is mat training al dan niet in combinatie met target training een goede hulp. Hoe je die 2 dingen goed aanleert met de clicker staat op mijn blog uitgebreid beschreven (Google op HippoLogic "Key lesson Targeting" en "Key Lesson Mat training").

Annie_23

Berichten: 61
Geregistreerd: 16-03-16
Woonplaats: Vlak bij de Drunense duinen

Re: Stemcommando's leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:32

Wat een leuk topic! Ik wil graag actief mee volgen. Vanmiddag gaan we weer oefenen met dit werk!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: Stemcommando's leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:18

Welkom Annie, vertel eens wat over je paard en wat je met positieve bekrachtiging hebt getraind of wil gaan trainen!

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 21:47

Ik maak heel veel gebruik van mijn lichaamstaal... dat heb ik echt moeten leren met een goede instructrice. Ik denk niet dat ik dat zo goed uit kan leggen. Mijn advies zou zijn om lessen te nemen in grondwerk.