De TRT online cursus van Tristan Tucker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 13:48

Is de cursus van TT alleen voor schrikkerige paarden?

singa

Berichten: 739
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:15

@ Connepon

Ok, dat is al goed om te weten :) Maar uiteindelijk wil je toch dat ze niet reageren?

Als ik de filmpjes uit module 2 zie, zie ik dat Fellow ook nauwelijks reageert op vb. het geklapper. Tristan vertelt dat dat in het begin wel anders was (gelukkig maar), maar dat Fellow nu het gevoel heeft "that he doesn't need to give a reaction anymore." Dat is inderdaad wat je uiteindelijk wil, maar ik zie het verschil niet goed tussen Fellow en een paard dat zich afsluit (als hij 10 minuten later ontploft weer wel, maar dat is al te laat lijkt me?). Net omdat ze allebei geen aandacht hebben voor de prikkel.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:29

Wat Tristan vooral wil, is dat hij een reactie geeft in de vorm van ontspanning. Dat hij zich dus ontspant. Als een paard zich afsluit, zie je vaak wel aan zijn oren en spanning in zijn lichaam dat hij zich niet op zijn gemak voelt. Vaak ook een wat ongemakkelijke blik. Tristan zal ongetwijfeld veel meer punten zien; het lijkt mij een hele goede vraag voor de volgende Q&A! :)

@Jannepauli het is zeker niet alleen voor schrikkerige paarden. Het bewegingspatroon kan bij veel meer situaties helpen en sowieso een goede manier om je paard soepeler te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:41

connepon85 schreef:
Oja gefeliciteerd Biscaya!

Het is zeker niet de bedoeling dat hij zich afsluit. Je wilt juist dat hij een reactie geeft. Liever dat hij een "verkeerde" reactie geeft dan geen reactie.

Wat je soms ziet dat een paard zich eerst probeert af te sluiten als hij iets eng vindt. Dan stijgt de spanning totdat hij het niet meer kan houden en "ontploft" hij. Soms lijkt dat dan uit het niets te komen, maar de spanning bouwde zich op totdat het een punt bereikte dat hij het niet meer kon negeren.


Dat is herkenbaar. Mijn paard ziet er zo relaxt uit aan de buitenkant. Maar als je erop zit voel je een spanning die zich maar op en op en opbouwt. Enige optie is ( in extreme gevallen) : eraf. want met mij ernaast durft ze meer. en als ik blijf zitten ontploft ze , en niet zo'n beetje ook

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:50

MariekeB schreef:
connepon85 schreef:
Oja gefeliciteerd Biscaya!

Het is zeker niet de bedoeling dat hij zich afsluit. Je wilt juist dat hij een reactie geeft. Liever dat hij een "verkeerde" reactie geeft dan geen reactie.

Wat je soms ziet dat een paard zich eerst probeert af te sluiten als hij iets eng vindt. Dan stijgt de spanning totdat hij het niet meer kan houden en "ontploft" hij. Soms lijkt dat dan uit het niets te komen, maar de spanning bouwde zich op totdat het een punt bereikte dat hij het niet meer kon negeren.


Dat is herkenbaar. Mijn paard ziet er zo relaxt uit aan de buitenkant. Maar als je erop zit voel je een spanning die zich maar op en op en opbouwt. Enige optie is ( in extreme gevallen) : eraf. want met mij ernaast durft ze meer. en als ik blijf zitten ontploft ze , en niet zo'n beetje ook


Dan is module 3 echt een aanrader als hij de eerste stappen ook goed kent. Dan maak je dezelfde beweging onder het zadel en zal je voelen dat hij zich gaat ontspannen. Voor mij was dat echt ideaal toen ik weer op mijn paard stapte na een revalidatieperiode. Die stond helemaal met een bolle rug, vol spanning om te gaan ontploffen. Door die beweging kwam er ontspanning en heeft hij niet een keer een verkeerde pas gezet. Ik was echt verbaasd!

Anoniem

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:54

Wat leuk om te horen. Dat is voor mij een echt argument om dit te gaan doen.

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:57

Leuk Marieke!

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 15:04

Goh. Ik raak even attributen aan het maken.... Een vlag :)F haal ik niet even uit mn binnenzak.
Celva gaat steeds gemakkelijker met de grondoefeningen (beenzettingen) om. En lijkt in de rijbaan wat meer op haar gemak. We hebben deze week smorgens en savonds n kwartiertje geoefend. Het lijkt erop dat ze het savonds gemakkelijker uitvoert dan smorgens. :? Terwijl ze dan al n uurtje buiten heeft gestaan.
Ik zal vanavond bij haar de zweep met tas weer introduceren. Dit hebben we al eerder n x geoefend. (ik was geinspireerd door de paard & lifestyle dag). Maar toen bouwde ze veel spanning op en bleef stokstijf aan de grondgenageld staan.
Stay tuned. :D

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:15

Hee wat leuk dit topic.

Ik doe ook mee aan de TRT.
Ik heb een binnenvetter die heel veel spanning opbouwt en dan ineens ontploft. Voor het oog ziet hij er dan wel relaxed uit, maar ik zie en voel het zelf wel aan hem ondertussen.
En als hij dan ontploft dan rent hij gewoon weg 'ponystijl' ; dus omdraaien, nek en hals strak en rennen maar. Ik hoop dat ik het met deze methode in zoverre onder controle krijg dat hij niet meer de behoefte voelt om weg te rennen en zo gevaarlijke situaties te voorkomen.
Ook heb ik zelf minder kracht in mijn benen en rij ik bij de para's en voor mij is het dus ook een stuk veiliger als hij minder snel schrikt.

1.1 en 1.2 gaan goed, al is hij soms een beetje flegmatiek in zn reactie en als ik dan mijn druk opbouw krijg ik weer teveel met een ontploffing haha.. doseren en oefenen dus.
1.3 gaat ook redelijk al lukt het draaien in beweging nog niet.

Vanmiddag weer verder oefenen en dan maar eens beginnetje van module 2 erbij gaan pakken.
Ik zit vooral er een beetje mee dat als hij ontploft en er vandoor gaat mn leadrope nooit lang genoeg is om hem vast te kunnen blijven houden (en ik niet sterk genoeg) en de druk erop tot hij ontspant. Heel rustig aan opbouwen maar.

Groetjes Suzanne

singa

Berichten: 739
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:21

Ik zal het insturen :) Ik heb een paard in gedachten die zich afsluit terwijl hij er wel heel relaxed uitziet. Hij wordt gezien als een ontzettend bomproof paard, maar eigenlijk is hij apathisch en gelaten. Alsof de wereld voor hem mag ontploffen, dan nog zal hij zijn hoofd op half 7 houden. Als je iets vraagt wat hij kent zal hij dit gewillig maar robotsgewijs uitvoeren, zolang hij maar niet moet nadenken of in het hier en het nu aanwezig moet zijn. Het enige wat van hem terug een paard maakt i.p.v. een dweil is eten :) Lijkt een soort overlevingsmodus te zijn van het paard, op dat moment heeft het ook gewoon geen zin om dingen van hem te vragen.

Ze vermoeden dat dit paard ooit overdreven werd blootgesteld aan desensibiliseringsoefeningen, met learned helplessness als gevolg. Ik zou niet willen dat mijn paard nog maar in die richting denkt. Maar ik vind de grens precies erg dun.

Klinkt interessant, module 3. Kan je die opnemen als je module 2 nog niet doorlopen hebt, of is de volgorde wel belangrijk?

Klinkt goed, SuperZodiaX. Gaat precies vlot bij jullie :)

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:41

Klinkt inderdaad als learned helplessness. Is je paard verder helemaal gezond? Want lichamelijke kwalen kunnen dat ook veroorzaken of in het algemeen gewoon dat je paard niet zo happy is.

Het leuke aan TRT is dat je ze dus niet afstompt, maar zelf weer leert nadenken. Deze quote van Tristan is denk ik wel relevant:

Afbeelding

singa

Berichten: 739
Geregistreerd: 12-04-07

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:54

Dat is een mooie quote! :)
Precies de reden waarom de methode van Tristan me meer aanspreekt dan Parelli :j

Het is niet mijn paard waarover ik het heb, staat sinds enkele maanden bij een kennis van me. Bij de verkoop is het paard gekeurd geweest, maar dat zegt ook niet alles natuurlijk. Hij is in ieder geval in goede handen nu, als hij ergens uit z'n schulp gehaald kan worden is het wel bij hen. Al zitten ze soms wel met hun handen in het haar :)

Mijn paard kan gelukkig niet doen alsof hij alles onder controle heeft, in tegendeel :)

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:12

Ben ook lekker aan het oefenen, maar merk wel aan haar dat ze er soms geen zin in heeft en gaat dan gewoon stil staan of achteruit lopen.
Heeft ze een dag dat ze wel wil doet ze 1.1 en 1.2 goed, maar 1.3 gaat niet echt wordt meer longeren en bokken en kop in de lucht en lichaam is dan zo gespannen.
Ga dan weer terug naar 1.2 prima maar zodra ik weer 1.3 wil proberen wil ze ook opeens niet meer draven en als ze gaat draven is het tempo veel te hoog met een gespannen lichaam.
Onder het zadel heeft ze dat nu eigenlijk ook uit gevonden ga ik op de volte en mevrouw gaat harder draven en hou ik haar tegen dan wordt ze boos.
Ze lijkt ook wat in de war te zijn snap ff niet meer wat goed is en wat niet goed is. En wordt daar weer meer gespannen van.
Hoop dat deze cursus gaat helpen om haar ontspanning te geven.
En dat ze haar lichaam los kan laten, vandaag met rijden eerst TRT gedaan en daarna gereden, eerste begin met rijden ging redelijk daarna weer meer spanning en gaat zo ook nog met haar bit en tong lopen rommelen en tegels uit handen trekken, dat zijn nu juist de dingen die ik wil voorkomen.
Ze kan zich helemaal afsluiten van de hele wereld. En dan als het te veel wordt ontploffen.
Dat afsluiten doet ze ook gewoon in de paddock of op stal en staat ze stil en dan ontploffen.
Voor haar hoop ik dat ze daar straks beter mee om kan gaan. Want door haar eigen stress krijgt ze veel last van haar maag zo erg dat ze een maagzweer krijgt.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 17:35

Ik ben al aan de slag gegaan met module 2, heb een blik met vijsjes als geluid, een stok met een dekje aan als beweging en een zweep met plastieken zak als aanraking. Ben er gisteren ook al even mee aan de slag gegaan.

Net zoals Singa vind ik het heel moeilijk om te zien of mijn paard niet gewoon in "freeze"-modus gaat in plaats van "flight". Ik heb namelijk een paard wat eerder stopt dan vlucht bij iets engs.
Kijk bijvoorbeeld hier naar: https://www.facebook.com/lobke.kerkhofs ... 946470674/ (ik weet niet of deze link zichtbaar is voor jullie? anders zet ik het op YouTube)

In het begin blijft hij staan, maar hij is duidelijk niet op zijn gemak. Ik probeer een signaal te zoeken waarop hij enig teken toont van ontspanning maar dat komt er zo goed als niet. Ik stop dan maar als ik een oor zie draaien of als hij de andere kant op kijkt. Is dat genoeg?
Op een gegeven moment gaat hij toch vluchten - wanneer ik aan zijn rechterzijde sta. Hier moet ik de druk opdrijven tot hij gaat staan, maar hij komt geregeld voor me uit terecht dus dat is ook al niet goed. Uiteindelijk blijft hij ook staan als ik rechts beweging maak. Maar is dit nu otspanning of "bevriezen"?

En als je nu helemaal geen tekens van ontspanning ziet, hoe lang blijf je dan druk geven?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:24

Ja ik heb net ook een begin gemaakt met module twee, maar ik heb een beetje hetzelfde als hierboven. Ik sta dan met een zweep met plastic zakje, en hij blijft gewoon stoicijns staan. Ik zie aan zn ogen dat hij wel wat ongerust is, maar een moment van ontspanning herkennen is erg moeilijk. Zoals hierboven al gezegd kies ik dan maar een moment dat een oor wegdraaid, hij even knippert of een andere kant op kijkt, maar of dat voldoende is voor hem om die link te leggen vraag ik me af?
Ik heb eerder gezien dat tristan aanleerde aan paarden dat het hoofd naar beneden doen een signaal is om het 'enge' weg te laten gaan, maar dat aanleren van die houding is nu nog niet voorbij gekomen. Conny; komt dat nog in de cursus voorbij? Mijn paard reageert gewoon zo introvert dat hij niet duidelijk is in zijn ontspanning, dus aanleren dat dat het moment is dat de druk weggaat is dan moeilijk te leren.
En komt het grondwerkpatroon ook nog terug in het werken met enge objecten of is dat alleen voor de nodige gehoorzaamheid?

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:53

Idra schreef:
En als je nu helemaal geen tekens van ontspanning ziet, hoe lang blijf je dan druk geven?

Uitgaande van een andere NH-er die geeft aan ontspanning of 15 sec. stilstaan. Meteen ontspannen is voor sommige paarden teveel gevraagd, die hebben een aantal keren nodig om zoveel vertrouwen op te bouwen, geen probleem mits je met verbetering blijft afsluiten elke keer.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:01

Ik ga eens even aan Tristan vragen wat volgens hem de verschillen met Parelli zijn. Ik heb wel eens een filmpje van Parelli gezien en schrok toen eigenlijk van wat ze daar deden. Dat was zo'n filmpje dat Facebook over ging. Ik weet dat Tristan niet zo enthpusiast is over Parelli dus ik denk dat het voor de Q&A goed is als hij daar even op ingaat.

Hoezo vind je deze stappen te groot voor een heel sensibel paard? Bedoel je daarmee module 1 naar module 2? Of de stappen binnen module 1?[/quote]

In module 2 vind ik de stappen te groot als je dit voor t eerst met je paard doet.. De voorwerpen kunnen behoorlijk intimiderent zijn voor een paard zeker voor een heel sensibele.. Ik heb vele dingen van o.a parelli, Warwick Shiller gevolgd en vind zelf dat Scott downs een super filmpje heeft wat betreft t introduceren van vreemde objecten..Die stappen zijn vele malen kleiner..Je doet dit niet zomaar even is mijn ervaring..

Dank je wel voor de felicitaties!

astriidj

Berichten: 2465
Geregistreerd: 15-11-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 20:05

Vandaag begonnen met 1.1. Duurde even voordat ze door had wat de bedoeling was, maar uiteindelijk ging ie links al heen fijn. Rechts vind ze nog wat lastiger om het been eronder te zetten.

Heb eerder al veel uit module 2 gedaan, maar vind het inderdaad ook lastig te herkennen of het paard in de freeze modus staat. Krijg geen echte ontspanning, maar ze blijft wel fijn stilstaan en kan alles aanraken.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:15

Vanavond een lezing/clinic gevolgd van Annemarie vd Toorn in Rotterdam, onderwerp was het gebruik van een hartslagmeter tijdens gedragstrainingen, waaronder schriktraining. Ook twee paarden in de baan gehad om mee te trainen en echt super interessant en mooi om te zien hoe een hartslagmeter een aanvulling kan zijn op wat je al kan 'lezen' van je paard. Ik heb zelf een hartslagmeter dus ga er zeker mee aan de slag met mijn introverte paard, hopelijk kan ik dan wat meer grip krijgen op of hij iets echt eng vind en wanneer hij gaat ontspannen. Helemaal geinspireerd en zin om aan de slag te gaan!!

storrum

Berichten: 2158
Geregistreerd: 11-01-06
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:19

Vraagje...
Ik heb een paard waar eens een ander paard vol is ingelopen op het losrijterrein. Sindsdien kan ik niet meer op een wedstrijd losrijden met andere paarden want ze is constant op haar hoede en vliegt alle kanten op als er bv een paard op haar af komt galopperen, waardoor ik er ondertussen ook helemaal verkrampt opzit.
Heb ik wat aan deze cursus in die specifieke geval?

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:27

Wat vervelend Storrum! Maar de training kan je zeker helpen. In de bonus komt ook een video over het passeren van andere paarden.

biscaya, vraagje, bedoel je dat de stappen te groot zijn voor iemand die het zelf ook nog nooit heeft gedaan? Het is namelijk niet zo dat je het in hetzelfde tempo hoeft te doen als Tristan, maar dat is misschien niet duidelijk genoeg naar voren gekomen in de video. Ik ben bijvoorbeeld eerst met de zweep en plastic zak begonnen en ben er later andere attributen aan toe gaan voegen. Tristan kan deze stappen overigens met een heel sensibel paard best snel doen en hij kan heel goed zien wanneer het voor een paard "genoeg" is.

En dat van de hartslagmeter klinkt echt heel goed! Misschien ook heel interessant om dat eens toe te voegen aan een video ook. Dat je in de video bijvoorbeeld rechtsboven realtime de hartslag van het paard ziet. Lijkt me reuze interessant!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:45

@connepon: het is wel duidelijk geworden dat je de stappen op je eigen tempo kan uitvoeren ik bedoel dat ik de stappen die tristan neemt bijvoorbeeld de stick met zak meteen op het voorhoofd van het paard leggen te snel kan zijn voor zeer gevoelige paarden.. ik heb zelf geleerd om heel stapsgewijs het paard eerst aan de stick te laten wennen door deze over zijn gehele lijf te kunnen wrijven incl hoofd/oren de zeer gevoelige area's ( friendly game) Op het moment dat je de zak bevestigd eerst met de zak en stick zelf in je achteruit gaan lopen en het paard de stick met zak laten volgen hiermee wek je zijn nieuwsgierigheid en blijf je zelf in de veilige zone.. de oefeningen van tristan vergen inzicht/gevoel en zeer veel kennis van je eigen paard, je leert je paard ook nog veel beter kennen door dit soort oefeningen uit te voeren.. echter heb ik al wat mensen door de baan zien vliegen die per direct de zak met stick op het hoofd plaatste.. niet elk paard heeft dat vertrouwen meteen.. ik had graag gezien dat de stappen dus wat kleiner waren geweest om gevaarlijke situaties te voorkomen. Ik kan ook inmiddels prima zien wanneer het genoeg is voor het paard en kan ze inmiddels ook redelijk snel uitvoeren met sensibele paarden maar voor veel mensen is dit nieuw lopen te hard van stapel en kunnen een paard door te snel met te weinig gevoel een paard eerder bang maken en moeten nu zodoende 3 stappen terug gaan doen en dat is jammer. Uiteraard denk ik ook dat het zeer veel verschil maakt of je een right brain extrovert/introvert of left brain extrovert/introvert paard hebt ( weet niet zeker of dit ook een parelli term is ik dacht het wel maar kan er in het nederlands niet een betere vertaling van maken) ik geloof absoluut in deze termen en het kan je zeker helpen om je eigen paard beter te leren kennen en in te schatten.

Ik weet trouwens niet hoe de andere deelnemers het ervaren als je wat attributen neerzet in de (binnen) bak maar de meeste pensionmensen beginnen op voorhand te schreeuwen dat hun paard daar niet tegen kan.. het valt soms niet mee om te oefenen.. nou kan ik gelukkig thuis wel oefenen alleen merk ik dat als het waait en attributen gaan omwaaien het wel een extra uitdaging is!

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:17

ah daar gaat het volgende filmpje over :) Dan doet hij de tools met de hengst Happy voor de eerste keer

MargrietJonk

Berichten: 1502
Geregistreerd: 02-11-08
Woonplaats: Volendam

Re: De TRT online cursus van Tristan Tucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 16:01

Ik ben gister ook eerst bij Celva begonnen met alleen de zweep met plastic zak te introduceren. Die vlag vond ik voor ons beide teveel in een keer. Tenslotte zijn we beide beginners hierin.

Celva hief haar hoofd heel hoog op dat ik met de tas haar hoofd aanraakte. Ik bleef vooral zeg maar aan haar vast 'plakken'. Toen liep ze enkele passen naar achter. Ik liep een klein beetje met haar mee, en daarna hield ik iets meer druk op de leadrope, zodat dat niet meer gebeurde. Toen ze stil bleef staan de druk er weer af. Vervolgens onder haar oog, richting hals.
Haar wit rond haar ogen werd zichtbaar en ze stond vastgenageld aan de grond. Geen reactie.
Toen heb ik t object even weg gehaald, en haar achterwaarts gezet. Mischien stond ze 'op slot'.
Daarna weer opnieuw via hoofd, onderkant oog, naar haar hals toe gegaan en verder over haar lichaam.
Opnieuw stond ze 'bevroren' op haar plek. Toen heb ik 'de druk' opgevoerd. Meer schudden, meer geluid proberen te maken van het tasje, ander plekje proberen. Geen reactie.
Hm....... dacht ik.
Andere zijde proberen. Tenslotte is deze kant nog 'vers". Zak aan de andere kant, wederom heel wit ook, zak over haar hals, over het lichaam. En plots liet ze dr hals zakken.
Heb toen direct t object weg gehaald en ben gestopt.

Ik vond t goed. Dat was voor mij een goede en zichtbare reactie. Mischien had ze al een reactie aan de rechterkant gegeven, maar was ik niet kundig genoeg om deze op te merken.

Morgen weer opnieuw proberen.

splenius

Berichten: 1108
Geregistreerd: 04-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 16:25

nou mijn paard krijgt nu juist meer spanning van alle nieuwe dingen die ik met haar doe.
Zelf naar de wei brengen is ze gespannen als ze dan iets ziet wil ze alleen maar vluchten of staat stok stijf stil.
Ik had dit eindelijk aardig onder de knie met haar maar sinds ik nu met de cursus bezig ben heeft ze meer spanning.
Ik had gehoopt dat ze meer tot rust zou komen maar helaas werkt het bij haar net even anders.