Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jolliegirl

Berichten: 32982
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:42

Jeetje....
Dit paard zal flink wat hebben meegemaakt aan.de verhalen te lezen.

Op video is het bijna niet te zien.

Je.bent goed bezig, ga zo door, ik.blijf je volgen!

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 10:25

Woe heb net hele topic door gelezen je doet het supper goed vind ik! Vergeet niet dat als hij iets doet wat niet mag je dat best mag straffen aangezien hij zo gevoelig is dat waarschijnlijk met intonatie al opgelost maar die duidelijkheid geeft ook weer vertrouwen. Ik volg!

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 10:41

Dit is Amigo met een van zijn vorige eigenaren. Vind het zo vreselijk om te zien. Maargoed oordeel zelf maar :)


Caroline52 schreef:
Woe heb net hele topic door gelezen je doet het supper goed vind ik! Vergeet niet dat als hij iets doet wat niet mag je dat best mag straffen aangezien hij zo gevoelig is dat waarschijnlijk met intonatie al opgelost maar die duidelijkheid geeft ook weer vertrouwen. Ik volg!


Wauw respect al voor het lezen haha! En dankjewel echt fijn al die complimenten. Geeft ook echt wel energie :)
En ja ik denk dat ik me alleen maar om hoef te draaien en het al duidelijk is als hij ongewenst gedrag zou tonen. Komt alleen vrijwel nooit voor. Hek staat altijd open en hij mag weglopen wanneer hij wilt. Soms loopt hij even weg omdat hij zijn eigen ruimte nodig heeft om het een en ander te verwerken. Daarna komt hij gewoon terug. Verder ja als hij soms wat omgooit of iets is het mijn eigen schuld als ik het voor zijn neus laat staan hahah.
Hij komt ook nooit in je ruimte zonder dat hij een uitnodiging heeft gekregen zegmaar. Hij heeft heel veel respect en is daar voorzichtig mee. Echt, het is zo een lief paardje <3

Jolliegirl

Berichten: 32982
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 11:06

Vind t wel meevallen..
Ze trekt niet..ze schopt niet..
Gewoon een jong meisje wat wil springen maar de afstanden niet kan inschatten en rijd op een te zware ondergrond.
Paard loopt van achter ook niet optimaal maar ik zie geen ongelukkig dier. :)

jepsica

Berichten: 2963
Geregistreerd: 14-08-04

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:36

Ik vind hem ook niet heel ongelukkig tonen op dat filmpje.

Maflinger_S
Berichten: 12172
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:42

Ik vind het filmpje wel meevallen eigenlijk maar ja, ik bekijk het als niet-emotionele buitenstaander. Ik zie een niet heel ervaren ruiter qua springen die eens een sprongetje wil maken met een niet heel ervaren springpaard, dat wel enorm z'n best doet om te voldoen aan het gevraagde. Ik vind hem hier achter ook niet helemaal lekker lopen en hij ziet er wat onbespierd uit.

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 18:03

Ik wil ook helemaal niet oordelen over haar rijstijl of wat ze doet. Het gaat mij puur om Amigo hoe hij daar in het filmpje loopt. Zodat we het kunnen vergelijken met zijn vorderingen nu :) Het verleden kan ik toch niet meer veranderen..

Ik noem het dan "vreselijk om te zien" omdat ik hem gewoon goed ken, en ik er nu alles aan doe om hem te helpen. In de tijd dat we samen zijn hebben we elkaar wel echt leren kennen en wil ik gewoon een toekomst voor hem die hij als prettig ervaart, waarin hij gelukkig en pijnvrij oud mag worden.

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 23:14

UPDATE

Nu heeft Amigo 10 dagen inflacam gekregen. Zijn gedrag is niet echt positief vooruit gegaan, wel was hij afgelopen 3 dagen wat banger dan andere dagen (meer wegrennen bij de stallen en eerste middag in de wei niemand laten benaderen). Maar daar was ik zelf niet bij, iemand anders was gegaan want toen ik een dag later naar hem de wei inliep was hij gewoon normaal. Dus geen idee...

Het was in ieder geval niet het geval dat hij zich opeens beter zou voelen.. Kan er in ieder geval al een hoop worden weggestreept.

Vandaag was het echt klote weer maar ik wilde perse vandaag filmen. Lekker in de regen zijn deken af gedaan... die daarna van het hekje afviel en drijfnat was.... Dus kon ook zijn oude deken van zolder halen haha

Maaaar hier is die dan... Wil bewust zelf nog niets zeggen over zijn gangen, ben benieuwd of jullie iets of helemaal niks zien.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:32

Wat goed dat je het zo netjes bijhoudt!
Ik vind het vergelijken van de filmpjes moeilijk, waarschijnlijk omdat de weersomstandigheden ook zo anders zijn. Na de Infla vind ik hem ontspannener ogen in de bovenlijn in stap, en hij neigt ook minder naar telgang, wat ik wel een positieve ontwikkeling vindt, alsof hij minder remt met de voorkant.
In draf lijkt bij in het voor-filmpje weer soepeler in de bovenlijn en ruimere passen te maken, maar hij heeft ook duidelijk meer energie en zin. In beide filmpjes draaft hij echter consequent zonder zweefmoment en zonder zijn achterhoef ook maar in de buurt te brengen van de afdruk van de voorhoef, waardoor ik het gevoel heb dat er iets geblokkeerd is in de achterkant. Ook zie je in draf nauwelijks beweging in het bekken. Dat zou links en rechts van de ruggengraat omhoog en omlaag moeten deinen en ook iets naar voor en naar achteren moeten bewegen. Dat zie ik bij hem niet, hij houdt het juist heel stil net als de rest van zijn rug (en in iets mindere mate ook de hals). Wat een paard normaalgesproken ook doet in draf is de staart een handbreedte van de achterhand tillen doordat deze mee gaat swingen met de ruggengraat. Bij Amigo swingt de rug niet dus de staart ook niet, maar wat ik gekker vind is dat hij de staart om de paar passen echt tegen de billen klemt. Dat kan natuurlijk een psychische oorzaak hebben (stress, bang?), maar hij lijkt hier gewoon ontspannen, dus dan lijkt het me eerder een gevolg van iets lichamelijks?

Ik blijf in beide filmpjes het idee houden dat zijn paslengte bij de achterbenen steeds iets wisselt in stap, dus dat daar iets vast/scheef zit, en dat idee werd eigenlijk bevestigd bij het laatste filmpje waarop je van de camera wegdraaft: zijn linkerbekkenhelft deint in de beweging steeds netjes omlaag en omhoog, maar rechts blijft zijn bekken continu even hoog. Dan denk ik dat er rechtsachter vrij hoog dus iets vastzit, maar dat zeg ik allemaal als leek. Waarschijnlijk ziet de een expert er nog veel meer & andere dingen in. ;)

Wat zie je zelf in de filmpjes? Jij kent hem namelijk het best. :)

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 23:48

De video's heb ik al een aantal keer bekeken en ik vind er erg weinig verschil in zitten als je kijkt naar de bewegingen bij zijn rug. Die houdt hij inderdaad gewoon nog erg stil/ vast..?
Het stappen vind ik hem lekkerder lopen als je naar zijn benen kijkt (ook maar weinig verschil). In de draf video loopt hij in het oude filmpje gewoon een stuk harder (ik heb enorme spierpijn dus kon vandaag niet zo hard + was ook zoo koud en nat), vandaar de passen groter. In de stukjes oude video waar hij rustiger in loopt zie ik wel dat hij nu meer vering en ritme in zijn benen heeft. Zijn staart, geen idee misschien door de kou en regen..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:53

Dat van die vering dacht ik ook te zien in de stapfilmpjes van na de pijnstillers. Misschien niet zozeer hoger in het been, maar ik had het idee dat de koten iets meer veerden. Maar het verschil is nou ook weer niet enorm. Toch vind ik zijn stap nu beter ogen, er zit wat meer swing in en het neigt minder snel naar telgang als hij afremt. Wel lastig hoor, die subtiele verschillen!

* Ik heb het filmpje net nog een keer gekeken en volgens mij komt het staartklemmen inderdaad door het weer; in het eerste filmpje doet hij het namelijk niet, dus dan zal hij vandaag wel net een windvlaag langs zijn edele delen hebben gekregen. :D

Wat is nu eigenlijk de volgende stap?

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 23:00

Ik ben gestopt met de pijnstillers en ga met de kliniek overleggen voor een kreupelheidsonderzoek. Kosten wil ik even weten enz..

De verschillen zijn echt zo klein in de video dat het net zo goed aan de dag kan liggen. Soms zijn er gewoon betere dagen. Ben benieuwd wat er dan uit gaat komen bij zo een kreupelheidsonderzoek.

Wil gewoon dat hij gelukkig pijnloos kan leven :)

Vanmiddag <3


Afbeelding



Dit is trouwens hoe ik hem binnen kreeg..

Afbeelding

En nu..
Afbeelding

Caroline52

Berichten: 1056
Geregistreerd: 02-04-15

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 23:35

Lekker vet op zijn velletje staat hem goed :D

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:16

Wat is hij mooi veranderd seg! Ik blijf je volgen, wat een mooi verhaal.
Ik hoop echt dat je eens een antwoord gaat krijgen :(:)

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:19

Wat een prachtig verschil, mag je trots op zijn hoor!

smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:42

Kun je de filmpjes niet opsturen ook naar de kliniek of osteopaat en kijken of zij iets zien?

Kingsfield

Berichten: 39
Geregistreerd: 20-03-12

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 22:37

Yvonne, ik moet stiekem ook wel een beetje om hem lachen hij loopt ook gewoon echt op z'n andalusiers ;-) die hebben ook wel echt gewoon vreemde been trekjes en tuurlijk lopen ze liever opgekropt bovenin. Vergeet niet dat dat ook de manier is waarop het hem allemaal aangeleerd is. Neemt niet weg dat je het graag anders wilt. Vind het heel knap hoe je, je weg hierin probeert te vinden samen met je paard. Hij zal ongetwijfeld wat strammer zijn dat is deels ook leeftijd en tuurlijk zie je met pijnstiller dan iets verbetering. Ik denk dat dit ook normaal is. Hij heeft gelukkig geen extreme verandering laten zien dat is al iets meer duidelijkheid. Het is gewoon een gaaf beest en ik zou zeggen ga zo door en vergeet niet te genieten van wat je al bereikt hebt.

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 12:22

Allemaal bedankt voor de lieve reacties! We geven ook echt de volle 100% om alles weer goed te krijgen :)


Om mee te denken
Dit heb ik op 4 maart gefilmd, hier is te zien hoe Amigo 1 op 1 is tegen de leider van de kudde. Wanneer de hele kudde bij stal staat op het verharde gedeelte gaat Amigo met een grote boog om de paarden heen. Wanneer ze eten moet Amigo ook weg als er een ander paard daar wilt eten, Amigo staat net boven de 3 shetlanders in de randorde. Boven Amigo staan dan nog 3 paarden, 2 tinkers en de fries als leider. Wanneer ze 1 op 1 los staan is het ook echt Amigo die hier mee begint, waarom? Waarom durft hij ze in de rijbak wel te benaderen om te stoeien/spelen maar met eten staat hij gelijk 4 meter verder? Is het omdat hij echt aangeeft van 'He, ik wil spelen' en ze duidelijk bij stal aan hem doorgeven 'He, ga eens weg, ik wil eten'. Want samen eten gebeurt zelden, terwijl ze in de bak dan zo dik met elkaar zijn en Amigo ook best kan doordrammen met stoeien/spelen.

Wat is jullie idee hierachter?



Kingsfield schreef:
Yvonne, ik moet stiekem ook wel een beetje om hem lachen hij loopt ook gewoon echt op z'n andalusiers ;-) die hebben ook wel echt gewoon vreemde been trekjes en tuurlijk lopen ze liever opgekropt bovenin. Vergeet niet dat dat ook de manier is waarop het hem allemaal aangeleerd is. Neemt niet weg dat je het graag anders wilt. Vind het heel knap hoe je, je weg hierin probeert te vinden samen met je paard. Hij zal ongetwijfeld wat strammer zijn dat is deels ook leeftijd en tuurlijk zie je met pijnstiller dan iets verbetering. Ik denk dat dit ook normaal is. Hij heeft gelukkig geen extreme verandering laten zien dat is al iets meer duidelijkheid. Het is gewoon een gaaf beest en ik zou zeggen ga zo door en vergeet niet te genieten van wat je al bereikt hebt.


Ik ben zo blij dat hij niet heel erg verbeterd is door de pijnstillers. Belangrijk is gewoon dat hij een gelukkig pijnvrij bestaan kan hebben. En genieten doe ik zeker elke dag weer, ben zo verschrikkelijk trots op hem <3 Dankjewel voor je lieve reactie, doet me goed :)

Kingsfield

Berichten: 39
Geregistreerd: 20-03-12

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:04

Met stoeien valt er niks te behalen. Zodra er eten in het spel is veranderen sommige paarden nou eenmaal. Bovendien stelt hij zich dan ook onderdanig op blijkbaar...
Zelfde met sommige paarden die het prima kunnen hebben dat je in de stal erbij staat en sommige bij wie je beter niet in de buurt kan komen met eten. Verdediging dus en deels dominantie.

Kingsfield

Berichten: 39
Geregistreerd: 20-03-12

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:06

Het is dat die van jou wit is maar anders zou het die van mij ook zo geweest kunnen zijn :=

Kingsfield

Berichten: 39
Geregistreerd: 20-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 09:45

Hoi Yvonne,

Hoe is het met jullie? Ik ben erg benieuwd of je al meer weet en hoe het nu gaat.

Groetjes

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 11:20

Hoi Yvonne

Super wat je voor dit paardje doet .
Ik zie een welwillend paardje met een goed karakter, wel onzeker en niet helemaal goed lopend vanuit de achterbenen .

Bij de vorige meiden (spring filmpje) zag ik onkunde en geen harde dwang en toch een welwillend paardje .
Zij kunnen het niet en hij ook niet maar deden allemaal hun best .

Gruwelijk wat je vertelde over speren in zijn oren ??? steken ???
Aangezien daar het evenwichts orgaan ook ligt vraag ik me af of dat ook kan spelen, dan denk ik aan een beschadiging van een zenuw o.i.d .

Hij weet dat hij niet optimaal kan verdedigen en zit dus lager in de rangorde en accepteerd dat dus .
Hij neemt dan duidelijk afstand ( ook bij de mens dus )
Probeer op 1 lijn met hem te blijven ...dus vriendjes , wel uitkijken dat hij jouw niet zo gaat opeisen als hij met zijn vriendjes doet hoor , dan wordt het superlink !

Hij vraagt aandacht en hulp van het friesje, wil graag even onbekommerd spelen zonder direct op zijn omgeving te letten, wil dat het Friesje meerend , geeft hem weer wat meer zelfvertrouwen !
Zolang dit friesje dat accepteerd is het prima hoor maar gaat hij doelbewust en gemeen slaan of bijten dan zou ik ze even weer uitelkaar zetten, want het is natuurlijk wel opeisend en dan mag het friesje ook zeggen wanneer hij het niet meer wil !

Met het verdoven zie je duidelijk meer knijpen van de staart van Amigo ...wordt hij dus onzekerder...zal vanuit de lichamelijke onzekerheid komen .
Langdurig scheef lopen kan artrose veroorzaken, zou gezien zijn leeftijd ook mee kunnen spelen .

Je bent open en eerlijk bezig , hij mag blij zijn met jouw !

realmagic
Berichten: 1590
Geregistreerd: 21-02-05

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:29

Wauw net het hele topic gelezen, wat ben je op de goede weg, idd wel benieuwd hoe het nu gaat?

Steppe

Berichten: 2800
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-16 12:34

Ik stuit bij toeval op je topic en heb net alles gelezen en de filmpje bekeken.
Als eerste top wat je voor je paard hebt gedaan, weinig zouden het zo aanpakken.

Ik zie een paard wat zijn rug vast houdt, deels door te weinig bespiering en deels door niet getraind zijn en daardoor leren hoe wel juist te lopen.
Ik zie ook een typisch PRE loopje en door het opkroppen aan de voorkant niet weg kunnen met de achterhand waardoor je een raar beeld krijgt.
Ik zie hem ook eigenlijk nergens op de filmpjes eens echt voorwaarts gaan en strekken zoals de meeste paarden wel eens doen.
Op het filmpje van het springen zie ik wel een paard die er toch wel lol in heeft, soms zijn wij als mens zo dat we te veel in het verleden van een dier blijven hangen, ik zeg niet dat hij geen trauma heeft maar soms moet je het ook enigszins loslaten om verder te komen en soms moet je een grens een heel klein beetje overgaan om het beter te maken.

Heb je er verder iets van fysio, osteo of weer de Cranio bij gehad?

En net als mijn voorgangers ben ik ook benieuwd hoe het nu gaat met Amigo.

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-16 12:43

Kingsfield schreef:
Hoi Yvonne,

Hoe is het met jullie? Ik ben erg benieuwd of je al meer weet en hoe het nu gaat.

Groetjes



Ja, er is veel gebeurd in de afgelopen tijd. Ik heb hem nu 2 maanden geleden verhuisd naar een plek waar hij 24/7 los kan lopen en onbeperkt hele goede kwaliteit hooi krijgt ipv 3 keer op de dag een pluk koeienkuil.. Ook kan ik hem in de gaten houden met een camera, suuuper fijn :)


Afbeelding


Daar staat hij nu met 2 lieve pony's (van 3 jaar oud) maar alsnog staat hij onderaan de rangorde en sturen ze hem regelmatig weg of bijten hem best wel hard in zijn staart.. Daar heeft hij nu ook wondjes. :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Amigo is wel heel erg opgeknapt door de verhuizing, hij durft veel meer en komt vaak bij mij staan ook in de schuilstal waar hij natuurlijk dan redelijk opgesloten staat met maar 1 smalle uitgang. Tenzij 1 van de pony's komt, dan weet hij niet hoe snel hij weg moet zijn.. Laatst kon ik zelfs voor de eerste keer bij hem gaan zitten terwijl hij lekker in het zand lag!! Eindelijk heeft Amigo het gevoel dat hij niet altijd maar hoeft te vluchten <3


Afbeelding


Helaas is deze plek wel tijdelijk.. De eigenaresse van de 2 andere pony's heeft veel last van haar lichaam en dus vaak is het al te zwaar voor haar. Ik moet er daarom ook 2 keer per dag heen en dat is in combinatie met mijn werk niet te doen.. Ik ben webredacteur bij The voice of Holland en reis daarvoor anderhalf uur heen en anderhalf uur terug.. Dus 5 uur uit bed voor de paardjes en als ik thuis ben om half 8, eten en weer naar de paardjes..

Verder heb ik nu al een paar lessen gehad van Angela Remie. Haar manier van lesgeven sluit perfect aan bij Amigo. We zijn nu keihard bezig om hem recht te richten en ervoor te zorgen dat hij zijn lichaam op de juiste manier gaat gebruiken. Dit echt alleen met het doel dat Amigo zich beter gaat voelen in zijn lichaam, dus niet dat we ons richten op het ooit weer te kunnen rijden oid.

Angela geeft echt perfect les op maat, zo wil ik ook gewoon met Amigo los kunnen trainen en dat gaat echt super goed. Als Amigo te veel stress krijgt wil hij ook niet meer bij je zijn en loopt hij van je weg maar door de manier van Angela blijft Amigo lekker bij mij omdat hij het ook echt leuk vindt.

Eerst wilde ik een kreupelheidsonderzoek laten doen bij Amigo maar daar ga ik ook vanaf zien. Het levert Amigo te veel stress op om naar de kliniek gebracht te worden en daar kan hij ook niet zichzelf zijn en gaat hoe dan ook anders bewegen dan dat hij ontspannend doet. Ik hou zijn lichaam goed in de gaten en wanneer ik echt kan zien dat er iets heel veel pijn doet ga ik wel naar de kliniek.

Binnenkort wil ik wel weer een video van Amigo maken. Hij is echt zoo veel verbeterd, het is echt een geweldig beestje <3