Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 17:48

Ik heb een mail verstuurd naar de kliniek. Voor nu heb ik gewoon geen betere video, hij kan ook niet gelongeerd worden namelijk. Dit nu even afwachten! :)

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:01

Hij loopt inderdaad wel erg bijzonder, ben heel benieuwd wat de kliniek er van zegt.
Heb zelf een PRE merrie die ook slecht loopt, osteopaat heeft niet geholpen dus hoop dat het vanzelf beter word en anders moet ook bij mij de kliniek in gaan grijpen.

webster543

Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:16

Knap wat je tot nu allemaal gedaan hebt voor hem!
Proficiat voor je volharding.

Zou hij niet gewoon last hebben van artrose? Gezien de leeftijd, zou het geen abnormale diagnose zijn!
Succes bij de DA!

sillysoul

Berichten: 704
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: lekker thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:56

Wat een respectvolle manier van omgang met je paard. Ik hou ervan als mensen kijken naar wat het paard zegt!
Amigo loopt inderdaad niet goed. Ik herken hierin mijn eigen paard van een aantal jaren geleden. Een goede kliniek heeft ons toen niet geholpen, fysiotherapie en dry needling wel! Wellicht een tip voor jouw paardje :)

sillysoul

Berichten: 704
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: lekker thuis

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:25

ik ben eigenlijk benieuwd hoe het met dit paardje gaat!

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:41

YvonneAmigo schreef:
Helaas niet alleen in Spanje en Frankrijk.. Heb ook filmpjes gevonden van hem hier in Nederland, daar zijn 2 meiden met hem bezig die hem over een heel springparcours jagen. Harde rukken aan de teugels, veel balken tegen zijn benen aan en gewoon vrolijk door blijven gaan over gevallen hindernissen :'( Door zijn verleden vraag ik ook niks meer van hem, alleen maar tot hoever hij wilt gaan vrijwillig. Als rijden stress zou opleveren zou ik dat ook niet proberen.


Hier heel voorzichtig mee zijn!! Hier kan t paard slechter door uit komen.. is iets wat veel mensen doen met paarden met een slechte achtergrond. Maar dan verwen je hem.. krijg je een verwend alsnog gevaarlijk paard omdat hij denkt dat hij alsnog alles kan doen. Ook als hij bang is moet je t soms nog gewoon doordoen. T gaat soms erg snel dat ze doorhebben dat als ze "bang" zijn, ze het niet hoeven te doen.

Ik heb zelf een rescuepaard getraind, die ook mishandeld was. Beetje t zelfde als jouw probleem. Hij was erg bang, vertrouwde mensen niet, super bang voor de zweep/ stick, bang voor je hand, bang voor druk op t hoofd en vooral achter de oren. Rende ook altijd weg voor je.
Hoe wij t hebben aangepakt;
Eerst stond hij apart met een ander paard, zb beste vriendinnetje en kwamen ook samen. Hebben t zelfde meegemaakt.
We begonnen met hem gewoon voer geven in de wei. En hem voorzichtig aan te raken. Halster om doen en gewoon aaien. Dus hem vertrouwen geven in mensen..
Steeds meer en steeds meer.. altijd respectvol, maar ook heeel belangrijk; alsnog op zn plaats zetten als hij iets stouts deed.
Ook met de zweep;(stick in ons geval); hij was daat als de dood voor. Dus. Daar dan aan werken. Gewoon mee aanraken en mee aaien. Hij ging helemaal te keer toen ik zn benen aanraakte met de zweep. MAAR. laat het niet gaan totdat hij ontspant met de zweep hoger bij zn benen, of iig een beetje van zn benen af. Bij t kleinste beetje ontspanning moet je t al laten gaan, dus je moet erg goed opletten. Hoofd wat omlaag, ontspannen knipper (ogen), lippen likken, kauwen, zuchten etc. Zo ga je steeds verder, maar je moet wel goed weten wanneer de druk er op houden en wanneer er af. Dat is DE sleutel!
Het is lastig uit te leggen via een computer hoe het allemaal op te lossen, dus goed dat je er ook hulp bij zoekt.
Ook goed dat je gewoon de wei in gaat om m te aaien en wat lekkers te geven. Dat is hoe je ze makkelikk te vangen maakt, zolang ze je maar vertrouwen.. zo heb ik t ook gedaan met dit paard. Eerst gewoon dr wei in om m te aaien en wat lekkers te geven. Daarna met halster, maat niet om doen. Daarna met halster en omdoen en wat lekkers geven. Daarna niet wat lekkers geven met t halster om doen (of eigenlijk wel, maar m niet meteen weer laten gaan) en dan naar de poetsplaats om m wat haver te geven (dat is wat ze hiet altijd krijgen na t werk of als t koud is) en m gewoon te poetsen etc. Na dit komtie altijd maar me toe en geen problemen meer met vangen :)

T probleem met de ogen is wsl omdat elk paard rechts of links is, net als mensen. Sommige paarden willen je altijd van de linker kant zien, andere van de rechter. Daarom is t zo belangrijk om aan beide kanten van hem te lopen en alles aan beide kanten te doen. Je wilt niet dat een kant sterker wordt dan de andere.

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 18:18

Geen mail terug gehad van de Kliniek.... Niet echt netjes..
Zal nog een mail na sturen en een andere kliniek maar eens gaan vragen of ze willen kijken..

Update; training

Met Amigo gaat het nu echt SUPER goed!
Nu 2 weken of iets doe ik elke dag de basis weer even herhalen met hem voor we aan andere dingen gaan werken. 'Volgen' zie ik als de basis, dat hij snapt dat ik hem vraag om bij mij te blijven tijdens de training. Dit werkt echt super goed! De eerste paar minuten dus even vast aan halstertouw zodat het voor hem even duidelijk is wat ik van hem vraag. Daarna volgt hij perfect, puur omdat hij goed begrijpt wat ik van hem vraag.

Dan gaan we een minuut of 10 'volgen' zonder touw of iets. Scherpe bochtjes maken en tempoverschilen, dat soort dingen. Daarna gaan we 1 onderdeel oefenen, om de dag een angst en de dagen ertussen een trucje :). Altijd maar 1 onderdeel per dag zodat het voor hem duidelijk blijft wat de bedoeling is.

Met de zweep ben ik dus nu om de dag aan het oefenen en ik kan inmiddels (vast aan halstertouw) naast zijn hoofd aardig hard zwaaien en zachtjes over zijn rug wrijven met de zweep zonder dat hij wilt vluchten. Wanneer ik hem los heb durft hij mij al te volgen terwijl ik de zweep vast heb! Gaat dus echt de goede kant op!!

Het trucje waar ik mee bezig ben is dat hij met mij aan zijn zij tegelijk naar achteren gaat lopen op commando 'back'. Dit hoop ik te kunnen uitbreiden op den duur naar een soort drafje achteruit :)



Overig

Laatst wilde Sil gaan vrijspringen in de rijbak met haar 21 jarige kanjer Ingmar (fries), dus ik liet Amigo ook mee gaan als hij wilde. Uiteindelijk was het dus zo dat Amigo er uit zichzelf heel de tijd overheen wilde springen, gek beestje <3

Dit is Ingmar (21), de oude baas van onze kudde
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:42

Ik volg je topic,knap dat je dit voor hem over hebt en dat jullie een super goed team gaan worden.ben trots op jezelf.wij hebben een lusitano hier geboren en gekocht en die heeft 0 moeite met druk en is ook negens van onder de indruk.bij deze moet je dus echt respect afdwingen.dus denk toch echt dat het door de trainingsmetodes in die landen komt dat deze paarden zo zijn

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 19:25

Ja dat is inderdaad dan weer de andere kant. Bij de 2 jarige tinker Kimble moet je ook respect afdwingen. Ook volledig opgegroeid in vrijheid.. Daarintegen zijn moeder Joyce die ook in de kudde staat heeft ook een zwaar verleden (ook uit buitenland) en die is ook weer erg bang en schrikkerig.

Aan Amigo zijn littekens te zien weet ik ook wel zeker dat er nare dingen zijn gebeurd. Maar beetje bij beetje komt hij er boven op. Gelukkig kunnen ze in een kudde elkaars gedrag overnemen, dus lekker blijven spelen met Kimble hahah

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:39

YvonneAmigo schreef:
Ja dat is inderdaad dan weer de andere kant. Bij de 2 jarige tinker Kimble moet je ook respect afdwingen. Ook volledig opgegroeid in vrijheid.. Daarintegen zijn moeder Joyce die ook in de kudde staat heeft ook een zwaar verleden (ook uit buitenland) en die is ook weer erg bang en schrikkerig.

Aan Amigo zijn littekens te zien weet ik ook wel zeker dat er nare dingen zijn gebeurd. Maar beetje bij beetje komt hij er boven op. Gelukkig kunnen ze in een kudde elkaars gedrag overnemen, dus lekker blijven spelen met Kimble hahah

ja ik hoop echt dat jullie een super team gaan worden,ik ga ook zeker alles volgen.neem je gewoon de tijd hij zal door moeten krijgen dat jij anders bent als de rest wat hem steeds onrecht heeft aangedaan,maar dat gaat je lukken

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 16:16

De kliniek heeft geantwoord!

Hallo Yvonne,


ik heb de twee meegestuurde filmpjes bekeken en je paard Amigo loopt inderdaad wat stijf/kreupel, goed zichtbaar in draf. Gezien de leeftijd zou artrose een rol kunnen spelen. Dit kunnen we verder onderzoeken. Misschien kunnen we hem een keer verder onderzoeken of op locatie of op de kliniek, mogelijk uitgebreid kreupelheidsonderzoek en aanvullende rontgenfoto's.
Ik zou inderdaad niet rijden op het paard en zolang hij zo vrolijk is als op het eerste filmpje, kan je idd wel wat vrijheidsdressuur doen.


Succes!


Ik denk dat ik hem een keer langs laat komen op stal voor een eerste onderzoek. Maar nogmaals het lijkt er gewoon niet op dat Amigo echt pijn heeft...? Zou het zo kunnen zijn dat hij van zichzelf zo loopt?

Verderrr...

Ben laatste dagen ziekjes en mijn moeder is vandaag zo lief geweest om voor mij naar Amigo te gaan. Voelt gelijk alsof ik hem in de steek laat, is natuurlijk niet zo maar toch :)

Heb laatste weken ook gezocht naar een verzorger voor de dagen dat ik echt echt echt niet zou kunnen. Nu is er dus al 6 keer een meisje mee gegaan van 14. Maar op een of andere manier durf ik haar gewoon niet alleen te laten gaan.. Iemand zelfde probleem of gehad?

Enn heb een beetje met photoshop geoefend.. What do you think? :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:33

Leuk dat ze geantwoord hebben, fijn ook dat ze aan huis willen komen. Ik denk ook dat jij hem het beste kent en mocht je er ooit klaar voor zijn om er op te stappen, zal hij meteen wel signalen geven als het voor hem niet snor zit.
Niemand kan beter oordelen hierover dan jij zelf, zeker na alle uurtjes samenwerken...je hebt geen pro nodig om te zeggen dat er wat scheelt.
Leuke shoot! De enige tips die ik je kan meegeven is, dat je de achtergrond in de gaten moet houden als je foto's neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:57

YvonneAmigo schreef:
Ik denk dat ik hem een keer langs laat komen op stal voor een eerste onderzoek. Maar nogmaals het lijkt er gewoon niet op dat Amigo echt pijn heeft...? Zou het zo kunnen zijn dat hij van zichzelf zo loopt?


Ik snap dat je het liever niet wilt accepteren, maar ik denk dat het antwoord van de kliniek wel aangeeft dat dit niet het geval is...
Je hebt paarden met ruimere passen en paarden met kortere passen. Een paard dat van nature korte passen heeft loopt echter niet stijf/kreupel, maar gewoon soepel met weinig voorwaartse beweging. Jouw paard loopt helaas stijf/stram met weinig voorwaartse beweging, dus dan is er iets mis. En er zijn maar twee redenen waarom een paard stijf&kreupel loopt: of hij wordt mechanisch geblokkeerd (bijvoorbeeld door een scheve wervel), of hij heeft pijn. maar vaak gaat het eerste ook gepaard met pijn.

Als je echt serieus twijfelt aan de interpretatie de dierenarts en bijna zeker weet dat hij geen pijn heeft, dan is er een hele simpele test die ik uit eerlijkheid tegenover het paard (voor het geval hij inderdaad pijn heeft!) dan ook meteen morgen zou beginnen: regel een doosje pijnstillers bij de dierenarts en dien hem die een week lang toe. Zie je verschil? Dan weet je 100% zeker dat hij de hele dag met pijn loopt. Geen verschil? Dan is er misschien een pijnloze blokkade die zijn beweging blokkeert.

Misschien dat dit wat streng overkomt, maar een paard dat zo loopt heeft in 95% van de gevallen pijn als oorzaak voor het zo lopen. Ik vind het helemaal niet erg als eigenaren besluiten te geloven in de 5% kans dat het paard géén pijn heeft - maar geef je paard dan wel meteen de kans om dat dmv pijnstillers te bewijzen, want stel dat hij wél pijn had, dan is elke dag er een teveel.

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:01

@xyzutu2

Je hebt helemaal gelijk inderdaad. Ookal geloof ik het zelf inderdaad niet helemaal laat ik de DA toch maar gewoon langs komen. Dan inderdaad ook even vragen naar pijnstillers. Ik wil het ook gewoon zeker weten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:22

Het zeker weten is alleen al heel erg fijn voor je eigen gemoedsrust. Voor hetzelfde geld heb je gelijk, is hij pijnvrij en dan heb je daar ook echt bewijs van als je alsnog naar de kliniek gaat - die bekijken je paard namelijk maar 1 dag, maar als jij al een meerdaagse proef met pijnstillers hebt gedaan, dan is dat voor hun enorm informatief en kunnen ze meteen hun (dure!) onderzoek focussen op pijnloze bewegingsaandoeningen, in plaats van alle aandoeningen die stijfheid kunnen veroorzaken.

Twee voordeel is dat als hij ergens in het traject toch wél pijn gehad bleek te hebben, dat behoorlijk aan je gaat knagen. Vooral bij een paard dat je maar net hebt. Ik heb [***] nu zo'n 5 maand en ken hem alleen als een vrolijk, alert paard dat veel rondkijkt tijdens het eten van zijn slobber waardoor de helft buiten zijn bak belandt. _-:( Aangezien zijn gebit in mei op de handelsstal nog behandeld was, was [***] dus gewoon een gezellige knoeierd. :Y)
Twee weken geleden kwam de tandarts en hij bleek een grote rij haken op zijn kiezen te hebben plus twee ontstoken melktandjes die allang getrokken hadden moeten worden. Nu eet hij zijn slobber met zijn hoofd in de bak in een keer leeg en knoeit veel minder; doordat die haken verdwenen zijn, hoeft hij niet meer met open mond op horizontale hoogte te kauwen om zijn wangen vrij te houden van de haken.
Dan voel je je toch knap banketstaaf. De wijze les die ik hier voor mezelf heb getrokken is dat als ik ooit nog een paard koop, ik meteen de eerste maand na de keuring een osteopaat (deze keer ook zo gedaan) en een tandarts erbij haal (nu dus te laat), stomweg omdat ik een nieuw paard niet kén. Ik heb geen idee wat voor hem normaal gedrag is, aangezien ik hem te kort ken om te kunnen zeggen of zijn huidige gedrag normaal is. :o
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:31

Hij had eerst ook het slobber probleem. Tandarts geweest...
2 super grote haken op zijn kiezen.. En hij zei dat ik zijn eet gedrag daarna in de gaten moest houden ivm mogelijk EOTRH.. :( .. Maaar hij eet nog elke dag netjes alles op :)

Ga eens informeren naar pijnstillers :)
Wordt dus vervolgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:41

Hier gaf de tandarts trouwens ook bij alledrie de pony's (18, 18 en 28) de diagnose EORTH. Klonk voor mij als een doodsvonnis, maar zij zei dat het geen enkel probleem was voor (deels al semigepensioneerde) pony's op deze leeftijd: gewoon de tandarts niet meer 1x per jaar maar 1x per half jaar laten komen, af en toe een tand of een kies trekken en ze hebben nergens last van. Opluchting! :D
De doemverhalen zijn vooral bestemd voor paarden die al heel jong (bijvoorbeeld op hun 4e) al loszittende tanden en kiezen krijgen, want dat betekent ook dat je problemen krijgt met het bit en de neusriem (waar deze over de kiezen zit) en dan moet je op zijn 12e misschien alles al trekken. Terwijl als het op 20jarige of 30jarige leeftijd begint, dan is de kans niet meer zo heel groot dat je op z'n 30ste of 40ste alle kiezen moet trekken, stomweg omdat het paard dat waarschijnlijk toch niet haalt. Geluk bij een ongeluk. ;)

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:59

Nou, ja zeg... Ik dacht ook even dat het gewoon afgelopen zou zijn. Maar hij vertelde het ook op een manier van "Dit is geen leven meer". Tandarts komt ook gewoon inderdaad netjes elk half jaar :)

Zag ook dat stel dat het nodig zou zijn om alles te trekken, ze daarvan super goed zouden herstellen en zeker nog een paardwaardig leven zouden hebben incl. grazen enz..
Maar zou wel een hele heftige ingreep zijn die je zeker niet moet onderschatten.

Voor nu dus elke keer weer een half jaartje verder kijken hoe en wat.

Amigo moest een dubbele dosering roesje krijgen.. Daarna nogsteeds instaat om een poging tot vluchten te doen door de adrenaline.. Gevolg.. Wanneer de tandarts klaar was en hij rustig werd ook echt niet meer kon staan omdat het roesje toen wel prima zijn werk deed _O-



Afbeelding

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 20:20

Morgen komt trouwens de hoefsmid voor Amigo. Hij doet veel in samenwerking met de DA dus wilde een stukje laten zien aan hem hoe Amigo loopt.

Geen idee of het nuttig is maar elke mening is welkom denk ik maar!

Morgen laat ik weten wat hij heeft gezegd!

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:01

Goed idee! Ben benieuwd :)

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 11:52

Krijg net bericht dat hij niet komt. Zijn opa is net overleden. Afspraak wordt verzet.. Jammer maar logisch natuurlijk

Persevero

Berichten: 2349
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:42

ben benieuwd wat eruit komt. Moet wel zeggend dat het een dominant mannetje is, wellicht wat laat geruind. in dot filmpje kun je het mooi zien.
https://www.youtube.com/watch?v=vxh_y-6sdro


het "gestoei" tussen Kimble en hem komt echt door hem. Hij probeert de andere tinker toe te eigenen. Kimble reageert op hem maar neem vervolgens de andere tinker niet onder zijn hoede. Waarschijnlijk omdat hij wat meer ruin is. Daardoor stopt het spelletje ook niet. Amigo krijgt elke keer de mogelijkheid om de andere tinker toe te eigenen. maar kan niet winnen van Kimble. Kimble neemt de ander tinker niet onder zijn hoede dus probeert Amigo weer. Dat Amigo wat mankeert is haast wel zeker, of het nu ernstig is of niet. als hij beter te pas zou zijn het gevecht een stuk heftiger kunnen zijn.

Je hebt ook een filmpje dat hij achter je aan rent in de bak. Ik zou dat bv met mijn hengst nooit doen. Hij mag mij nooit maar dan ook nooit van mijn positie verplaatsen. Amigo heeft geleerd wat zijn taak was als hengst, dat zie je aan hem. het wegnemen van zin hormonen maken niet dat hij de kennis vergeet die hij heeft opgedaan als hengst . Ik zou daarom oppassen met situaties waarin hij jou lijkt te kunnen verplaatsen. Daarmee geeft je aan dat hij baas is over jou.

Nu kun je denken van: ja maar hij kijkt me daarna heel vriendelijk aan. Dat klopt hij heeft jou net "op je plek gezet" (dus niet uit de kudde) wat hengsten dan doen is kijken hoe de verhouding is door te snuiven met elkaar. dat doen ze vriendelijk, reageert de ander dan vriendelijk terug dan is hij de baas en is het klaar. Reageert de ander boos dan zal een hengst weer achter de ander (in dit geval jou) aan gaan. en hem weer op de plek zetten.

Ik verwacht niet dat Amigo dit doorvoert, daarvoor is hij ook weer te veel ruin. Maar hij begrijpt die communicatie wel. Je hoeft hem niet te slaan ofzo maar de verhoudingen onderling is wel belangrijk voor paarden. Trauma verleden of niet. Hoop dat je begrijpt waar ik op doel. Denk ook dat als je met een hengst zou kunnen werken je hem ook beter kan begrijpen, hij heeft er echt veel communicatie technieken van ontwikkeld.
Hengsten zijn niet zozeer staatsgevaarlijk, ze communiceren duidelijker en heftiger. Dit is ook de reden dat sommige mensen hengsten zo veel fijner vinden dan merries. Als ze begrijpt kun je beter met ze communiceren dan met merries. ze hebben wat dat betreft een "simpeler" (maar helaas wel heftiger) levensfunctie.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:39

Persevero schreef:
ben benieuwd wat eruit komt. Moet wel zeggend dat het een dominant mannetje is, wellicht wat laat geruind. in dot filmpje kun je het mooi zien.
https://www.youtube.com/watch?v=vxh_y-6sdro


het "gestoei" tussen Kimble en hem komt echt door hem. Hij probeert de andere tinker toe te eigenen. Kimble reageert op hem maar neem vervolgens de andere tinker niet onder zijn hoede. Waarschijnlijk omdat hij wat meer ruin is. Daardoor stopt het spelletje ook niet. Amigo krijgt elke keer de mogelijkheid om de andere tinker toe te eigenen. maar kan niet winnen van Kimble. Kimble neemt de ander tinker niet onder zijn hoede dus probeert Amigo weer. Dat Amigo wat mankeert is haast wel zeker, of het nu ernstig is of niet. als hij beter te pas zou zijn het gevecht een stuk heftiger kunnen zijn.

Je hebt ook een filmpje dat hij achter je aan rent in de bak. Ik zou dat bv met mijn hengst nooit doen. Hij mag mij nooit maar dan ook nooit van mijn positie verplaatsen. Amigo heeft geleerd wat zijn taak was als hengst, dat zie je aan hem. het wegnemen van zin hormonen maken niet dat hij de kennis vergeet die hij heeft opgedaan als hengst . Ik zou daarom oppassen met situaties waarin hij jou lijkt te kunnen verplaatsen. Daarmee geeft je aan dat hij baas is over jou.

Nu kun je denken van: ja maar hij kijkt me daarna heel vriendelijk aan. Dat klopt hij heeft jou net "op je plek gezet" (dus niet uit de kudde) wat hengsten dan doen is kijken hoe de verhouding is door te snuiven met elkaar. dat doen ze vriendelijk, reageert de ander dan vriendelijk terug dan is hij de baas en is het klaar. Reageert de ander boos dan zal een hengst weer achter de ander (in dit geval jou) aan gaan. en hem weer op de plek zetten.

Ik verwacht niet dat Amigo dit doorvoert, daarvoor is hij ook weer te veel ruin. Maar hij begrijpt die communicatie wel. Je hoeft hem niet te slaan ofzo maar de verhoudingen onderling is wel belangrijk voor paarden. Trauma verleden of niet. Hoop dat je begrijpt waar ik op doel. Denk ook dat als je met een hengst zou kunnen werken je hem ook beter kan begrijpen, hij heeft er echt veel communicatie technieken van ontwikkeld.
Hengsten zijn niet zozeer staatsgevaarlijk, ze communiceren duidelijker en heftiger. Dit is ook de reden dat sommige mensen hengsten zo veel fijner vinden dan merries. Als ze begrijpt kun je beter met ze communiceren dan met merries. ze hebben wat dat betreft een "simpeler" (maar helaas wel heftiger) levensfunctie.


Amigo is echt niet de dominante van de 2. Kimble is dominanter. de andere tinker is de moeder van Kimble en ook nee die probeert Amigo zich niet toe te eigenen, dat is juist het paard in de kudde daar waar hij het minst goed mee overweg kan.
Het is juist een wonder dat hij uberhaupt weer zo durft te spelen met andere paarden. Je had hem in het begin moeten zien, zowat bang voor andere paarden rende altijd weg. Het is ook niet zo dat hij af en toe zo met de 2 paarden staat, dat staat hij overdag altijd al bijna een jaar.

Dat hij zo achter Yvon aan rent is ook niet omdat hij haar opjaagt, nee dit heeft weken, zelfs maaanden geduurd voor dat hij haar uberhaupt volgde en aangezien ze met voer beloningen werkt heeft hij die link gelegd en volgt haar nu geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:37

Ik zie het niet meteen terug in dit filmpje?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-22 23:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Chalpaca

Berichten: 147
Geregistreerd: 08-04-14
Woonplaats: ......

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:27

Even nog tussendoor, die gefotoshopte foto's zijn echt heel erg mooi! :j