Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 20:26

Freki schreef:
Goede oefeningen!

Maakt ze nou ook gebruik van voer als beloning, of niet?!

Vervelend inderdaad dat hij nu weer van je wegrent. Maar je moet af en toe die barrieres doorbreken, het zal vast beter worden!


Met de les deden we het niet, vandaag had ik wel een paar brokjes bij voor als hij het heel goed deed. Alleen door de spanning en stress pakt hij ze wel maar wilt ze eigenlijk ook niet merkte ik.. Heel traag en voorzichtig uit mijn hand pakken.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:28

Ziet er prima uit. Zou in je spel met hem ( waar hij duidelijk meer op zijn gemak is)... Voorzichtig overgaan naar het overal aanraken. Denk dat dat nog voor het wisselen van halster en zweep moet zijn. Laat je niet in de verleiding brengen te grote stappen te nemen... Beter ienieminie stapjes dan gelijk hem proberen er doorheen te helpen...met het risico dat hij zich afsluit. Het moet van zijn kant komen.. In het filmpje is hij zo mooi open. Daar moet je vanuit werken. Als je dat vertrouwen en respect geeft... Zal hij je met heel zijn hart belonen!!!

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 08:53

An_J schreef:
Ziet er prima uit. Zou in je spel met hem ( waar hij duidelijk meer op zijn gemak is)... Voorzichtig overgaan naar het overal aanraken. Denk dat dat nog voor het wisselen van halster en zweep moet zijn. Laat je niet in de verleiding brengen te grote stappen te nemen... Beter ienieminie stapjes dan gelijk hem proberen er doorheen te helpen...met het risico dat hij zich afsluit. Het moet van zijn kant komen.. In het filmpje is hij zo mooi open. Daar moet je vanuit werken. Als je dat vertrouwen en respect geeft... Zal hij je met heel zijn hart belonen!!!


Ja je hebt helemaal gelijk. Niet te ver uit zijn confort zone gaan. Inderdaad dan hele kleine stapjes! Laatste dagen ook niet zo veel met het zweepje geoefend omdat ik zag dat het langzaam weer minder werd qua vertrouwen. Dus gisteren lekker met de bal gespeeld!

En heb een clicker gehaald en mee begonnen, reageert hij gelukkig goed op:)
Laatst bijgewerkt door YvonneAmigo op 14-09-15 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 08:56

Super dat je een clicker hebt aangeschaft! Ik zweer erbij ook om ze kennis te laten maken met enge dingen

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:07

Wat zijn jullie al ver gekomen samen! :D Hij heeft echt geluk dat hij bij jou terechtgekomen is!
Ik ben benieuwd hoe de lessen verder zullen verlopen :)

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:26

volg je hart en niet het boekje

Amable

Berichten: 9679
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:47

Ga hem leren om zelf de zweep aan te raken, eerst met zijn neus en tzt met de rest van zijn lijf, dan kan hij zelf de controle houden en ontdekken dat de zweep zelf hem niets doet.

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 14:32

Een klein stukje van wat ik met hem heb gedaan vandaag. Ik werd gebeld tijdens het opnemen dus daarom kon ik niet meer laten zien hoe ik het heb opgelost...

Ik wissel het af van volgen en dan een stukje aanraking. Zijn linkerkant vind hij niet erg en dan de rechterkant aan het einde draait hij steeds snel van mij weg als ik hem aan wil raken. Uiteindelijk ging het wel weer goed toen ik heeeel minimaal weer begon aan zijn rechterkant.
Zou het kunnen zijn dat hij slechtziend is aan zijn rechter oog? Of wat denken jullie?


YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-15 14:40

Amable schreef:
Ga hem leren om zelf de zweep aan te raken, eerst met zijn neus en tzt met de rest van zijn lijf, dan kan hij zelf de controle houden en ontdekken dat de zweep zelf hem niets doet.


Bedoel je dit vast of los? Want als ik hem vast heb durft hij het niet in zijn hoofd te halen om te vluchten en als hij los is kom ik ook niet in de buurt met een zweepje. In het filmpje hierboven zie je ook hoe hij soms al kan reageren als ik hem zelf wil aanraken. De ene keer geen probleem en de andere keer zoals in de video.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:59

Ik denk niet dat hij slechtziend is aan een kant. Meer getraumatiseerde paarden hebben een benaderbare kant en een minder benaderbare kant. Ik zou heel langzaam je positie gaan veranderen. Dus niet elke keer het snoep voor je buik geven.. Maar je arm dusdanig dat hij meer in jou cirkel moet komen.

Als je hem aanraakt... Steek niet je hele arm naar voren... Begin op,het dichtstbijzijnde plekje.. Kriebel wat (blijven ademen en let op je ontspanning) en probeer dat cm per cm uit te breiden. Maar pas verder als hij ontspant ... Niet kijken wil ook helpen... Kijken naar hem is ook druk

Amable

Berichten: 9679
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 14:59

Begin vast en heel klein, in het begin is kijken naar de zweep al goed, of wellicht zelfs hoofd minder ver afwenden. Dus zorg voor hele kleine stapjes en heel veel beloon momenten. Je had een clicker gekocht, die is hierbij ideaal.

somokkele

Berichten: 1018
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 15:15

Eens met bovenstaand, in kleine stapjes, voor je gevoel idioot kleine stapjes. Wat ook handig is, is om op papier te zetten wat je beginpunt is en wat je doel is en daar dan nog bijv 10 stappen tussen te zetten. Elke keer als hij het gevraagde gedrag (en in het begin is dat ws alleen maar blijven staan terwijl jij een zweep naast je hebt) toont click je en beloon je, als hij in bijv 3 minuten 24x de click verdient en de laatste clicks heel snel gaan, kun je je criteria verhogen naar bijv, kijk richting zweep =click, weer net zolang alleen die criteria trainen totdat ook dat vlekkeloos gaat. Zo door tot je uiteindelijke doel. Probeer altijd te stoppen als het goed gaat en als het niet werkt verlaag je de criteria (maak je de stappen nog kleiner en pas je plan aan). Als ze eenmaal in de gaten krijgen dat ze zelf invloed uit kunnen oefenen zal je zien dat hij steeds sneller gaat zoeken naar wat jij wil. Click voor 1 criteria per keer, dus niet blijven staan en hoofd naar de zweep tegelijkertijd.
Ik vind het supergaaf dat je zo nadenkt en met hem bezig bent!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:55

TS hoe gaat het nu ?

TinkerBub

Berichten: 3
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:13

Ik heb je topic volledig gelezen en je filmpjes bekeken.
Wat ik allereerst wil zeggen is dat ik enorm veel respect voor je heb! Zoveel geduld en gevoel, prachtig. _/-\o_ <3

Hoe gaat het ondertussen met jullie?

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 23:34

UPDATE:

Hij reageerde vaak best heftig op de trainingsmethodes die er werden geadviseerd of toegepast werden.
Zoals op eerdere foto's te zien is bij het wisselen van het halster bijvoorbeeld.
Ik kan er zelf gewoon ook niet goed tegen als ik zie dat hij angstig wordt of in de stress schiet..
Als ik er zelf niet 100% achter sta, reageert Amigo daar waarschijnlijk ook op...
Dus dat is wel even een dingetje..

Dat ik heb dus weer even los gelaten en ben zelf gaatjes gaan zoeken naar een manier van trainen.
Op die weg heb ik weer andere dingen bij hem aan kunnen leren die hij ook echt leuk vindt om te doen!
Een goede manier van spieren trainen heb ik nog niet gevonden.
Ik denk dat ik gewoon zo door moet gaan met die kleine stapjes vooruit tot hij het gaat toelaten en leuk gaat vinden om bijvoorbeeld gelongeert te worden... Ik weet het niet..

Wat we nu doen kunnen we in ieder geval veel plezier uit halen!
Elk klein stapje vooruit maakt mij zo gelukkig!! Hij krijgt steeds meer zelfvertrouwen!


Video van 11-11-2015
-Ik dacht als ik hem op commando gangen ga aanleren dat ik hem zo langzaam aan kan gaan trainen.


Video van 23-11-2015
- Hier is iets uitgebreider te zien wat ik elke dag met Amigo doe.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 00:01

Super goed bezig. Ik zou proberen niet te haastig hulpen te geven. Ik herken het bijmezelf ook terug hoor. Ik denk dat ik alles in slow motion doe en als ik dan filmpjes zie dan denk ik het gaat van hot naar her .

je zou nog balken kunne leggen en hem uitnodigen om erover te gaan erlangs te gaan als je ze in een patroontje legt. Je kunt ook een longeerlijn rond de hals doen en hem hier mee uitnodigen om hem mee te nemen en te leiden. Van hieruit zou je dressuurmatig handwerk kunnen doen maar dan vanuit de hals ring.

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-15 21:57

kitobeer schreef:
Super goed bezig. Ik zou proberen niet te haastig hulpen te geven. Ik herken het bijmezelf ook terug hoor. Ik denk dat ik alles in slow motion doe en als ik dan filmpjes zie dan denk ik het gaat van hot naar her .

je zou nog balken kunne leggen en hem uitnodigen om erover te gaan erlangs te gaan als je ze in een patroontje legt. Je kunt ook een longeerlijn rond de hals doen en hem hier mee uitnodigen om hem mee te nemen en te leiden. Van hieruit zou je dressuurmatig handwerk kunnen doen maar dan vanuit de hals ring.


Ja je hebt inderdaad gelijk! Gaat soms sneller dan dat je zelf denkt..
En dat is wel een goede tip van de longeerlijn! Dat zou ik nog wel eens kunnen proberen. Het is nu al zo dat hij spanning op bouwt wanneer ik alleen al met die lijn aan kom lopen... Maar we gaan het eens rustig proberen!!

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 06:27

Ik ben heel blij dat je zoveel moeite wil steken in dit paard en ben er ook zeker van dat het uiteindelijk allemaal goed zal komen.
De beste tip die ik kan geven met dergelijke gevallen is werken in relatieve vrijheid. Dwz in een wei van een halve hectare zonder halster of leidtouw of iets dergelijks. Dan kan het paard zelf besluiten wanneer het te veel wordt en voorkom je dat je te ver gaat op 1 of andere manier.
Dit werpt echt goede resultaten af. Als je meer uitleg wilt over hoe je dit kan doen, zal ik je een pb sturen met de uitleg. Ik heb echt gemerkt dat je sneller resultaat boekt op die manier en dat het paard er minder last van heeft en sneller kan ontspannen.

Als je liever hebt dat ik langs kom om het 1 op 1 aan te leren en te begeleiden mag je het ook altijd laten weten. In dat geval vraag ik wel km-vergoeding aangezien ik toch 60km van sliedrecht woon (in Essen, België), maar verder doe ik dit puur hobbymatig.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 07:06

Om vrolijk van te worden <3 . Duidelijk vooruitgang en vertrouwen. Met alle hulp en vertrouwen kom je er wel!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:22


2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:44

Ik heb je eerste filmpje gezien en je bent hartstikke goed bezig. Heb vertouwen in jezelf en ga niet allerlei hippe methodes zoeken. Je doet het goed! Wel in de gaten houden dat hij niet teveel focussed op het voer, ook getraumatiseerde paarden kunnen dan te dominant worden en dat wil je niet.

Dat trainingshalster is met een extra touw om de neus dat strak kan trekken toch? Nooit om doen bij zo'n type paard.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 28-11-15 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:48

Ik weet niet of jouw reactie op mijn berichtje doelde 2005? Maar het topic waar ik naar link Is geen hippe methode hoor. Gewoon iemand met veel ervaring in clickeren, die zelf nu ook met haar halve Latino dingen probeert voor elkaar te krijgen. Zonder dwang.

Ben het eens met dat halster, dat zou ik ook niet doen en niet teveel forceren. Laat hem zelf de keuze, dat zal meer vertrouwen scheppen.

2005

Berichten: 2147
Geregistreerd: 28-07-09

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 10:55

Nee ik bedoelde gewoon in het algemeen, heb nog geen tijd gehad jouw topic te lezen. Er zijn natuurlijk ook goede methodes, alleen ik zie ook veel slechte die worden aangeprezen als dé methode voor ieder paard. En de zogenaamde trainers zijn nog erger....
Ik wil ts laten zien dat ik vind dat ze goed bezig is en daar vertrouwen in moet hebben.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 11:01

Ja daar ben ik het mee eens. Gewoon doorgaan op deze weg. Stap voor stap. Vertrouwen op jezelf!

De focus op eten en de dominantie daarover die je noemt kun je ook trainen met clickeren, dat ze netjes uit je omgeving blijven en niet bedelen etc

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 23:47

Raamzicht schreef:
Ken je dit topic? [PP] [VOLG] Droompaardje Rio: van kreupele Cruzado naar...?

Zij werkt ook met de clicker en verzint hele originele manieren om je paard "gewone" dingen aan te leren ook vanuit vrijheid, begint meer 2e helft van topic.


Die ga ik eens doorlezen! Dankjewel


2005 schreef:
Ik heb je eerste filmpje gezien en je bent hartstikke goed bezig. Heb vertouwen in jezelf en ga niet allerlei hippe methodes zoeken. Je doet het goed! Wel in de gaten houden dat hij niet teveel focussed op het voer, ook getraumatiseerde paarden kunnen dan te dominant worden en dat wil je niet.

Dat trainingshalster is met een extra touw om de neus dat strak kan trekken toch? Nooit om doen bij zo'n type paard.


In het begin deed hij helemaal niks voor voer. Nu heb ik hem inderdaad wel aangeleerd dat hij 1 brokje krijgt als hij iets goeds doet. Als het te veel voor hem wordt wilt hij het ook niet meer aannemen. Ik heb het idee dat ik door middel van voer meer vooruitgang boek.. En ik heb het idee dat het makkelijker is als hij dominant zou worden van voer om hem dat af te leren. Hij is nu gewoon nog erg onzeker. Kan dat ik het mis heb hoor, luister graag naar jou mening hierover! :)

En dat trainingshalster... Ben ik het zeker met je eens.. Dat is de manier hoe die vrouw is opgeleid, en daarom heb ik dat toegelaten. Ik hou er niet van als het hem opzettelijk pijn kan doen. Ik ben echt voor lief, vredig en geduldig.