Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 16:06

Vorig jaar oktober heb ik Diego (NU 18 jaar) gekocht en ik wist dat hij heel zijn leven al slecht behandeld is en een aantal jaren in het begin waarschijnlijk flink mishandeld. Voor een nieuw begin heb ik zijn naam veranderd in Amigo. Lieve Amigo. Vrij snel kwam ik er achter dat het veel erger was dan dat ik ooit had gedacht. Ik ben gestopt met rijden en heb hem verhuisd naar een privé plek waar hij in een vaste kudde altijd los kan staan.

Vrij in de wei, wat hij nooit eerder heeft ervaren omdat hij dat nooit mocht. "Meneer was moeilijk te vangen dus dan gaat hij maar niet naar buiten". Hij liet inderdaad niemand meer in de buurt van hem komen nu hij kon kiezen om te vluchten. Ik heb nooit de intentie gehad om hem te vangen, ik wilde hem alleen een appeltje komen geven. Maar zelf dat vertrouwde hij niet, tot 5 meter in zijn buurt en dan vluchtte hij al.

Ik heb heel erg veel geduld en mijn doel is dan ook echt puur en alleen om Amigo weer gelukkig te maken. Weken lang heb ik in de wei gezeten met de paarden. Elke keer als ik weer weg ging langs Amigo gelopen. Tot hij op een dag bleef staan. Dagen later nam hij het eerste snoepje uit mijn hand.

Elk klein stapje vooruit maakt mij zo gelukkig, echt alleen maar liefde voor hem.

Nu zijn we op een punt hij mensen weer begint te vertrouwen. Hij volgt me overal heen en vind het leuk om er een spelletje van te maken soms!
Al die tijd heb ik soms verschillende betrouwbare mensen mee genomen om te laten merken dat het goed is. Hij volgt en luistert ook goed naar anderen.

Onder zijn trauma's zit een prachtig karakter wat nu naar boven komt.

Alleen wat nu? Ik loop vast..
Ik zou willen proberen om hem weer klaar te kunnen krijgen dat hij een persoon kan gaan dragen.

Ik moet een nieuwe manier van trainen vinden want als ik iets gebruik waar hij in het verleden pijn door heeft gekregen mentaal of lichamelijk, nijgt hij weer terug te vallen naar zijn leven in angst en wantrouwen.

Dan heb ik het al over het longeer rondje laten lopen met alleen een lijn aan zijn halster vast. Geen zweep of opjagende gebaren niks.

Ik wil hem zonder bit en het liefst zonder controle over zijn hoofd kunnen trainen maar hoe?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:17

Er is een bokker waarvan ik weet dat ze ook een paard heeft die voorheen heel moeilijk te benaderen/vangen was. Maar die was van nature wild. Maar misschien wel goeie voor jou om eens contact mee op te nemen? Haar "bokkers" naam is Suelza.
Moet je die maar eens opzoeken.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:23

Leuk project! Hij ziet er goed uit, maar zou voordat je begint met rijden wel hem lichamelijk laten controleren/behandelen, zodat je met een schone lei begint.

Verder veel rust en kalmte en alle druk die je zet aftasten, op hoeveel reageerd hij positief en wat is te veel. Het is een puzzel en de stukjes vallen vanzelf op de plaats.

Je hebt hem wel gereden voordat je hem kocht?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:28

Het freestyle systeem van Emiel Voest zou wat voor je kunnen zijn. Als je een roundpen/longeerring hebt zou je dat eens kunnen proberen.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:29

Zelf heel duidelijk en consequent zijn en zeker niet " truttig". Ik heb met mijn paard , niet ernstig getraumatiseerd, wel problemen, les genomen van John Erb. Hij heeft veel ervaring met Anda's en paarden met problemen. Je leert ontzettend veel van hem. Samen met je paard.

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 16:43

RianneH schreef:
Leuk project! Hij ziet er goed uit, maar zou voordat je begint met rijden wel hem lichamelijk laten controleren/behandelen, zodat je met een schone lei begint.

Verder veel rust en kalmte en alle druk die je zet aftasten, op hoeveel reageerd hij positief en wat is te veel. Het is een puzzel en de stukjes vallen vanzelf op de plaats.

Je hebt hem wel gereden voordat je hem kocht?


Ja ik heb er meerdere keren op gereden voordat ik echt met alles was gestopt.
In het begin liep hij totaal niet lekker (Achter beide benen kreupel achtig) maar alleen maar rustig aan laten strekken van zijn nek en later was het al stukken beter. Als je met je hand langs zijn ruggengraat ging trok hij wel weg, natuurlijk niet goed..

Nu hij heel lang rust heeft gehad is dat totaal niet meer zo. Zijn ruggengraat op zijn rug steekt ook niet meer zo erg uit. Zijn rug ziet er gezond en stevig uit nu.

Dit wil ik nog zeker weten want ik kan echt niet zomaar opstappen met de gedachte dat ik hem pijn zou kunnen doen

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 16:46

Maflinger_S schreef:
Het freestyle systeem van Emiel Voest zou wat voor je kunnen zijn. Als je een roundpen/longeerring hebt zou je dat eens kunnen proberen.


Ik heb alleen een 40x20 bak een weiland en een 2km lange grasdijk tot mijn beschikking. Freestyle is ook wel beter alleen in een 40x20 bak lijkt het zo op opjagen haha

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:49

Ianrowan2009 schreef:
Er is een bokker waarvan ik weet dat ze ook een paard heeft die voorheen heel moeilijk te benaderen/vangen was. Maar die was van nature wild. Maar misschien wel goeie voor jou om eens contact mee op te nemen? Haar "bokkers" naam is Suelza.
Moet je die maar eens opzoeken.

Elise zoals bokker Suelza heet is zeer ervaren ook met spanjaarden die in hun oorspronkelijke naam toch op een ietwat andere wijze worden getraind dan hier
Haar 'bedrijf' heet Equi Performance
http://www.equi-performance.com/

Gini
Berichten: 17918
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 16:55

AP >> RT-V

katie85
Berichten: 13
Geregistreerd: 20-04-14

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:11

Wat fijn dat zo'n paard het geluk heeft bij jou terecht te komen. Misschien toch zijn rug/nek laten rontgenen voordat je hem gaat trainen. Zou aan huis kunnen dan hoeft hij niet vervoerd te worden. Was hij geimporteerd? De spanjaarden houden er harde trainingsmethoden op na en schuwen geen middelen. Grondwerk op een goede manier geeft hem zelfvertrouwen.

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-15 17:31

katie85 schreef:
Wat fijn dat zo'n paard het geluk heeft bij jou terecht te komen. Misschien toch zijn rug/nek laten rontgenen voordat je hem gaat trainen. Zou aan huis kunnen dan hoeft hij niet vervoerd te worden. Was hij geimporteerd? De spanjaarden houden er harde trainingsmethoden op na en schuwen geen middelen. Grondwerk op een goede manier geeft hem zelfvertrouwen.


ja het is wel verstandig om dat te laten doen. Ik vind het ook totaal niet erg als het niet meer mogelijk zou zijn.

Zijn weg weet ik niet precies maar wat ik op papier heb is dat hij in 2002 ingeschreven is in Frankrijk met de geboorte datum -/-/1997.

En nu 8 jaar zonder paspoort in Nederland is.

Het verhaal gaat dat hij ooit hete speren in zijn oren heeft gekregen om hem schaap mak te maken..(methode van de stal of iets?)
Hij heeft littekens in zijn oren en is enorm bang voor alles wat richting die oren gaat.

faunty

Berichten: 1791
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:38

Bak door de midden met een draadje , kan je ook zo weer weghalen . Verder idd het freestylen . Lees een set gratis e boom van horse fullnes , zeer interessant! Ben zelf nu ook met een getraumatiseerd paard bezig , en wat ik merk is dat het freestylen een goed effect is omdat ze ook weg kunnen als ze niet meer willen . Je mag me gerust een Pb sturen als je nog tips wil .

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 17:46

Inderdaad, je bak met prikpaaltjes en lint door midden delen. Freestylen lijkt helemaal niet op opjagen, als je het goed doet.

Super trouwens dat je zo je best doet voor Amigo. Hete speren in de oren, hoe verzin je het ...

Milkberry
Berichten: 1174
Geregistreerd: 12-02-15
Woonplaats: Den Helder

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:19

Als ik jou was zou ik het rijden nog even laten voor wat het is en hem eerst weer laten wennen aan druk.

Mijn getraumatiseerde dravertje is door het freestylen ook helemaal opgeknapt. 3 jaar sowieso mee bezig geweest. Loswerken, grondwerken, lange lijnen. En daarna onder begeleiding van een instructrice weer begonnen met rijden. We hebben heel wat rodeo achter de rug. Maar inmiddels kan ik hem spannende dingen heel goed uitleggen en blijft hij rustig.
Door loswerken leer je hem dat jij de leider bent, ook als hij geen halster om heeft. Je leert hem wijken voor druk en stoppen op lichaamstaal. Ook leer je hem goed op minimale hulpen te reageren.
Door grondwerken leer je hem wennen aan druk en wijken voor druk. Hij leert zijn lichaam kennen. Hij leert volgen en uit je ruimte blijven.
Lange lijnen is een belangrijke schakel tussen werken aan de hand en werken onder het zadel. En het verbetert de eigen balans van het paard. Je kunt hem alvast laten wennen aan teugelhulpen. Dan is dat onder het zadel minder spannend

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:33

Ik zou NIET gaan freestylen a la voest.
Spanjaarden en Portugezen zijn veel gevoeliger en reageren op het minimale aan druk. En hoe free je freestyle ook vind ... je geeft nog altijd druk. En als je het zelf nog nooit of weinig hebt gedaan gaat dit onherroepelijk gebeuren. Als hij dan ook zo getraumatiseerd is als je beschrijft kan dat je zuur verdiende vertrouwen kosten. Hij moet eerst weten dat het 'goed' is bij jou voor je hem weg gaat sturen.

Ik sluit me aan bij Jetta. Bel John Erb! De man voor dit soort dingen. De ervaring en het gevoel dat die man heeft (en jou kan leren).... vind je niet snel

www.johnerb.nl

Simpelman
Berichten: 4155
Geregistreerd: 24-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 02:31

Alle regels en apekool over hoe het zou moeten zijn vergeten.
Aan niemand raad vragen, je eigen gevoel volgen en doorgaan zoals je bezig bent. ;)

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 03:07

Heb je john erb al eens overna gedacht! Die werkt ook nOg eens met als het niet lukt betaal je ook niet! Maar hij zal nooit Door gaan voor wel die centen te vangen. Hij woont vlak bij Emmen.

Denk dat dat echt iets is voor je zou hem eens op facebook opzoeken. Kun je kijken of je het wat vind

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 09:21

pinkie87 schreef:
Heb je john erb al eens overna gedacht! Die werkt ook nOg eens met als het niet lukt betaal je ook niet! Maar hij zal nooit Door gaan voor wel die centen te vangen. Hij woont vlak bij Emmen.

Denk dat dat echt iets is voor je zou hem eens op facebook opzoeken. Kun je kijken of je het wat vind


Ik heb inmiddels contact opgenomen met John Erb! Een aantal van jullie hebben het mij aangeraden, dankjewel daarvoor! Hoop echt dat het goed komt met Amigo. Kan er zo slecht tegen als ik die angst in zijn ogen zie. Hij moet gewoon geholpen worden :)

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 11:58

Aangezien het vooralsnog volgens mij nog niet aan de orde is om te rijden met dit paard, verplaats ik het topic naar TVG.

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 14:03

Super dat je contact op hebt genomen met John !!.
Ik volg graag de vorderingen

HannahFrouk

Berichten: 3879
Geregistreerd: 29-01-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:03

Zoek eens op internet naar the catching game van parelli. Ik weet uit ervaring dat juist getraumatiseerde paarden daar heel goed op reageren ( met veel geduld en juiste uitvoering/timing).

unbelievable
Berichten: 305
Geregistreerd: 30-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 23:21

Yvonneamigo het lijkt wel of ik dit topic heb geschreven over mijn PRE riuin. Dus ik ga je zeker volgen! Het is allemaal zo herkenbaar!

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-15 00:44

HannahFrouk schreef:
Zoek eens op internet naar the catching game van parelli. Ik weet uit ervaring dat juist getraumatiseerde paarden daar heel goed op reageren ( met veel geduld en juiste uitvoering/timing).


Ja heb er even naar gekeken en zit zeker wel wat in! Ben wel super voorzichtig met hem dus ik ga pas dingen doen onder goede begeleiding.

Mira283

Berichten: 3526
Geregistreerd: 15-11-11
Woonplaats: Naast mijn buren

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 19:18

Vind het super dat je hulp zoekt voor je paard! Ben benieuwd hoe het verder gaat dus blijf zeker het topic volgen

YvonneAmigo

Berichten: 119
Geregistreerd: 29-12-14
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Wie kan mij helpen met mijn getraumatiseerde andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-15 18:46

Voor de mensen die nieuwsgierig zijn, hier Amigo hoe hij nu is :)
Ben benieuwd naar jullie reacties! Sta volledig open voor al het commentaar en tips!

https://youtu.be/dPFgZe_vCAw